BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Mispoes op 04 November 2008, 22:40:26
-
Voor een vriend bouw ik een tweetje mat.'40 in ruwbouw uit Lima Hondekoppen en Mastica. Ik heb zelf de smalle deurtjes laten nagieten om al te veel werk te besparen.
Eerst de plattegrond:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2539.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2539.jpg)
Het wordt een model in de oorspronkelijke uitvoering, dus met dubbele rolluiken.
-
Leuk project Frank!
Ik ben benieuwd hoe je de koppen gaat maken :).
Wesley
-
Dat wordt een flinke bak Frank ;D Ben net zelf toevallig aan het puzzelen met Mastica wandjes hoeveel setjes ik precies nodig heb om een tweetje en een vijfje te bouwen.......
Conclusie: Voor het tweetje een setje voor een hondekop tweetje, en voor het vijfje een setje voor een hondekop vier + een voor hondekop twee.
Grtz, Marcel
-
Die bakken zijn enorm lang! Geen wonder dat die BDk 310 zo doorzakte na het uitbranden op het terrein van de Koekfabriek...
[schep op voor de 2e keer vandaag aan]
Ik hoef nooit te puzzelen als ik dit soort treinstellen ga maken: ik pak gewoon de wanden die ik nodig heb... 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2541.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2541.jpg)
glas zit in een andere opbergdoos
[schep op voor de 2e keer vandaag uit/]
Ik heb kopmodules gemaakt speciaal voor dit type treinstellen (omBC/DE-5/mat.'40). Deze passen "zo" op de Lima Hondekopbak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2540.jpg)
-
Als je m wilt laten doorzakken heb ik nog wel een paar tips, maar dat zal binnekort op het Koek draadje te zien zijn ;D
Helaas moet ik mn losse setjes Mastica nogsteeds scoren op de beurs ::)
Grtz, Marcel
-
*kwijl* ;) Mooi werk, Frank.
Ik ben jaloers op de vriend voor wie je dit moois gaat maken. Ga je de draaistellen zelf fabrieken of gebruik je een bestaand type als basis (bijv. oud type Görlitz)?
Groeten,
Geoffrey
-
Erg jaloers hoef je niet te zijn op Boerammetje (want voor hem is deze set), hij wacht al 5 jaar op dit project... :-|
Als het hem bevalt volgen nog een omBC, twee dieselvijven en een extra motorwagen met verhoogd dak.
Ik lever de standaard draaistellen, of hij ze gaat vervangen weet ik niet.
-
Heeft KleiNSpoor die draaistelzijkantjes niet? Aanders gewoon een Lima Hondekop draaistel aanpassen met styreen, moet kunnen......
Grtz, Marcel
-
Eerlijk gezegd houd ik mij alleen bezig met de ruwbouw van dit stel, het verfijnen is voor de ontvanger...
-
ah, weer een draadje om bij te houden!
heb je er wel eens aan gedacht om een Piko hondekop onderstel te gebruiken?
geloof dat een bak mat'40-2 hooguit een paar cm korter was dan een hondekop bak.
-
Ik vind mat.'46 hier geschikter voor: mooie ronde schortplaten i.p.v. de knik (het omgekeerde van het DE-1 probleem Wesley).
In mijn hoofd is een DE-5 aan het onstaan op basis van Lima mat.'46, alleen die moet wel naar de sloop...
-
En dat zijn meestal de mooiste :P Als ie af is breng je m maar ff langs Frank, dan wordt ie vakkundig uitgebrand:-)
Mat'40 en '46 hadden idd rond aflopende schortplaten, Mat'36 en '54 met een knik. Dus voor een DE5 op 1:87 is een Lima Mat '46 de beste optie. En wat gaat dat dan worden? vier x twee = 5 ofzo?
Grtz, Marcel
-
Ik weet niet waar die mooi gegoten koppen vandaan komen, maar daar heb ik ook wel interesse in ;D
-
Helaas moet ik mn losse setjes Mastica nogsteeds scoren op de beurs ::)
Richard Huisjes uit Hillegom (zoon van Peter, destijds oprichter van Mastica) heeft nog - vele - losse wandelementen en ramen over hoor...
