BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Yvo op 09 November 2008, 14:33:35
-
Ik wil mijn Roco 1601 omtoveren naar de 1635 (evt 1835), met de stadswapens van Enschede.
Zijn die transfers überhaupt verkrijgbaar?
-
Bij Philotrain is (was?) het een en ander te verkrijgen wat transfers betrefd voor de 1600/1700/1800 serie.
Op de volgende pagina staan iig een hele boel wapens afgebeeld oa de '1835 enschede'.
http://home.planet.nl/~vervo250/namen.htm
-
Yvo, een paar streekgenoten van je hebben zulks al eens gedaan:
doe maar klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8163.msg124832#msg124832)
Het met de hand letter voor letter aanbrengen van de stadsnaam is niet meer nodig, tegenwoordige hebben we Lok- en Rijtuigpaint...
-
Super! Dat ziet er mooi uit.
Waar koop je m600? bij een verfzaak?
En die transfers, waar komen die vandaan?
-
Ik haal het altijd bij mijn voormalige ex-aanstaande zwager die een schildersbedrijf heeft (gisteren toevallig nog 2 blikken weer opgehaald).
Een beetje verfzaak wil het voor je bestellen als ze het niet hebben.
Deze transfers komen van Manuel maar je zou Rijtuigpaint kunnen vragen of ie het voor je wil fixen. Hij kan wit printen (locpaint ook trouwens).
-
Mijn 1600 van Roco loopt, bij lage snelheden niet goed, waarschijnlijk als gevolg van vieze tandwielen (oud model, met veren).
Nu wil ik deze tandwielen schoonmaken en opnieuw van een beetje vet voorzien, maar hoe krijg ik nou weer die draaistellen van het onderstel los????
Ik ben bang de boel te forceren....
Iemand suggesties?
-
Lok ondersteboven leggen, aan de rechterkant van het linkerdraaistel [en vice versa andersom] een klein schroevendraaiertje insteken en voorzichtig het bevestigingslipje van de draaistelbekleding naar buiten duwen tot het loskomt.
Ik was de laatste weken bezig een vergelijkbaar model op te knappen [1603, terug in afleveringstoestand] en dat ding schommelde behoorlijk bij lage snelheden. Oorzaak: een gebroken tandwiel op een as. Dan sta je even raar te kijken.Gelukkig had ik nog assen in "de doos" liggen dus het was allemaal geen ramp, maar leuk is anders. Het laatste restje geschommel wordt veroorzaakt door de veren en dat laat ik maar zo.
-
Je kunt in de 1600 de veren eenvoudig vervangen door GM&S cardanassen, ruimte zat. En als je de motor dan door een mashima vervangt is de lok helemaal stil...
-
Dank, ik heb het spul inmiddels open.
Ik houd het eerst maar eens bij schoonmaken. Gewoon de tandwielen (los of de hele kast in zijn geheel?) in een bakje wasbenzine?
(http://i40.tinypic.com/24mfgq9.jpg)
Op de achtergrond de nieuwe verlichting.
-
Ik zou de tandwielkast openmaken en alles apart in de wasbenzine leggen. Alles wat tussen de tandwielen en de tandwielkast zit lijkt mij anders moeilijk te verwijderen.
-
Ik hou er niet zo van om kunststof in wasbenzine te leggen, ook al is het nylon, dus persoonlijk zou ik met de bekende cocktailprikker alle tandjes van de tandwielen schoonmaken en de binnenkant van de tandwielkast met een doekje dat niet pluist. Dit om stof en misschien wel stukjes ballast te verwijderen, niet zozeer olie of vet, want vet wordt het toch weer.
-
Tja, ik maak onderdelen altijd schoon in alcohol (ketonatus) dus mijn uitspraak was wel op onervarenheid gebaseerd. Met alcohol heb ik nog nooit problemen gehad met kunststof onderdelen.
-
Ik weet ook niet of wasbenzine het nylon zal aantasten, misschien wel helemaal niet, maar ik neem het risico gewoon niet. Met alcohol voorzie ik geen problemen.
-
Ik heb de tandwielen grondig schoongemaakt maar het belijft behelpen met die veren. De weerstand van die tandwielen is blijkbaar te groot en wordt pas bij een zekere kracht doorbroken.
Ik ga die cardanassen maar aanschaffen. Welk type heb ik nodig?
-
:-X Heb ik net de verpakking weggegooid. Het waren de 2mm cardanassen, meer weet ik even niet.
Als je GM&S echter belt en uitlegt waar de cardanassen voor zijn weet Piet meteen wat je bedoelt ;) Hij heeft ze overigens niet altijd mee naar beurzen, dus altijd even bellen/mailen !
Je moet de assen zelf op maat maken, zoals ik hier (http://www.665-667.nl/wpg2?g2_itemId=1606) heb gedaan. Het kunststof is goed te snijden met een scherp hobbymes. Verder in mijn geval heb ik ook de as die uit het draaistel komt ingekort omdat ik anders onvoldoende ruimte had, maar dat kan bij een 1600 (welke langer is) meevallen.
