BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Mischa op 16 November 2008, 19:58:09
-
Hallo,
Weet iemand of deze erts wagens achter ns 2200 werden gebruikt? En of ik deze dus in model daar achter kan hangen?
http://www.roco.cc/index.php?id=14&Anfangsposition=153&artikelnummer=66003
Zo niet iemand suggesties wat wel kan?
Groetjes
-
Nee, dat kan niet ...... die ertswagens zijn N-spoor. Dat past niet bij H0.
Sander
-
Scherp gezien, had ik helemaal niet door, alleen een beetje raar dat er boven staat Güterwagen Ho... ???
-
Volgens mij is dan een roco 46762 wel een mooie wagon
-
Nee, dat kan niet ...... die ertswagens zijn N-spoor. Dat past niet bij H0.
Sander
Behalve dan dat er staat dat ze voor H0 zijn, wisselstroom zelfs , en een lengte hebben van 173 mm (vrij lang voor 1 N wagon en vrij kort voor 3)?
Deze passen inderdaad (met koppelwagen) achter de 2200.
-
Mischa, heb je je link aangepast? artikel 66003 is volgens mij toch echt een H0 produkt.
en ja, volgens mij reden deze ook achter een koppelwagen en daarna een aantal 2200'en ervoor.
Groeten,
Christoph
-
Ik heb de link net aangepast ja, onduidelijkheid op de roco site, al zijn die zelfde sets ook in Ho.
-
Klopt helemaal Rick. Mischa heeft een grapje uitgehaald, de links die er stonden zijn weggehaald en nu staat er een link naar een Ho wagon.
PS : @Mischa, het is niet gebruikelijk op deze manier te wijzigen. Voor de leesbaarheid kun je beter een extra bericht plaatsen met de nieuwe link.
Sander
-
@Sander: aha, ik vond het al vreemd dat je dat zei.
-
Wat zo'n kleine wijziging toch een hoop verwarring kan geven.
Nu is het duidelijk.
Groeten,
Christoph
-
Oke ik zou het niet meer doen ;D. Het gaat voor de duidelijk heid dus over Ho.
-
Volgens mij is dan een roco 46762 wel een mooie wagon
Dat is de ns versie, die zijn niet nieuw meer te verkrijgen toch?
-
Hehe.... en als antwoordt op je vraag kan ik volmondig, "Ja" zeggen!
Zelfs zo dat je er 4 NS2200 als multitractie voor deze erts trein kan hangen.
Op Youtube is vast wel iets te vinden.
Klikklik* http://www.youtube.com/watch?v=Z13qVeQ8Ytk (http://www.youtube.com/watch?v=Z13qVeQ8Ytk)
en http://www.youtube.com/watch?v=bZqrOyM7CwU (http://www.youtube.com/watch?v=bZqrOyM7CwU)
Jeroen
-
Ja dat zijn ze wel he :). Al vindt ik 2 x 2200 ook wel goed ;). Volgens mij binnenkort leverbaar, bij MTE staat hij nu nog op oranje, maar bij roco op groen.
Bedankt, groeten Mischa
-
Graag gedaan Mischa. ;) Zelf vind ik de Ns2200/2300'n de mooiste en stoerste diesellocs die Nederland ooit gehad heeft. Alleen het geluid al.
In de RailMagazine is er destijds een artikel over gewijd. Ertsvervoer in Rotterdam.
Geen idee meer welk nummer dat is. Zal ik nog eens opzoeken.
Jeroen
-
Ja het zijn zeker mooie locs, geluid is prachtig. Zou zo'n 4 span wel is willen horen zónder geluiddempers ;D.
-
Klikklik* http://www.youtube.com/watch?v=Z13qVeQ8Ytk (http://www.youtube.com/watch?v=Z13qVeQ8Ytk)
Jeroen
Zie ik nu als koppelwagen een blauwe Eanos ? Dat zou toch mooi zijn :D
Gr. Remco.
-
Dat is de ns versie, die zijn niet nieuw meer te verkrijgen toch?
Ik denk dat de roco 46762 eigenlijk toch niet de goede is, deze heeft nl 2x2 assen, terwijl ik op de filmpjes toch 2x3 assen zie
-
Klopt Biem. In dit draadje doelen we ook op Roco met artikelnummer 66003. Dit zijn de zes-assige ertswagens met automatische koppelingen.
Omdat de verzwaarde 2-assige koppelwagens niet voldeden werden idd enkele blauwe Eanos'n verbouwd tot koppelwagens tenbehoeve voor de zes-assige ertswagens.
plaatje: (http://www.roco.cc/typo3temp/pics/e12cdd7ea4.jpg)
Jeroen
-
Van VTG RAG naar Koppelwagen's van Railion Nederland.
Het begin. 2 van deze wagens omgebouwd.
(http://img232.imageshack.us/img232/2566/03032009932.jpg) (http://img232.imageshack.us/my.php?image=03032009932.jpg)
Lage koppelwagen, nog niet af moeten nog extra borden op de wagen worden gezet maar daar heb ik nog niet duidelijke foto's van.
(http://img232.imageshack.us/img232/4637/07032009997.jpg) (http://img232.imageshack.us/my.php?image=07032009997.jpg)
Natuurlijk de Wagenkenmerken.
(http://img15.imageshack.us/img15/5031/07032009994.jpg) (http://img15.imageshack.us/my.php?image=07032009994.jpg)
En dan de hoge koppelwagen.
