BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Willy de Vaal op 08 November 2008, 12:54:18
-
Hallo forum leden, ik heb sinds kort een Märklin spoorweg overgang (74920).
Deze overweg moet met 16 volt worden gevoed, ik heb deze overweg nu op een Märklin trafo (60052) aangesloten deze heeft een uitgang van 16 volt wisselspanning, deze trafo gebruik ik nu alleen voor de verlichting van de baan.
De overweg wordt via massa detectie aangestuurd, alles werkt zoals het hoort, maar de overwegbomen gaan behoorlijk tekeer.
Ik heb nu de overweg even op een testbaantje aangesloten en wil deze nu voeden met 12 volt gelijkspanning. Ze sluiten dan goed en het ratelen van de overwegbomen is ook verdwenen.
De overweg wordt straks via Win-Digipet en een schakeldecoder bedient bij het stellen van een treinrit.
Ik wil alleen weten of het kwaad kan als de overweg soms voor lange tijd dicht is, en met een lange tijd heb ik het over zo’n 10 min. Wordt het spoeltje dan niet te heet zodat deze door brand.
Heeft iemand ervaring met het lang gesloten zijn van deze overweg (gelijk of wisselspanning).
m.v.g. Willy....
-
waarom wil je het 10 minuten dicht hebben??
-
waarom wil je het 10 minuten dicht hebben??
Deze overweg zit in een railstuk vlak voor het station, soms moet de locomotief wachten tot er een vrij spoor is om het station in te kunnen rijden, hij staat dan met zijn wagons nog net op de overweg. Vandaar mijn vraag.
-
Hallo Willy
Voor zover ik uit de documentatie kan halen blijven de spoelen onder spanning staan.
Gezien de spoelen "berekend" zijn op wisselspanning, is het gebruik van gelijkspanning niet aan te raden, omdat de spoelen dan heet kunnen lopen en zo mogelijk kunnen verbranden.
Mocht ik het mis hebben en worden de spoelen kortstondig bediend, dan kan het gebruik van gelijkspanning geen kwaad, omdat er dan maar een kort moment spanning op de spoel komt te staan.
Het 10 minuten onder gelijkspanning houden zal de spoel waarschijnlijk niet overleven.
Willem
-
Een overweg voor lange tijd sluiten zou alleen kunnen als
er een eindafschakeling is, dwz dat er alleen spanning is als
de bomen sluiten danwel openen.
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is bij dit type overweg
maar spoelen lang onder spanning laten=hitte en
gevaar van doorbranden :o
Veel succes,
mvg,
Tis
-
Gezien de spoelen "berekend" zijn op wisselspanning, is het gebruik van gelijkspanning niet aan te raden, omdat de spoelen dan heet kunnen lopen en zo mogelijk kunnen verbranden.
Willem, je denkt waarschijnlijk aan de zelfinductie. Maar die is bij dit soort spoelen verwaarloosbaar, dus wisselstroom of gelijkstroom maakt nauwelijks verschil.
-
Ik denk het probleem op te lossen door voor de overweg te wachten op een vrij spoor in het station. Alleen wat aanpassingen maken in Win-Digipet die hier de baan bestuurd, dat ik hier niet eerder aan heb gedacht.
Toch alle bedankt voor het mee denken.
-
Lijkt me een betere oplossing. In het echt zijn weggebruikers ook niet blij als een overweg 10 minuten dicht blijft liggen. ;)
-
Ach ja Klaas wie tilt daar nou "ZWAAR" aan die 10 minuten.
R. Paint