BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: paultenw op 25 September 2006, 23:16:09
-
Nou ik eindelijk eens overgestapt ben op digitaal vroeg ik me af of je verschillende locs in dubbeltractie kan laten rijden.
Of is dit niet mogelijk ivm andere motoren/decoders. Nou had ik het idee dat de (moderne) roco motoren wel ongeveer hetzelfde zijn of valt dit nog vies tegen ?
Ik neem aan dat de 2 locs dan gewoon hetzelfde adres moeten hebben om ze gelijk te laten reageren of werkt dat anders ?
mvg Paul
-
Met een beetje digital systeem kun je 2 of meerdere loks in tractie laten rijden, je koppelt gewoon de adressen van de andere loks aan een hoofdadres en je kunt rijden. De snelheid moet ongeveer gelijk zijn, maar het hoeft zeker niet perfect gelijk te zijn. Gebruik decoders met cruise control, dat geeft het beste resultaat.
Mvg
Wim.
-
Wanneer je decoders geen cruise control hebben zou ik alleen loc's multi tractie laten rijden die geheel identiek zijn. B.v. 2 6400 loc's van het zelfde merk.
Verder kan je idd 2 loc's het zelfde decoder nummer geven maar je kan ook multie tractie rijden met verschillende decodernummers. kwestie van even aangeven in het desbetreffende control center. (Ik weet niet of je een IB hebt want daarvan zou ik het je zo kunnen uitleggen)
Dit werkt ook even makkelijk met 3 en zelfs 4 loc's!
Misschien een overbodige opmerking, maar bij multitractie heb je wel 2 loc's nodig die op het zelfde protocol rijden.
Dus een DCC loc en een Selectrix loc multitactie laten rijden is helaas geen optie (zover ik weet)
m.v.g.
Mark
-
Wanneer de decoders geen cruise control hebben zul je altijd zien dat er trekken en duwen plaatsvindt. Ook al gebruik je twee identieke lok's en twee identieke decoders, dan nog zullen beide combinaties nooit exact gelijk aan elkaar zijn. Levert mijns inziens meer slijtage op aan motor en overbrenging, zodat mijn advies is om vooral decoders met cruise control hiervoor te gebruiken.
groeten,
Gert van den Berg
-
Voor het vormen van een soepel rijdende dubbeltractie is het zinvol de locs grofweg aan elkaar gelijk te maken qua snelheidsinstellingen. Afhankelijk van de snelheidscurve die je wilt gebruiken, kun je dit ofwel doen met CV 5 en 6, ofwel met de volledige tabel in de hoge CV-nummering.
Welke waarden je moet kiezen moet je een beetje een gevoel bij krijgen, maar dat is gewoon proefondervindelijk vast te stellen: als je de locs in multitractie zet op je digitaalsysteem, maar ze op enige afstand van elkaar los laat rijden, zie je vanzelf of de snelheid ongeveer gelijk is.
Succes,
groet,
Julius
-
Bedankt voor de antwoorden, ik gebruik trouwens de multimaus van Roco
mvg Paul
-
@ Mark
Zou jij dat eens willen uitleggen , hoe dat met een IB gaat, tenminste als dat van de TS mag :D
-
Hallo,
Voor multitractie via de IB zie handleiding IB punt 6.7 Multi-tractie (blz 43).
Hub
-
Hallo,
Dank je wel
Geert
-
Inderdaad probreren de loks zoveel mogelijk op mekaar afgestemt te krijgen en steeds met cruise control.
Rij zelf veel in multitractie 2 tot 3 loks gekoppeld en zelfs bij 3 identiek loks uit de Roco stal zie je erg grote verschillen in snelheidsgedrag waar je logischerwijze zou mogen verwachten dat dit toch practisch gelijk zo moeten zijn.
Heb dit zowel met de Sbb re 460, re6/6, Bls Re 465 . De oude Ae 6/6 lopen redelijk gelijk op. Het fijntunen dmv van het spelen met de Cv instellingen kan hierin verbetering brengen maar is een tijdrovend werkje.