(http://img17.imageshack.us/img17/1046/07032009998.jpg) (http://img17.imageshack.us/my.php?image=07032009998.jpg)
Zoals te zien moeten de laad wisselkast kraan, PG kraan en tripleklep kraan nog een kleurkrijgen.
Zoals te zien ook ontbreken de sluitseinen niet op de koppelwagens.
(http://img15.imageshack.us/img15/865/07032009995.jpg) (http://img15.imageshack.us/my.php?image=07032009995.jpg)
En dan nog een plaatje van de hoge koppelwagen achterzijde.
(http://img15.imageshack.us/img15/7179/07032009981.jpg) (http://img15.imageshack.us/my.php?image=07032009981.jpg)
Groeten Silvester
-
Hoi
Dan ben ik nu toch wel benieuwd welke ertswagens je hierachter wil hangen.
De huidige zijn er volgens mij niet als model?
Bart
-
Ja hier kan je gewoon de set van roco achterhangen. weliswaar rijdt railion (DB Schenker) nu ook met 12 assers van een ander type, degene die iets hoger zijn.
hopelijk gaan die ook nog komen!!!
Deze wagens heb ik voor een maatje van mij gemaakt!
Groetjes Silvester
-
Ziet er echt geweldig uit Silvester. Realistischer kan haast niet.
Groetjes vanuit "NS Blokpost 54"te IJlst.
-
Lage koppelwagen, nog niet af moeten nog extra borden op de wagen worden gezet maar daar heb ik nog niet duidelijke foto's van.
Wat maak het uit, het is meestal toch niet te lezen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_IMG_1654.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_IMG_1654.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_IMG_1655.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_IMG_1655.jpg)
SK
-
Als er nog iemand "handjes"moet hebben?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ak.png)
Bart
-
Heb het idee dat ik nu echt een "noob" vraag ga stellen maar: waarom de koppelwagen ???
Ken die die ertswagon daar nie gewoon aanknopen???
-
nee, er zit een speciale koppeling tussen. vraag me niet waarom maar ik denk voor het gewicht.
-
Jaahh dr begint iets te dagen... zoon vierkante stang of nie...
Maar waarom is dat dat een halve erts wagon nie een plat bakkie ofzo.. (ook de krachten???)
-
Een normaal gebruikte schroefkoppeling bevind zich op (bijna) al het nederlandse materieel.
Echter omdat een ertstrein een behoorlijk gewicht heeft (met 3x 6400) ongeveer 5400 ton.
is het steviger om die treinen met AK automotische koppelingen uit te voeren, inmiddels zijn er ook nieuwe type´s 12 assers met een 4 kante koppelstang. Deze zijn ook hoger dan de normale (oude) erts wagens. om de loc met de trein te kunnen koppelen worden koppelwagens gebruikt. aan de ene zijde van de koppelwagen bevind zich een schroefkoppeling en aan de andere zijde een AK.
-
Zie hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1780.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1780.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1779.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1779.jpg)
SK
-
Je kan er natuurlijk ook 2 189'er voor hangen... ;D
http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/3337980313/ (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/3337980313/) met 6400 in opzending overigens... ;)
-
In voorspan? Is dat niet alleen bij stoomlocs het geval? ;)
-
Leuk topic dit :).
Sil goed gedaan zeg met die wagons.
-
Neen hoor zelfs nu met de moderne diesellocs word in voorspan gereden zie maar in België met de reeks 77/78 die rijden veel in dubbel en zelf 3 dubbel .
-
Neen hoor zelfs nu met de moderne diesellocs wordT in voorspan gereden zie maar in België met de reeks 78/78 die rijden veel in dubbel en zelf 3 dubbel .
Voorspan rijden en multiple rijden wordt nog steeds met elkaar verward. Er is sprake van voorspan rijden als er meer loks voor een trein zitten die onafhanklijk van elkaar bediend moeten worden en dus bezet zijn met personeel/mcn. Voorste mcn heeft de remkraan open om zo de trein te beheersen qua remweg en indirect ook de tractie (die af moet vallen bij treinleidingdruk verlaging). Dus de hierboven geplaatste opmerking over stoomloks is dichter bij de waarheid als de Belgische 77/78. Moderne loks kunnen via een struurstroomkabel stuurstroomtechnisch of via de UIC kabel met computerinterfaces doorverbonden worden en zo door één persoon bediend worden. Laatse is veelal ook geschikt om met stuurstandrijtuigen te combineren.
Groet Jos
-
Hoi allen,ik heb onlangs een stam met de zesassige wagens gezien met de vierassige koppelwagens.Dus leef je gerust uit.
Maurik
-
Weeral wat bij geleerd van Jos waarvoor mijn dank.
-
In Nederland reden/rijden de ertstreinen achter gewone locs met schroefkoppelingen.
Soms getrokken door 4x 6400, in het verleden met 1x 1600 + 2x 2200 en daarvoor met 4x 2200. Tegenwoordig door de serie 189, koppeling mijn (nog) niet bekend.
En allemaal met schroefkoppelingen tussen de locs en de koppelwagen onderling.
***De opmerking over de duitsche Herders, waarover Marcel spreekt, heb ik weggehaald.
3 duitsche Herders trekken de kolentreinen naar Duisburg en niet de ERTStreinen Dank je voor de aanvullende informatie, Marcel.***
In Venlo werden locs én koppelwagen(s) afgerangeerd en vervangen door 2 locs van de serie 150 metautomatische koppelingen, die de trein doortrokken naar Duisburg.
