BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Kleton op 15 November 2008, 17:24:03
-
Hallo,
Ik bouw al vele jaren trein modellen in schaal 0 en 1. Een klein gedeelte bestaat nog,opgeborgen.
Op mijn zolder hebben ook HO treinen van de NS gereden m.b.v. het besturings programma Koploper.(Het werkte zoals het moet, maar ik bouw liever wat....)
Ik zoek nu naar een opzet van een ( model)tram museum baan in schaal 1 of 0, zoals die er zou hebben kunnen uitzien als er meer NZH trams bewaard waren gebleven.
Eerst wilde ik het vroegere eindpunt van Noordwijk aan Zee nemen als startpunt, maar dit is erg wijd en breed, de lengte zou net kunnen.
Het probleem is ook nog, dat je geen grote hoogte verschillen kan maken, want die zijn er in't echt ook nauwelijks (Mss alleen duinen?)
Met het nabouwen van de EMA in Amsterdam of de SHM in Hoorn kom ik er niet, ik zou graag een herkenbaar stukje van de omgeving waar de echte tram reed erbij willen hebben.
Mss wil ik teveel, want ik wil ook mijn toekomstige Preiser trampassagiers een stukje laten meerijden in mijn gerestaureerde A600 -en of Budapesters.Er moet dus een stukje rijlengte zijn.
Verder moet alles ook nog ergens kunnen staan,in een soort schaduw station.
Heeft iemand enig idee, wat ik moet proberen uit te beelden, en ook wat juist niet?
De beschikbare ruimte is ca 5 bij 3 meter.
Ik zou graag je eerlijke mening horen en als niemand mogelijkheden ziet, dan kan het dus gewoon niet. 8)
Ik ben benieuwd,
Peter
-
Misschien Remise Soendaplein in haarlem? + stukje Schoterweg.
-
Voor een museum kom je al snel bij een remise uit; Leiden?
Of bouw je voor het smalspoor-net?
-
Hallo,
Nee ik bouw voor het normaal sporige deel.
Peter
-
Peter,
Het NZH museum aan de leidsevaart in Haarlem. heeft allerei foto's e.d.
Kan je daar geen inspiratie opdoen !?
Wellicht lopen daar ook mensen rond die nog het e.e.a. kunnen vertellen hoe het vroeger was.
het is maar een Idee :)
Groet
Cor
-
Hallo Cor,
Die mensen in Haarlem zijn leeftijdsgenoten. ;D In Haarlem ben ik al een paar keer geweest.
Ik heb zelf nog genoeg van gezien, van het vroegere bedrijf, daarom is het zo lastig om iets te vinden.
Wat denken jullie, is een lijntje met twee einden beter dan een rondlopende baan? Ik denk zelf wel.
-Peter
-
Ik heb een aantal artikelen van modeltrambanen gelezen waar de tramlijnen beginnen/eindigen met een keerlus. Die keerlus is dan op een stadsplein gesitueerd, of rondom een tramremise.
Volgens mij geldt dat ook voor echte trams, vroeger en nu, maar ik kan geen concrete voorbeelden noemen.
Met de NZH heb je wel een echte "kusttram" gekozen, de paar "poldertrams" van de NZH (Waterlandse tram, TNHTM e.d.) zijn smalspoor.
Volgens mij heeft de Modelspoorclub Alkmaar ook een grootspoorbaan waar NZH-trams rijden.
Wellicht ken je deze links al?
http://www.autobusarchief.nl/2/logboekaha/nzh/index.htm
http://etamsinanderetijden.fotopic.net/
-
Hallo Simon,
Bedankt voor je 2 websites, altijd weer leuk om die foto's te bekijken.95% is al bekend van boeken,maar de rest had ik nooit gezien.
In de eerste website, van de ADV (?) komt ene Bart R. aan het woord,die blijkbaar kort na de opheffing in de Voorstraat is gaan wonen. Ik zelf woonde aan de Heerenweg, waar ik op 100 m afstand de trams langs zag komen. We zijn enkele maanden voor de opheffing in okt 1960 verhuisd, dus de laatste tram heb ik niet gezien.
Je begrijpt nu ook, waarom ik ooit''gegrepen'' ben door het Blauwe tram virus.
-Peter
-
ok :)
Dus meer een personlijke gedachte dan.
Wat dacht je van Zandvoort ?
Tram kom het dorp binnen vol met Amsterdammers voor het strand en verdwijnt in een stukje duinen acther een heuvelrug. (al dan niet met een keerlus en een verborgen schaduwstation)
Groet
Cor
P.S. Rondlopend kan niet in Zandvoort ;D 8)
-
Hallo,
Maar vin Noordwijk ook niet.
Zonder grote omwegen in 28 minuten naar Leiden!
Ook bij Noordwijk (Ik bouw het normaalspoor deel) ontkom ik niet aan een eindpunt achter/ in de duinen. Zoiets a bij de Prins Hendrikweg, als je Noordwijk kent, langs de oostrand van de het duingedeelte.Een keerlus geeft minder rangeren, maar neemt zóveel plaats in. (Boogstraal ca 90 cm )
-Peter
-
schot voor de boeg: stukje amsterdam -haarlem. halverwege natuurlijk halfweg met de driehoehk om de tram te keren. ander leuk stukje was bij halte rijksstraatweg waar de haarlemmermeerspoorlijn onder 45 gr de tramlijn en vaart kruisde.
-
Hallo E-P,
Bedankt voor je reaktie, maar voor de goede orde, ik bouw in normaalspoor, dus stukjes Asd-Zvt komen helaas niet in aanmerking.Alleen de Bollenstreek rond leiden,Katwijk en Noordwijk komen in aanmerking.
Ik zou er mss wel een paaar weten, maar het moet ook nog aan elkaar gepast worden, zonder rare overgangen.
Mss is het makkelijker een ''diorama'' te bedenken,dan allemaal sfeerbepalende hoekjes.
Peter ;)
-
aha, meer weet ik er niet van. Je bouwt toch wel in een handzaam formaat van ca 60x120cm en ergens koppelbaar met de spoornul modulen? ;D ;D ;D
-
Hallo E_P,
Ik ben alleen nog maar met een studie bezig.
Als er mensen zijn , die de Blauwe tTram in schaal 0 bouwen , op modules ,doe ik mee. ;D
Maar ik ben bang , dat die er niet zijn. :(
Groeten,Peter
-
Ik heb een aantal artikelen van modeltrambanen gelezen waar de tramlijnen beginnen/eindigen met een keerlus. Die keerlus is dan op een stadsplein gesitueerd, of rondom een tramremise.
Volgens mij geldt dat ook voor echte trams, vroeger en nu, maar ik kan geen concrete voorbeelden noemen.
Na het hoog leggen van station Leiden had de NZH aan het zuideinde van het stationsplein een keerlus (werd, meen ik, gebruikt voor trams Den Haag - Leiden v.v., hoefden de Gooise aanhangrijtuigen achter de A600-en niet omgerangeerd), waar nu de Plesmanlaan ligt (voor de flat).
-
Hallo Illya ,
Weet ik.
Er is nu een rotonde op die plek, voor het belasting kantoor.
Ook in Scheveningen was een keerlus.
Het staat allemaal in de NZH Railatlas. :D
Maar ik wil ook nog iets van de bijbehorende omgeving afbeelden.
Groeten,Peter