-
Dank. Ik heb de loc net even laten rijden, maar het blijft, bij lage snelheden bagger....
Met het geluid valt het wel mee, de motor draait goed en redelijk stil.
Ik zal Piet wel even mailen.
-
Ik heb de voormalige 1601 (thans omgenummerd naar 1655) nu voorzien van een decoder (Uhlenbrock), van ledverlichting van Tom van Weert en van cardanassen van GM&S, maar hij blijft , ondanks die laatste aanpassing schokkerig rijden.
Aan de veren ligt het niet meer, die zijn dus vervangen.
De motor laat zich goed horen, maar die draait goed.
De tandwielen heb ik schoongemaakt.
Ik kan niets anders bedenken dan een kapot tandwiel of te weinig vet??
Of vergeet ik iets?
Oh ja, de rails en de wielen zijn schoon!
-
"laat zich goed horen" klinkt al niet goed..... als je met de hand de motoras verdraait, voel je dan op bepaalde momenten meer weerstand? Heb je de lok al eens op zn kop gelegd en gewoon paar draadjes gebruikt als stroomtoevoer om te testen of eea wel soepel loopt?
Loks sowieso eerst analoog goed krijgen, dan pas digitaal maken. Nu is het zoeken of het stroomafname, decoder, motor, of tandwielen/cardan is.
-
Gebroken tandwielen zijn soms krengen om op te sporen.
Ik heb laatst nog een Roco BR 215 model (tweedehands weliswaar) gekocht dat in de winkel geen enkel probleem vertoonde met rijden. Thuisgekomen bleef hij zo nu en dan steken, om daarna weer verder te rijden.
Boel opengemaakt, maar niets kunnen vinden, alles zat prima in het vet en liep soepel. Dus weer dichtgemaakt, en natuurlijk was het probleem nog niet verholpen.
Uiteindelijk heb ik as voor as terug in de aandrijving gestopt om te kijken wanneer het probleem zich voordeed. Maar toen was ik er nog niet. Toen ik de betreffende as gevonden had, bekeek ik het tandwieltje, maar daar was, zo op het eerste gezicht, niets mis mee.
Pas na een uur kijken en weer testen, kijken en weer testen, en uiteindelijk het tandwieltje op de as proberen te verdraaien, kwam ik er achter dat het tandwieltje precies TUSSEN 2 tanden gebroken was, maar zo perfect dat het niet opviel: pas bij aandrijving kwamen er wel eens 2 tanden tegenover elkaar te staan, en dan was het einde verhaal.
Dus... kijk al je tandwielen eens HEEL goed na... het heeft mij ook een aardig tijdje gekost voordat ik achter het euvel was.
-
Ik heb de voormalige 1601 (thans omgenummerd naar 1655) nu voorzien van een decoder (Uhlenbrock), van ledverlichting van Tom van Weert en van cardanassen van GM&S, maar hij blijft , ondanks die laatste aanpassing schokkerig rijden.
Aan de veren ligt het niet meer, die zijn dus vervangen.
De motor laat zich goed horen, maar die draait goed.
De tandwielen heb ik schoongemaakt.
Ik kan niets anders bedenken dan een kapot tandwiel of te weinig vet??
Of vergeet ik iets?
Oh ja, de rails en de wielen zijn schoon!
Heb ook weleens een Ulhenbrock gebruikt in een roco loc van het oudere type,
dus vanvoor de decoders maar dat resulteerde in het hierboven beschreven verhaal,
schokken bij bijna stilstand, lawaai vanuit de motor.
Toen er daarna een Locpilot V3 van Esu in ging waren al die problemen weg en reed hij als een nieuwe 'zo uit de doos loc'.
Misschien dus een tip om er een Esu (locpilot V3) in de solderen.
-
Dank jullie wel!
-
Ik heb de voormalige 1601 (thans omgenummerd naar 1655) nu voorzien van een decoder (Uhlenbrock), van ledverlichting van Tom van Weert en van cardanassen van GM&S, maar hij blijft , ondanks die laatste aanpassing schokkerig rijden.
Of vergeet ik iets?
Ja je vergeet een goede decoder te plaatsen. Met de Uhlenbrock decoder zal het nooit lukken om de lok goed te laten rijden. Neem een Zimo, Tran, Kuehn, LocPilot V3. Er zijn al vele draadjes over volgeschreven. Bijna iedere dag komt deze vraag naar voren.
Koos Jabaaij.
-
Oh. :-|
-
Analoog rijdt de loc inderdaad eigenlijk prima. Ook maakt de motor een veel minder rauw geluid.
Ik zal toch eens een betere (?) decoder proberen.
-
Analoog rijdt de loc inderdaad eigenlijk prima. Ook maakt de motor een veel minder rauw geluid.
Ik zal toch eens een betere (?) decoder proberen.
En hoe is het afgelopen. ?????
-
ben nog niet zover....
-
Ik heb een Zimo MX64R gekocht.
Ben benieuwd.