De koppelwagens hadden/hebben tot doel, de wagens met automatische koppelingen te kunnen koppelen met de locs met schroefkoppeling. Heel erg simpel
Waarom 2 koppelwagens?
Wel, sommige treinen moesten kopmaken in Rotterdam IJsselmonde en dan is het wel practisch, als aan de andere kant van de trein ook schroefkoppelingen zitten.
De gebruikte koppelwagens waren:
=> een volledig platte wagen, geladen met railstaven voor voldoende gewicht.
=> de Fals, aanvankelijk het zelfde type als in de trein.
Dit leidde in de praktijk nogal eens tot het onbeboeld laden van de koppelwagens, die in Venlo achterbleven....
=> de afgezaagde Fals, die om het onbedoelde erts laden te voorkomen waren ontdaan van de hoge bakken en de losinstallatie.
=> de Eanos, licht blauwe hoge open goederen wagen. Ook hier schijnt wel eens erts in terechtgekomen te zijn.
De koppelingen:
Zoals gezegd: tussen de Fals onderling automatische klauwkoppelingen, eveneens tussen de beide serie 150-locs en de serie 150-locs en de Fals.
De locs:
=> Aanvankelijk 4 x 2200, puur om het vermogen in multiple-schakeling.
=> later 2 x 2200 + 1 x 1600 in voorspan; de 2200-en dienden voor het aanzetten van de trein, eenmaal op gang gekomen verzorgde alleen de 1600 de tractie.
=> 4 x 6400 in treinschakeling (=multiple),
=> later 3 x 6400, duitse Herder: 6400-en, uitgerust met ATB én Indusi en daardoor geschikt voor het rijden in Duitsland.
Ik ga er van uit, dat de Duitse Herders voorzien zijn van klauwkoppelingen, omdat zij doorrijden naar Duisburg.
Koppelingen tussen de Fals:
De complete trein bestaat uit een aantal stammen, welke gekoppeld blijven. Bij onderhoud of andere redenen van verplaatsing buiten de trein van zo'n stam, wordt zo'n stam kompleet uitgerangeerd. De stammen hebben als koppeling een stalen balk.
De koppelingen tussen de verschillende stammen zijn automatische klauwkoppelingen.
Omdat ik tegenwoordig minder in Venlo ben, weet ik niet, wat voor koppelingen de 189-ers hebben.
Foto's volgen, die zitten in mijn archief en moeten nog gescand worden.
Groeten, Ruurd
-
Bij dat laatste ga je nog wel de mist in. De Duitse herders rijden kolentreinen en die hebben geen automatische koppelingen.
-
Ok, dank voor de aanvulling, Marcel.
Vanuit de Intercity naar het Rotterdamse kan ik zo moeilijk de koppelingen zien...
-
Hoi.
Kleine correctie nog..de duitse loks zijn van de serie 151. Dit is momenteel nog de enige duitse lok met de automatische koppeling AK69e.
In het verleden waren ook enkele loks serie 140 hiermrr uitgrust, en konden zodoende ook voor desbetreffende ertstreinen ingezet worden.
Bart
-
Bart,
Dat klopt.
Ten tijde van de inzet van de serie 150 werden ook wel locs van de serie 140 ingezet. Telkens 2 locs, dus zowel 2 x 150 als 2 x 140, tegenwoordig 2 x 151.
Ook jij dank voor je aanvullende informatie.
Groet, Ruurd.
Ik moet er toch gauw weer eens gaan kijken..... :D
-
Hoi
De 150 heeft echter nooit met een automatische koppeling rondgereden, en is bovendien niet geschikt om dubbeltraktie mee te rijden.
Ertstreinen hebben deze loks dan ook nooit gereden.
Bovendien , en dit klinkt raar, is het uurvermogen van de lok te gering om een trein van 4000t aan te kunnen.
Dit is ook de reden geweest om de 151 te ontwikkelen. Deze kunne met hun tweetjes makkelijk een treintje van 6000 t de baas, zelfs op hellingen ;D
Bart
-
Er is toch ook gereden met een 1300 + 2200? Of waren dit ook kolentreinen?
-
Bij mijn weten, maar vergeef me als ik het mis heb, reden deze treinen op Amstredam met kolen.
-
Je hebt het mis, de 1300 met 2 x 2200 reed ook erts.
Verder klopt het niet dat de Duitse herders klauwkoppelingen hebben, die hebben gewone koppelingen en reden de kolentreinen uit de Amsterdamse Westhaven Duitsland in. De 189 heeft ook nog gewoon schroefkoppelingen.
De koppelwagens zijn op volgorde van de tijd een platte wagen, Eanos en later de Fals.
-
Een beetje kolen/ertstrein bestaat volgens mij uit zo'n 20 tot 30 bakken.
Ben benieuwd wie dergelijke treinen op zijn baan kwijt kan, vooral het verhaal over dubbeltractie en/of voorspan.
Als je iets wilt nabootsen doe het dan goed en ga niet met bijv. hooguit 10 bakken met dubbeltractie/voorspan rijden maar gebruik een enkele loc.
Grt. Ronald.
-
Op onze clubbaan laat ik deze trein van mij af en toe rijden:
http://www.youtube.com/watch?v=v4Ui7VoDjqE (http://www.youtube.com/watch?v=v4Ui7VoDjqE)
Even niet over de turkooizen loc zeuren. Die heeft zijn stammetje inmiddels overgedaan aan een blauwe 1300 zonder vishaken.
