BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: prutser op 09 November 2008, 19:42:13

Titel: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 09 November 2008, 19:42:13
Dag

Laat ik eens een draadje starten waarin ik af en toe een berichtje post over de bouw van mijn baan.

Na de verhuizing stonden 3 bakken al geruime tijd in een hoek, maar ik ben toch maar eens begonnen, dus de afgelopen weken niet naar Eurospoor en Houten maar met het hout wat ik nog had de baan weer neergezet.

De baan wordt 10 meter lang, analoog, met er tegenover twee schaduwstations, een deel is al aardig gereed en hier te zien zonder gebouwen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan004.jpg)

Het is een dubbelsporig traject, Nederlands, jaren vijftig, maar toen ik met dit gedeelte begon was het nog jaren tachtig (met een museumbaan) dus moeten de betonkleuren van bestrating en perron nog wat veranderen.

Achterin komt nog een station met wat kopsporen een klein goederenstation en de locloods met draaischijf want ik wil nou eenmaal ook een draaischijf.
Het hout heb ik gisteren gehaald en staat klaar.

Hier  (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9058.0)heb ik ooit eens om ideeën gevraagd maar dat liep niet echt storm en ik heb besloten toch maar een station te plaatsen.

Vandaag van de oude baan de bedrading verder aangesloten en wat aan elkaar geknoopte verbindingen vast gesoldeerd.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan002.jpg)

Dit een een Peco wisselaandrijving die eigenlijk gemaakt is om rechtstreeks onder de wissel te bevestigen maar ik bouw deze onder de tafel dus het staafje is verlengd en de beugeltjes zijn omgebogen om deze vast te kunnen schroeven.
Er zit ook een Peco schakelaar opgeplakt om de puntstukken om te polen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan003.jpg)

Zo tot zover, andere keer meer.

Groet Stephan.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Mispoes op 09 November 2008, 19:46:41
10 meter...(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif) Alle mensen! Ja-loers!
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: JaJo op 09 November 2008, 19:48:27
Citaat
Laat ik eens een draadje starten

Gelukt dus Stephan ;)

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Het begin is er in elk geval!

Groet Jaap
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 09 November 2008, 19:51:43
10 meter...(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif) Alle mensen! Ja-loers!

Ja, maar omdat hij smal is moet alles in de lengte en dan wordt het nog passen en meten en vooral veel schrappen.
Maar hoeveel ruimte je ook hebt, eigenlijk heb je altijd te weinig, maar leg dat de baas in huis maar eens uit  :P.

Jaap; ik probeer het zo simpel mogelijk te houden en met zo min mogelijk spoor zoveel mogelijk te doen.

Groet Stephan

Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Rocodil op 09 November 2008, 20:31:59
Leuke baan.  Ik hou van die smalle banen, goed idee. En ook nog NL jaren 50. MVG Hans
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 16 November 2008, 00:47:01
Goedenavond.

De afgelopen tijd ben ik wat aan het schetsen en puzzelen geweest voor het grote station, en ik ben voorlopig hier op uitgekomen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan013.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan005.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan004-1.jpg)

Links het depot met draaischijf en loods en kolen en water, in het midden 2 goederensporen met goederenloods, rechts het station waarvan de onderste sporen ook voor het goederenrangeren gebruikt kunnen worden.

Als stationsgebouw zit ik aan zoiets als Meppel te denken.

De vorm kan nog wat veranderen bijvoorbeeld in een lichte boog en de stippellijn was de oorspronkelijke plaats van de modules maar dat is wat verdraaid zodat de sporen niet meer parallel met de rand lopen.

Het was wat passen en meten omdat ik per se porronsporen van minimaal 2 meter wilde hebben.
De vakken geven de modules aan van 122*62 cm en voor de sporen gebruik ik Peco code 75 met in de hoofdsporen liefst de slanke wissels, dus het kan zijn dat de wisselstraten langer worden als getekend.

Maar eerst ga ik de bestaande baan verder opbouwen door de huisjes en het station weer te plaatsen en verder af te werken.

Groet Stephan.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Dennis op 16 November 2008, 09:56:19
Dit vindt ik gaaf, wil ik ook ;D
Mogen mijn treinen komen rijden ;D

Grts,
Dennis
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 16 November 2008, 10:10:50
Jazeker, jou treinen altijd, zo'n mooi mat. 46 4tje bijvoorbeeld zie ik hier graag rijden :D, kan nog wel een jaartje of wat duren voor het af is.

Groet Stephan.

Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Mispoes op 16 November 2008, 10:53:25
Tegen die tijd is de mat.'46-4 ook wel helemaal af. (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Beusi op 16 November 2008, 10:54:24
Mooi project! Dit ga ik zeker volgen!
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 16 November 2008, 11:02:46
Tegen die tijd is de mat.'46-4 ook wel helemaal af. (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)

Die heb je zelf gemaakt, of mis ik wat?

Groet Stephan.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Mispoes op 16 November 2008, 11:07:52
Dat klopt.

Dat weet ik niet, tel je geld eens na...
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Dennis op 16 November 2008, 12:02:18
Tegen die tijd is de mat.'46-4 ook wel helemaal af. (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)

Dat mag ik wel hopen ja.
Anders moeten we ruzie gaan maken :P

Grts,
Dennis
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 03 December 2008, 23:10:29
Af en toe rommel ik eens wat op zolder en afgelopen week de volgende modelbouwartikelen aangeschaft.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/034.jpg)

Riet = kwast,  bodem of ondergrond = structuurverf, oeverkeien = silver metallic aquariumgrind  ::) totaal ongeschikt voor in een aquarium maar ik kan er wel wat mee.

Mijn vorige oever was een erg saaie strook van piepschuim met grijs steentjeskarton (ligt nog een stuk naast de emmer).

Omdat ik de brug verlaagd heb omdat de oprit wat te stijl was moest ook het stukje spoor onder de brug wat zakken en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de oever eens aan te pakken.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/036.jpg)

Piepschuim wat bijgesneden en hopla de struktuurverf erover, moest een beetje zwart door want anders was het net caramelpastakleur, tja in de bouwmarkt leek de kleur toch anders  :-|.
De bling bling keien worden ook nog wel wat bijgeverfd, maar het ziet er zo al niet eens zo heel gek uit.

Vroeger gebruikte ik hydrofiber om het af te werken maar in het draadje van reelcees heb ik gezien dat het gelijk met verf erop veel gemakkelijker is en de struktuurverf hecht goed en vult eventueel ook nog lekker.

Later komt het riet en het gras en nog veel later als de andere kant klaar is het water.

De grijze kade is ook erg saai dus ben ik aan het prutsen geweest met een proefstukje.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/037.jpg)

Horregaas met spuitlijm vastgezet, dan struktuurverf erover en als het halfdroog is het gaas wegtrekken en als het droog is de verf er over.

