BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 16 November 2008, 16:51:55

Titel: 2530
Bericht door: nscargo op 16 November 2008, 16:51:55
Hallo medeforummers
Ik heb een vraagje over de 2530.
Kort geleden heeft KleiNSpoor er een kit voor uitgebracht, maar mijn vraag gaat over de echte.
Is de loc zo met die speciale cabine uit de fabriek gekomen of is dit later gedaan?
Harm
Titel: Re: 2530
Bericht door: Mispoes op 16 November 2008, 17:01:46
Af fabriek Harm.
Titel: Re: 2530
Bericht door: nscargo op 16 November 2008, 17:33:04
Ah, duidelijk Mispoes
Waarom is er eigenlijk maar 1 gemaakt?
Ik had begrepen dat de cabine zo is gemaakt omdat je zo een beter zicht had.
Harm
Titel: Re: 2530
Bericht door: Felix op 16 November 2008, 17:34:20
De 2530 heeft allemaal broertjes en zusjes rondrijden in Uruguay ;)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7883.msg120727
Titel: Re: 2530
Bericht door: fridzie op 16 November 2008, 17:38:31
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
omdat na de oorlog zo goedkoop mogelijk een zo groot mogelijk locomotiefen park op te bouwen.

MVG fridzie
Titel: Re: 2530
Bericht door: nscargo op 16 November 2008, 17:44:43
kijk, zo leer je nog eens wat  ;D
ik dacht dat de 2530 een speciale bestelling van de NS was, maar het blijkt dus eigenlijk anderom.
Alle 2400/2500 loc's zijn dus speciale modellen  ;)
Dwz een uitgeklede 2530
Harm
Titel: Re: 2530
Bericht door: Reinier Z. op 16 November 2008, 17:55:31
En Fridzie, wat is jouw bron dan? Ik lees in "Diesellocomotieven in Nederland" en op Wikipedia dat de 2530 een proef was m.b.t. uitzichtverbetering. Omdat de huiven lager zijn dan bij de andere locs, moesten er diverse componenten anders worden opgesteld dan bij de rest van de serie. Dit duidt er toch op dat de 2530 een variant is op de rest, en niet andersom.
Titel: Re: 2530
Bericht door: Thom op 16 November 2008, 18:33:34
Zowieso lijkt het me onhandig om lokken te bouwen op basis van een machine die je daarna nog bouwt....  ;)

Is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat dat dus niet klopt met een beetje gezond verstand?
Titel: Re: 2530
Bericht door: Overlast op 19 November 2008, 12:22:15
Fridzie, het lijkt mij niet dan de 2530 een cadeautje was van Alsthom aan NS, maar dat NS gewoon betaald heeft voor de loc. Waar staat dat dan?

Maarten
Titel: Re: 2530
Bericht door: Sicco Dierdorp op 19 November 2008, 13:35:17
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
Dat is beide beslist onwaar
groeten Sicco
Titel: Re: 2530
Bericht door: RobbertJan op 19 November 2008, 13:48:21
De 2530 is inderdaad geen cadeautje van Alstom, dit is zoals aangegeven een verbeterde
versie kwa zicht voor de machinist, dit is een door alstom doorgevoerde wijziging en niet door de NS, dus vandaar dat het de spreekwoordelijke "vreemde eend in de bijt" is.
Titel: Re: 2530
Bericht door: Albert.H0 op 19 November 2008, 23:40:33
De NS heeft gewoon betaald voor de serie, incl. de 2530. Maar niets extra voor de afwijkende 2530. De extra kosten voor de wijzigingen heeft de bouwer voor z'n rekening genomen. Vandaar de opmerking "kadootje".
Titel: Re: 2530
Bericht door: Gerard op 19 November 2008, 23:56:26
Als ik het goed begrepen heb was de 2530 een "vingeroefening" van de ingenieurs en/of ontwerpers van Ahlstom. Zij wilden iets doen aan het slechte uitzicht dat eem mcn had vanuit de 2400/2500.
De 2530 was een soort van prototype, die naderhand zonder extra kosten gewoon aan NS geleverd is.