-
http://www.nicospilt.com/rest/RvdR19890219_dubbeltractie.JPG
Onderschrift van die foto: Kijfhoek, 19 februari 1989. Met de 1304, 2274 en 2308 in dubbeltractie, verlaat een 4000-tons ertstrein met "Weißpunktwagen" (zelflossers met versterkt stoot- en trekwerk) de noordzijde van Kijfhoek. De 1300'en mochten aanvankelijk niet gebruikt worden voor meer dan 2400 ton treingewicht. Rijweerstanden en de beperkte duurbelasting van de tractiemotoren speelde daarin een belangrijke rol. Nadat, door een defecte 1600 en uitsluitend een 1300 beschikbaar, door de HVL (hoofdverkeersleiding) bij wijze van uitzondering aan een enkele machinist toestemming was gegeven om een 1300 te gebruiken, stond de deur naar het vervolg op een kier. De Feijenoordse meesters lieten zien dat de 1300 onder bepaalde voorwaarden wel degelijk bruikbaar was voor dubbeltractie, en uiteindelijk kregen ze zelfs Mw (Dienst van Materieel en Werkplaatsen) zo ver dat die akkoord ging. Nadat op een zeker moment een nieuwe lichting machinisten, door het veronachtzamen van de "inschakelduur", een aantal 1300'en de vernieling in draaiden, was het snel over met dit beeld. Aldus Cor de Rijke, op zijn website Feijenoordse meesters. Foto Rob van der Rest.
Bron: Site van Nico Spilt
En Rick heeft wel degelijk gelijk over de koppelwagens.
Eerste generatie wagens:
De eerste serie van 8 koppelwagens werden in 1988 bij hoofdwerkplaats Amersfoort vervaardigd op basis van onderstellen van schuifwandwagens type SNAV. Om voldoende gewicht en stabiliteit te verkrijgen kregen deze wagens een pakket oude spoorstaven mee als ballast. (Dit zijn dus de platte wagens waar Rick het over heeft)
Dit was echter geen succes. Al snel kregen deze wagens een "katterug" omdat ze niet bestand waren tegen de grote krachten van een ertstrein.
De Automatische koppelingen werden in 1993 overgezet op 2 wagens type Eanos. Tevens werd toen ook begonnen met de ombouw van 8 wagens type Fals en vanaf de derde afgeleverde wagen werd de bovenkant eraf gesneden. Dat werd naderhand ook bij de rest gedaan om te voorkomen dat men bij de EMO op de maasvlakte de koppelwagens per ongeluk met een lading erts volgooide.
Deze wijsheden heb ik allemaal uit railmagazine 192 :)
En voor nog meer nuttige info:
http://www.feijenoordsemeesters.nl/9b_Feijenoordse%20meesters.htm
Gr,
Erwin
-
Ruurd,
Een paar opmerkingen.
Tussen de beide 151-ers wordt niet altijd een automatische koppeling gebruikt.
Combinaties van 151-ers met en zonder AK komen voor.
Er staat me ook iets bij dat er 151-ers zijn met maar aan een kant een AK, die in paartjes worden ingezet met de AK's aan de buitenkant. Kan het echter niet zo snel terugvinden, dus mogelijk dat dit alleen plannen zijn geweest.
Je hebt het bij de wagens voor de ertstreinen over Fals, maar de dingen met AK die tussen de Maasvlakte en Dillngen rijden zijn van het type Faals (6-assers) en Falrrs (12-assers).
Kun je aangeven waar je de info van de wagenstammen vandaan hebt, en dan met name wat betreft de stalen balk als koppeling? Ik ken die stalenbalk namelijk alleen als koppeling tussen de twee delen van een Falrrs, niet als koppeling tussen twee of meer wagens.
Huub
-
Huub,
De meeste info heb ik van kijken op station Venlo en directe omgeving.
De Faals zijn geregeld te zien vanaf perron 2.
De 151-ers staan meestal gepaard te wachten op het kopspoor bij de garage van Schouten Autobanden bij de overweg tussen de Vierpaardjes en de Broekestraat.
In het verleden was het makkelijker om op het terrein te komen langs de Sloterbeekstraat, waar veel DB-locs opgesteld staan. Serienummers weet ik zo even niet, daar moet ik de foto's voor raadplegen.
Vroeger stonden de DB-locs over in Kaldenkirchen. Het emplacement aldaar is zo goed als opgebroken en bestaat nog uit een seinpost (bd), 2 doorgaande sporen van en naar Venlo tot even voorbij Kaldenkirchen, alsmede het vertrekspoor bij het voormalige stationsgrebouw, nu discotheek. Verder ligt er nog een paar goederensporen, die met de hoofdbaan in verbinding staan.
Het is er één desolate zooi, die mooie foto's oplevert. Zo staat er nog een weegbrughuisje bij de waag, maar toen ik er op ging staan, gaf hij gelukkig niets aan.... :D
Ook staat er tussen alle puin nog een tweetal laadmallen, maar daaraan is meer te zien hoe hoog de rommel ligt opgestapeld, dan hoe hoog wagens geladen mochten worden.
Een kijkje waard....
Groet, Ruurd
-
Er staat me ook iets bij dat er 151-ers zijn met maar aan een kant een AK, die in paartjes worden ingezet met de AK's aan de buitenkant. Kan het echter niet zo snel terugvinden, dus mogelijk dat dit alleen plannen zijn geweest.