Zie eventeel ook RH 2008-09 en 10 (maar dat gaat over Mat'36 dan).
Voor de andere stellen wellicht RH 1994-10, waarin precies staat hoeveel raampjes (c.q. Mastica-setjes) je nodig hebt, ook voor mat'40.
Het emailadres van Richard is: marktplaats@resistanceisfutile.nl
@Mispoes: Frank, leuk / mooi dat je een goede oplossing hebt gevonden voor die smalle deurtjes! Is makkelijker dan ze stuk voor stuk zelf verzagen (wat ik doe)... Ik heb overigens - tijdelijk - nog een eerdere Mat'40 ELD-2 (plus de rest van de Mat'40 familie) van jou hier staan, mocht je er nog foto's van willen... ik hoor het wel.
Groets
Peter
-
En anders willen wij wel even op die foto's passen hoor....
-
Dat begrijp ik ;D
Zijn wel 'museale' stukken van Frank hoor ;)
Ik moet ze bovendien nog even 'uitgraven'... ::)
Peter
-
Zijn wel 'museale' stukken van Frank hoor ;)
Ja, met smalle deuren van plan E als ik het mij goed herinner...(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif)
Ik heb jou wel eens die deurtjes zien maken uit 3 delen van de standaard Mastica. Daar was ik altijd te lui voor... Drie jaar geleden heb ik 1 keer zo'n deur gemaakt en toen na laten gieten. Spoorcuriosa heeft dat na een tip van mij ook laten doen toen ze de standaarddeuren op hadden. Ze schijnen nu ook smalle deuren te hebben...
-
Ik heb idd ook gehoord dat Spoorcuriosa ze afgegoten heeft (maar toen was helaas het artikel al geplaatst... dus kon het niet meer mee).
Volgens mij klopt dat wel van die Plan E deuren bij jouw Mat'40-ers in ieder geval. Was best een goed alternatief! En een stuk sneller dan die deuren-verzagerij waarmee ik mijn tijd verdeed ;D
Maar ik 'mag' de foto's plaatsen als ik het stel weer gevonden heb ;) (nog geen anderhalve meter van de pc verwijderd, maar je wil niet weten wat er allemaal omheen staat :-X )
-
Dat model is al weer zo'n 10 jaar oud geloof ik. Samen met een vijf serie 800 gebouwd. Elektrische vier + drie serie 600 en 400 maakten de boel compleet. Zodra ik de kopmodule van mat.'36 af heb ga ik maar weer eens een 600 bouwen. Ik vind die elektrische vieren toch wel het mooiste van de vooroorlogse elektrische treinstellen.
-
Die tijd zou best eens kunnen... Ik heb nog steeds die broze voorzetneusjes (toen en masse ingeslagen), maar die afgietsels van pagina 1 zien er goed uit!
Ik dacht dat jij eerder voor de 461 zou gaan, met die afwijkende Ce-tussenbak (met panto en korte instapdeuren)... Nou ja, sinds ik in Drenthe woon, is er nog helemaal niets uit mijn handen gekomen wat bouwen betreft....
-
Meestal haal ik de Mastica setjes bij Spoorcuriosa op de beurs, geloof 22 euro voor een tweetje en 40 euro voor een viertje. Ben het met Frank eens dat de Mat'36 het mooiste vooroorlogse Mat is, en die viertjes zijn ook het makkelijkste te bouwen, zonder die dubbele bakopleggingen en die maffe 'extra' deuren in de Ck! De DE5/Mat'40/omBc koppen 'kijken' een beetje triest uit hun 'ogen', de 36-ers zijn stoere stroomlijnneuzen 8) Maar alleen het feit dat er niets meer van is maakt het extra de moeite waard om een tweetje of vijfje Mat'40 te bouwen!
Grtz, Marcel
-
Ik sluit me helemaal bij de vorige sprekers aan, qua stroomlijnvorm is Mat'36 idd fraaier... Maar Mat'40 heeft ook z'n (stoere) charme. O.a. die lengte... (en de hoge cabineruiten natuurlijk).