-
Waarom MET cruise control ??
In theorie gaan dan de loc's elkaar tegenwerken, met bijv. een kapotte cardan tot gevolg (praktijk).
Cruise control prima, maar dan de werking wel gedimd (zoals bij sommige decoders ingesteld kan worden.
Maarten.
-
Maarten
Wat gebeurd er dan als je bijv. de eerste lok zonder cruise control doet, en de tweede met cruise control ?, zal dan de tweede zich aan de eerste aanpassen ?
-
Rijden in multitractie met locs met ingeschakelde tractieregeling kan heel goed werken - ik doe niet anders - maar dan moeten de snelheden wel goed op elkaar afgestemd zijn. Als de een veel harder rijdt dan de ander kan ik me de situatie die Maarten beschrijft wel indenken.
groet,
Julius
-
Wat gebeurd er dan als je bijv. de eerste lok zonder cruise control doet, en de tweede met cruise control ?, zal dan de tweede zich aan de eerste aanpassen ?
2 mogelijkheden:
A/ de voorste lok wil harder dan de tweede. Gevolg: de tweede lok met CrC gaat op de rem staan om zijn ingestelde snelheid te bewaren. De voorste lok zal blijven doortrekken en warm worden. Waarschijnlijk geen ernstige gevolgen, tenzij de decoder of de motor er niet tegen kunnen. De trekkracht van de voorste loc wordt dus opgebruikt door de rem van de tweede.
B/ de achterste lok wil harder dan de voorste. Gevolg: de CrC gaat extra gas bijgeven om de remming teniet te doen. De voorste lok zal daardoor voortgeduwd worden, dus geholpen worden, dus lekker rustig aan doen en al het werk aan de achterste overlaten. De trekkracht van de voorste loc wordt dus maar ten dele gebruikt.
Wanneer de verschillen niet te groot zijn, zal het dus hooguit ten nadele van de trekkracht zijn. Maar de verdeling over de twee loc's wordt ongelijk.
Maarten.
-
Het advies om met cruise control te rijden komt op mij heel vreemd over. De cruise control heeft juist als doel om de snelheid vast te houden. Dus als de ene loc iets sneller is dan de andere, dan zal de snelle er aan gaan sleuren om de andere mee te krijgen en de langzame zal in de ankers gaan omdat het te snel gaat naar zijn zin.
Mijn technische intuítie zegt dat je in dubbelstractie de cruise control juist moet uitzetten, of op hoogstens één van de locs ingeschakeld laten.
-
Waarom MET cruise control ??
In theorie gaan dan de loc's elkaar tegenwerken, met bijv. een kapotte cardan tot gevolg (praktijk).
Cruise control prima, maar dan de werking wel gedimd (zoals bij sommige decoders ingesteld kan worden.
Maarten.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook met Klaas trouwens.
Locs met cruise control laat ik alleen door Koploper in tractie rijden, met een recent geijkte snelheids tabel, en alleen met locs met 28 rijstappen.
Dat gaat heel mooi en kun je zelfs aan iedere kant van de trein een loc zetten.
Bij Marklin locs met 6090x decoders zie altijd de koppelingen snaarstrak staan en komt er nog meer gejank uit de aandrijving dan normaal. Deze locs laat ik nooit in tractie rijden.
Toen twee van mijn locs nog een Delta decoder (zijn zonder cruise control) liet ik deze wel eens in tractie rijden direct ingesteld op de Intellibox. Dat ging ook goed, vooral met een fikse trein aan de haak.
Groeten Jan.
-
Jan
Ik neem aan dat je de snelheid ijkt ism koploper ?
Geert
-
Ja Biem dat klopt.
Tijdens het tractie rijden zoekt Koploper zelf de dichtsbijzijnde snelheden bij elkaar.
Groeten Jan.