Deze bestaan tegenwoordig inderdaad ook ;D
Bart
-
Dit is ook de reden geweest om de 151 te ontwikkelen. Deze kunne met hun tweetjes makkelijk een treintje van 6000 t de baas, zelfs op hellingen Grijns
Inderdaad Bart, kijk maar tussen Venlo en Kaldenkirchen.
Naar mijn overtuiging, hebben 2 150-ers daar dan in voorspan gereden.
Op het traject {Venlo - na Kaldenkirchen} moest de gehele rijweg vrij zijn, om te voorkomen, dat OP de helling tussen Venlo en Kaldenkirchen opnieuw aangezet zou moeten worden, wat zonder terugzetten of opduwen niet mogelijk was.
Groeten, Ruurd
Je hebt het mis, de 1300 met 2 x 2200 reed ook erts.
Blijkens nadere informatie, heeft dat nog niet eens een blauwe maandag geduurd.
Waarmee JOUW gelijk bevestigd is. Waarvoor hulde.
Uit de verdere informatie hier gegeven, moge blijken, dat niet alleen stoomlocs in voorspan reden, waarmee ook jouw vraag beantwoord is.
-
Heren
Zamboni aangezet.
Nog een ontsporing betekend tijdelijk slot.
-
Re: Erts treinen in HO
op 13 maart 2009, 22:41:34
Er staat me ook iets bij dat er 151-ers zijn met maar aan een kant een AK, die in paartjes worden ingezet met de AK's aan de buitenkant. Kan het echter niet zo snel terugvinden, dus mogelijk dat dit alleen plannen zijn geweest.
Deze bestaan tegenwoordig inderdaad ook Grijns
Bart
Ik had die nog niet gezien, wel de combinatie met 4 AK's
Voor de andere combinatie is ƒinancieel natuurlijk ook wel wat te zeggen, er vanuit gaande, dat standaard schroefkoppelingen, die bovendien maar weinig los gemaakt hoeven te worden, goedkoper zullen zijn dan de AK69.
Bovendien kun je op die wijze met 4 AK69-koppelingen 4 locs ervan voorzien i.p.v. 2.
Een ook in het grootbedrijf helpen alle beetjes...
Groeten, Ruurd
-
Blijkens nadere informatie, heeft dat nog niet eens een blauwe maandag geduurd.
Waarmee jouw gelijk bevestigd is. Waarvoor hulde.
Het heeft zeker meerde dienstregelingen geduurd, in ieder geval '88/'89. Daarna is er ook nog een paar keer gewisseld tussen de 1600 en 1300 voor de ertsdienst maar voor wanneer precies moet ik een aantal jaargangen RM doorzoeken.
-
In die periode heb ik meegewerkt aan RM. Alle nummers van die jaargangen heb ik. Voor RM heb ik heel wat foto's genomen van de koppelwagens, om die in miniatuur na te bouwen/bootsen.
Groet, Ruurd
-
Ja dat zijn ze wel he :). Al vindt ik 2 x 2200 ook wel goed ;). Volgens mij binnenkort leverbaar, bij MTE staat hij nu nog op oranje, maar bij roco op groen.
Bedankt, groeten Mischa
dan moet je het doen met 2X 2200 plus een 1600 voorop.
-
Knip=> Aanvankelijk 4 x 2200, puur om het vermogen in multiple-schakeling. knip
Groeten, Ruurd
Nostalgie aan de Maasvlakte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_doos_II_018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_doos_II_018.jpg)
In het allereerste begin ging het wel eens mis. Hier terhoogte van Pakhoed aan de N15
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_6_001_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_6_001_012.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_6_001_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_6_001_013.jpg)
Hele oude mensen weten dit misschien nog??? ;D
SK
-
Persoonlijk bericht (Online)
Re: Erts treinen in HO
« Antwoord #58 Gepost op: Vandaag om 18:03:23 » Antwoord met citaat
Citaat van: Ruurd Benthem op 12 maart 2009, 23:06:46
Knip=> Aanvankelijk 4 x 2200, puur om het vermogen in multiple-schakeling. knip
Groeten, Ruurd
Hele oude mensen weten dit misschien nog??? Grijns
SK
Is dit min of meer toevallig in Blerick geweest?
Deze iets minder hele oude man kan zich uit zijn UTS-tijd herinneren, 2e helft 60-er jaren, dat er een ertstrein ontspoorde op een overweg in Blerick en dat er daarna een seinhuis minder was. :o
De overweg is opgeheven en vervangen door een tunnel, meer oostwaarts. Aangezien ik toendertijd de weg in Venlo nog niet zo goed kende en ik bovendien braaf mijn huiswerk en verslagen maakte, (y) heb ik dat helaas niet gezien. khebberookgeenfotoosvan.... :( :(
Groeten, Ruurd
-
Je bent misschien toch ouder als dat je denkt te zijn ;D
Nee dit was niet in Blerick. Dit ongeval is gebeurd vlak na dat de lijn langs de N15 gereed kwam. Door het grote gewicht van de wagens en de relatief slappe ondergrond was/is het spoor zover verzakt dat een groot deel van de trein ontspoorde thv de Pakhoed. Dit is van uit Rotterdam gezien, net over de Callantbrug recht tegenover het voormalige zeemanshuis, nu "Hotel de Beer".