Lijkt dat wat?

Groet Stephan.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: JanPieter op 04 December 2008, 09:53:23
Ziet er goed uit!

Leuk idee van het aquariumgrind. Ik gebruik zelf zwart aquariumgrind als kolen  :).

Jan-Pieter
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: olaf99 op 04 December 2008, 19:29:17
Hallo

Leuk idee van dat horregaas voor je straat.

Ga zo door.

Groeten,
Olaf
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 21 December 2008, 14:56:01
Ja, en dit is het geworden.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/005-kopie.jpg)

Ik heb het maar in één kleur grijs gehouden, het werd anders erg morsig.

Inmiddels heb ik met Der schrecklige Fliegenzerstör und Graserschreckmachine het gras geplant, de verf borstel wat uitgedund en de stenen met sterk verdunde zwarte en droge witte verf bijgewerkt. Ook komen er nog wel een keer wat struikjes op, maar dat geldt voor de hele baan nog.

Eerst afplakken dan lijm spuiten en gelijk (verschillende soorten) gras erover.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/002-kopie.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/008.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan001.jpg)

Toen was de kraan aan de beurt, die is veel te fris en fruitig.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/003-kopie2.jpg)

Dus deze ook geverfd en met verdunde zwarte en droge witte verf behandeld.
Met die verdunde zwarte verf moet je wel wat spaarzaam zijn want het wordt al snel te vies.
Maar dit is het resultaat, ik vind het goed zo.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/009.jpg)

En dan deze nog, een loods die verbouwd is uit 2 Pola bouwpakketten.
Er moeten ook nieuwe deuren gemaakt worden want omdat de loods verhoogd is passen de oude niet meer.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/010.jpg)

Groet Stephan.

Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Remco. op 21 December 2008, 14:58:04
Ziet er goed uit, erg leuk zo'n lang traject!

Gr. Remco.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 27 December 2008, 16:29:26
Ik heb even geen zin meer in het landschapgefreubel, en hier moet de baan verder, dus....

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/001-kopie4.jpg)

Groet Stephan.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: JaJo op 27 December 2008, 16:46:48
Kom je dan bij de buurvrouw uit Stephan?

Groet Jaap
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: dibbetje op 27 December 2008, 18:31:04
Het proefstukje waar je met dat horregaas aan het prutsen was valt wat tegen, maar op de foto waar je heel de kade met dat principe hebt gemaakt. Wauw mooi effect.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 27 December 2008, 20:20:55
Jaap; Ik heb geen buurvrouw :-|, achter die muur ligt 5,5 m lager mijn eigen plaats. Als ik de baan naar rechts laat gaan kom ik op het platte dak van de buurman, daar kan natuurlijk wel een opbouw op  ;D.

Dirk; Dank je, ik heb de foto wel met tegenlicht gemaakt om het duidelijk te laten worden, ik vind trouwens het totaal beeld belangrijker dan of het precies klopt als je er met je neus pal boven zit.
Als mijn treinen dadelijk in een overtuigend landschap rijden ben ik tevreden.

Groet Stephan.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Marc tramt op 27 December 2008, 21:00:32
Fraai straatspoor! Vind ik altijd lastig om te maken.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Dennis op 27 December 2008, 21:37:23
Stephan,

Vindt je 10 meter niet genoeg dan ;D ;D ;D

Grts,
Dennis
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 18 January 2009, 14:36:54
Nee, daarom heb ik besloten om het poldergedeelte maar de hoek om door te trekken. ;D
Maar nu is mijn hout op.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan001-kopie.jpg)

Ik heb de laatste tijd bijna niets gedaan, want als ik s`avonds tijd kom zit de bank erg lekker.

Wel af en toe een stuk flex rail meegenomen, dus hier moet het spoor verder.
Ook even de krappe boogstraal (+/- R=600mm) met een grote stoomloc getest.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan001-kopie2.jpg)

Ik denk dat er maar eens wat opgeruimd moet worden, want die kast rechts moet ook nog gehalveerd worden i.v.m. het schaduwstation wat daar komt.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan002-2.jpg)

Wat een bende  :P

Ik ga nog maar eens verder rommelen boven.

Groet Stephan.

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 03 May 2009, 15:41:16
Inmiddels is het stationsgedeelte naar rechts verplaatst.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/018-kopie.jpg)

Daar komt dan t.z.t. het stationsgebouw van Harlingen.
Links is nu plaats gekomen voor een doodlopende halte met een stationsgebouw wat gebaseerd is op een ingekorte versie van Zetten-Andelst.

Nu eerst verder met de piepschuimfase voor de oprit naar de brug, hier zijn trouwens de drie lijmen te zien waarmee piepschuim prima te lijmen is.
Er komt hier in de uiterwaarde een stukje vervallen industrie, als dat er staat en ik aan het gras zaaien ben plaats ik er wel een foto van.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/017-1.jpg)

Voor de pijlers gebruik ik steentjespapier op schaal of karton waar de stenen eigenlijk te groot zijn, ik weet nog niet helemaal welke, vooralsnog ga ik voor de donkerbruine.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/020-1.jpg)

Hier heb ik de donkerbruine voor een station gebruikt, heb snel even een foto genomen toen ik met de trein op het perron stilstond.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/018.jpg)


Groet Stephan.

Ik kon dit draadje bijna niet meer teug vinden, maar als ik nu Pa Pinkelman intyp in de zoekfunctie moet het de volgende keer wel lukken  ;D

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 19 August 2009, 00:33:26
En langzaamaan gebeurd er wel wat in mijn hok.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan005-kopie.jpg)
Stukje uiterwaard gemaakt waar een vervallen en verlaten steenfabriek komt te staan, is een oud Pola model wat ik nog had staan.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan007.jpg)
Een stukje verder komt een doodlopend enkelsporig lijntje.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan004-kopie.jpg)
Een echt stuk saai dubbelsporig nederlands traject, maar ik vindt het nou eenmaal mooi om een lange trein voorbij te zien rijden met voor en achter de trein een stuk vrije baan.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan008.jpg)
Tja, heb je een polderbaan zit je nog met hoogteverschillen, en dat geeft hetvolgende probleem: Ik wil zo min mogelijk hellingen maar heb wel een brug, dit betekend dus dat ik de rivier moest laten zakken.
Alleen moet ik het landschap nu op laten lopen naar het niveau waar het station ligt.
Dat probeer ik dan zo maar op te lossen, niet helemaal juist want nu zou het water vanzelf de rivier in stromen terwijl het in een polder juist met gemalen uit de polder in de rivier wordt gepompt  :-\.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan002-1.jpg)
Hier een soort van "noodboog" naar het schaduwstation, ik ben er nog niet uit of dit bij het landschap of bij het schaduwstation gaat horen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan009.jpg)
Hier komt dan de wisselstraat naar het stationsgebouw model volgens Harlingen.

