BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dennis H0 op 15 November 2008, 14:28:47
-
Ik heb een schema gemaakt met een aantal aansluitpunten voor mijn schaduwstation.
Wat ik wilde weten is of het goed gaat als ik het zo doe.
Voordat ok begin met solderen etc wil ik graag weten of dit klopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_1.jpg
-
Even een paar kanttekeningen :
- Wil je met Koploper gaan werken ?
- Klopt het dat de rode streepjes de isolatie's zijn ? Zo ja, dan kan ik moeilijk aflezen welke sectie tot welk blok behoort.
- Ga je eenrichtings-verkeer aanhouden in de keerlus (Ik zie namelijk in de keerlus geen B-sectie)
- In de keerlus lijkt me C1/C2 relatief kort. Zou je die niet beter dezelfde lengte kunnen geven als de opstelsporen.
- Wat bedoel je met "aangepaste terugmelders" ?
Sander
-
Hallo Sander,
Ik zal je vragen beantwoorden
- Ja ik ga met koploper rijden
- De rode streepjes zijn de isolaties
- Aangezien ik 2 schaduwstations maak rijd alles in 1 richting
- Ik zal rekening houden met de lengte van c1/c2 (bedankt
- De aangepaste terugmelder is de aangepaste s88 kaart die ik bij wim ros heb gekocht, deze is geschikt gemaakt voor de keerlusmodule.
Even over de blokken... ik weet niet zeker of ik de positie's van de blokken goed heb gedaan.
Mijn binnenkomende wisselstraat word door een bezetmeldpunt gedetecteerd, aan het einde van de wisselstraat heb ik 45 cm als stopsectie. met op elk spoor 1 bezetmeldpunt.
Het tussenliggende deel wat dan over blijft word niet gedetecteerd.
Links onderin komt een klimspiraal
-
Sectie A, C en D is 1 blok.
Waarbij A 1 raillengte kan zijn, C het gedeelte waar een trein in moet passen(dus zo groot mogelijk) en D is dan de stopsectie.
Daarbij kan je direct na je wisselstraat van je schaduwstation, waar nu 9 staat beginnen met sectie A, deze maak je 1 railengte en voila, sectie C is groter geworden.
De wisselstraten hoef je inprincipe niet te detecteren, dit is geheel naar eigen idee in te vullen natuurlijk.
Denk eraan dat de bezetmelding na sectie D weer een gewone melder kan zijn en dus een aanmeldsectie van blok 10. Aan het eind van blok 10 nog wel even een stopsectie + melder maken.
mvg,
Sander
-
OK, hier mijn reactie :
- Bij Koploper is een wisselstraat nooit onderdeel van een blok. Je plaatst in de wisselstraat ook (normaal gesproken) geen bezet melder.
- - Zowel links als rechts heb je nu een bezetmelder getekend in de wisselstraat
- Een blok is een stuk spoor, dat is onderverdeeld in sectie's. En in sectie's kunnen bezetmelders geplaatst worden. In de tekening heb je nu de bloknummers geplaatst tussen 2 isolatie's - ik kan dus niet zien welke sectie's tesamen een blok vormen.
- - Normaal voor Koploper is dat een blok bestaat uit (a) de inrijsectie, (b) de afremsectie en (c) de stopsectie. Als ik nu naar bijvoorbeeld blok 2 kijk, zou ik dus de sectie's 2a, 2b en 2c moeten zien. (enzovoort voor alle blokken)
Ik denk dat je in de handleiding van Koploper de begrippen blok en sectie eens moet doorlezen. Je bent zeker op de goede weg, maar ik weet niet zeker of je nu bewust of toevallig met een gemeenschappelijke inrijmelder werkt.
Advies : Geen duidelijk aan welke geisoleerde delen tesamen een blok vormen. Pas dan is duidelijk wat je precies wilt aanleggen/aansluiten.
M.b.t. de Keerlus - Ik zou sectie E korter maken en C1/C2 langer. In principe hoeven de sectie's A-B-D-E niet erg lang te zijn. Overweeg wel om de B sectie aan te leggen. De aansluiting zit immers (waarschijnlijk) op je keerlus-kaart. (Daarmee maak je het technisch mogelijk alsnog 2-richting te gaan rijden)
Sander
-
Dank jullie wel voor de info ik ben al het een en ander aan het aanpassen.
Even een kleine vraag dan toch....