SK
-
Nou.....
ik ben pas 59 hoor en nog geen 95.... (lachebek)
Groeten, Ruurd
-
Een beetje kolen/ertstrein bestaat volgens mij uit zo'n 20 tot 30 bakken.
zoiets:
http://www.youtube.com/watch?v=99gm7cXWACk
Kees-Jan
-
Even een vraagje tussendoor. (mischien een domme)
Hebben ertstreinen ook met een geel/grijze 1300 ervoor gereden?
Jos.
-
Hier (http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/electrotren.html) staat een foto van een geel/grijze met volgens mij erts oid erachter.
Gr. Remco.
-
oke, bedankt voor de info.
Jos.
-
Ga je de langste ertstrein nabootsen Jos? ;)
Groet Jaap
-
Nee, is wel eens aardig om door station Maastricht te laten denderen, hoewel ze daar eigenlijk nooit zijn geweest.
Ik zocht eigenlijk meer een alibi voor mn 1309 met 3e pit.
Jos.
-
Heb je een 1309 verbouwd ?
Gr. Remco.
-
Ik zocht eigenlijk meer een alibi voor mn 1309 met 3e pit.
Zet hem lekker naast de weg te rotten 1607... ;D
-
Waar trekt dit nu weer op Stig?
dat was de vraag toch niet.
Jos.
-
Die staat toch in Maastricht of niet?
-
Ja, maar nu staat ie voor de werkplaats. ;D ;D ;D
Op spoor 36.
Jos.
-
Waarom laat je die 1300 niet gewoon een kalktrein ofzo trekken. Een ertstrein in Maastricht :-|
-
Een beetje fanatasie kan nooit kwaad he, ;)
Maar je moet niet gaan overdrijven met je fantasie.
Want in feite zou het mogelijk geweest kunnen zijn.
Als omgelegde trein bijvoorbeeld.
Jos.
-
Dan worden ze eerder omgeleid via Emmerich.
-
Je kunt toch ook de cockerill ertstreinen nabootsen? daar hebben, 100% zeker weet ik het niet, wel geel grijze 1300en voorgestaan? En nou weet ik ook niet of die via Maastricht of Roosendaal reden, maar het ging naar Belgie in ieder geval.
http://www.aula.com/peter/09999165.jpg
Deze wagens waren het.....nogal rampdingen naar ik begreep.
Wagens zijn verkrijgbaar bij LS models en marklin.
Gr,
Erwin
-
Volgens mij was er ooit eens zo'n trein met cockerill wagens in Eindhoven ontspoort, dus ik neem aan ook via Maastricht.
Groeten, Alexander
-
Nee, was bij Barendrecht.
zie ====> http://www.feijenoordsemeesters.nl/7_Feijenoordse%20meesters.htm 3de verhaal.....dikke ravage. En ja, ze reden via Eindhoven :)
Gr,
Erwin
-
Was ook bij Barendrecht. Bij Eindhoven Beukenlaan is er wel degelijk ook een ontspoord, met een flinke ravage tot gevolg.
Deze twee ontsporingen waren aanleiding de bewuste Belgische wagens voortaan uit Nederland te weren, hetgeen we een paar maanden geleden ook hebben gezien bij de Belgische zelflossers die werden gebruikt in de kalktreinen.
-
Ow ok! sorry, wist ik niet, weer wat geleerd :)
Wat is dat toch met Belgische wagens? :-|
Gr,
Erwin
-
Zo zie je maar weer...Feijenoord....
IK heb de link naar een kameraad door gemaild en hij zal ook al te smullen.
-
Hallo,
Ik zag op www.hetgroterdamproject.nl nederlandse ertswagens van roco. Hardstikke mooie wagens.
Nou wees iemand me erop dat er ook ertswagens zijn van mehano die volgens hem ook in NL rijden.
Het gaat om deze wagens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/492_c1eb2ad17ed9fcdb3b4d619c2d17bb45_b1.jpg)
Kan iemand me vertellen welke correct zijn?
Brengt roco meer van die wagens uit want ik wil er wel een aantal hebben.
Daan!
-
Klopt, die rijden hier ook.
Ook 4 setjes van, maar niet besproken.
Zijn niet meer leverbaar....
-
Ok,
En de mehano hebben zeker ook niet van die mooie koppelingen en missen ook het lossysteem?
Weet iemand de verschillen tussen de roco's en de mehano's?
Daan!
-
Een verschil is dat de Mehano versie een kolenwagen is.
-
Ja, die was me even ontschoten.
Dus geen erts wagen, heel goed Rick (y)
-
Je moet toch iets. ;)
Genoemde wagens rijden in (ieder geval in) de kolentreinen vanuit de Amsterdamse Westhaven naar Duitsland, vroeger met 3 6400'n en nu met 2 189'ers. Of ze ook in Rotterdam komen weet ik niet.
Overigens was er ook een ertsset die met kolenwagens reed door een gebrek aan de ertswagens, maar welke wagens daar precies in zaten weet ik niet.
-
ok,
Dus dan ga ik kijken voor de roco's. Is 3x 6400 echt verleden tijd of wisselt men dat af?
-
Nee, erts rijdt nog met 3 maal 6400.
-
Erts vol wordt standaard gereden door 3 keer 6400. Eenmaal is het via de BR gegaan. Toen stonden er 2 189 voor en een 6400 in opzending om de koppelwagens eruit te rangeren in Emmerich. Floris de Leeuw heeft dit uiteraard op de foto gezet. Voor de legen terugtreinen worden meestal 3 6400 ingezet. Hier komt echter ook 1 of 2 voor of een 189 bijvoorbeeld. Ertstreinen komen alleen van en naar de Maasvlakte.
