BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: aatvoskamp op 28 September 2006, 10:45:23

Titel: spoor 1 problemen
Bericht door: aatvoskamp op 28 September 2006, 10:45:23
drie loks wil ik laten rijden op mijn Märklin Spoor 1 uitrusting (60 VA trafo, in combinatie met 2 x mobiel station 60652), één lok trekt 1,2 Amp de tweede 0,9 Amp en de derde 0,8 amp. Elke lok rijdt prima alleen. In combinatie bij twee, rijden beide langzamer en bij 3 tegelijk valt de stroom gewoon uit! Zonde dat Märklin geen goede stroom verzorging heeft voor 3 of 4 loks op één spoor tegelijk! Moet ik over naar Uhlenbrock of alles op gelijkstroom ombouwen en op ZIMO overgaan ???
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Bello op 28 September 2006, 10:52:55
Ik heb het Delta systeem, met drie losse regelaars. De voeding is van een 50VA trafo.
Als ik drie locs tegelijk laat rijden heb ik geen probleem, vier heb ik niet tegelijk laten rijden.
Ik heb mijn locs voorzien van hoogvermogendecoders van M*(60955) en van Uhlenbrock (77500).

Volgens mij geeft je voedingstrafo genoeg stroom, zijn er misschien railverbindingen in je baan die niet 100% zijn ?

Groeten
Bert
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Hub op 28 September 2006, 11:55:38
Het ligt niet aan trafo van 60VA maar aan de MS.
Je schrijft dat je gebruik maakt van 2 x een MS en dat je 3 a 4 loks op één spoor wilt laten rijden. Dus deze worden dan door één MS gevoed.
Je geeft tevens aan dat de loks resp. 1.2A, 0.9A en 0.8A stroom trekken. Totaal dus 2,9A.
Je MS kan maximaal 1.9A leveren, je vraagt meer dan de MS kan leveren. Je moet over naar een Centrale of booster die méér dan het gevraagde kan leveren.

Hub
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Shay op 28 September 2006, 14:53:39
 :-|
 Inderdaad de mobile station is oorspronkleijk ontwikkeld voor de HO marklinnetjes , dan kun je er max 4 of 5 tegelijk laten rijden.
1 spoor 1 lok met Ms gaat ook nog . Drie is gewoon te veel.
Central station + booster is weer zwaar  overdreven.

Zimo / uhlenbrock/ Massoth + rijregelaars die alle dcc functies (18) aankunnen (denks es aan loks met geluid) wordt je devies.
Vrijwel alle grootspoorrijders Lgb/Spoor1/ spoor 2 rijden met gelijk(dcc) stroom

succes.
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Hub op 28 September 2006, 18:25:50
Als men de extra functies of het gebruik van een ander protocol even buiten beschouwing laat heeft het geen zin om andere decoders te gebruiken. Het grootste vermogen wat door de lok opgenomen wordt gaat naar de motor. Zelf gebruik ik in mijn spoor 1 loks ESU decoders.

Hub
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Davy op 28 September 2006, 18:45:50
drie loks wil ik laten rijden op mijn Märklin Spoor 1 uitrusting (60 VA trafo, in combinatie met 2 x mobiel station 60652), één lok trekt 1,2 Amp de tweede 0,9 Amp en de derde 0,8 amp. Elke lok rijdt prima alleen. In combinatie bij twee, rijden beide langzamer en bij 3 tegelijk valt de stroom gewoon uit! Zonde dat Märklin geen goede stroom verzorging heeft voor 3 of 4 loks op één spoor tegelijk! Moet ik over naar Uhlenbrock of alles op gelijkstroom ombouwen en op ZIMO overgaan ???


Gewoon een centrale gebruiken met meer vermogen. Bijvoorbeeld een CS, Ecos of een IB. Dan heb je met een 60 va tafo voldoende vermogen om je drie loks tegelijkertijd te laten rijden. Vervangen van decoders is flauwekul en niet nodig.

Deze centrales hebben een 3 ampere uitgang, de ecos zelfs 4 ampere.
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Sander op 28 September 2006, 21:00:00
Dävy,

met een IB red je dit ook niet.
Misschien NET, de IB heeft 3A tot zijn beschikking.
De locs die Aat gebruikt gebruiken al 2,9.

Wissel schakelen lukt dan al niet meer vrees ik.

mvg,
 Sander
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Bello op 28 September 2006, 23:42:45
Dävy,

met een IB red je dit ook niet.
Misschien NET, de IB heeft 3A tot zijn beschikking.
De locs die Aat gebruikt gebruiken al 2,9.


Bovenstaande bewering is niet helemaal juist. Uhlenbrock levert een booster voor grote sporen die 150VA levert (8,8A), daarmee zal de IB het wel aan kunnen sturen.

Groeten
Bert
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: aatvoskamp op 29 September 2006, 15:59:16
Hartelijk dank voor de ontvangen reacties!
Aat
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Sander op 29 September 2006, 16:55:21
Bert,

Dan haal je het vermogen ui een booster met een grote capaciteit. Niet uit de IB. Maar inderdaad dan kan je wel je treinen aansturen met de IB.

mvg,
 Sander
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 29 September 2006, 16:59:47
baan opdelen in secties??? en voor elke sectie een trafo + booster???

mvg,

Matthijs
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Sander op 29 September 2006, 17:00:32
Matthijs,
dat is een wel erg dure oplossing.
Ik zou gaan voor de oplossing aangedragen door Bert denk ik.

mvg,
 Sander
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: henk op 29 September 2006, 17:07:16
Het is denk ik de enige oplossing. Met een paar spoor I treinen zul je met een doorsnee centrale altijd tegen het maximum van het vermogen aanzitten of zelfs daar voorbij. De IB kan er niet eens tegen om tegen het maximum aan te worden belast.
Er zijn niet voor niets speciale zwaardere boosters voor de grotere schalen.

Zoek een booster waarbij je het uitgangssignaal van een mobile gewoon als ingangssignaal voor de booster kan gebruiken.
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: maartenvanderburgt op 29 September 2006, 17:37:03
Als fan van Zimo: wat kost het wel niet, eerst een IB en dan nog een booster en ook nog 2 trafo's ???

Ik denk erg veel.

Misschien is dan een Zimo centrale met 6 of 8 ampere trafo prima.
En met een wat eenvoudiger uitvoering, de Economy versie, heb je dezelfde technische mogelijkheden tegen een aantrekkelijker prijs.
Met radio control?  Meteen geregeld.
Ook keuze voor Motorola?  Zit er al in (instelbaar).
Nog meer vermogen nodig? (opdelen van de baan) Neem de zware versie, 2x 8 ampere.
Computer Interface?  Waar heb je het over, zit er standaard in.
Updaten?  Zowel decoders als apparatuur via internet. Desnoods via vervanging van een eprom.
Voltage van de uitgang? Zelf in te stellen, tot natuurlijk het maximum van de trafo. Bij Zimo tot 25 volt voor bijv. LGB.

Plus dan nog steeds de features die geen enkel ander systeem heeft, standaard in Zimo.

Kortom: eerste aanschaf lijkt vrij prijzig, maar blijkt in de loop der jaren veel goedkoper dan enig ander merk.
Vind je dat allemaal niet nodig: geen Zimo kopen,rustig doorrommelen en veel geld uitgeven.

Maarten.
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Bello op 29 September 2006, 18:06:50
is er ook een website van Zimo ?

Groeten
Bert
Titel: Re: spoor 1 problemen
Bericht door: Sander op 29 September 2006, 18:09:48
www.zimo.at (http://www.zimo.at)

mvg,
 Sander