V.w.b. die Mastica; als je inderdaad complete setjes wilt, kun je het best gewoon naar Mevrouw Groot toegaan; maar als je nog bepaalde stripjes mist - of je komt nét wat te kort - dan kun je ze per stuk bij Richard Huisjes bestellen, mits voorradig natuurlijk, niet alles is er meer. Zo zijn de passagiersdeuren bijvoorbeeld al uitverkocht...
Groets
Peter
-
Zo zijn de passagiersdeuren bijvoorbeeld al uitverkocht...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2543.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2543.jpg)
Hier nog zo'n halve kilo voorradig 8)
-
Hier nog zo'n halve kilo voorradig 8)
JEMIG...!!! :o Is jouw pand electronisch beveiligd...? ::) :D ;)
Ik vroeg me al af waarom je gewone deuren had gekozen om er later rolluiken van te maken... maar nu weet ik het!
PS ik heb zelf nog genoeg deuren hoor.
-
Geen wonder, het laatste setje wat ik kocht zaten vier pasagiersdeuren teveel in ;D Op die manier ben je r snel doorheen.
Grtz, Marcel
-
JEMIG...!!! :o Is jouw pand electronisch beveiligd...? ::) :D ;)
We hebben hier een valse bouvier, Nancy...
-
Laat mij maar eens proberen, binnen 20 seconden is het een schoothondje
-
Daar kon je wel eens gelijk in krijgen Jos...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jos.jpg)
-
Niet vanwege mn gezicht natuurlijk.
Ik ben postbode, en de meeste honden die ik ben tegen gekomen tijdens mijn werk weten inmiddels dat ze mij beter te vriend kunnen houden.
-
Velen zullen daar anders over denken... maar goed, ik keer even terug naar het onderwerp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2544.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2544.jpg)
Van deze drie bakken ga ik de twee kappen voor de elektrische twee maken.
-
Van deze drie bakken ga ik de twee kappen voor de elektrische twee maken.
Maak me gek.
(Dit is wel eh niet een serieuze opmerking maar niet eh wel serieus bedoelt, ik bedoel dat ik je niet de gek aan steek maar niet serieus serieus iets zeg dus, tja lijkt mij duidelijk)
getver, nieuwe pagina, moet ik weer citeren anders slaat het weer nergens op, zo dus.
Groet Stephan.
-
Zo dan,
Vandaag even de tijd gehad om de beloofde plaatjes van de 300-en te maken. Zoals al eerder in dit draadje is gemeld, heeft Frank in het verleden (wellicht minimaal tien jaar terug) een tweewagenstel Mat'40 gemaakt, en wel deze: de 310 in de kleurstelling van de jaren '60. Het zijn enorme baklengtes, de beide bakken staan elk op twee afzonderlijke draaistellen (in tegenstelling tot Mat '35 / '36 / '46):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5863.jpg)
Ik hoop dat de foto's nog een beetje overkomen, nog even de afzonderlijke bakken: de BDk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5849.jpg)
met detail van de bagageruimte (nu nog met twee rolluiken, aan elke kant één)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5873.jpg)
en de ABk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5857.jpg)
let op de verschillende raamgroottes van het eerste klasse deel, de twee voorste ramen zijn van het type 2e klasse:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5878.jpg)
Nog even de koppen bij elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5865.jpg)
De BDk heeft geen front- en sluitseinen en reed (op verzoek van de eigenaar) gekoppeld aan een Mat'40 vijfwagenstel uit de 800-serie.
