BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: eveekens op 07 November 2008, 20:28:32

Titel: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: eveekens op 07 November 2008, 20:28:32
Ik zag de discussie over het behoud van een 1600 serie loc voorbij komen.
Ook het behoud van de vroege elektrische generatie locs en treinstellen is reeds in diverse draadjes en platformen bediscussieerd. Er zijn reeds diverse museumspoorlijnen die als doel hebben het behoud van de stoomattractie te bewerkstelligen. Ook nu worden er momenteel in Friesland pogingen ondernomen om een stoomtreinlijn op te zetten. Op zichzelf vindt ik stoomtreinen wel mooi maar mijn persoonlijke herinnering uit mijn jeugd hebben meer betrekking op o.a. de Blokkendozen, Mat 36/40/46/54, de elektrische locs 1xxx.

Nu vroeg ik mij af, waarom wordt er niet gepoogd een elektrische museumspoorlijn op te richten? Naar mijn idee is daar best wel voldoende belangstelling voor te krijgen. Lijkt mij ook goed voor het materiaal wat reeds in handen is van de diverse stichtingen, kunnen de treinen kilometers maken want niks is zo slecht als stilstand of opgesloten te zijn in diverse loodsen. Eventuele samenwerking met het Spoorwegmuseum kan een optie zijn, o.a. voor de fondsen en verbreding van het aanbod, etc..

Mvg,
Edwin
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Richard Snijder op 07 November 2008, 20:33:15
Was er niet een plan in Goes om dit te gaan doen?
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: timtrein op 07 November 2008, 21:20:23
De SGB wil op Roosendaal-Vlissingen gaan rijden met o.a. de Stibans 252 en wat stoomspul. Maar dat wordt geen eigen lijn (wel een paar honderd meter trouwens, namelijk naar het depot in Goes).

Over het algemeen is het eerste probleem dat er geen elektrische lijnen buiten dienst gaan (de laatste was de IJmuiderlijn, maar die sloot omdat de bovenleiding gaar was, en die verdween dus ook prompt). Zelf bovenleiding aanleggen op een "eigen" lijn (welke?) is natuurlijk een kostbare aangelegenheid. Voorlopig zie ik het er nog niet van komen, misschien ooit als er overal 25 kV komt, maar tegen die tijd ben ik oud, denk ik...
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Trabantfahrer op 07 November 2008, 21:33:28
De SGB wil op Roosendaal-Vlissingen gaan rijden met o.a. de Stibans 252 en wat stoomspul. Maar dat wordt geen eigen lijn (wel een paar honderd meter trouwens, namelijk naar het depot in Goes).
De SGB heeft daarvoor zelfs twee elocs aangeschaft: uit m'n hoofd de 1136 en 1145.

www.raymondkies.nl
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 21:36:10
Even een vraagje als het je eigen lijn is dan mag je daar toch gewoon rijden met locs die niet toegelaten zijn op de hoofdbaan? Zoals bijvoorbeeld een 1100?
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Bruno op 07 November 2008, 22:10:53
Als het spoor in je eigen beheer is, dus niet van ProRail, mag je er op laten rijden wat je zelf wilt (tenzij IVW daar ook iets mee te maken heeft), echter zou ik de loc's toch eerst een keuring laten ondergaan, puur voor de veiligheid.

Groet,
Bruno
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: rail4marcel op 07 November 2008, 22:16:21
Ok. Opzich ook wel belangrijk om te kijken of de locs wel veilig zijn :P
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Alexander op 07 November 2008, 22:43:35
Niet helemaal het zelfde, maar ik dacht dat het openlucht museum in Arnhem een eigen museum tram lijn heeft.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: santerdam op 07 November 2008, 22:47:21
Volgens mij valt je eigen lijn ook onder heel veel voorschriften - aannemende dat je lijn ook openbare wegen zal kruisen en dergelijke. Als alles geheel op eigen terrein zou liggen en ook nog niet publiek toegankelijk, dan zal het wellicht anders zijn. Maar zelfs op een geheel afgesloten industrieterrein kun je niet vrij je gang gaan, veiligheid voor arbeiders enz ....

Sander
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: elt-178.516 op 08 November 2008, 00:01:31
Citaat
Zelf bovenleiding aanleggen op een "eigen" lijn (welke?) is natuurlijk een kostbare aangelegenheid.
Je hebt niet alleen portalen en bovenleiding nodig. ProRail voedt standaard alleen hun eigen bovenleiding. Als museumlijn moet je dus ook je eigen onder- en schakelstations bouwen. Al met al heb je het over vele miljoenen euro's om een gehele museumlijn te elektrificeren.
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Thom op 08 November 2008, 01:26:26
Als het spoor in je eigen beheer is, dus niet van ProRail, mag je er op laten rijden wat je zelf wilt (tenzij IVW daar ook iets mee te maken heeft), echter zou ik de loc's toch eerst een keuring laten ondergaan, puur voor de veiligheid.

Groet,
Bruno
Hoe je het ook wend of keert zul je onder de spoorwegwet vallen en dus mag je niet zomaar alles...
Je kunt wel zorgen dat je onder de lokaalspoorwegen valt, dan zijn de eisen lager [Zie de huidige museumspoorlijnen nl] maar zit je vast aan een maximum snelheid van 40.

En juist als je met klassieke Elokken gaat rijden, wil je niet continu 40 rijden omdat anders je lok affikt dus wil je eigenlijk een spoorlijn met een hogere maximum snelheid waardoor je en als hoofdspoor zal worden aangemerkt en uiteraard een lijn met een beetje lengte om die snelheid ook te kunnen rijden...


Voorals nog lijkt me dat onmogelijk, en vind ik de huidige verschijning op de hoofdbaan een stuk geweldiger...  ;)
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Richard Snijder op 08 November 2008, 12:22:51
Nou als ik zie wat er tegenwoordig aan eenheidsbrei op het net rijdt heeft dit toch een hoog Bouwpakketgehalte.
De Talenten die hier bij de ÖBB rijden zie ik qua vorm ook bij de NWB terug etc.
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: AB 7216 op 08 November 2008, 18:21:23
Ik zie niet in waarom een museumlijn geen eigen bovenleiding aan zou kunnen leggen. Bij de SGB liggen ondertussen ook de drieschanierportalen van Barendrecht om in de toekomst een waslijn aan te leggen in het nieuw station.

Tevens hebben we in Goes al een proef gehad met de 1145.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1145_SGB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1145_SGB.jpg)
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 18:29:53
Zo een lok is toch niet om de was aan te drogen.  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: stig op 08 November 2008, 18:30:47
Klopt, als strijkijzer doet ie het beter...
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: Jos B. op 08 November 2008, 18:32:46
de Humor zit er wel weer in vandaag.
Titel: Re: Een elektrische museumlijn?
Bericht door: GerritM op 08 November 2008, 19:21:21
Gelukkig maar!

Groet Gerrit