Maar nu eerst voor rails sparen dan kan ik daar verder mee.

Tot die tijd ben ik wat modelletjes aan het afwerken, en vandaag voor het eerst met de airbrush geoefend.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan010.jpg)
Heeft me wel een stel kleren gekost, want de nieuwe slang was te stug en bleef als een soort veer tegenwerken zodat er drie keer achter elkaar verf uit het cupje spetterde >:(.
En er ook achter gekomen dat Revell basic niet met wasbenzine maar met terpentine schoon te maken is.

Gelukkig heb ik nog een oude soepele slang en die zit er nu op.

Eigenlijk wilde ik morgen serieus gaan spuiten maar met 30 graden voorspeld weet ik niet of dat zo'n goed idee is.

Groet Stephan.

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Bruce!!! op 19 August 2009, 10:20:35

Eigenlijk wilde ik morgen serieus gaan spuiten maar met 30 graden voorspeld weet ik niet of dat zo'n goed idee is.

Groet Stephan.

Nee denk het ook niet. De verf droogt te snel op en dat wordt meestal niet mooi.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Floris Dilz op 19 August 2009, 11:37:42
wat het hoogteverschilprobleem betreft, stations bij een grote brug lagen gewoon een stuk hoger en vaak ook een stukje uit de kern van een stadje of dorp. In waardenburg zie je dat nog goed an de plek waar vroeger het station stond, een weg klimt vanuit het dorp naast het spoor langzaamaan omhoog, dan wordt de spoordijk even heel breed, daar was dan het station met een pleintje dr voor. vanaf het dorp was het dus nog best een eind lopen. In zaltbommel was dat net zo, het station lag een eindje landinwaarts (daar was het spoor inmiddels wat gezakt, scheelde een hoop grondverzet, het station moest waterpas liggen om te voorkomen dat bij het rangeren onberemde wagens ervandoor gingen), daarom werd er een paardentram naar het stadje zelf gelegd.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: roadster36 op 20 August 2009, 00:32:09
wauw ,mooie baan hoor
ik zal dit draadje blijven volgen
gr jan
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 20 August 2009, 20:59:50
wauw ,mooie baan hoor
ik zal dit draadje blijven volgen
gr jan

Dank je, ik bouw wel het op mijn gemak, maar als ik dadelijk met het landschap bezig ga plaats ik misschien wat vaker want dat is leuker om te zien dan zo'n kale witte vlakte.

@Floris; dus had ik het talud gewoon het talud kunnen laten i.p.v. het te verdoezelen met een soort van ringvaart. Maar ik laat het maar zo want dat kleine bruggetje wat in mijn enkelspoor komt en die soort van duiker in het dubbelspoor vind ik wel geinig.

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Dennis op 20 August 2009, 22:19:15
Stephan,

Ziet er mooi uit hoor.
Wel gaaf om te zien die rijlengte, daar hij ik ook wel van.

Ga zo door (y)

Grts,
Dennis
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 04 December 2009, 22:40:02
Ik zag de hele tijd de topic "Op de langebaan" voorbijkomen en dat herinnerde mij eraan dat ik hier ook nog zoiets had lopen, dus gelijk maar eens een paar foto's gemaakt want daar zaten jullie natuurlijk al die tijd al op te wachten.

Ik heb wat rails neergekwakt en vastgezet met een strookje acrylaatkit, later met het inballasten liggen ze pas echt vast.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/010-3.jpg)

Deze boog heb ik een beetje vloeiend willen leggen want die komt wat prominent in het zicht, later komt hier nog een enkelspoortje bij, richting een klein kopstationnetje
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/018-kopie-1.jpg)

Een beetje verkanting toegepast.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/009-3.jpg)

Dit is het voorlopige overzicht van het doorgangsstation, alles ligt hier nog los.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/017-2.jpg)


Ondertussen ook de supersetjes op mijn Bachmanns gezet.

Spuiten en verven met een kwast.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/018-2.jpg)

En erop, vastgezet met kristalklear, dat spul gebruik ik steeds vaker.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/011-2.jpg)

Beide klaar, alleen bij de een moet er nog een extra leiding onder de ketel, de andere heeft die al.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/014-1.jpg)
Bij een raampje heb ik het iets aangepast om hem dicht te laten zijn, beetje variatie is wel leuk.
Zit alleen nog na te denken wat de makkelijkste manier is om er een te vernummeren.

Zo dat was het weer voor zover, beetje telegramstijl maar ik ben nou eenmaal geen verhalenverteller, helaas.

(grote foto's door verslepen naar adresbalk of linkermuisknop bij firefox)

Groeten Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Johan Vermij op 04 December 2009, 22:44:37
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/014-1.jpg)

Welk mooi treintje is dat?
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 04 December 2009, 22:46:11
Dat is de Bachmann NS 4329, helaas wel in schaal 1:76, maar een echte Nederlandse lok (nou ja Engelse austerity) en goed betaalbaar.
En toevallig was de 4329 de laatste stoomlok die nog actief in dienst is geweest, beetje wissels in R'dam sneeuwvrij maken, maar toch.
Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Johan Vermij op 04 December 2009, 22:48:58
helaas wel in schaal 1:76

Heb te maken met dezelfde afwijking. Wil ook die mooie treintjes van Graham Farish hebben, maar da's ook niet 1:160 maar Engels N  (1:148) :-X
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Klapwijkbaan op 04 December 2009, 22:50:59
Ziet er erg fraai uit, ben benieuwd hoe het verder gaat, ga zo door  (y)
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: NS264 op 04 December 2009, 22:56:28
Hallo,

Dat hoogte verschil blijft in Nederland lastig. En dat spuitwerk lukt dus aardig, welke set gebruik je?

Gr Ns2400,Koen
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 05 December 2009, 21:06:07
Spuitwerk lukt aardig ja, maar ik leer toch nog steeds beter met dat ding omgaan, beetje experimenteren.
Het is niet zo'n high tech apparaat maar gewoon een AB 128 van http://www.everythingairbrush.com/acatalog/Suction_Feed.html (http://www.everythingairbrush.com/acatalog/Suction_Feed.html) slangetje wat erbij zit is een waardeloos stijf ding maar voor de rest voldoet het goed.

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Mark Verheulen op 06 December 2009, 14:06:29
heb je nog meer foto's vind deze baan namelijk prachtig (y) (y) (y)'

Mark
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: NS264 op 06 December 2009, 23:41:32
Spuitwerk lukt aardig ja, maar ik leer toch nog steeds beter met dat ding omgaan, beetje experimenteren.
Het is niet zo'n high tech apparaat maar gewoon een AB 128 van http://www.everythingairbrush.com/acatalog/Suction_Feed.html (http://www.everythingairbrush.com/acatalog/Suction_Feed.html) slangetje wat erbij zit is een waardeloos stijf ding maar voor de rest voldoet het goed.

