BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Bob R. op 12 November 2008, 08:21:41
-
Na lang wachten komt dan ook LSModels met een reeks 15 op de markt:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118608.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118611.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118587.jpg)
Naast zijn 1/1 opvolger de Thalys :D
Ik heb de versie in afleveringstoestand aangeschaft zonder B logo.
Al eerder had ik de reeks 15 van treinshop Olaerts gekocht:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118595.jpg)
Was ik al zeer onder de indruk van dat model, dan blijkt de LS versie nog indrukwekkender te zijn...
Maar oordeel zelf, de uitvoering in de laatste livrei is dus de Olaerts versie (gemaakt door Heljan).
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118588.jpg)
Naast elkaar valt de grote van de ruiten op.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118591.jpg)
Het donkere dak is de LSmodels daar zitten iets meer losse onderdelen op.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118593.jpg)
Aan de onderzijde is alvast een klankkast voor een speakertje gemaakt bij de versie van Olaerts, bij Lsmodels zijn op die plaats allerlei details aangebracht. wat ook opvalt is dat de draaistellen breder zijn bij de LSmodels versie.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118599.jpg)
De fabrieksplaat van de LSmodels is groter
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118600.jpg)
Erg veel details bij de LSmodels...
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118602.jpg)
De fabrieksplaat van de Olaerts reeks 15
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/koekoek.jpg)
Bij LSmodels is ook aandacht besteed aan de machinekamer.
De rijeigenschappen zijn nagenoeg gelijk, ook zijn beide fluisterstil.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB118612.jpg)
En als laatste foto alle 3 mijn reeks 15'en: LSmodels,Olaerts en de bekende Lima (die laatste heb ik destijds verlaagd).
-
Bedankt voor je mooie foto's [ami]bob. ;)
Kijken of ik ook zo'n mooie lok kan scoren, voor de PBA Inox rijtuigen van Trix.
De eerste oplage schijnt alweer uitverkocht te zijn.
LSM blijft wat dat aangaat een moeilijk merk.
Jarenlang aankondigen en als de modellen verschenen zijn, zijn ze vrijwel meteen uitverkocht.
Erich
-
Er staat me bij dat de 5 exemplaren van de reeks 15 oorspronkelijk waren genummerd: 150.001, 150.002, 150.003 en dan 150.011 en 150.012. Dus nou net geen nummer 150.004.
Zit er nou een opvallende gietnaad op de kop of is die alleen maar door het licht zichtbaar?
-
Het lijkt er wel op... m.i. bij beide. >:(
-
Oh jee, een gietnaad.
Inderdaad bij LSmodels het meest zichtbaar, bij Olaerts met veel moeite.
Dus een punt voor Olaerts ;D
Persoonlijk vind ik dat niet hinderlijk zo'n gietnaad.
Ik heb eens willekeurig gekeken in mijn collectie en daar komt geen enkel model voor wat niet ergens een gietnaad heeft....
Die nummering vind ik wel bijzonder, helaas kan ik daar nergens iets over vinden in mijn grootspoor boeken.
Wel vreemd (en eigenlijk ook wel weer grappig) dat LSmodels voor dat nummer heeft gekozen mocht het waar zijn :-| ::)
-
Dat nummer is inderdaad een beetje twijfelachtig. Frank Stenvalls Förlag vermeldt ook alleen: 150.001-150.003, 150.011, 150.012. Op zich is die nummering merkwaardig. Alleen maar omdat de eerste drie een gelijkrichter van Siemens hebben en de laatste twee eentje van Schneider-Westinghouse?
-
Er staat me bij dat de 5 exemplaren van de reeks 15 oorspronkelijk waren genummerd: 150.001, 150.002, 150.003 en dan 150.011 en 150.012. Dus nou net geen nummer 150.004.
Ik ben juist een gaan neuzen in de boek : LES LOCOMOTIVES POYCOURANT DE L'ARTERE PARIS - BRUXELLES
Daar staat op blz 181 een foto van DE 150004 met als uitleg dat dit de latere 150011 en 1504 zou worden.
Datum van opname foto is 18 maart 1963.