Kolentreinen worden met dubbeltractie 189 gereden heen en terug dan komen ze van de Amsterdamse Westhavens. Vroeger zaten hier 3 Duitse herders voor (6400'den). De kolentreinen uit Rotterdam worden nog wel steeds met 6400'den gereden.
-
Tijd geleden alweer. Ik wil me ertstrein een stukkie uitbreiden. Weet iemand of de peine + salzgitter wagens ook in Nederland kwamen. Ik meen ergens te hebben gelezen van wel, maar kan het niet meer vinden.
Zijn er nog plannen voor nieuwe nummers?
-
Ow ok! sorry, wist ik niet, weer wat geleerd :)
Wat is dat toch met Belgische wagens? :-|
Die 'cockerill-treinen' achter 2200/2400-en die ontspoorden bestonden uit een heel andere (ouder) type dan die op de getoonde foto. Die hebben recenter óók wel naar Maasvlakte gereden, maar dan in een andere versie en als 'spotvervoer'.
gr Sicco
-
Je kunt toch ook de cockerill ertstreinen nabootsen? daar hebben, 100% zeker weet ik het niet, wel geel grijze 1300en voorgestaan? En nou weet ik ook niet of die via Maastricht of Roosendaal reden, maar het ging naar Belgie in ieder geval.
Wagens zijn verkrijgbaar bij LS models en marklin.
Doorgaands via Maastricht. De latere (met modernere wagens) ook via Roosendaal.
De wagens voor de beruchte treinen worden alleen door LS Models gemaakt, en dan nog specifiek één bepaald type (ze maken meerdere varianten, die niet allemaal in NL zijn geweest
-
Bedankt voor de info! (y)
Gr,
Erwin
-
Weet iemand of de automatische koppeling die Roco op de 6-assige erts wagon 66003 heeft (AK69e) ook als los onderdeel te bestellen is?
alvast bedankt,
-
daar ben ik ook zeer benieuwd naar , zo'n setje moet ik ook nog extra bij hebben , misschien eens naar roco zelf bellen en vragen wat er mogelijk is , maar lijkt me wel dat deze onderdelen wel bij te bestellen zijn , misschien weet Chirs van Diesen er iets meer van ,omdat ie al in een modelspoorzaak werkzaam is ?
wie weet , ik houd het hier in de gaten
groet stefan
-
Weet iemand of de automatische koppeling die Roco op de 6-assige erts wagon 66003 heeft (AK69e) ook als los onderdeel te bestellen is?
alvast bedankt,
Ik zocht het zelfde.
Net gevonden:
http://www.anw-modeltreinen.nl/ro_onderdelen-koppelingen.htm (http://www.anw-modeltreinen.nl/ro_onderdelen-koppelingen.htm)
€ 2.65 per 2
(http://www.anw-modeltreinen.nl/roco/afbeeldingen/ro40375_tmb.gif)
Op het plaatje is niet duidelijk of dit met kortkoppelingsmechanisme is, het lijkt een rondje en dus geen kortkoppelingsmechanisme.
Ook vreemd dat niet gewoon een NEM schacht is gebruikt. Dit kan ik alleen met kunst en vliegwerk -en plakwerk- op een BR151 zetten.
Je ziet wel dat de koppeling realistisch hoger staat dan de gebruikelijke koppelingen.
Daarmee komt hij nog steeds niet uit de 'bufferbalk' kopbalk zoals in het voorbeeld, maar onder de kopbalk vandaan, maar de hoogte klopt aardig denk ik.
Nu zit ik nog met 1 vraag:
Weet iemand welke stammen worden toegepast? Dus hoeveel wagens rijden met vaste stang-verbindingen en om de hoeveel wagens zit er een AK?
(elders las ik dat er stammen zijn gemaakt en als er iets is met een wagon of onderhoud aan een wagon, dan wordt de hele stam uitgerangeerd.)
Dit uiteraard in verband met de vraag hoeveel van deze koppelingen je moet kopen.
Hajo
-
De nieuwe Faals, als setje gekoppeld als Falrrs 152 of Falrrss 153 rijden per 2. Faals rijden gewoon los.
-
Mijn link hierboven blijkt verkeerd. Gaat om koppelingen voor andere wagons.
Dus terug naar de vraag.
Weet iemand of de automatische koppeling die Roco op de 6-assige erts wagon 66003 heeft (AK69e) ook als los onderdeel te bestellen is?
alvast bedankt,
Ik heb, net als velen, de oudere productie van deze wagens.
Heeft iemand de set 66003 ???
Zo ja, is er een artikel nummer genoemd van die lossen onderdelen/de koppelingen?
Ik had deze 66003 destijds wel besteld, maar is nooit gekomen.
Ik lees ik op Drehscheibe.de dat er daar AK69e imitaties bij de wagens lagen.
Hajo
-
Ja set 66003 heb ik. Moet het wel even opzoeken vandaag.
-
Voor de liefhebber heb ik nog een aantal van die AK's liggen.
Zowel zwart als bruin.
Interesse
Graag reactie via PM.
geschikt voor NEM schacht.
Ik gebruik zelf alleen nog maar de universeelkoppelingen van Roco. Deze zitten stevig vast tijdens het rijden met mijn erts trein.
trouwens de trein uitgebreid vorig weekend met 1 wagen.