Groet Stephan.

Juist, zo'n set heb ik ook aangeschaft. Gebruik je er een compressor bij of drijfgasbus?
Groet NS2400, Koen
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: JAB van Ree op 07 December 2009, 10:10:06
Spuitwerk lukt aardig ja, maar ik leer toch nog steeds beter met dat ding omgaan, beetje experimenteren.
Het is niet zo'n high tech apparaat maar gewoon een AB 128 van http://www.everythingairbrush.com/acatalog/Suction_Feed.html (http://www.everythingairbrush.com/acatalog/Suction_Feed.html) slangetje wat erbij zit is een waardeloos stijf ding maar voor de rest voldoet het goed.

Ik was tot dezelfde conclusie gekomen... daarom maar bij ASA een flexibele slang met snelkoppelingen gehaald, werkt super! Die dunne slangetjes knijpen bovendien de luchttoevoer behoorlijk.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 07 December 2009, 22:46:01
Mark; ik kan nog wel wat foto's maken er is echter maar een paar meter een klein beetje af waar de gebouwen nog afgewerkt moeten worden en nog zonder bomen en lantaarnpalen e.d.

Koen; mijn compressor heb ik zelf in elkaar geprutst van een oude olievrije expansieautomaatcompressor met pressostaat en drukvat (zonder membraam), van mijn werk overgehouden, was gratis en werkt voor de airbrush prima, (foto (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11596.msg189247.html#msg189247)).

JAB; ik gebruik nu het slangetje dat bij zo'n revell beginnerssetje met luchtbusje zat (staat op de foto van de compressor)

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 14 January 2010, 23:14:39
Tja, nou zit ik te dubben.

dit
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/017-2.jpg)

dit
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baan3.jpg)

of dit
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baan.jpg)

Het rechterspoor is een doodlopend perronspoor, het linkerspoor is doodlopend goederenspoor en de middelste twee zijn doorgaande sporen.

Het verschil is de positie van het eilandperron, mijn voorkeur gaat uit tussen 1 of 2 sporen tussen de perrons, ik gebruik geen loopbrug of tunnel dus ze moeten wel een beetje veilig de sporen kunnen oversteken en nou weet ik niet of je onbewaakt 3 sporen kunt oversteken, 2 misschien nog wel en 1 doodlopend stopspoor zeker, de baan is gesitueerd in de jaren vijftig.

Heeft iemand een goed idee?

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Remco. op 14 January 2010, 23:17:46
Persoonlijk zou ik gaan voor optie 1, maar ik rij wat later :)

In jouw situatie zou ik gaan voor optie 2.

Optie 3 vind ik niet zo mooi, met 1 spoor ingesloten op rechts.

Gr. Remco.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 14 January 2010, 23:22:56
Ik dacht ook zoiets, bij optie 1 en 3 is het spoor wat niet aan een perron licht bedoeld als inhaal of doorrijspoor maar bij optie 2 heb ik geen vrij spoor, dus dan zou een eventueel doorrijdende (goederen)trein met matige snelheid langs het perron moeten, zeker als hij de onbeveiligde overstap tussen de perrons kruist, misschien toch iets te gevaarlijk ik weet niet.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: SjoerdB op 15 January 2010, 08:48:18
Persoonlijk vind ik bij de 1e optie het nadeel dat beide (doorgaande) perronsporen aan de achterzijde (waar de draaischijf ligt) bij elkaar komen en dus niet gelijktijdig een (personen)trein kan vertrekken en aankomen in die richting.

Ik durf echter niet te zeggen of dit in het ook een situatie is die in de echte wereld werd voorkomen. De goederentrein langs het perron lijkt me echter ook een onwenselijke situatie. Lastig...

Groet,

Sjoerd

ps. leuke baan! hier kom ik nog eens vaker kijken :)
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 19 January 2010, 14:17:40
@ Sjoerd, op plaatje 1 is het spoor niet af, daarom ontbreekt er een stukje in de wisselstraat.

Ik heb even wat plaatjes van perronvoorbeelden gezocht want ik twijfel nog tussen 1 of 2 sporen tussen de perrons.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/perronvenlo.jpg)
utrechts archief
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/perronoosterbeek.jpg)
utrechts archief
Twee voorbeelden van twee sporen met een overgang tussen de perrons, echter hebben ze beide ook een loopbrug (vanwaar de foto gemaakt is).

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/perronkesteren.jpg)
utrechts archief
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/StationHarlingen5.jpg)
utrechts archief?
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/Station_Gt_28_07_1950.jpg)
Met het nadeel van een overloop over de sporen als er een trein staat.
foto L. Albers

Drie voorbeelden van 1 spoor, van de een na laatste foto wil ik ook het stationsgebouw maken.

1 spoor geeft wel een veel rustiger beeld, maar 2 sporen geeft meer mogelijkheden, echter zie ik dan wel meestal ook een loopbrug verschijnen en dat heeft weer iets grootstedelijks, maar toch vind ik de eerste foto het interessants

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: HP TEE op 19 January 2010, 15:41:28
Grote Klasse !!!

Wat een prachtige leegte op je baan, ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ik zou zeggen lekker doorprutsen Prutser  ;), maar dan wel met een hoofdletter.

Geweldig.

PS: Wat is overigens de boogstraal van de boog waar de 1200 op de foto doorkomt?
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 19 January 2010, 15:46:45
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/014-1.jpg)

Mooi station op de achtergrond, zelfbouw zeker???  ;D

mvg,

Matthijs
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: SjoerdB op 19 January 2010, 17:00:13
@ Sjoerd, op plaatje 1 is het spoor niet af, daarom ontbreekt er een stukje in de wisselstraat.

Hoi Stephan,

Ik begrijp het dan nog steeds niet helemaal hoe je het bedoelt. Dit (bovenste plaatje) is hoe je het hebt liggen en volgens mij bedoel je de gele lijn (in het onderste plaatje) als het gedeelte dat nog niet af is. In dat geval hebben dus beide doorgaande perronsporen (rood) altijd dezelfde wissel nodig en krijg je het conflict wat ik bedoelde. Maar waarschijnlijk snap ik het niet helemaal :-\
In ieder geval wijkt dit af van je vraag over 1 of 2 sporen. Helaas vind ik het moeilijk om daarover te oordelen, ik ken niet anders dan dubbele sporen op stations (is een beetje van voor mijn tijd). Ik hoop dat er nog anderen zijn die je kunnen helpen. Ik geef je in ieder geval gelijk over de eerste foto, als je de sfeer zo weet te creeren wordt het schitterend!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_20.jpg)

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 21 January 2010, 22:38:22
@ Matthijs, klopt, is gebaseerd op station Sliedrecht en wacht al bijna 10 jaar op de schoorstenen, maar laatst heb ik wel wat styreen strips gekocht voor de balken onder de dakgoten maar dat is rotwerk dus blijft weer liggen. :P
Er zit ook nog zo'n jaren '80 blauwe uitbouw voor die moet eraf, gelukkig is station Leerdam opgeknapt met een mooie houten uitbouw dus heb ik een goed voorbeeld  :D.