Ik heb een keer begrepen (volgens mij van Kees-Jan) dat hij zijn inrijdende wisselstraat detecteerde en aan het einde van de wisselstraat een stopsectie maakte waardoor je minder bezetmeldpunten nodig hebt.
Nu begrijp ik uit jullie verhaal dat een wisselstraat niet gedetecteerd hoeft te worden.
Heb ik het nu verkeerd begrepen ?
-
Ok ik heb hier een aanpassing gemaakt op het geheel, ik twijfel of het goed is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_2.jpg
-
Dennis,
je bent vrij om de wisselstraten van een melder te voorzien echter hebben deze geen nut, en das dan weer zonde van het geld ;)
Niet helemaal correct zie ik, de eerste melder zou ik laten zitten. Hier van kan je een binnenkomstmelder maken voor all achterliggende blokken.
Tekening maar even aangepast, maakt het wat duidelijker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_5.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_5.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_5.jpg)
Vanaf blok 1 zie je 2 melders, 1 is stopsectie blok 1 de andere is de aanmeldsectie voor je schaduwstation.
Na de keerlus welke je goed ingetekend hebt volgt een aanmeld sectie van blok 10 en links onderin zie je een stopsectie van blok 10.
Hierna zou weer een aanmeldsectie moeten komen voor blok 11.
mvg,
Sander
-
Even over de 'keerlus':
ik ga nu twijfelen wat er onder een keerlus wordt verstaan (met mijn beperkte kennis van treinbanen). Ik had altijd begrepen dat een keerlus een situatie is waarbij kortsluiting zal ontstaan mits je geen hulpmiddelen hanteerd. In mijn beleving is dit stukje ontwerp van het schaduwstation een gewoon stukje recht-toe recht-aan ontwerp. Ik zie niet waar de kortsluiting ontstaat. Of wordt het inrij- en uitrijspoor buiten de tekening samengevoegd tot 1 spoor? Wie spijkert mijn kennis bij, of is dit daadwerkelijk geen keerlus?
-
Volgens mij heb ik hem, ik heb voor de goede orde het laatste deel van dit schaduwstation teogevoegd. Ik hoop dat het nu allemaal klopt. Kan ik daarna mijn soldeerbout opwarmen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_3.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_3.jpg
-
Even over de 'keerlus':
ik ga nu twijfelen wat er onder een keerlus wordt verstaan (met mijn beperkte kennis van treinbanen). Ik had altijd begrepen dat een keerlus een situatie is waarbij kortsluiting zal ontstaan mits je geen hulpmiddelen hanteerd. In mijn beleving is dit stukje ontwerp van het schaduwstation een gewoon stukje recht-toe recht-aan ontwerp. Ik zie niet waar de kortsluiting ontstaat. Of wordt het inrij- en uitrijspoor buiten de tekening samengevoegd tot 1 spoor? Wie spijkert mijn kennis bij, of is dit daadwerkelijk geen keerlus?
Ik zal voor de goede orde mijn hele baanplan neerzetten en hoop dat het dan duidelijk is dat mijn schaduwstations mijn keerlussen zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_8.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_8.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stapelstation_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/stapelstation_1.jpg
-
Dennis,
Om te kunnen beoordelen of je een keerlus hebt moeten we de rest van het sporenplan zien. Nu is het nog (steeds) geen keerlus.
het gaat erom wat er rechtsonder verder aanhangt. Als daar wissels zitten die de sporen verbinden heb je inderdaad een keerlus.
Gr.
Eric
Edit. Je was me net voor. Inderdaad heb je een keerlus.
-
Hallo,
Zowel in de gele route als in de grijze route zit een keerlus, die liggen links en rechts onder het zichtbare station.
Je zal twee onafhankelijke keerlusschakelingen moeten zien te maken of te kopen. :D ,
Groeten,Peter
-
Dennis,
Je hebt (a) van Kees-Jan een verhaal met een enkele bezetmelder en (b) onze reactie. Wat heb je in de handleiding van Koploper hierover aangetroffen ?
Op geen enkele tekening kan ik ontdekken hoe je de blokken gaat indelen. Ik zie allerlei losse sectie's, waarvan een deel een (blok-)nummer heeft.
Soms kan ik de sectie's niet bij de blokken krijgen om tot een compleet geheel te komen.
Mijn advies : Laat de soldeerbout nog even koud.
Heb je uberhaupt al eens een testovaal gemaakt met Koploper ? En daar de 'normale' en de Kees-Jan situatie uitgetest ?
