BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: eric den boer op 07 November 2008, 20:53:13
-
ik ben bezig rails te leggen, H0 rocoline, maar wat is de hartafstand voor dubbelspoor?? kan het namelijk niet terug vinden bij de NEM norm alleen een dijklichaam voor enkelspoor kom ik tegen, dus wat kan ik het beste aanhouden voor dubbelspoor??
dank U ;)
eric
-
Rocoline is geloof ik 6.1cm hart op hart, als je een wissel met contraboog neemt.
Gr. Remco.
-
Rocoline is 61.6 mm
Elke fabrikant houdt er zijn eigen maatvoering op na.
David.
-
Hart-op-hart afstand staat in Nem 112
Op de vrije baan 46 mm, in stations 52
-
nem 112..hmmm..ff kijken ;D
eric
-
gevonden...4.6 cm lijkt mij wat onrealistisch :-| 6.1 cm lijkt mij echter...
even uitproberen op het oog nu het nog kan.
eric
-
Let op : De NEM 112 geeft minimale afmetingen. Dat zijn niet de maten, die fabrikanten aanhouden.
Sander
-
...ik moet ook nog rekening houden met bovenleidingsportalen...eerst maar eens die maatvoering achterhalen ( heb ze nog niet in huis namelijk )
eric
-
Roco hanteert voor zijn rails 61,6mm.
-
Eric 6,1 cm is een mooie afstand, kijk maar in mijn draadje, het dubbelspoor ligt 6.1cm hart op hart en dat komt goed over.
Gr. Remco.
-
http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Bovenleiding.htm
dit wil ik gaan proberen, maar kan er geen hartmaat uit halen.
eric
-
In principe bepaal je de hartafstand nooit zelf. Als je de geometrie van de fabrikant volgt, krijg je vanzelf overal de hartafstanden, die de ontwerper van de rails heeft bepaald.
Sander
-
Eric,
In de link die je plaatste, staat 50mm hart op hart.
Gr, Bert
-
Hier (http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec75/sec76) gaan ze uit van 6,2 cm voor Rocoline met ruim 12 cm in de breedte en in jouw beschrijving is dat ook 12 cm alleen is het middendeel ruim een cm smaller dus zal de hart - hart ook een ruime cm smaller zijn, +- 5 cm hart op hart.
Gr. Remco.
-
even twee stukken rails naast elkaar gelegd en vind 6,2 op het oog mooier overkomen,....mijn idee dan.
vraag blijft dan, zijn er in de handel dan bovenleidingsportalen voorhanden??
of wordt het aan de hand van bovenstaande site zelf zaagen en fabrieken ;D
eric
-
Ja ik geloof dat je sowieso met portalen van Sommerfeldt en/of Focus Modell parts bijv. uit de voeten kan.
En zelfbouw is niet heel lastig, het draadje over de NS T-Portalen zijn daar het bewijs van ;)
Gr. Remco.
-
gevonden...4.6 cm lijkt mij wat onrealistisch :-| 6.1 cm lijkt mij echter...
even uitproberen op het oog nu het nog kan.
4,6 cm is anders heel realistisch hoor. Komt overeen met 4 m in werkelijkheid, is een gebruikelijke hartafstand.
-
In het echie wordt voor nieuw spoor 4.25m of 4.50m gehanteerd. Dit is 4.89cm of 5.17cm in H0.
Marc
-
nou ja, ik dacht in de bochten met 1,87 rijtuigen gaat het net wat makkelijker ;D geen haakse bochten, maar de gebruikelijke zolderbochten :P ;D ;D
eric
-
De hartafstand in het echt is steeds groter geworden. In het Handboek voor Spoorwegtechniek (jaren '20-'30?) wordt gesproken over een minimale hartafstand van 3,60 meter (41 mm in H0!), maar met de opmerking dat bij nieuw werk 4,00 meter wordt toegepast. Tegenwoordig is dat dus nog meer, maar niet zo extreem als in de geometrie van de meeste modelspoorfabrikanten. Maar ja, met die speelgoedbochten ontkom je bijna niet aan een grote hartafstand.
-
Buiten alles blijft het feit dat het Rocolinerailsysteem gebaseerd is op een hartafstand van 61.6mm.
Daar zijn alle bogen en wissels op berekend, ga je daar van afwijken dan zul je vooral met wisselverbindingen problemen krijgen.
Groet Gerrit
-
In het Handboek voor Spoorwegtechniek (jaren '20-'30?) wordt gesproken over een minimale hartafstand van 3,60 meter (41 mm in H0!),
Het grootste deel van de Zeeuwse lijn ligt nog steeds op een hartafstand van 3,60m. Allen op bruggen houden ze 4,00m of meer aan.
Wat modelspoor betreft, als je kiest voor een bepaald railsysteem dan heeft de fabrikant al de bijbehorende hartafstand voor je gekozen. Daar kun je alleen maar wat aan veranderen als je met flexrail gaat werken, en/of aan je wissels gaat zagen.
-
Het grootste deel van de Zeeuwse lijn ligt nog steeds op een hartafstand van 3,60m. Allen op bruggen houden ze 4,00m of meer aan.
Wat modelspoor betreft, als je kiest voor een bepaald railsysteem dan heeft de fabrikant al de bijbehorende hartafstand voor je gekozen. Daar kun je alleen maar wat aan veranderen als je met flexrail gaat werken, en/of aan je wissels gaat zagen.
Zou me niks verbazen als ze tijdens het groot onderhoud van afgelopen jaar de spoorafstand naar 3.80m of groter hebben gebracht!
-
Zou me niks verbazen als ze tijdens het groot onderhoud van afgelopen jaar de spoorafstand naar 3.80m of groter hebben gebracht!
Nou, dat hebben ze niet gedaan. Want dan hadden ze veel meer moeten doen. B.v bovenleiding aanpassen en seinen verplaatsen.