Wel is de loc hier voorzien van twee verschillende pantos zoals de huidige 15 nog hebben, en niet zoals het model van LSM er 2 gelijke heeft !
Jos
-
En nog twee plaatjes van de lok gemaakt in Köln.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1525.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1524_1.jpg)
-
Beste,
Als je er één wilt hebben (LSM) moet je snel zijn want ze zijn al bijna uitverkocht
dave
-
Ik ben juist een gaan neuzen in de boek : LES LOCOMOTIVES POYCOURANT DE L'ARTERE PARIS - BRUXELLES
Daar staat op blz 181 een foto van DE 150004 met als uitleg dat dit de latere 150011 en 1504 zou worden.
Datum van opname foto is 18 maart 1963.
Wel is de loc hier voorzien van twee verschillende pantos zoals de huidige 15 nog hebben, en niet zoals het model van LSM er 2 gelijke heeft !
Jos
Helder.
-
Voor mij niet, ik zou de ware reden achter deze vreemde nummering wel willen weten. Staat er een reden genoemd in dat boek Jos?
-
De 150.001 tot 003 werd gebouwd met Siemens gelijkrichters en de 150.004 - 005 met A.C.E.C gelijkrichters.
De NMBS vond het blijkbaar nodig om dit onderscheid in techniek ook nog eens duidelijk te maken door de nummers van deze locs te veranderen !
Ik heb onder tussen nog een foto gevonden van een 150004, en dan met de panto's zoals LSM hem leverde.
Volgens de eerder geciteerde boek zouden de 150004 en 005 einde zomer 1963 zijn omgenummerd naar 150011 en 012.
Jos
-
Aha, het zat hem dus toch in de gelijkrichters. Bedankt Jos.
-
Hij is wel voor een lange periode inzetbaar met dit nummer :P ;D
Vanaf welk jaar kwam het B logo er eigenlijk op ?
-
Zelf beschik ik over de treinshop Olaerts uitvoering. Niets mis mee ziet er gewoon goed uit, rijeigenschappen zijn ook in orde.
Waar voor je geld en een mooie loc.
Echter vind ik persoonlijk de Lsmodels uitvoering net iets meer hebben.
Zijn misschien maar kleine zaken maar dat doet het hem toch.
Dion
-
Hij is wel voor een lange periode inzetbaar met dit nummer :P ;D
Vanaf welk jaar kwam het B logo er eigenlijk op ?
Als U bedoeld met het nummer 150004 vrees ik toch dat dit maximum enkele weken tot maanden geweest kan zijn.
De messing B is er vermoedelijk ergens eerste helft van 1963 op gekomen.
Jos
-
Beste Bob,
zie ik het nou goed of lijkt jouw model een rood toplicht (3e frontlicht) te hebben? want op de foto die zijn geplaatst van Köln lijkt deze weer wit, maar op de jouwe dus rood?
groeten Wesley
-
Je hebt (helaas ???) gelijk, het is rood.
Misschien was dat zo in het begin, maar waarom ??
Het daksein is overgens (net als bij de Olaerts versie) niet verlicht.
-
Het 3e sein van Olaerts is bij mij gewoon verlicht en digitaal schakelbaar los van de onderste 2 seinen.
-
Klopt, dat kun je zo bij Olaerts bestellen. Sluitseinen laten zich ook apart schakelen.
Overigens had LSM dat ook beloofd.
-
Het 3e sein van Olaerts is bij mij gewoon verlicht en digitaal schakelbaar los van de onderste 2 seinen.
Bij LSM is het derde licht manueel schakelbaar maar niet digitaal, daar moet de kap voor open en dat is geen lachertje dit heeft me een trapje op het draaistel gekost ! >:(
De sluitseinen zijn digitaal schakelbaar minst de juiste cv instelling !
De lok is ook standaard voorzien van cabine verlichting.
Ook kan je de front seinen in nood stand laten knipperen, hierdoor zijn wel alle Aux uitgangen van de decoder gebruikt waardoor de derde koplamp niet digitaal meer schakelbaar is !
Wie wenst kan ik de instellingen voor de LP 3 door sturen.
