BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 18 November 2008, 15:39:57

Titel: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Hans Reints op 18 November 2008, 15:39:57
Er komt een trimodale terminal in de haven van La Louvière, westelijk van Charleroi, in Wallonië. De terminal gaat 25 miljoen euro kosten. Het staalconcern Duferco brengt 11,3 miljoen euro in, Port Autonome du Centre et de l'Ouest, exploitant van de haven, legt 9,3 miljoen op tafel. Infrabel, beheerder van het Belgische spoorwegnet, draagt 5 miljoen euro bij. De bestaande kade van 200 meter wordt met 65 meter verlengd. Daardoor kunnen twee schepen tegelijk afmeren.
Verder komt er een magazijn van 6.400 vierkante meter in het verlengde van de kade. De terminal krijgt een capaciteit van 600.000 ton staalproducten en 15.000 teu aan containers per jaar en moet eind 2010 klaar zijn.
bron transport

Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Bob R. op 18 November 2008, 16:56:21
Welke inverstering staat daar in Vlaanderen tegenover? ::)
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Hans Reints op 18 November 2008, 16:59:03
ze mogen blijven ;D
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: HuubvG op 18 November 2008, 17:08:33
Wat betekent "trimodale"?
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Arreman op 18 November 2008, 17:11:14
Trimodaal betekend drie vervoersstromen. In dit geval dus weg, rail en binnenvaart.
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: HuubvG op 18 November 2008, 17:15:21
Dank je wel Bart.
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: santerdam op 18 November 2008, 17:20:15
Ik wist niet dat op die plaats in Belgie nog zulke relatief grote schepen konder komen.

Sander
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Hans Reints op 18 November 2008, 17:40:28
Als er maar voldoende water in de Maas staat is dat geen enkel probleem. Voorwaarde is wel dat het veel, ja  heel veel regent. :)
SK
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: santerdam op 18 November 2008, 18:12:54
Sobat, heb je toevallig ook enig idee hoe lang een zo'n (geladen) schip onderweg is van 'het Rotterdamse' via de Maas naar La Louvière ?

Sander
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Hans Reints op 18 November 2008, 18:16:25
Ga ik even uitzoeken.
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: santerdam op 18 November 2008, 18:26:34
Aardig dat je het probeert uit te zoeken.

Ik heb via Google Earth gekeken - via de Maas is best wel een fikse route. Daarom verbaasd het me dat dit economischer is dan vanuit de Antwerpese haven via de weg naar La Louvière.  Dat moet haast betekenen dat de binnenvaart flinke ladingen kan meenemen en toch wel een groot deel van het jaar de route bevaarbaar is. Anders pomp je geen 25 miljoen in een nieuwe terminal.

Sander
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Hans Reints op 18 November 2008, 19:17:12
Ik heb het even nagekeken, De kortste weg van Antwerpen naar La Louviere is over Brussel. Als je over de Maas en Sambre gaat kom je toch bij Sjaarloos in een lagere klasse vaarweg terecht. Zowel vanuit Brussel als over Sjaarloos is de maximale tonnemaat 1350 ton bij 8o meter lengte en een breedte van 9.50 meter. De diepgang is 2.50 mtr en de vrije doorvaarthoogte is gesteld op 4.40 meter. Het zijn vaarwegen met vele obstakels zoals sluizen en scheepsliften. Je hoeft het dus niet voor de snelheid te doen
SK

Kreeg nog een berichtje van iemand die regematig op Walonie vaart:
Van Rotterdam naar Charleroi.
Met een 1000 tons schip (moria)

citaat
Je heb ongeveer 35 uur nodig om van A naar B te komen.
Van Rotterdam naar Brussel kan je Ongeveer 16 km per uur varen en als je 1maal op het kanaal zit ga je een kilometertje of 7 a 8 lopen per uur (dus voordelig in de brandstof)

Je kan ook via de Maas naar Charleroi en dan doe je er ook zo'n 35 uur over alleen via de Maas loop je in Kilometers harder dan via Brussel
Op de Maas kom je alleen 2 sluizen tegen waar het altijd stervens druk is en dat is Klein Ternaaien.
Maar als je Via Brussel ga ben je met Brandstof goedkoper uit
einde citaat
SK

Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: santerdam op 18 November 2008, 20:18:22
35 uur ! Dat valt mee, ik had verwacht dat je langer onderweg zou zijn. En dat beide routes evenlang duren had ik niet verwacht.

Dank je voor het uitzoeken.

Sander
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Hans Reints op 18 November 2008, 20:23:49
Graag gedaan ;D
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Floris Dilz op 18 November 2008, 20:39:58
Ik weet even niet precies hoe t daar in elkaar zit hoor, maar betekent dit dat ze die scheepslift van strépy-thieu nu eindelijk echt fatsoenlijk gaan gebruiken?
Titel: Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
Bericht door: Hans Reints op 18 November 2008, 20:45:08
Ziet er wel naar uit. Gewoon even afwachten. Zijn en blijven rare jongens die Walen ;D