BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: X-GUZ op 06 November 2008, 12:35:41

Titel: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 06 November 2008, 12:35:41
Het begin is er.

Bouwomschrijving van mijn open frame.

Na het (voorlopige) baanplan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13994.0) te hebben gemaakt wist ik hoe groot het frame moest worden, de vakken zouden 30 x 30cm worden.
Na het nodige rekenwerk wist ik hoeveel latten (18x60mm (dakpanschroot)) van welke afmetingen nodig had, en door dit in een Excel bestandje te bewerken (dit kan natuurlijk ook op de achterkant van een sigarenkistje of i.d.) kon ik dit zo voordelig mogelijk indelen op lengtes van 420cm (standaard maat).
Nu kon ik naar de houthandel (niet naar een gewone bouwmarkt omdat het daar een keer zo duur is met een slechte kwaliteit (bananen)).
De lengtes konden zoals berekend gezaagd worden, en de latten die in het frame parallel zouden komen werden met lijmtangen tegen elkaar geklemd zodat de inkepingen voor de kruisverbindingen afgetekend en precies tot de helft van de hoogte uitgezaagd konden worden (met een cirkelzaag), hierbij oppassen dat de buitenste latten niet ingekeept worden, en dat er bij enkele latten onder of onder en boven inkepingen zouden komen.
Nu alles op de grond in elkaar zetten om te controleren of het past, NOG NIKS LIJMEN.

Dan is het nu de beurt voor het onderstel.
Eerst de poten (80x42mm) op gelijke lengte zagen en in het nog steeds niet gelijmde frame plaatsen (dezen steken nu dus boven het frame uit), vervolgens kunnen de onderliggers (80x42mm) gemeten, gezaagd en los op hun plaats gelegd worden. Als deze allen gelegd zijn kunnen hier ook de eventuele inkeping(en) gemaakt worden op de kruisverbinding(en) - (bij mij slechts 1).
Nu kan het onderstel in elkaar gelijmd en geschroefd worden. Ik heb dit op de grond gedaan om hem vlak te houden.
Vervolgens kunnen de eerste latten van het frame aan de bovenkant van de poten geschroefd en gelijmd worden, en daarna de resterende latten (de volgorde wijst zich zelf) bij de kruisverbindingen 1 schroef van bovenaf er doorheen, dit zal niet overal nodig zijn, wel overal lijm.
Na een nachtje drogen kan het frame op de kop gezet worden om de zwenkwielen te monteren.

Klik op een van de afbeeldingen voor een vergroting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4495.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4495.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4497.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4497.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4498.jpg)

Vriendelijke groet,
Klaas



Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: Joost V op 06 November 2008, 12:49:21
Netjes!!
Groet,
Joost
Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 06 November 2008, 18:26:40
Dank voor je beschrijving Klaas!
Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: JaJo op 06 November 2008, 18:48:17
Mooi, strak stuk(je) timmerwerk Klaas!

Groet Jaap
Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: Julien op 06 November 2008, 18:49:36
Hoi Klaas,

Mooi frame, ziet er goed uit.

Wat me wel opvalt zijn de latten aan de onderkant. Zijn die niet lastig als je onder de baan moet werken?

Ik ben zelf ook een frame aan het bouwen in delen van 1m50 x 1m die ik ga koppelen.
De poten onder het frame komen op de uiterste hoeken.

Voor de stevigheid was ik aan het denken om aan beide kanten een houten driehoek te maken die zowel aan de poot als aan het frame wordt gemaakt. Op deze manier hoop ik voldoende stevigheid te hebben en toch gemakkelijk onder de baan te kunnen werken.

Of dit in de praktijk werkt moet nog uitgeprobeerd worden  :-|

groeten,
Julien
Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: Remco. op 06 November 2008, 18:51:21
Hoi Klaas,

Aan je fundering zal het niet liggen denk ik! Puik stukje timmerwerk zo te zien!
Ben benieuwd als je baanplan zijn plekje krijgt hoe het er uit gaat zien!

Gr. Remco.
Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 07 November 2008, 08:06:13
Bedankt voor al het positive comentaar.

Wat me wel opvalt zijn de latten aan de onderkant. Zijn die niet lastig als je onder de baan moet werken?

Ja, super lastig, daarom de onderconstructie zo stevig gemaakt zodat het geheel op zijn kant gezet kan worden.
De buitenrand  van 30cm rondom kan ik makkelijk bij omdat de onderconstructie smaller is dan het raster.

Voor de stevigheid was ik aan het denken om aan beide kanten een houten driehoek te maken die zowel aan de poot als aan het frame wordt gemaakt.

Als deze "schoren" in 2 richtingen staan (900), en niet al te kort zijn, dan werkt dat perfect (ideale hoek 450).

Groeten,
Klaas
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 07 November 2008, 09:44:28
Het baanplan heeft een naam gekregen, hij draagt nu de naam Zwiesel.
Dit is geen verzonnen naam, maar is een Duits dorpje in het grensgebied van Oostenrijk nabij Passau.
Hier ben ik in het verleden veel op de motor geweest en heb daar nog steeds een aantal vrienden.
In werkelijkheid heeft Zwiesel geen station, maar alleen een doorgaand spoor, wat mij de vrijheid geeft in het baanplan.
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: Mispoes op 07 November 2008, 10:54:17
Bij de Regentalbahn en bekend van het glas. Vaak geweest. Ik ben benieuwd naar de aankleding...
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 08 November 2008, 07:39:11
Bij de Regentalbahn en bekend van het glas.