Jos
-
In België wordt er vaak gereden met maar 2 frontseinen,dus zoveel mis is er nou ook weer niet mee. Die derde pit zat erop voor NL,maar wordt (werd) in Belgica niet veel gebruikt. (niet alleen de reeks 15,ook de andere reeksen met een derde pit)
-
Bij LSM is het derde licht manueel schakelbaar maar niet digitaal, daar moet de kap voor open en dat is geen lachertje dit heeft me een trapje op het draaistel gekost ! >:(
Jos
Heeft natuurlijk wel als voordeel dat het zonder decoder ook werkt.
-
Ik zal er eens (voorzichtig) naar kijken, weet er iemand waarom dat sein bij de eerste versie rood is ???
-
Hier een reactie van LSmodels (Alain) op het forum van modelspoormagazine:
Hallo,
Kleine info betreffend de 150.004
12021 Tijdperk IIIb
Oorsprong versie zoals deze was bij het uitkomen van de fabriek. Is gebouwd worden met het nummer 150 004. Deze versie heeft nog niet het monogram B aan de voorkant.
Sommige mensen zeggen deze nummering was alleen de tijd van een foto. Dit klopt niet deze lok heeft gereden met het nummer 150004 vanaf de uitlevering (begin 1963) tot eind zomer 1963 (te lezen in “locomotives polycourant de l’artère Paris-Bruxelles – Volume 2” bladzijde 27), in september kreeg deze lok het nummer 150011 . Begin 1964 hebben de locomotieven al de grote B op de voorkant gekregen. De keuze van een ander locomotiefnummer had de inzetperiode slechts om een paar maanden verlengd. Voor de mensen die perse een andere nummer willen komt er later nog de nummer 150003 in de zelfde livrei zonder B logo.
Deze versie heeft gereden met twee de zelfde stroomafnemers sleepstukken (dubbelen) deze zie je op de foto bladzijde 62 van B diesel.
In het boek “Les locomotives polycourant de l’artère Paris-Bruxelles – Volume 2” bladzijde 181 boven, is een foto waarop men ziet dat de 3 koplamp (boven) rood is. Voor de mensen die deze vervangen willen is er een wit glas in het zakje met onderdelen.
@l@in
LS Models
Ik laat het zo als het nu is (rood sein) ;D
-
Fijn voor je!
-
De lok is ook standaard voorzien van cabine verlichting.
Oh ja?? Welke functie toets op Mobile Station moet je dan gebruiken? Ik heb de wisselstroomversie, maar er zit geen handleiding van de decoder bij.
-
Even afstoffen...
Sinds gisteren in het bezit van het mooie model van LSModels van de reeks 15.
Alleen, ik krijg met geen mogelijkheid de kap eraf, tandenstokers of niet.
Lijkt wel alsof ie ergens achter blijft haken, maar wat ? Of is het niet alleen uitbuigen van de kap ?
Wie helpt mij uit de brand ?
Martijn
-
gaat zoals hier.... (http://www.hetgroterdamproject.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=277:olaertsheljan-reeks-15-nmbs&catid=59:diversen&Itemid=120)
-
@ Chris
Dank, maar dit is een Olaerts, en ik heb een LS. Lijkt me anders dan toch ?
Martijn
-
oeps, verkeerd gelezen...
dan deze (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=489:lsmodels-1500-serie-nmbs&catid=54:lsmodels&Itemid=113)
De zijkanten van de draaistellen even eraf halen, kan je beter bij de kap, dan kap in het midden lichtje naar buiten buigen en de kap komt los.
-
@ Chris
Dank, ik denk dat het zo moet werken. Eea blijft nog wel haken achter een de binnenkant van de messing opstaptreden. Die steken aan de binnenkant wat te ver uit, zodat de bodem er niet langs kan...
Even kijken hoe dat nu weer op te lossen...
Martijn
-
Heel lichtjes uitbuigen ook.
-
@ Chris
Thanks. De braampjes waren iets te groot om overheen te tillen, dus met de minislijptol een stukje weggehaald.
Ging toen bijna moeiteloos open. Nu alleen nog een stukje teruglijmen
M