BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Maurits71 op 12 November 2008, 22:13:04
-
Binnenkort start eindelijk de bouw van mijn N-baan. de laatste maanden veel bijgelezen en een van de dingen die ik wil toepassen is het automatisch ontkoppen, omlopen en weer aankoppelen van een locomotief. Ik heb straks een digitaal aangestuurde baan icm koploper ( ne als een jaar of 6 geleden weer inmiddels )
graag wil ik jullie advies of ik zo de bezetmelders goed ga plaatsen om dit te realiseren
(http://i31.photobucket.com/albums/c353/MJCMonique/modeltreinen/omloopspoor.jpg)
Gr.
Maurits
-
Als ik me niet vergis, is dit redelijk recent op het Koploper-forum besproken. Wellicht kun je daar even kijken in de historie van de laatste maand.
Sander
-
Hoi Sander,
Doel je op dit draadje : http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1608
want dan zou het betekenen dat ik de bezetmelder na mijn ontkoppelrail moet plaatsen.
gr.
Maurits
-
Op de Koploper site staat een voorbeeld database hoe je een lok laat omlopen.
Daarnaast is het m.i. handig Koplopervragen te stellen op het Koploper Forum, daar is deze voor toch en er is veel kennis aanwezig.
Gr, Ben.
-
Het toeval wilt dat ik net ook met een automatisch omloopbaantje (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7485) ben begonnen, maar wacht nog op besteld materiaal. Ik ben dus benieuwd wat je bevindingen zijn.
groeten,
Michiel
-
Maurits, ja dat klopt. Je passeert de eerste bezetmelder : Koploper weet dat je het blok bent binnen gekomen en begint af te remmen. De minimum snelheid stel je vrij laag in, waardoor je erg langszaam rijdt als je bij de tweede aankomt. Zodra de (stroomafnemende-)wielen van de loc de tweede bezetmelder raken gaat Koploper de loc definitief stoppen. Op dat moment is de achterkant van de loc precies boven de ontkoppelrails. Die activeer je meteen - het uitlopen van de loc zorgt ervoor dat de loc nog net vrij komt van de wagons.
De ontkoppelrails zou dus bij deze theorie tussen de bezetmelders moeten liggen, dicht bij de tweede melder. Zonder enige twijfel heb jij ook een scenario in gedachten, waarom je het anders wilde doen. Kun je dat eens beschrijven ?
Sander
-
Ontkoppelen werkt alleen als je de wagons opduwd. Als je de wagons trekt zal hij niet ontkoppelen. Je moet dus achteruit rijden.
Mvg
Wim.
-
Zou dat dan verschillend kunnen zijn voor verschillende types koppelingen ?
Ik heb het nogmaals getest, mijn Roco locs-wagons ontkoppelen wel als de snelheid laag is en geen (minimaal) trekkracht. Getest met 3 verschillende treinen.
Sander
-
Ontkoppelen werkt alleen als je de wagons opduwd. Als je de wagons trekt zal hij niet ontkoppelen. Je moet dus achteruit rijden.
Mvg
Wim.
Hallo Wim, goed te zien dat je net als 6 jaar geleden me weer wilt helpen :)
Sander, ongeveer wat jij zegt, koploper laat de trein stoppen op de stopsectie net voor de ontkoppelrail, wanneer koploper de opdracht geven om door te rijden naar de volgende sectie wordt ook direct de ontkoppelrail geactiveerd, wagons worden dus ontkoppelt en de loc gaat naar de volgende sectie, keert en rijdt via omloopspoor weer terug.
Volgens mij moet dit werken, is min of meer conform ik gezien heb op filmpjes van andere treinbanen.