Dan de deuren. Het model heeft toch geen Plan E-deuren zoals we eerder dachten (@Mispoes: de DE-5-en wel). Dit zijn standaard deuren uit de Limawand, die kleiner zijn dan de exemplaren van Mastica. Feitelijk nog iets te breed, maar zoals al eerder betoogd, het zaagwerk kost een hoop tijd. Inmiddels zijn er betere (lees goede) afgietsels in de handel te koop. De deuren dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5883.jpg)
Ik heb zelf ook een ELD-2 gebouwd (de 308); hier de beide ABk's even aan elkaar gekoppeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5894.jpg)
Het is voor het eerst dat de stellen elkaar 'zien' :) Ik heb wel de deuren versmald en voorzien van filmglasraampjes van Mastica (ik bouw ook in een veel langzamer tempo dan Frank, die kan ik niet bijhouden ;D waarmee ik overigens absoluut niet wil pretenderen dat ik het mooier doe). Let ook even op de draaistellen, die van een afwijkend type zijn (oude Lima draaistellen van een Engels type geloof ik - die waren destijds bij Spoorcuriosa te koop - waarvan ik de middenveerconstructie heb aangepast). Ik meen dat Kleinspoor goede gietstukken heeft nu, maar 100% zeker weten doe ik het niet. De kleur is ook anders, ik heb ooit (begin jaren tachtig) eens een kleur aangemengd die voor mijn perceptie juist zou zijn, wist ik veel dat THS kant & klare NS-verf had (of wellicht moest het nog uitgevonden worden ;) ).
De beide bagagedelen van de BDk's, waarbij ik gebruik heb gemaakt van 'vierkante' ramen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5910.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5916.jpg)
Op de plaats van het tweede vierkante raam (gezien vanaf de cabine) heeft vroeger ook een rolluik gezeten (de oorspronkelijke versie kende dus vier rolluiken). Nog even wat neuzen bij elkaar, links mijn 308, rechts de 310 van Frank:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_5923.jpg)
en tenslotte ook maar even een plaatje van mijn tweetje om het verhaaltje compleet te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_9562.jpg)
Let wel, beide stellen zijn alweer 'enige' jaren oud. De hedendaagse technieken maken het mogelijk om (nog) beter en sneller te werken dan toen. Zoals op het laatste plaatje te zien is, heeft de BDk van mijn 310 een beetje een kattenrug gekregen. Hij was ooit recht. De reden...? Ik had het wandje niet exact recht gemaakt (kennelijk) en dacht dat het wel goed zou komen, als het eenmaal in de kap gelijmd was. Dat was ook zo, de eerste maanden... maar de boel gaat op den duur tóch werken. Niet meer doen dus... gewoon zorgen dat de (Mastica-) wandjes netjes recht zijn (lijmen langs een hoeklijntje aan de onderkant). Voorkomt een hoop teleurstelling later ;)
Benieuwd hoe het met de 'huidige' 300 gaat (diegene die bovenaan dit draadje staat)!
groetjes
Peter
-
@Peter,
Hardstikke leuk deze stellen! :D
Zelf ben ik niet verder gekomen dan een HK-2 mbv Mastica en toen kwam Piko :-*!
Nu wacht ik maar tot MK met iets leuks komt!
Erik.
-
@Erik, thank you!
Ja, MK heeft ook heel wat mooie plannen... En laten we de snijplotter-projecten van Gerco en Karst niet vergeten... 8) Het ziet er allemaal veel belovend uit voor de Stroomlijnliefhebbers!
Ik heb ook een aantal Hondekoppen gebouwd met Lima en Mastica - een viertje om mee te beginnen, die zijn het makkelijkst m.i. - en ondanks dat Piko nu een fraai model uitgeleverd heeft, is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ze weg te doen ;D
Peter
-
À propos,
mijn inspiratie voor de bouw van muizekoppen (Mat'40 e.a.) kwam bij mijn Vlaardingse stadsgenoot Sobat Kras vandaan, alsmede Gerard van de Weerd. Laatst genoemde heeft overigens ook een ELD-2 stel uit de 300-serie en ik moet er nog ergens foto's van hebben.... maar waar ???
Peter
-
@Peter,
Ik ben ook Vlaardinger, maar ik woon er al heel lang niet meer. Hondekop-4 laat ik even voor wat het is! Er komt idd heel veel moois aan voor de stroomlijnliefhebber 8)!
Erik.
-
Mooie stellen, allebei. Zover ben ik nooit gekomen. Zijn ze nog even breed als Lima Hondekoppen?
Misschien een domme vraag --maar je geeft aan dat intussen de bouwmogelijkheden veranderd en verbeterd zijn, omdat er betere onderdelen verkrijgbaar zijn. Kan de geïnteresseerde leek daarover lezen in dat recente Railhobby artikel over mat' 36 (toch)?
