BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: RickW op 23 November 2008, 09:11:08
-
Hallo medespoorders :)
Allereerst maar even ter informatie, voor ik het vergeet :P: Ik rijd Roco, digitaal.
Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuw baanplan, en daarin zou ik iets met een raildriehoek en een keerlus willen doen. Welnu, voor die keerlus heb ik de oplossing al in handen: ompolen. Dit heb ik altijd gedaan toen ik nog analoog reed, maar ik denk dat dat digitaal ook mogelijk is. Of niet?
In ieder geval, ik zat aan zoiets te denken (hele snelle schets :P):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schematische_driehoek.png)
De stroomtoevoer komt vanaf de keerlus (dat is het makkelijkst i.v.m. aansluiten). Als ik nou die wissel isoleer (of in iedergeval de draadbruggen eruit haal, zodat de stroom maar één kant oploopt, dan is er toch geen sprake van kortsluiting?
Of zie ik dat nou mis?
Graag jullie reacties! :)
-
Hoi Rick,
een driehoek is niet wezenlijk anders dan een keerlus: ook hierin treedt kortsluiting op...
De oplossing: een "punt" van de driehoek isoleren tov de andere 2. Daarna aansluiten via keerlusmodule/schakelaar/de ultieme keerlusprint van Wim Ros etc.
Succes
Nico
-
Hier een plaatje van een sporenplan deel, waar een driehoek inzit met de keerlus oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Driehoek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Driehoek.jpg)
Mvg
Wim.
-
Hmm ja ik zie idd dat de wissel maar één railstaaf onderbreekt, dus dat effect valt alweer weg :(
Wat heb je precies aangebracht in dat sporenplan? Want ik kan er niet echt iets uit opmaken :-[
-
De Ultieme keerlus oplossing naar idee van Patrick Smout uitgewerkt door Henk Funk en Wim Ros.
Meer informatie op de websites van Henk of Wim.
Mvg
Wim.
-
Ah ik zie het. Is er geen goedkopere oplossing? :P
(Hollander als ik ben...)
-
Rick, als je zoekt naar een goede oplossing, dan is er geen goedkopere.
-
Vast wel, maar die werken allemaal op het principe van wachten tot er kortsluiting optreed. Dat is bij deze niet het geval.
Maar ga eerst eens een avondje googlen en lezen. Ook engelstalige oplossingen. Er zijn zeer veel systemen om tot dezelfde oplossing te komen.
-
Hmm ja wachten tot kortsluiting is eigenlijk niet zo netjes...
Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat m'n geïsoleerde stuk niet omgepoold wordt, en daardoor dus éénrichtingsverkeer wordt. Ik moet dus kijken hoe de rest van de baan is, en daarvoor zijn geavanceerde prints nodig => goedkoper zal het niet worden :P
Edit: Hoeveel keerlussen kan je op zo'n keerlusmodule/ultieme keerlusoplossing aansluiten? Eentje zeker?
-
Rick, op alle keerlusoplos modules kun je maar 1 keerlus situatie oplossen.
Iedere keerlus is een opzichzelf staand probleem, en moet dus als zodanig worden opgelost.
De goedkoopste oplossing is de schakeling bouwen op de strokenprint zoals die op de site van Henk staat.
Kies je voor de makkelijke weg, dan kies je voor de PCB die jij bij mij op de site kunt vinden.
Mvg
Wim.
-
Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat m'n geïsoleerde stuk niet omgepoold wordt, en daardoor dus éénrichtingsverkeer wordt.
Rick, je rijdt digitaal, maar je denkt nog analoog. Bij digitaal heeft de polariteit van de spanning op het spoor niks te maken met de rijrichting. Dus volgens mij zie jij een probleem wat er helemaal niet is.
-
Rick, je rijdt digitaal, maar je denkt nog analoog. Bij digitaal heeft de polariteit van de spanning op het spoor niks te maken met de rijrichting. Dus volgens mij zie jij een probleem wat er helemaal niet is.