Sander
-
Ik zal voor de goede orde mijn hele baanplan neerzetten en hoop dat het dan duidelijk is dat mijn schaduwstations mijn keerlussen zijn.
Oke, nu zie ik daadwerkelijk je keerlussen. Begon al te twijfelen aan mijn opgedane kennis.
-
Ik vind de schets voor het stapelstation wel erg onduidelijk. Ik zie gele en grijze sporen en dan zie ik de keerlussen die Peter aangeeft ook wel zitten. Hoe zit dat met die sporen daar? Als die sporen niet op elkaar aansluiten, dan vraag ik me nog steeds af waarom die keerlus dan precies daar moet liggen waar jij hem hebt ingetekend.
-
Mijn schaduwstations komen boven mekaar.
waardoor alles in 1 richting kan rijden en ik toch een gevarieerd beeld hebt.
Ik heb hier 2 keerlusmodules klaar liggen dus het is zaak dat ik het schaduwstation begrijp
Beide stations zijn zowat identiek afgezien van de aanrijroute, hier wat plaatjes van beide stations los van mekaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_onder_wissels.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_onder_wissels.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/shaduw_boven_wissels.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/shaduw_boven_wissels.jpg
Mijn testovaal is al enige tijd geleden afgebroken na het testen van allerlei onderdelen, het is ongeveer een maand of 5 geleden dat ik er wat mee heb kunnen doen dus vandaar mijn vragen.
Naar mijn weten heeft ieder blok nu een start en stopsectie op deze manier.
De wisselstraten staan op zichzelf.
En naar mijn weten heb ik echt 2 x een keerlus nodig omdat hij op een bepaald punt echt kortsluiting maakt. Ik wil deze keerlusmodules beide in mijn schaduwstations maken.
Ik heb de helpfiles van koploper ook nagekeken en ik zie niet wat ik fout heb gedaan met de laatste aanpassing
-
(...)
Naar mijn weten heeft ieder blok nu een start en stopsectie op deze manier.
De wisselstraten staan op zichzelf.
(...)
Als ik op die manier ga tellen, dan zie ik dat in de keerlus sectie A, sectie C1/C2 en sectie D1/D2 tesamen blok 10 vormen.
Vervolgens gaat sectie E, de sectie met nr 11 en de daaropvolgende sectie tesamen blok 11 vormen.
Dat wil dus zeggen dat de keerlus deels in blok 10 en deels in blok 11 ligt. Dat kan/mag niet. Een keerlus moet altijd in z'n geheel een enkel blok vormen, want Koploper mag nooit twee treinen in een keerlus aanwezig laten zijn. Dat zou in deze opzet wel kunnen.
Sander
-
Dus als ik het goed begrijp heb ik extra startpunt nodig voor blok 11 ?
Sectie e is onderdeel van de keerlus en deze zal dan in blok 10 moeten zitten ?
Is dat het enige wat er nog niet goed is ?
alvast bedankt voor ale reacties
-
Ja, blok 10 zal moeten bestaan uit de sectie's A-C-D-E. De bezetmelder in D1/D2 bestaatwel voor de keerlusmodule van Wim Ros maar Koploper weet niets van het bestaan af. Alleen de bezetmelders A en E zijn via de speciale voorbereidingen van de S88-bezetmelder de keerlusmodule zichtbaar voor Koploper.
En ik heb een vraag voor je. Kun je mij eens uitleggen hoe een trein het schaduwstation kan binnenkomen.
Stel blok 9 is bezet, omdat daar een trein staat. Dat wil dus zeggen dat de inrijsectie van blok 9, de wisselstraat (zonder detectie), de sectie met het vakje [9] (zonder detectie) en de stopmelder van blok 9 bezet zijn in Koploper.
Hoe kan Koploper nu een trein naar blok 8 laten rijden ?
Sander
-
Heeft dat niet te maken met de lengte van je langste trein ?
Mijn langste trein zal misschien een keer 2 meter zijn ( mijn inziens erg lang )
Het spoor van bv blok 9 is om precies te zijn 282 cm lang, daarvan af gaat ongeveer 45 cm voor de stopsectie, ik hou dus meer dan 2 meter over.
Dit is mijn theorie van het geheel, of dit ook zo KAN werken is iets wat ik uit moet vinden.
Ik ga eerst als een hondebot rijden met het eerste station om alles te testen, maar ik wil alles direct goed aanleggen.
