BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: nscargo op 19 November 2008, 17:01:32
-
Hallo medeforummers.
Namens een collega die ook modelspoorgek is, en zelf de vraag niet durft te stellen heb ik de volgende vraag.
Overigens weet ikzelf het antwoord ook niet.
Hij rijdt met Roco Lokmaus en digitaal tweerail.
Als hij meer dan 7 loc's tegelijk laat rijden dan verbruikt hij zoveel vermogen en valt soms de boel in storing.
Of soms gaan de loc's een stuk langzamer rijden.
Nu wil hij graag een booster plaatsen.
Kan dat ook een gewone trafo zijn?
En moet die dan geisoleerd zijn t.o.v de eerste trafo? Dus met plastic raillasjes?
Als dat zo is, dan heb je in principe twee gescheiden stroomkringen.
Blijft een loc dan gewoon doorrijden als deze van de ene naar de andere stroomkring gaat en blijft ze dan ook luisteren naar de commando's van de Lokmaus?
Ik hioop dat ik zijn vraag een beetje duidelijk heb gesteld.
Harm
-
Nu wil hij graag een booster plaatsen.
Kan dat ook een gewone trafo zijn?
Een booster is niet hetzelfde als een trafo. Je hebt beiden nodig. Een booster is een 'kastje' wat spanning krijgt van een trafo. En vanaf de booster wordt de rails van spanning voorzien.
En moet die dan geisoleerd zijn t.o.v de eerste trafo?
Ook hier weer, de trafo is niet verbonden met de rails,. de booster is verbonden met de rails. En de rails van het 1e circuit moet op beide spoorstaven geisoleerd worden bij de overgang naar het 2e circuit.
Blijft een loc dan gewoon doorrijden als deze van de ene naar de andere stroomkring gaat en blijft ze dan ook luisteren naar de commando's van de Lokmaus?
Als alles goed is aangesloten, blijft de loc zonder enige hapering doorrijden. De loc blijft luisteren naar opdrachten, omdat de lokmaus met de nieuwe booster is verbonden. En die booster geeft de opdrachten weer door naar het tweede circuit.
Sander
-
Hallo Sander.
Er zijn me nog steeds een aantal dingen niet duidelijk.
Mijn collega wil een booster plaatsen omdat de trafo te weinig VA levert bij het rijden van 7 treinen of meer.
Als ik je verhaal goed begrijp heb je bij het gebruik van een booster de trafo alleen nodig om de booster van stroom te voorzien.
Betekent dat dan dat de booster het vermogen verhoogt zodat er dan wel meer treinen tegelijk kunnen rijden?
Mijn collega wilde de rails in verschillende secties verdelen om zo twee stroomkringen te krijgen.
Maar als ik je uitleg goed begrijp hoeft dat dus niet als hij een booster gaat gebruiken.
Als hij toch twee secties gaat gebruiken, met geisoleerde raillasjes dus, hoe kan de loc dan nog naar de Locmaus luisteren, de tweede sectie is dan immers geisoleerd van de eerste sectie.
Sorry als ik domme vragen stel, maar zowel hij als ik hebben geen idee hoe dat allemaal gaat
Harm
-
Hallo Harm,
Hier een voorbeeld hoe je gebruikt maakt van een roco booster.
De nummer die erbij staan zijn oude nummers maar het gebruik is hetzelfde.
Op het plaatje klikken en uitvergroten voor een duidelijk beeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_booster.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_booster.jpg)
Gr Piet
-
Hallo Harm,
misschien is de naam 'booster' eigenlijk een beetje verwarrend. Wat een booster eigenlijk doet is het signaal van de centrale (Central Unit, of soortgelijk) doorgeven aan de rails.
Dat doet hij niet gratis, hij heeft daar stroom voor nodig van een transformator.
Als je de situatie hebt dat je met te veel treinen wilt rijden, is het handig een baan op te delen in verschillende secties. Elke sectie wordt gevoed door een booster. Deze booster heeft 2 inputs nodig: een kabeltje vanaf de centrale (met het digitale signaal), en vermogen van een nieuwe, 2e transformator.
Tussen de verschillende delen van de baan mag geen elektrische (rail) verbinding bestaan. Beide rails moet je dus dmv plastic lasjes van elkaar scheiden.
Hope this helps, succes, Bert
-
Je collega heeft nu 3 "dingen" in huis :
- Lokmaus = bedieningsapparaat dat je in de hand kunt houden
- Versterker 10761 = kastje met draden naar de rails
- Trafo 10718 = energievoorziening voor 10761
De Lokmaus is verbonden met de versterker 10761. Op die manier geeft het bedienapparaat de opdrachten aan de 10761.
Een extra booster werkt als 2e versterker (een beetje gelijk aan 10761). En die heeft een eigen trafo nodig (10718).
Doordat tussen beide Versterkers een aparte draad is geplaatst worden de opdrachten van de Lokmaus aan beide apparaten doorgegeven.
Uiteindelijk heeft je collega dan een baan, die bestaat uit 2 stroomkringen. Iedere kring heeft z'n eigen versterker plus z'n eigen trafo. Tussen beide kringen moet de rails volledig geisoleerd worden.
Jou knelpunt is waarschijnlijk dat je niet weet dat je collega nu al een 1e trafo en een 1e booster heeft. En hij kan een 2e trafo plus een 2e booster bijkopen.
Sander
-
Hallo Harm,
Mijn collega wil een booster plaatsen omdat de trafo te weinig VA levert bij het rijden van 7 treinen of meer.
Als ik je verhaal goed begrijp heb je bij het gebruik van een booster de trafo alleen nodig om de booster van stroom te voorzien.
Betekent dat dan dat de booster het vermogen verhoogt zodat er dan wel meer treinen tegelijk kunnen rijden?
Er zal nooit meer vermogen uitkomen als dat je erin stopt.
De meeste boosters liggen in de orde van 3 ampere maximaal en hebben doorgaans een kortsluitbeveiliging die actief wordt indien de stoom hierboven uit komt.
Indien je dus een hoger stroomverbruik hebt moet je een tweede booster met een eigen trafo inzetten om het vermogen op te peppen.
Je zult op dat moment inderdaad de baan in tweeen moeten verdelen door de rails van elkaar te isoleren.
Elk deel krijgt dan een eigen booster aansluiting.
Het is dan natuurlijk wel zaak dat je de baan zodanig verdeelt dat de verbruikers worden verdeeld over deze twee boosters.
Indien alle verbruikers op 1 booster komen zal deze booster opnieuw overbelast raken, en dat is net wat je wilde oplossen.
Als bijvoorbeeld het station aan maximaal 5 treinen een plaats bied zou je bijvoorbeeld het station kunnen voeden uit een booster en de rest uit de tweede.
Dus zorg er in dit geval voor dat de verbruikers worden verdeeld over de twee boosters.
Ongeacht het aantal booster dat wordt ingezet krijgen deze hetzelfde ingangssignaal aangeboden.
Dus alle stuur commando's, die in dit geval vanuit de multimaus, worden gelijktijdig verstuurd gaan naar allle boosters zodat de commando's overal beschikbaar zijn.
Indien je gelijkwaardige boosters en trafos gebruikt zul je van de overgang van de ene naar de ander booster niets merken.
Hierbij is het wel zaak dat beide booster of dezelfe manier worden aangesloten.
Net als (vroeger) met analoog, hier was het ook zaak de de + en de - goed werden aangesloten om sluiting te voorkomen.
Hoop dat hier iets aan hebt. ;)
Willem.