Zit nu op 30 Faals met 2 koppelwagens.
Nog 8 wagens te gaan. (y)
Groetjes Chris
-
Je hebt PBtje
-
van mij ook (y)
groet stefan ;)
-
De nieuwe Faals, als setje gekoppeld als Falrrs 152 of Falrrss 153 rijden per 2. Faals rijden gewoon los.
In de ertstreinen rijden alleen nog maar gekoppelde setjes.
De losse zijn eruit gehaald. Althans ik zie ze nooit meer ertussen hangen want die losse waren iets lager.
Volgens mij altijd met 38 wagens dus 19 setjes van twee.
-
Nou, ik heb antwoord van roco [at] roco.cc
Sehr geehrter Herr,
vielen Dank für Ihre E-mail und Ihr Interesse an unseren Produkten.
Die Mittelpufferkupplung ist auch einzeln erhältlich. Diese Kupplung hat die Ersatzteilnummer 96299. Sie ist verfügbar und kann über den Fachhandel bestellt werden.
Die Ladungsimitation ist als Ersatzteil leider nicht erhältlich.
Wir hoffen, Ihnen geholfen zu haben und wünschen Ihnen weiterhin viel Vergnügen mit Ihrem Hobby, der Modelleisenbahn.
Mit freundlichen Grüßen
Modelleisenbahn GmbH
Ihr Roco Service Team
Ik heb ze al besteld, nog niet gezien ook niet op een afbeelding op roco.cc (niet te vinden daar trouwens!)
Dus nog maar afwachten of het echt klopt, en de prijs want die weet ik ook niet, maar aangezien ik bij mijn vraag artikelnummers en afbeeldingen en links had opgenomen, zal het wel kloppen. En ander setje imitatie AK was 2,25 voor een set.
Mocht je ook gaan bestellen bij je winkelier, kan zijn dat het wagon artikelnummer er bij moet. Dat is Roco 66003.
2e antwoord ging over de vraag of de landing-inzet ook na te bestellen is. Nee dus.
Intussen van Chris ook een PB, hij moest nog kijken hoeveel hij er over had.
Zijn antwoord had ik nog niet gezien en intussen al besteld :-[.
Maar hij had al veel reakties gehad op zijn bericht, dus die komen ook wel ergens goed terecht.
Als ik ze binnen heb zal ik proberen een foto te maken en te plaatsen.
Gr., Hajo
-
Roco heeft een BR 189 uitgebracht met klauwkoppeling. Nou rijdt een ertstrein altijd met 2x Br 189. Hoe zit dat met die tweede loc, heeft die ook een klauwkoppeling?
-
Jep, 9 van de 10x wel...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klauwkopp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klauwkopp.jpg)
Foto: J.vd Heuvel.
Gr, Ben.
-
Daar was ik al bang voor. Heeft Roco twee van Br189 met klauwkoppeling in het programma? Of is het onderdeel soms los te bestellen?
-
Lok uitgebracht met klauwkoppeling?? Je besteld ze toch gewoon los?
Nou, ik heb antwoord van roco [at] roco.cc
Die Mittelpufferkupplung ist auch einzeln erhältlich. Diese Kupplung hat die
Ersatzteilnummer 96299.
Sie ist verfügbar und kann über den Fachhandel bestellt werden.
Mit freundlichen Grüßen
Modelleisenbahn GmbH
Ihr Roco Service Team
Mocht je ook gaan bestellen bij je winkelier, kan zijn dat het wagon artikelnummer er bij moet. Dat is Roco 66003.
Mijn ervaring met ermee rijden: ze laten vrij gemakkelijk los in bochten en bij oneffenheden. Dus óf voor vitrine bedrijf, of drupje (hout?)lijm er tussen en ze tot vaste koppelingen maken. Loshalen via de NEM schacht.
-
Niet als je de locs wil met correcte opschriften die de 1:1 ook hebben.
-
@ Hajo,
Daar worden de koppelingen voor de wagons bedoeld volgens mij.
-
De gele koppelingen voor de locs zijn los te bestellen onder artikelnummer 96300. Is het zo dat er een aantal locs zijn aangewezen voor het rijden met ertstreinen en deze dus altijd een gele klauwkoppeling hebben of worden deze aan het einde van de rit eraf gehaald en zou theoretische gezien elke rode BR 189 van Railion/DBS met zo'n klauwkoppeling kunnen rijden?
-
De locs zijn er speciaal voor verbouwd dus het is geen kwestie van even er afhalen. Het is een vaste serie die met deze klauwkoppelingen rijdt. Ze kunnen echter ook normale treinen aanhaken.
Je vervolgvraag is vast welke locs zijn dit dan. Dat zijn de 189 030 t/m 189 047 (18 stuks die 9 setjes kunnen vormen).
-
En bedankt weer voor je hulp!! (y) ;D
-
Wat overigens wel af en toe voorkomt is een ertstrein met eerst een gewone 189, dan een ertsloc en dan de ertstrein.
-
voor een modelbaan is 2x een 2200 waarschijnlijk wel een mooi zicht maar dit had in de praktijk niet opgegaan.. daar ze maar 900 pk hadden, had dit met deze treinen echt wel te weinig geweest om dit gewicht vooruit te krijgen ;)
-
@Marcel26870: Zet je er toch nog een 1300 voor ;)
-
Twee Roco 2200's is ook te weinig om een sleep van >30 vierassers van de plaats te krijgen. Met drie gaat het nèt, maar vier is beter.