-
(...)
Dit is mijn theorie van het geheel, of dit ook zo KAN werken is iets wat ik uit moet vinden.
(...)
En juist daarom vroeg ik je eerder of je al eens een testbaantje had gebruikt.
Mijn vraag is mede gebaseerd op pure belangstelling. Ik zit namelijk zelf ook te denken aan een dergelijke oplossing in Koploper. En ik heb een tijd geleden inderdaad ook de bewuste tip van Kees-Jan gelezen. Maar tot nu toe ben ik, ook op het Koploper forum, nog geen beschrijving tegen gekomen. En uit de handleiding kan ik ook niet opmaken, dat het daadwerkelijk kan.
Ik snap je uitgangspunt van de lengte van de sporen en de lengte van de trein. Maar werkt het ook echt werkelijk zo in Koploper ?
Sander
-
In koploper zie ik er niks van staan.... Ik zal zodra ik er uit ben mijn eerste schaduwstation als een hondebot laten rijden.
Ik weet alleen niet of dit gevolgen heeft voor het keerlusverhaal. Deze wil ik namelijk wel gelijk inbouwen want als ik aan het testen ben met het eerste schaduwstation kan ik verder met de 2e.
Het 2e station bouw ik hetzelfde op als mijn eerste dus dat is heet mooie ervan.
Als beide stations klaar zijn kan ik op mijn gemak het geraamte maken voor mijn bovenste stationsdeel. Daar ligt aardig wat wissels dus dat zal een hele uitdaging worden.
Ik wil eigenlijk zsm gaan solderen om te gaan testen of hetgeen werkt.
-
In koploper zie ik er niks van staan....
Dat bedoel ik inderdaad ...... Let op, ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zie nergens dat het WEL kan.
Ik wil eigenlijk zsm gaan solderen om te gaan testen
En dat kun je beter doen op een testbaantje.
Wat je nu wilt doen, ik overhaast koperdraadjes solderen, zonder te weten wat je eigenlijk doet. Je weet nog niet hoe je in Koploper kunt invullen hoe het zit.
"zsm solderen om te gaan testen of hetgeen werkt"
En hoe ga je dat testen ?
Sander
-
hier even de aangeaste versie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_4.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_4.jpg
als ik in een hondebot ga rijden kan je van blok 12 naar blok 3/4/5/6/7/8/9 rijden
op die manier ga ik kijken of ik het werkt.
er zullen toch wel mensen zijn die dit al geprobeerd hebben ?
Anders kijk ik dalijk ook even op het koploper forum
-
Je kunt het natuurlijk allemaal aanleggen en solderen.
Of ..... je gaat achter de PC zitten, maak een opzet in Koploper en schakel in Koploper de testmode in. (Dan gaat Koploper de baan besturen zonder dat de baan fysiek aanwezig is). Je moet immers alles toch invullen in Koploper om te testen, dus daar kun je net zo goed mee beginnen.
Het zou leuk zijn als inderdaad iemand dit al getest heeft, een reactie kan geven. Ik ben net zo benieuwd als jij. Het klinkt allemaal 'voor de hand liggend', maar een bevestiging is wel leuk.
Sander
-
Dennis, wat is nu precies je probleem? Volgens mij wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. En is het veel eenvoudiger dan dat hier allemaal gezegd wordt.
Mvg
Wim.
-
Ik wil gewoon weten of dit werkt wat er staat. De wisselstraten worden niet gedetecteerd zoals aangegeven hier.
het startpunt voor blok 3/4/5/6/7/8/9 is blok 2
Als dit niet werkt wat is dan de oplossing ?
alle andere blokken zijn zo aangepast dat het zou moeten werken
-
Dennis, een blok kan nooit een startpunt zijn van een ander blok.
Een losse melder wel, dan noemen we een gemeenschappelijke inrijder.
Dus al je stopmelders in je opstelspoor blokken hebben dan dezelfde startmelder (inrijder).
Dit werkt alleen als je 100% zeker bent dat die sporen altijd in één richting bereden worden.
Deze inrijder leg je voor de ingang van het schaduwstation.
Dat is de methode die Kees-Jan je vertelde.
Mvg
Wim.
-
Zoals ik mijn baan ga bouwen heb ik altijd verkeer wat dezelfde kant oprijd dus ik weet zeker dat alles 1 kant op gaat.
Is het niet zo dat het bezetmeldpunt linksboven in de binnenbocht een gemeenschappelijke inrijder is, of moet deze dan in de wisselstraat komen ?
