BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: mallepietje op 08 November 2008, 20:30:22
-
Ik heb heel wat afgezocht over dit onderwerp, maar nog 1 vraag over gehouden.
-------------------------------------------------------------------------------------
--| |---------| |--------------------------------| |-----------| |-------------------
40cm 70 of 130 cm 40 cm
|--------------------------------------------------------- |
1 blok totaal 170 of 210 cm
Welke lengtes moet ik aanhouden als mijn langste trein 165 cm is?
vast bedankt, Jan
-
Er lopen op dit forum al een paar discussies over bloklengtes. Misschien kun je die eerst eens opzoeken.
-
Een blok van 170 is altijd te kort, als het blok aansluit op een wissel. Je mag namelijk niet doorrijden 'tot in de punt' en stoppen. Daarmee blokkeer je het verkeer op het andere spoor. Je zult enige afstand moeten houden, de 'echte stopstreep' ligt bij de zogenaamde vrijbalk.
Dit staat los van alle spelregels van het besturingssysteem.
Sander
-
Vanaf het begin van de "stopmelder" tot het being van het blok minimaal 165 cm dus 130 cm is het juiste antwoord, voor mij mag de stopmelder wel iets korter.
Groet, Anne W
-
Bedankt voor je antwoord, ik had begrepen dat je 2 stop/bezet melder blokken per blok nodig had als je met koploper rijdt. het totale blok inclusief de 2 betzetmelder stukken moet dus 210cm zijn, als ik het goed begrijp.
Ik snap dat de wissels geen deel uit kunnen maken van een blok en dat deze vrij moeten blijven.
-
Jan, het klopt vanuit de optiek van Koploper dat een wissel geen deel uit kan maken van een blok. Maar daarnaast moet je ook rekening houden met enige ruimte NA de wissel, waar je niet mag stil staan. Anders blokkeer je het nevenspoor. Dit staat helemaal los van Koploper - het is onderdeel van het "profiel van de vrije ruimte".
Koploper werkt inderdaad met 2 bezetmelder-sectie's per blok. De eerste geeft melding dat je het blok bent binnengereden, de tweede geeft aan dat je definitief (en redelijk snel) moet stoppen. (Bij tweerichting verkeer wisselt de rol van de bezetmelders om)
Sander
-
Ik heb heel wat afgezocht over dit onderwerp, maar nog 1 vraag over gehouden.
-------------------------------------------------------------------------------------
--| |---------| |--------------------------------| |-----------| |-------------------
40cm 70 of 130 cm 40 cm
|--------------------------------------------------------- |
1 blok totaal 170 of 210 cm
Welke lengtes moet ik aanhouden als mijn langste trein 165 cm is?
vast bedankt, Jan
Alweer???!!!!, maar dan nogmaals het al even zo vaak gegeven advies, maak een proefbaan (opstelling) en ga daar mee testen, spelen, proberen. Dat geeft alle antwoorden op deze vraag.
Mvg
Wim.
-
Alweer???!!!!, maar dan nogmaals het al even zo vaak gegeven advies, maak een proefbaan (opstelling) en ga daar mee testen, spelen, proberen. Dat geeft alle antwoorden op deze vraag.
Mvg
Wim.
Wat een warm welkom, ik had informatie gevraagd op jullie stand bij eurospoor 2008, je kunt altijd een vraag op ons forum stellen was de laatste tip. En ik heb voor ik deze vraag stelde heel wat zoek opties geprobeert op dit forum, maar geen goed antwoord gevonden.
Ik ben aan t kijken met Wintrack wat er mogelijk is op mijn zolder en rij nog met roco multi mouse. de test baan met koploper zal moeten wachten tot de nieuwe intellibox uit is, dus vandaar mijn vraag.
Jan
-
Ook al eens de koploper handleiding gelezen. Staat een hoop nuttige informatie in. 8)
Ook eens goed zoeken op dit forum levert echt wel een aantal draadjes op met de antwoorden.
De vraag komt maar een paar keer per maand voorbij ;D
Blijft het advies staan. Bouw eerst een proefbaan.
Gr.
Eric
-
Zo'n blok gaat als ik het goed heb met 3 melders. Een 'begin'-melder, een 'rem'-melder en een 'stop'-melder. Nu bouw ik een baan met daarin een spiraal met daarin ruim 10 meter rijlengte. Nu heb ik het liefst dat dat slechts 1 blok is, in verband met het gevaar van ontkoppelende wagons. Maar als de middelste melder de 'rem'-melder is, dan doet hij er wel erg lang over om omhoog te rijden. Hoe kan ik dat het beste aanpakken ?
-
Ook al eens de koploper handleiding gelezen. Staat een hoop nuttige informatie in. 8)
Ook eens goed zoeken op dit forum levert echt wel een aantal draadjes op met de antwoorden.
De vraag komt maar een paar keer per maand voorbij ;D
Blijft het advies staan. Bouw eerst een proefbaan.