@ Sjoerd, je hebt gelijk met 1 wissel voor de 2 perronsporen, echter loopt de linker perronspoor hier dood en wordt gedeeld met het goederen gedeelte, de doorgaande sporen zijn het rechter eilandperronspoor en de middelste van de 3 sporen welke gebruikt word als inhaalspoor.

@ HP TEE, ik zal het nog even nameten, en ja leegte, ik probeer het zo leeg mogelijk te houden maar dat valt niet mee, alles volplempen met sporen is veel gemakkelijker.

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 21 January 2010, 22:45:09
Ziet er echt super uit zo op de foto's  ;D
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: SjoerdB op 22 January 2010, 09:08:44
Nu snap ik em...  :-X dank je wel voor de uitleg!
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 09 April 2010, 22:56:51
Hatsee, de perrons en sporen liggen, nu kan ik zo langzamerhand aan het stationsgebouw beginnen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan002-kopie.jpg)

De perrons zijn gemaakt van die blauwe ondervloer, zijkanten beplakt met plastic steentjesplaat van Vollmer want daarvan had ik nog wat oude resten liggen, de bovenkant is van de kartonnen achterkant van schrijfblokken, geverfd met grijze grondverf zodat het een idee van tegels geeft.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan001-1.jpg)

Oh jee, eerste trein komt al binnen.

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Antal op 09 April 2010, 23:18:22
Hey Stephan,

Erg fraaie update en je perrons zijn zeer mooi gelukt! (y)
Ga zo door en dank je voor de update. :)

Groetjes,

Antal
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 10 April 2010, 09:17:14
Eh, geen dank hoor.
En je ziet dat in tegenstelling tot jou baan ik voorlopig nog niet aan onkruid toe ben, het is nog een steriele bende.

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Mark Verheulen op 10 April 2010, 09:22:28
Das dan een mooie steriele bende hoor  ::)

Mvg, Mark
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 24 April 2010, 11:52:04
Al die meters spoor zijn dan wel leuk maar de'r moet ook grind omheen:

Eerst de rails gespoten, en het voordeel van de losse bakken is dat ik nu ook makkelijk overal bij kan.

Moeten de rails nog wel even door:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/7005.jpg)

De rails zitten niet tijdelijk met schroefjes vast, dat vond ik zo'n gehannes, ik spuit een dun strookje acrilaatkit en daar leg ik mijn rails op, het is code 75 dus dus vrij slap en de kit houdt het ook in bogen direct goed vast en je hebt nog een minuut of 20 om het hier en daar wat te richten.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw008-kopie.jpg)

In bogen met verkanting leg ik ze in 2 rillen kit daar waar de rails op het kartonnentje aan de buitenkant ligt en aan de binnenkant.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw002-kopie.jpg)
Ik spuit er Revell lederbraun op dit is vrij donker dus het is niet erg dat de bielzen wat meegespoten worden, gaat de plasticglans er gelijk af.

Hola, de rails in de bogen had ik nog niet van aansluitingen voorzien dus even op zijn kant gezet en 3 gaten onder de rails geboord.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw001-kopie.jpg)

Dan het grind:
Als allereerst een dun laagje houtlijm naast de sporen en hier het looppadgrind op strooien.
Als dat droog is opzuigen en de schuine kant met onverdunde houtlijm ingesmeerd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw003-kopie.jpg)

Ik hoor de puristen huiveren ;D, Bush ongestampte muisjes, ik heb er wel een paar zakjes extra fijn door gemikt maar dat verdwijnt meestal naar de onderste lagen.

Het meeste werk gaat zitten in het netjes met een kwast verdelen van het grind, i.d.d. grind want dit moet riviergrind voorstellen en geen steenslag, het vernevelen met water met het drupje afwasmiddel en het indruppelen (bijna lege lijmpot bijgevuld met water en ook weer dat drupje afwasmiddel) met verdunde houtlijm gaat verbazend snel.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw007-kopie.jpg)

Na het drogen opzuigen in een nylonkous en weer terug in de pot.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw010.jpg)
Eh, tja.

Om het confettieeffect wat te verminderen nevel ik als laatste het spoor nog wat na met de airbrush zodat het er uteindelijk zo uit gaat zien.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw006-kopie.jpg)

Met mijn wisselstraat ben ik trouwens wel tevreden, in het spoor naar het locdepot zit een bijzonder mooie kronkel en iedere avond voor het slapen gaan kijk ik er even naar ;D.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw009-kopie.jpg)

De wissel zijn bij de hartstukken zonder raillassen gelegd i.v.m. kortsluiting en zo, en worden apart voorzien van spanning, al dan niet d.m.v. de wisselspoelen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw005-kopie.jpg)

Nou dat waren alvast 2 bakken op naar de volgenden.

Groet Stephan.

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: nscargo2008 op 24 April 2010, 12:11:09
ziet er allemaal erg goed uit stephan , ook mooi het gras en het eindresultaat van met het benevelen van je spoor ,ziet er erg realistisch uit  (y)
ben erg benieuwd naar het eindresultaat ,welk soort gras heb je gebruikt ?

ik blijf het volgen

groet stefan ;)
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Ronald81 op 24 April 2010, 19:33:50
De rails zien er prima uit zo!  (y)

Zo te zien heb je nog heel wat meters te gaan...  ;D

Succes ermee!

Groet,

Ronald
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: JaJo op 24 April 2010, 19:39:58
Ziet er goed uit Stephan. (y)

Groet Jaap
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: rard op 24 April 2010, 19:48:44
netjes (y)

Hoe heb je het grind op de zijkanten van de bakken zo netjes gekregen? Ik krijg dat nog niet goed voor elkaar...

Grt,

Gerard
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 24 April 2010, 21:49:23
Zo, ik ben nog wat brak maar wel weer wat bij kennis, alle sluizen stonden vandaag open, enfin ik zal jullie de details besparen  :P.

NS cargo; dat is Heki losse grasvezel, ik meen wildgras, ik gebruik daarvan donker en licht door elkaar, sommige stukken maak ik wat donkerder andere lichter.
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,668.msg40515.html#msg40515) heb ik er ooit eens wat over geschreven, was nog op mijn oude zolder.