-
Dennis, zolang die melder maar geen onderdeel is van blok 1, en ook geen onderdeel is van een ander blok of blokken. Voor de rest van je vraag zie mijn eerste antwoord.
Mvg
Wim.
-
Heb je ook pagina-nummers van de Koploper handleiding, waar dit is beschreven ?
Sander
-
@Santerdam,
ik zie heel vaak in de digitaal rubriek dat je soms kennis tekort komt.
Niet erg, maar voor de vraagsteller erg verwarrend. Denk daarom goed na voor je tegenvragen gaat stellen die niet nodig zijn. Hoe goed bedoelt ook.
Dit alles basseer ik uit het feit dat jij niet begrijpt hoe Dennis zijn blok indeling heeft gemaakt.
Gewoon een gedetecteerde aanmeldsectie, tussenstuk, stopsectie. Vervolgens volgende blok en dan begint het weer van voren af aan: aanmeldsectie, tussenstuk, stopsectie....daarom kom je steeds 2 melders achter elkaar tegen, en daar zit dan ook de blokscheiding. Koploper geeft zelfs in de handleiding aan dat het ook met 3 melders MAG en KAN. Het tussenstuk wordt dan ook voorzien van bezetmelding (even als de wisselstraten) tevens dienen dan alle wagens van een weerstand voorzien te worden om algehele detectie mogelijk te maken.
@Dennis
Het schema wat ik heb getekend en waar je vervolgens met een vernieuwd plan op heeft gereageerd werkt prima! Je snapt tot zover de materie.
Wel moet ik toegeven dat Sander (Santerdam) gelijk heeft voor wat betreft het testovaaltje.
Proberen, proberen, proberen.
mvg,
Sander
-
Heb je ook pagina-nummers van de Koploper handleiding, waar dit is beschreven ?
Sander
Ja hoor die weet ik, dat is blz 24 en blz 25. Kwestie van even in de index kijken en daarna het hoofdstukje blokken lezen. ;)
Mvg
Wim.
-
bedankt allen voor de info, ik ga morgen aan de slag :)
-
Voor het aansluiten en van de keerlus hou dit aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_richting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_richting.jpg)
De punt die je aansluit op de module zijn dus A, C1 en C2, D1 en D2 voor de 1 richtingen variant.
Daarbij is A de binnenkomst melder van het blok, C de tussenmelder en D de stopmelder.
Mvg
Wim.
-
Dennis,
Zoals Wim al zei waarom niet gewoon een inrij melder, scheelt je in ieder geval een melder per blok. Trouwens de inrijder is niet perse noodzakelijk maar je zou er je wisselstraat mee kunnen beveiligen als er iets op blijft staan door hem op eerste wissel te programmeren in Koploper zie je waar de trein is op je beeldscherm
Verder nog een Tip, Waarom maak je van die (eerste) wissel tussen 1 en 2+++ geen kruiswissel met een overloop naar spoor 11. Je kan die melder dan eveneens gebruiken voor detectie naar 11. Het voordeel is dat als je met treinstellen cq trek duw deze in dezelfde volgorde kunnen terug rijden zonder te keren.
Wat je getekend heb kan inderdaad want ik heb ook 2 van zulke schaduwstations maar wel met een kruiswissel en in N wat perfect werkt met koploper en een eigen gemaakte keerlusschakeling welke maar in een richting bereden kan worden. Het voordeel bij een van mij schaduwstations is dat de sporen naar het schaduwstation in 2 richtingen gebruikt kunnen worden.
Behoudens het bovenstaande zal je nog de nodige aanpassingen moeten maken omdat e.e.a. niet aansluit met je verwachtingen. Het solderen in je schaduwstation is allemaal niet zo erg omdat je het in principe toch niet ziet
-
Even wat rechtzetten:
In een eerdere reactie van mij had ik mijn bedenkingen over de kunde van Santerdam.
Na een aantal PB reacties tot de conclusie gekomen dat deze bedenkingen geheel onjuist zijn en Santerdam wel degelijk weet waar ie over praat.
Het gevolg hiervan is dat in dit draadje 2 manieren van helpen elkaar kruisten. Ik kauwde het een en ander voor, Santerdam liet Dennis meer nadenken waar ie mee bezig was.
Ik hoop dat Dennis inmiddels er uit is hoe een en ander te moeten aanpakken.
mvg,
Sander