BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Basilicum op 17 November 2008, 09:54:21

Titel: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Basilicum op 17 November 2008, 09:54:21
Hallo Allemaal,

Een spoorvriend van me bouwt op zijn Maerklinbaan bovenleiding. Volgens "horen zeggen" zou het niet mogelijk zijn om digitaal te rijden (Central Station) met voeding van de bovenleiding. Iets wat mij, als analoge rijder, onbegrijpelijk overkomt.

Kan iemand het juiste antwoord geven?
Dank je wel.

Groet,
Basilicum
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Wim Ros op 17 November 2008, 09:58:24
Hier is recent een heftige discussie over gevoerd, de conclusie is, werkt gewoon via de bovenleiding. Zie op het 3Railforum (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11424.0).

Mvg
Wim.
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Basilicum op 17 November 2008, 10:11:54
Dank voor de link.  :D
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Dave81 op 17 November 2008, 11:01:35
De reden waarom digitaal met bovenleiding word afgeraden is het mogelijk slechte contact.

Digitaal valt of staat met de dataoverdracht, panto's schijnen niet altijd even goed contact te maken, waardoor de informatie naar de loc niet goed door komt.

Het verhaal in 't 3 rail lijkt me onwaarschijnlijk dat een M sleper maar met 2 a 3 puko's contact maakt, lijkt me meer.
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: henk op 17 November 2008, 11:10:58
Dat was altijd het theoretische verhaal. De schaarse praktijkervaringen lijken me belangrijker. Overigens lees ik vooral uit dat draadje dat die ervaringen verschillen.

Bij wissels mag je blij zijn als de sleper meer dan 1 of 2 puko's raakt.
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Wim Ros op 17 November 2008, 11:15:41
Kees, het verhaal staat op het andere forum, stel daar je vragen, of uit daar je verwondering. Blijft het verhaal compleet.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2008, 11:39:12
Het verhaal in 't 3 rail lijkt me onwaarschijnlijk dat een M sleper maar met 2 a 3 puko's contact maakt, lijkt me meer.

Dat was een opmerking van mij, maar op het 3-railforum is niemand daarop ingegaan. Het is een situatie die lijkt op het beroemde voorbeeld van een stoel met 4 poten. Bij de minste oneffenheid is er altijd 1 die de grond niet echt raakt. Aangezien het bij de sleper niet om een vlak gaat, maar om een lijncontact, is het daar nog erger. Er zijn maximaal 2 pukkels die echt contact maken met de sleper. De overige lijken ook tegen de sleper te liggen, maar door microscopische oneffenheden maken ze net geen echt contact.
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: santerdam op 17 November 2008, 14:49:45
Klaas, ik vraag me af of je niet een vergelijkbare theorie zou kunnen beschrijven voor 2-rails (dus niet sleper-puko).

Analoog aan de stoelpoten raken slechts 3 wielen de rails. Dus 2 wielen aan een kant en slechts één wiel aan de andere kant. Dat ene wiel is rond en raakt een vlakke rails. Het netto kontaktoppervlak is dus heel klein.

Ik zeg niet dat het een probleem is. Voor mijn gevoel kan jouw beschouwing over 3-rails ook geschreven worden voor 2-rails. Effectief zullen beide systemen dus wel even goed werken.

Sander 
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: henk op 17 November 2008, 15:13:12
Dat is geen theorie, maar een oud feit. Om die reden vragen twee-en ook wel drie-assertjes extra aandacht en zijn die vaak lastig over kunststof puntstukken te dirigeren.
Maar draaistellen bewegen onafhankelijk van elkaar. Bij een draaistelloc beschik je voor de stroomafname als het ware over twee twee- of drieassertjes.
Het scheelt ook nogal als de wielstellen eniszins onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, zoals bij veel modellen van stoomlocs toch wel het geval is. Kleine oneffenheden worden vrij goed gevolgd. Grotere oneffenheden vragen om echte compensatie.
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: santerdam op 17 November 2008, 15:30:38
Klopt Henk. Zeker bij meerdere draaistellen, die onafhankelijk bewegen, zal het effect zijn dat er op meer plaatsen spanningsopname is - zeker bij puntstukken dus geen probleem.

Sander
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2008, 17:03:13
Grotere oneffenheden vragen om echte compensatie.
Dat is inderdaad de beste oplossing. Dan drukken alle wielen altijd met dezelfde kracht op de rails.
Overigens wordt bij sommige locs een pseudo compensatie toegepast. B.v. bij de Roco Hippel. Daar drukken de stroomafnameveren bovenop het wiel, zodat de wielen gedwongen worden om de oneffenheden te volgen. Mits die oneffenheden niet al te groot zijn natuurlijk.

Om nog terug te keren naar de sleper, daarvan zou je het aantal contactpunten kunnen vergroten door de sleper flexibel te maken en meerdere ophanpunten te geven. Ongeveer zoals een ruitenwisser. Maar misschien gaat dat wat ver. In de praktijk geeft een sleper op puntcontacten zelden problemen.

We raken nu wel een beetje van het pad, want het ging tenslotte over digitaal via de bovenleiding. ;)
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: HuubvG op 17 November 2008, 17:42:33
Ja Klaas, aan het eind van je verhaal kom je erachter dat we een beetje afdwalen...  ;)

Maar goed, terug naar digitaal via bovenleiding. Mijn theorie dat stroomafname minder goed vanaf de bovenleiding zou gaan, is omdat de panto en de bovenleiding niet krachtig genoeg op elkaar gedrukt kunnen worden.

Op de sleper kan veel meer druk gezet worden op de ondergrond, die ook nog eens star is. Dus is theoretisch twee pukkels wel genoeg voor de diagonale digitale stroomvoorziening, en een panto met bovenleiding niet.

Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2008, 19:16:04
Dus is theoretisch twee pukkels wel genoeg voor de diagonale stroomvoorziening, en een panto met bovenleiding niet.

Op het 3-rail forum komen ze anders tot een heel andere conclusie. Daar zijn een paar lieden die met succes digitaal rijden via de bovenleiding. Maar ik vraag me nog steeds af wat daar de toegevoegde waarde van is.
Titel: Re: Maerklin CS en bovenleiding
Bericht door: Huup op 17 November 2008, 19:56:25
Inderdaad geen toevoegende waarde. Wel vervangende: je hebt de derde rail niet nodig.

;)

Gr/H