BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Frank van Meel op 09 November 2008, 18:19:03
-
hallo allemaal ik ben hier nieuw en dacht ik psot even mijn baanplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_plan_244x122.jpg)
verdere informatie:
analoog
2 travo's 2 rail gelijkspanning
beginner kwa stopsecties, bezetmeldingen en vertragingen voor/ tot seinen
graag uw meningen hierover.
Mgv. Frank
-
welkom op het forum :D
rij je HO? veder een leuke baanplan. heb je foto's?
groetjes, bas
-
oja miss ook wel handig om erbij te zetten jah
h0
fleischmann profi analoog
zodra ik wat verder ben zal ik even kijken of ik wat foto's kan maken maar voorlopig nog even doorgaan met veel plannen en uitzoeken en ontdekken.
-
Welkom op het forum,wat zijn de afmetingen?
rij zelf modelgleis digitaal.groet Bram.
-
Het gaat hier om een enkelvloers baan met een plaatoppervlakte van 122x244
-
klinkt wel eng, 2 traVo's.
Toch veel plezier met je baan:)
-
is digitaal rijden niet veel handiger??
-
het lijkt mij wel dat dat handiger is, mja, het geld komt bij mij nou niet bepaald met bakken uit de lucht gevallen:p
als dat wel zo was, reed ik allang digitaal :'(
-
Misschien wat veel sporen op een beperkt oppervlak. Leuk als rangeerbaantje maar voor een realistische baan minder geschikt, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.
In ieder geval succes met je hobby en je baanplan.
-
ik heb altijd gehad dat ik op klein oppervlakte alles mooi wou hebben en zoals het hoort, maar dit keer speciaal gekozen voor zo veel mogelijk rails.
-
Omdat ik toch wel vond dat er erg veel rails lang op zo'n klein oppervlakte heb ik de baan aangepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_in_beeld.jpg)
de bovenste baan word een pendelbaan van rechts( het dorp) naar links ( industrie, mijn, o i d.
graag uw mening over hoe de baan er nu uitziet
-
Leuk baanplan, maar die pendelbaan is too much.
-
heeft iemand misschien een idee wat ik aan de hand van me 1e post en het nieuwe baanplan misschien zou kunnen veranderen om toch een hele mooie baan te krijgen met het liefst bergen en niveau's, dan hoor ik het graag.
Gr. Frank
-
De oppervlakte dat je ter beschikking hebt is vrij krap, vooral voor H0. Dus veel ruimte voor grote emplacementen heb je niet. Ik zou daarom het concept eenvoudig houden. Je wenst bergen? Het klassieke idee is dan om een dalstation te hebben, met een enkelsporige zijlijn dat stijgt naar een bergstationnetje. Dikwijls is het dalstation een doorgaand station (aangesloten aan een schaduwstaion voor de treinvariatie) en het bergstation is meestal een kopstation voor de plaatsbesparing.
Beide stations hou je best simpel, maar boeiend. Het kopstation zal typisch personen én goederen behandelen. Het dalstation heeft dan eventueel nog extra een beperkt locomotief depot.
Met wat inventiviteit kan je nog ergens een korte industrieaansluiting voorzien, met een nijverheid naar eigen voorkeur.
Ik zou eerst eens op zoek gaan naar inspiratie betreffende sporenplannen. Een goede start is www.sporenplan.nl. Ga op zoek naar die kleine stationnetjes in de streek van je voorkeur (bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland,...). Neem potlood en papier, en begin maar te schetsen... laat je eens goed gaan!
succes,
Michiel
-
Zoiets uit een Fleischmann boekje misschien?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fleischplan.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fleischplan.png)
-
Het is een leuk baanplan, daar niet van maar ik ben bang dat dit plan snel verveelt. Juist omdat je weinig van het rijdend materieel kan zien. Zo veel mogelijk rails betekent nog niet dat het veel rijplezier zal geven. Het is maar een mening geen wet.
-
ik heb het baanplan WEER veranderd:P en nu is ie zoals ie echt gaat worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Final_trackplan.jpg)
de baan rechtsboven, de middenste gaan een bergje op (klein bergje) en de andere 2 sporen door de tunnel
-
Frank, het is een baan waar je veel ervaring mee kan opdoen. Het is niet meteen een baanplan naar mijn voorkeur, maar het belangrijkste is dat JIJ er gelukkig mee bent. Succes met de bouw, en ik hoop ook de bouw hier te mogen volgen.
groeten,
-
Ik moet zeggen dat ik je eerste baanplan beter vind.
Het geeft wat meer rangeer mogelijkheden zonder altijd de hoofdbaan op te moeten.
-
laten we het zo zeggen, de buitenste banen liggen vast, die zijn mooi vind ik.
het rangeer terrein blijft ook zo maar eventueel zou ik de andere kant ook nog opkunnen enzo.
zodra ik wat verder ben zal ik eens foto's posten.
-
Frank, hoe laag gaat je berg worden. Gezien het algemene stijgingspercentage van 3% denk ik dat je niet ver de hoogte in kunt komen. Maar ik kan me vergissen hoor.
Succes met bouwen,
Martin
-
Het stijgende spoor heeft een lengte van circa 1,5m dus daar kun je hooguit 4-5cm mee omhoog. Dat is te laag om de andere twee sporen in een tunnel te laten verdwijnen.
-
het is riskant maar veel testen en elke wagon gebruiken is het te doen, maar er komt waarschijnlijk nog een tandrat op.
er is nog neits ontspoort en alles komt makkelijk naar boven.