Gerard; bedoel je de kopse kanten waar de rails zijn doorgesneden?

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: rard op 24 April 2010, 21:57:44
correct ;D
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Dennis op 25 April 2010, 12:14:32
Ik hoor wel als mijn treinen mogen komen rijden ;D
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 25 April 2010, 16:03:35
Gerard;
Bij deze modules was eerst het ballast en landschap één geheel en voor de verhuizing zijn de rails doorgezaagd en is met een mes de ballast en de rest doorgesneden, de bakken zelf waren al wel gescheiden
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw006-kopie.jpg)

Omdat ik er nu niet van de achterkant bij kan bouw ik het gelijk los, de kopse kanten heb ik met een stukje schilderstape tijdens het ballasten afgeplakt, hoe het ballastbed dadelijk aan gaat sluiten is nog afwachten, de andere module is nog niet gereed.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan001-kopie-1.jpg)

Dennis; jij bent de eerste die het hoort  ;D.

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 05 September 2010, 20:51:42
Hoogste tijd om weer eens wat foto's op het net te kwakken.

Afgelopen tijd aan het stoeien geweest met een regelaar en de draaischijf, ik had twee vaste regelaars maar als je 3 meter verderop bezig bent kun je er soms niet tegen rennen, tijd voor iets draagbaars.

Ik had nog een printje liggen van een regeling uit een oude Elektuur maar de loks sloegen daarvan op hol, maar na het verwijderen en of wijzigen van een potmeter en wat condensatoren was er goed mee te rijden dus het printje in een lasdoos gezet en klaar.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/002-5.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw007-1.jpg)

Nu kon ik ook op en normale manier de draaischijf testen, waarbij het mij irriteerde dat er na een half rondje kortsluiting onstond en omdat ik geen extra ompoolschakelaar wil heb ik het opgelost door de 2 banen van de brugvoeding door te slijpen en zo aan te sluiten dat de brug zichzelf bij een half rondje ompoold.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw001-kopie2.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw002.jpg)

De draaischijf heb ik gelijk wat vernederlandst en omdat ik op foto's nergens huisjes zag deze ook verwijderd, alleen de gaten waarin het huisje geklikt zat moeten nog dicht.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw004-1.jpg)

Met de lokloods ben ik ook bezig geweest, dit was oorspronkelijk een nette museumloods maar moest nu een oude NS loods worden.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw003.jpg)

Laatst op MP een nog missende wissel voor het dorpstationnetje aangeschaft, hier zat nog een extra bij zodat ik er nu maar een goederenspoor heb bijgemaakt, altijd leuk voor een extra goederentrein en wat rangeerwerk.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw005-1.jpg)

Hier een opzetje van het te maken stationnetje.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/baanbouw006-1.jpg)

Ik heb nog een regelaar die ook in een doosje moet, maar daar is de print zo'n 18 cm lang van, dus die schaf ik nog wel eens bij Conrad aan samen met wat wisselmotoren.

Tot zover,

Stephan.

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Mark Verheulen op 05 September 2010, 21:45:29
Je bent al een heel eind opgeschoten met ballasten,

Petje af  (y)

Mvg, Mark
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 05 September 2010, 21:51:04
Ik zag er eerst wel tegenop maar het ging razendsnel, paar uurtjes per bak als ik de droogtijden niet meereken.

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: rard op 05 September 2010, 22:40:39
Hoi,

Kan je iets meer info geven over hoe je de draaischijf hebt veranderd zodat hij zichzelf ompoold?  :)

Misschien evt. een schema/ tekening?

Grt,

Gerard
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Antal op 06 September 2010, 10:38:54
Heey Stephan,

Dat begint er leuk uit te zien en ben benieuwd naar de vorderingen. :) (y)
Ga zo door.

Groetjes,

Antal
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: olaf99 op 06 September 2010, 11:41:57
Hallo

Je bent al aardig op weg.

Je ballast ziet er prima uit.

Groeten,
Olaf
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 06 September 2010, 21:08:40
Dank voor de complimenten, daar doen we het voor  ;D.

Gerard, ik heb even wat geschetst:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/fleischmanndraaischijfautoompolen2.jpg)

Ik heb de brug hier in beide standen haaks op de loodssporen en inrijsporen getekend, bij de roze kruisjes heb ik de voedingringen van de draaischijf doorgeslepen, de blauwe lijnen zijn de sleepcontacten van de sporenvoeding in de beide standen.
Aan de onderbroken ringen heb ik weer 2 nieuwe aansluitingen gemaakt, dit was het lastigst.
Als de brug nu door het midden draait worden de sporen automatisch omgepoold, ik rij analoog dus of het bij digitaal ook werkt durf ik niet te zeggen, in ieder geval moeten de onderbrekingen dan zo breed worden dat het sleepcontact geen sluiting kan veroorzaken als deze de 2 helften tegelijk raakt.
 
Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: eric den boer op 06 September 2010, 21:13:45
mooie rijlengte prutsman ( lees: jaloers ) :P
btw bedding ziet er goed uit kwa kleur  (y)


eric
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 11 September 2010, 23:43:58
Zo, vandaag met station 3 bezig geweest en voor ik de sporen definitief leg wil ik eerst het perron af hebben.
En dan komt weer die toestand van de perronranden om de hoek kijken.

Ik zoek dan meestal tussen de troep om iets te vinden wat ik toch al heb en wat eenvoudig te gebruiken is.
Bij station 1 heb ik gewoon afvalkarton gebruikt om een soort van holle perronkoker van te maken.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan002-kopie2.jpg)
Er moeten met een dunne zwarte pen nog wel de scheidingen tussen de betondelen op getekend worden.

Voor station 2 heb ik in de rommelbak muurplaten gevonden en deze in stroken gesneden.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan004-kopie3.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan003-1.jpg)
En om gestapelde ondervloer geplakt.

Voor station 3 zat ik hieraan te denken.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/perron_4.jpg)
foto Utrechts Archief.

Ik heb in een hoek nog een stapeltje balsa van een vroeger modelvliegtuig liggen dus gaan we daarmee wat proberen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/bouwbaan005-kopie2.jpg)

Morgen ga ik ermee verder, groeten Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Karst Drenth op 11 September 2010, 23:48:34
Lekker sfeertje en goed bezig Stephan  (y)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 12 September 2010, 01:23:26
Ik hoop wel de goede sfeer in de baan te krijgen.
Het perron station 1 is gemaakt toen ik nog jaren 70 reed en voor mijn huidige tijdperk jaren 50 erg modern, ik beschouw het nu maar als een net vernieuwd perron zoals deze:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/154666.jpg)
foto Utrechts Archief.