Gr.
Eric
De handleiding van koploper is al een tijdje geleden uitgeprint en gelezen, staat veel informatie in, maar net niet die van de lengte van een blok met de lengte van de trein.
waarom mag een bezetmeld stuk eigenlijk niet bezet zijn op een station spoor of ander stuk?
En de proefbaan is t eerste wat ik bouw zodra de nieuwe intellibox verkrijgbaar is. dat heb ik ook al gedaan voor de wisseldecoders etc wat nu al wel mogelijk is.
Ik heb in het verleden grote analoge banen gebouwd met baanvakken, blokspanningn incl de zelf gemaakte electronica. Nu dus naar digitaal.
-
Maar als de middelste melder de 'rem'-melder is, dan doet hij er wel erg lang over om omhoog te rijden. Hoe kan ik dat het beste aanpakken ?
Eigenlijk een vraag voor het Koploperforum. Antwoord staat ook in de helpfile.
Je kan leren remmen aanvinken en dan na een paar keer rijden en stoppen in dit blok weet Koploper wanneer de remming ingezet moet worden.
Koos Jabaaij.
-
Mallepietje,
Beetje rare naam om je aan te spreken, heb je ook een echte naam? Praat stukken leuker ;)
Ik lees een aantal dingen in dit draadje die ik even bij wil stellen.
Wim geeft terecht aan dat het alweer gevraagd is, sinds kort is onze zoekfunctie verbeterd zodoende dat je nu meer info zou moeten kunnen vinden. Ook geeft wim terecht aan om een testovaal te bouwen, zeker wanneer je de materie nog niet onder de knie hebt.
Sander Fondse spreekt over 3 melders, dit is niet nodig! Je kan prima met 2 melders zoals je het nu in je hoofd hebt een blok opbouwen.
Lengte van je stopmelder is deels afhankelijk van het feit hoe je een en ander instelt.
Ik zelf op mijn gebruik 1 raillengte (pakweg 20 cm) als stopsectie. Kwestie van goed afregelen.
Niet alle blokken hoeven te voldoen aan de lengte van 210 cm.
Ikzelf heb bijvoorbeeld een perronspoor dat in het midden een kruiswissel heeft, aan beide kanten van deze wissel ligt ongeveer 1 meter spoor.
Toch staan er treinen op dit perronspoor van meer dan 2 meter lang. Ze staan dus over de wissel en houden in feite 2 kortere blokken bezet.
Kortere treinen staan keurig op die ene meter stil.
Ik vraag me af waarom je wilt wachten op de nieuwe IB.
Je kan veel goedkoper digitaal rijden!!! ook pc gestuurt, neem volgende link: KLIK (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12150.0)
Dit heb je op Eurospoor al in werking kunnen zien op onze stand.
Hopelijk kan je met deze info weer een stukje verder.
mvg,
Sander
-
en rij nog met roco multi mouse. de test baan met koploper zal moeten wachten tot de nieuwe intellibox uit is, dus vandaar mijn vraag.
Jan
Waarom wachten op de nieuwe IB, je hebt nu al een perfect systeem. Zie deze actie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=547&Itemid=106) hiermee kun je perfect je baan aansturen en gebruik maken van Koploper.
Mvg
Wim.
-
De berichten die van het onderwerp afweken zijn verwijderd. Bij deze een vriendelijk verzoek aan iedereen om zich aan het onderwerp te houden en als je merkt dat dit niet gebeurt, om de link 'Meld dit bericht aan de moderator' te gebruiken (wat een oplettende lezer dan ook gedaan heeft, waarvoor dank).
- Peter
-
Allemaal bedankt voor het meedenken,
Jan
-
Beste Jan,
Door de actie van Peter ben ik gestopt met meedenken, wil je mijn gedachten toch hebben, stuur me dan een PB, wil je weten wat ik bouw kijk dan even op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0.
Groet, Anne W
-
Anne,
Misschien is het handiger als jij dit berichtje richting mallepietje ook als een PB had gedaan zodat er geen stoten onder de gordel worden uitgedeeld richting andere mensen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er diverse persoonlijke botsingen op dit forum constant worden opgerakelt. Zonder dit soort persoonlijke vetes zou dit forum nog beter zijn. Meer wil ik er niet over zeggen. Laten we er met z'n alle toe werken dat dit forum gevrijwaard blijft van vuilspuierij (Gho, ik lijk wel een modje, wat helegaar mijn bedoeling niet is maar dat eeuwige gez****k is mij een doorn in het oog)
(ik weet het, tis behoorlijk offtopic. verwijder het maar als het niet kan, maar ik wilde even mijn mening uiten)
-
Ik ben helaas erger gewend....
Groet, Ruurd
-
En daarmee nogmaals het vriendelijke verzoek om bij het onderwerp te blijven, want nu ontstaat een discussie over de discussie. :)
- Peter