Jawel, want als je wisselstroom hebt heb je evengoed dat op de ene rail de "fase" staat, en op de andere de "nul". Aan de hand daarvan constateer ik éénrichtingsverkeer, doordat ik maar van één kant in kan rijden.
@Wim: Helaas, dan houdt het op. :( Toch maar eens kijken of ik m'n baanplan niet een beetje kan veranderen :P
-
Rick, je hebt het nog niet helemaal door...
-
@Wim: Helaas, dan houdt het op. :( Toch maar eens kijken of ik m'n baanplan niet een beetje kan veranderen :P
Rick, wat houdt er nu dan op, dat begrijp ik niet. Leg dat eens uit.
Voor de rest, heb je het nog niet helemaal begrepen.
Mvg
Wim.
-
Wat houdt er op? Wel, dan moet ik maar een schakeling gaan solderen, dat bedoelde ik :P
En verder bedoelde ik dat je maar van één kant in kan rijden, door gezeur met "polariteit". Het heeft geen zin om dat verder uit te leggen, maar het komt erop neer dat ik mijn geïsoleerde zijde van de driehoek niet mee om kan polen met de spullen die ik nu heb (en dat ik dus moet detecteren van welke kant de trein komt etc. etc. etc.). Het is erg lastig om dat uit te leggen :P
Ik ga dus toch maar gewoon zo'n schakeling solderen (misschien heeft m'n opa nog wat weerstanden, de prijzen bij Conrad zijn inmiddels weer gestegen :(), en dan Wim's tekening gebruiken om de driehoek te bedraden.
Bedankt voor de tips in ieder geval!
-
En waarom denk je dat je wel één kant in kan rijden ?
Sander
-
Rick,
Als je nu gewoon de keerlus oplossing gebruikt welke wij je aanraden, die kun je kant en klaar aanschaffen, daar hoef je helemaal niet zelf voor te solderen.
Met deze oplossing kun je de sporen van je driehoek vanaf alle kanten inrijden. De keerlus oplossing kijkt zelfstandig vanaf welke kant de trein komt.
Dus wat is nu nog het probleem? Je krijgt het op een presenteerblaadje aangeboden.
Mvg
Wim.
-
@Sander: Dat heb ik schematisch voor mezelf uit zitten tekenen, maar dat leidt verder nergens toe.
@Wim: Dat was ik nou net van plan, alleen soldeer ik hem zelf (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm).
-
Jawel, want als je wisselstroom hebt heb je evengoed dat op de ene rail de "fase" staat, en op de andere de "nul". Aan de hand daarvan constateer ik éénrichtingsverkeer, doordat ik maar van één kant in kan rijden.
Rick,
Je moet je hele analoog denken los laten. Gewoon deleten in je bovenkamer. ;D
Digitaal is geen wisselstroom. Het signaal is welliswaar een soort van wisselstroom (snel wisselnd bloksignaal) maar dat houdt de vergelijking op.
Kijk hier (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html) maar eens op de site van Klaas Zondervan. Misschien dat het dan een stuk duidelijker voor je wordt.
Gr.
Eric
-
Hmm, ik snap wel dat digitaal anders werkt dan analoog. Maar laat ik het dan anders formuleren: op de ene railstaaf zit het ene aansluitcontact, en op de andere railstaaf het andere aansluitcontact. Zoals ik het had uitgedokterd zou er geen kortsluiting ontstaan als ik dat traject op een bepaalde manier zou rijden (=> één richting...), maar goed... Wat ik bedacht had werd toch niks, dus nu gaan we een keertje zo'n printje solderen...
Hoe groot moeten de baanvakken eigenlijk worden voor die "ultieme keerlusoplossing"? Ik heb namelijk een personentrein met een loc + 2 wagons met verlichting, moet die hele trein in zo'n vak passen of gaat het alleen om de loc?
-
Even zoeken op het forum. Lopen al diverse draadjes over.
Gr.
Eric