Ja klopt, alhoewel Bodenmais vlak bij Zwiesel helemaal bolstat van glas (leuk als je met een dikke motor door de straatjes bulderd ;D).
Dat Zwiesel geen station heeft was ik even mis mee, het heeft een klein doorgaand stationnetje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zwiesel_1.jpg)
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 08 November 2008, 10:37:38
Het is toch iets groter als een klein doorgaand stationnetje, kijk maar op google earth of maps. Een station wat trouwens ook begin en eindpunt van een koerswagentrein was tot ergens in de jaren 90.

Edit; zie ook sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/db_normaal/db_bayern/regensburg-landshut.pdf)

Groetjes Michiel
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 08 November 2008, 23:29:25
Dankjewel voor de link, nooit geweten dat het nog zo groot was.
Misschien dat ik het station nog een beetje aanpas om meer gelijkenis met de werkelijkheid te krijgen.
Jammer dat er geen Google Earth van jaren 60 is, toe had het er vast simpeler uitgezien.
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: JanPieter op 09 November 2008, 20:17:31
Het frame ziet er mooi strak en professioneel uit! Ik ben erg benieuwd.

Succes,
Jan-Pieter
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: BenQ op 09 November 2008, 23:21:33
Klaas,
Even een berichtje over je onderstel, modelbaanonderstel. Je hebt het ooit over kantelen gehad, hoe stel je je dat voor ??? De baan wordt steeds zwaarder en op het moment dat je gaat kantelen zullen alle losse onderdelen van de baan moeten zijn, als ik dat bij mij zie, de baan lijkt wel een werkbank :o zoveel als er opligt. Dit wordt wel steeds minder als de opbouw steeds verder tot een eind komt maar toch. Mooie zwenkwielen trouwens en het onderstel ziet er zeer goed uit.

Ben nu bezig met de bergen/heuvels op mijn baan. Het schaduwstation is niet meer te zien of ik moet de baan, via de zwenkwielen, van de muur trekken.
Groet, Ben
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 09 November 2008, 23:29:10
Jammer dat er geen Google Earth van jaren 60 is, toe had het er vast simpeler uitgezien.
:o :o, reken daar maar niet op, de tijd van snoeien in het sporen gebruik en het opbreken van sporen is toch echt meer van de laatste 10 jaar ofzo, als je naar de jaren 60 kijkt zal het juist uitgebreider zijn geweest.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 10 November 2008, 08:25:11
Even een berichtje over je onderstel, modelbaanonderstel. Je hebt het ooit over kantelen gehad, hoe stel je je dat voor. De baan wordt steeds zwaarder en op het moment dat je gaat kantelen zullen alle losse onderdelen van de baan moeten zijn,

Kantelen wil wel doordat het onderframe smaller is dan het bovenframe, en werkt een deel van het gewicht als tegengewicht.
En het blad opgeruimt houden, na iedere x dat ik er aangewerkt heb word alles wat er niet op hoort opgeruimd.
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 13 November 2008, 08:51:20
Even een update van de vorderingen van de werkzaamheden.

Het schaduwstation is gelegd, en constructies voor de eerste sporen zijn geplaatst.
De platen/stroken waarop de rails bevestigd worden zijn vervaardigd uit 8mm MDF, de "pootjes" om de stroken op hoogte te brengen zijn vervaardigd uit 12mm MDF.
Als isolatie onder de rail gebruik ik een soort tempex (niet van die dikke korrels) van 4mm dik.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4500_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4500_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4499.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4499.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4501.jpg)

Hoe verder het vorderdt, veranderd het baanplan mee, dit ziet er nu zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_267.jpg)
Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 17 December 2008, 19:45:58
Het is alweer een tijdje geleden, maar vond het nu weer eens tijd voor een update.
De naam "Zwiesel" heb ik laten vallen, dit omdat het hoogte verschilop mijn baan veel meer is dan dat er in werkelijkhijd bij Zwiesel en omgeving is.
Het word meer een gebied waar de Milka koeien grazen.
Ook is het baanplan weer ietsje gewijzigd (niet getoond), de rechter lus is veranderd zodat deze niet meer de linker lus kruist, dit door hem "platter" te maken en naar de achterzijde te verhuizen.
Het station bestaat toch weer uit rechte rail (vond dit toch mooier na een tijdje naar de gebogen versie te hebben gekeken) ook heb ik het station wat rustiger gemaakt (baanplan) door daar wat rangeerrails te laten vervallen.

Verder geen woorden maar plaatjes.

klik op een van de plaatjes voor een vergroting
1.)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4536.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4536.jpg)
Onder en boven (1 & 2): De baan in gekantelde stand waar de ringleiding goed zichtbaar is (nog geen draden aangesloten op rail, wissel o.i.d.).
2.)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4537.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4537.jpg)

3.)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4538.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4538.jpg)
Onder en boven (2 & 3): de vordering van het railtraject.
4.)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4539.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4539.jpg)
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: olaf99 op 17 December 2008, 20:44:45
Hallo

Als het landschap net zo mooi wordt als de onderbouw dan wordt het wel wat.

Groeten en succes.

Olaf
Titel: Re: Bouw van Zwiesel (Baanplan N)
Bericht door: Julien op 17 December 2008, 21:38:33
Hoi,

Dat ziet er goed uit!

Hoe ga je straks de draden aan de ringleiding maken? Strip je dan de draad blank en soldeer je er de kleinere draadjes op vast?
Ik wil zelf ook nog een ringleiding bouwen en ben benieuwd wat hier een goede methode voor is.

groeten,
Julien
Titel: Re: Uitvoering baanplan K-Terp (Baanplan N)
Bericht door: X-GUZ op 18 December 2008, 07:38:09

Hoe ga je straks de draden aan de ringleiding maken? Strip je dan de draad blank en soldeer je er de kleinere draadjes op vast?


Ja, ik maak dan een klein stukje blank waar ik dan de draadjes vanaf de rails op vast kan solderen.

Groet,
Klaas