Groet Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: tothebeach op 12 September 2010, 09:40:10
Voor station 3 zat ik hieraan te denken.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/perron_4.jpg)
foto Utrechts Archief.

Hoi Stephan,

uit welk jaar is deze foto/situatie?
Dit soort perrons vind ik nl wel mooi, maar erg tijdgebonden.

Groetjes,
Michel
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 12 September 2010, 10:43:33
Ergens halverwege de jaren vijftig, precieze datum welke bij de foto stond weet ik zo niet meer.
Dit is zo te zien voor een groot station, ik gebruik het voor een dorpstationnetje en daar werden ook vaak kleinere planken en lagere perrons gebruikt, maar tijdens het bouwen kijk ik nog wel wat mooi uitkomt.

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: tothebeach op 12 September 2010, 11:16:33
Merci,
zelf denk ik er over om het ook te gebruiken, ik had het alleen nog niet bij de NS op een groot station gezien.
't is makkelijker bouwen en het ziet er leuk uit. Overigens heb ik zelf ook geen groot station in aanbouw (slechts 1 perronspoor).

Groetjes,
Michel
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Overlord op 12 September 2010, 12:28:54
Ziet er goed uit Stephan, ook jouw oplossing voor je draaischijf vind ik goed gevonden.

Groet Paul
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 16 October 2010, 13:11:29
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/001-8.jpg)

Houten perronranden, welke kleur hadden die doorgaans, het lijkt mij donkerbruin tot zwart te moeten zijn, werden die niet verduurzaamd met carboleum?

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Mark Verheulen op 01 January 2011, 20:28:47
Is er de laatste tijd nog iets gebeurd?

Mvg, Mark
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 01 January 2011, 21:00:04
Weinig, ik heb geen verwarming op zolder dus is het wat aan de koude kant, maar af en toe een bouwpauze is ook niet verkeerd.

Wel ben ik met materieelombouw bezig geweest en die staat nu klaar voor de spuit.{postwagen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31631.msg482763.html#msg482763)}
Ook heb ik Lima 1200'en weer eens opgepakt.link (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11297.msg436859.html#msg436859).
Hopelijk heeft Kleinspoor van de zomer transfers voor de 1200 en voor de postwagen van plan E (voor de P nummers) zodat ik ze af kan maken.

Zat te doen maar weinig aan de baan, ik wacht nog wel op een verzending van een Artitec goederenloods voor bij het grote station.

Groeten Stephan.

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 07 August 2011, 16:33:58
Inmiddels de Artitec goederenloods in elkaar gezet, deze staat tegenover station Harlingen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/P8070014.jpg)

Ook ik heb dus de lichtkap laten zitten ondanks dat dat in de jaren 50 een zeldzaamheid was, anders zit je tegen zo'n groot grijs vlak aan te kijken.
Het ballast is nog wat bont maar daar komt nog een waas bruin over.

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Nederduitsemeester op 07 August 2011, 17:19:15
Ziet er goed uit (y), in zwart-wit zou het net echt lijken.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 08 August 2011, 01:24:36
Ik hou het graag in kleur anders moet ik hem helemaal opnieuw verven, al scheelt het wel een boel potjes; alleen zwart en wit.  ;).

Groet Stephan.

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 19 February 2012, 15:19:59
Héél soms ben ik op zolder te vinden en de laatste tijd met water bezig geweest, ook een eerste boompje is geplant.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC00766.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC00767.jpg)

Het zijn alvast 2 laagjes basisgras en daar moet nog van allerlei spul en groengerommel overheen, een achtergrond zal ook geen slecht idee zijn, maar dat schuif ik voorlopig nog op de lange baan.
Een bootje of iets dergelijks komt er niet in, daar lijkt de overmaatse sloot wat een rivier voor moet stellen nog kleiner van.

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Simplex op 19 February 2012, 15:43:27
Nee, bootje zou ik ook niet doen. Heb je foto even groot bekeken
en het ziet er gelikt uit.  Die perronranden waren inderdaad met carboleum
in gesopt. Vroeger zelfs met koolteer. Das nog grotere troep om te verwerken.

vrgr Steef
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 19 February 2012, 16:12:30
Nee, bootje zou ik ook niet doen. Heb je foto even groot bekeken
en het ziet er gelikt uit.  Die perronranden waren inderdaad met carboleum
in gesopt. Vroeger zelfs met koolteer. Das nog grotere troep om te verwerken.

vrgr Steef

Oh jee, dan zijn ze dus eigenlijk te licht nu.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC00772.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC00773.jpg)
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 16 October 2012, 21:48:47
De hele zomer niet veel gedaan.

Laatste tijd bezig geweest met andreaskruizen; op Houten 4 kruizen van Artitec voor dubbelspoor gekocht, maar ik was vergeten dat ik ook nog een enkelsporige overgang heb, dus van een stukje railprofiel en wat styreen 2 palen zelf gemaakt.
Ook mistte ik wat hekwerk, maar na wat pogingen had ik het zelf bouwen hiervan al opgegeven, na een paar weken toch maar weer eens geprobeerd en ze zijn wonderbaarlijk toch nog gelukt.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02240.jpg)
Op een tafelzeilsite een roodwit gestreept plaatje gevonden, op styreenstripjes geplakt en afgesneden.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02345.jpg)
De hekjes samen met Artitec kruizen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02347.jpg)
Eigengemaakte kruizen met vooraan Artitec hekjes en achteraan eigenbouw hekjes.

Op een Nederlandse baan kunnen knotwilgen niet ontbreken dus heb ik het snoeiafval van de lavendel bewaard en met een bosje groen touwachtig spul wat ik eens ergens heb zien liggen een eerste knotwilgprobeersel gemaakt. Hij is ingesmeerd met structuurverf waarmee ik de hele baan heb ingesmeerd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02348.jpg)
Moeten nog wel blaadjes in.

Het lijkt wel aardig dus alvast een paar meer voorbereidt.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02343.jpg)

Stephan.

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Ruud K op 16 October 2012, 22:01:38
Heerlijk knutselwerk!!

Groet,
Ruud
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Karst Drenth op 16 October 2012, 22:03:28
Heel mooi die knotwilgen Stephan ! (y) (y) (y)

En trouwens de overwegen mogen er ook zijn, evenals het klinkerstraatje !  (y)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Rienk op 16 October 2012, 22:19:53
Hee deze baan kende ik nog niet.
Die knotwilgen komen natuurgetrouw over en die Andreaskruizen zien er ook goed uit. (y)
Groeten,
Rienk
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 18 October 2012, 21:29:36
@  Karst; het klinkerstraatje is gemaakt van steentjeskartonplaten, beetje bol gelegd met een zijstrook ertegen, lekker makkelijk.

Ik heb inmiddels een paar knottters af en geplant:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02415.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02411.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02410.jpg)
Het autootje is niet echt jaren vijftig maar ik heb nog niets anders.

Nu moeten er nog wat palen met stroomkabels naar het huis aan de dijk.

Het missen van een achtergrond irriteerd mij bijzonder, heb wat geprobeerd met lichtblauw behang maar dat werkte niet, ik denk dat ik maar een pot lichtblauwe latex koop.

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 19 October 2012, 08:03:08
Mmmm, misschien doe ik de eerste over, de takken komen nog teveel uit één punt :-\.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Ernest op 19 October 2012, 09:27:18
Als je het zelf niet gezegd had zou het mij niet zijn opgevallen.
Ze maken op mij overigens nog steeds de indruk van echte knotwilgen hoor.
Groet,
Ernest
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 19 October 2012, 09:53:25
Je doet de naam "prutser" geen eer aan, Stephan. Je blijkt alles, behalve een prutser te zijn. De plaatjes met de knotwilgen bewijzen dat en zijn zeer geslaagd. En idd de oranje Kever even vervangen voor een jaren 50 paard en wagen straks. Dan is de sfeer nu al compleet.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: tijgernootje op 19 October 2012, 11:14:09
Mooi gemaakt hoor  (y)
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 19 October 2012, 11:35:50

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02345.jpg)
 

Hoe heb je trouwens de bestrating zo mooi gekregen, Stephan?
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Martin Welberg op 19 October 2012, 12:21:52
Pruts lekker zo door zou ik zeggen  (y) Enne met een paar kleine aanpassingen is de kever wel 50'er jaren te maken. Verschil zit'm in de achterruit, die was in 1950 met een spijl, het zgn brilletje...
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 21 October 2012, 20:40:21
De straat is toendertijd min of meer uit gebrek aan beter en te lui om steentjes te krassen simpel gemaakt uit kartonnen Faller muurplaten voor N, beetje knippen en plakken.
Voor de komende foto's: Bokpalen!

Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 23 October 2012, 22:33:52
Zo, 2 avondjes wezen bokpalen:

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02572.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02570.jpg)

De laatste paal heb ik gegokt; daar stopt het draad om met een kabel onder het spoor te gaan, bovenaan de paal een kastje geplakt met een kabel langs de paal. Misschien nog eens wat echt draad tussen de palen aanbrengen.

Nu verder met de aankleding rond het huis, deze heb ik wel weer moeten verplaatsen (de oude plek is aan de grasrand nog te zien) om een geloofwaardige kabelaansluiting van de middelste paal naar de muur van het huis te krijgen.

Tssss, staat er weer zo'n jaren 70 kreng op de dijk.

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 24 October 2012, 07:33:06
@Stephan,

En hoe heb je deze weg zo mooi gekregen, ziet er goed uitnamelijk met gras aan de kant en de knotwilgen in de berm.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Marc tramt op 24 October 2012, 07:40:11
Op een tafelzeilsite een roodwit gestreept plaatje gevonden
Ach ja, wie kan er tegenwoordig nog modelbouwen zonder tafelzeil.nl   8)

Sfeervol dit, top!  (y)
Vraag: zijn de isolatoren op de masten en het huis niet aan de grote kant?
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 24 October 2012, 10:02:05
@Stephan,

En hoe heb je deze weg zo mooi gekregen, ziet er goed uitnamelijk met gras aan de kant en de knotwilgen in de berm.

Eh, stukkie karton met verf.

Ach ja, wie kan er tegenwoordig nog modelbouwen zonder tafelzeil.nl   8)

Sfeervol dit, top!  (y)
Vraag: zijn de isolatoren op de masten en het huis niet aan de grote kant?

Zo twijfel ik ook steeds aan de dikte van de palen, maar die isolatoren heb ik van de Faller hoogspanningsmasten gesneden, van wat ik had liggen leken deze het meest.

Ik heb vanmorgen de palen trouwens nog wel een tikkie naar beneden geduwd.

Stephan.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Ronald69 op 24 October 2012, 11:47:52
Stephan,

Dat stukje weg ziet er goed uit maar ik vind het jammer dat je hiervoor een muurplaat hebt gebruikt i.p.v. een straatmotief.
Doordat je de muurankers ziet zitten doet dit afbreuk aan het geheel.
Je zou dit kunnen maken met (Das)klei i.c.m. het steenstansje van Jaap(JaJo).
Deze heb ik ooit eens aangeschaft en uitgeprobeerd en het resultaat is prachtig.

Foto van bovenstaand verhaal op onze clubbaan(stukje straat voor het gebouw):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Clubzolder_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Clubzolder_17.jpg)

Grt, Ronald.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Tjalling op 24 October 2012, 12:06:08
Hallo Ronald,

Waar zie je muurankers zitten?

Groet,
Tjalling
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Ronald69 op 24 October 2012, 12:20:26
Zie hier Tjalling:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02345_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02345_1.jpg)

Grt, Ronald.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Tjalling op 24 October 2012, 13:15:38
Hoi Ronald,

Dat lijken mij eerder sleuven of snijsporen. In een wegdek vind ik dat niet storend (kijk maar om je heen op oudere wegen, je ziet daar vaker dit soort sporen).

Groet,
Tjalling
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: Ronald69 op 24 October 2012, 13:47:45
Volgens Stephan had hij karton gebruikt en dat kan deze zijn:
 Faller  (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1204.1244/atid.790/ecm.at/Wall-card-Clinker-brick.html)

Grt, Ronald.
Titel: Re:De Langebaan.
Bericht door: prutser op 24 October 2012, 14:32:44
Klopt, voor de klinkers heb ik die gebruikt, de N versie want de HO plaatjes liggen nog ongebruikt in de doos.
De gleuven zijn geen muurankers, misschien hebben ze daar wel gezeten maar zijn ze door meneer Faller wat verdoezeld.
 
Het dijkwegdek is uitgeknipt uit een Chocopopsdoos of iets dergelijks en op de piepschuimen dijk gelijmd; daarna met struktuurverf geschilderd.

Voor toekomstige weggetjes heb ik inmiddels een styreen steenmotiefplaat van Goofymodels of Grovermodels (kom nog terug voor de juiste naam). En visgraatmotiefplaat van GM&S, die van Grover is wel goedkoper maar het steenformaat vond ik te groot, de halfsteens plaat hadden ze wel met kleinere steentjes.

Groet, Stephan.
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: Simplex op 17 June 2016, 16:54:36
Nou inderdaad, ga je maar eens diep schamen  ;)
Titel: Re: De Langebaan.
Bericht door: prutser op 17 June 2016, 17:17:29
Kom ik toch nog in m'n draadje terecht.
2012 aiaiaiaia :-[