-
Yep, de stellen hebben nog steeds dezelfde breedte als de Hondekoppen van Lima en zijn dus te breed. Dat heb ik ook beschreven in het RH-artikel over de Mat'36-ers.
Daar waar er inderdaad betere onderdelen te koop zijn, heb ik dat uiteraard benoemd. Maar ik heb daarin ook uitgelegd waarom ik op de oude breedte door ben blijven bouwen (omdat ik al heel wat treinstellen op deze breedte heb en het verschil anders te groot wordt). Zou ik nu pas instappen, dat zou ik wellicht op basis van andere treinstellen gaan bouwen (bijvoorbeeld Mat'46 van Lima en/of de Mat'54 van Piko), maar die zijn ook wel duurder dan de tweedehands Hondekopjes van Lima....
Peter
-
@Peter: lang geleden dat ik dat stel gezien heb. Kwam uit 1996 toen ik het stroomlijnprogramma voor Wim compleet maakte met de elektrische treinstellen.
Wat mij ook opvalt is het kleurverschil, er waren bij NS ook twee verschillende kleuren grasgroen in gebruik. De vierkante ramen zijn nu ook in gebruik in de bagageruimte.
-
leuk project zeg! dr staat me wat bij dat die mat '40-draaistellen destijds als zwitsers type genoemd werden, ik heb net eventjes zitten kijken en de draaistellen van de leichtstahl-rijtuigen lijken dr wel verdacht veel op. Kon weleens wat moeite gaan schelen als je een paar verragde rijtuigen in houten haalt...
-
@Frank: ja ja de tijd gaat snel... momenteel staat het hele oeuvre hier om te inventariseren. Voor diegene die niet weten waar het overgaat, de hele Stroomlijncollectie die Frank ooit voor Wim gebouwd heeft is dit jaar overgegaan naar Stichting Doorreis. Volgend jaar zullen ze in het kader van 75 jaar Stroomlijnstellen (bij de NS) ruimschoots worden ingezet op de amfitheaters.
@Floris. Hé... da's interessant! Die rijtuigen zeggen me even niets zo, maar we gaan ze eens in de gaten houden! Thnx
Peter
-
À propos,
mijn inspiratie voor de bouw van muizekoppen (Mat'40 e.a.) kwam bij mijn Vlaardingse stadsgenoot Sobat Kras vandaan, alsmede Gerard van de Weerd. Peter
;D
Hier wat plaatjes van de bedoelde draaistellen fabrikaat LIMA en Liliput
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2199.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2199.jpg).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2201.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2198.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2198.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2202.jpg)
overzichtje van de beide draaistellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2203_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2203_2.jpg)
In het artikel over de bouw van een DE V, welke nu in het bezit van RN323 is, staat hoe zo'n draaistel te verbouwen.
Sobat Kras aus Vlaardingen
-
:-* :-* :-*
woorden schiet te kort...
Idd, dit zijn ze; mooi!
Peter
-
In het artikel over de bouw van een DE V, welke nu in het bezit van RN323 is, staat hoe zo'n draaistel te verbouwen.
Sobat Kras aus Vlaardingen
Waar is dat artikel terug te vinden SK? Vermoed RH maar welk nummer?
Gr,
Bart
-
RH 89/2
Peter
-
Dank
-
Ja er is meer in het leven dan BNLS ;D Was even weg.
SK
-
Die goeie ouwe tijdschriften zijn zo gek nog niet ;)
Peter
-
Wat die draaistellen betreft, ik weet nog dat "jullie van het Bollenspoor" daar druk mee waren.
Ik heb mij daar afzijdig van gehouden (van de draaistellen, niet het Bollenspoor want ik ondersteunde jullie jaarlijks met een tientje ((http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/loud.gif)een TIENTJE!!!)) omdat ik niet overtuigd was van de aanblik. Wat ik miste was de kromming van het draaistelframe, dat maakte die draaistellen van de DE-5 en mat.'40 karakteristiek. Met die rechte frames leek het net een buitenlands draaistel. Ik geef toe dat de Hondekopdraaistellen die ik gebruikte nog minder de werkelijkheid benaderde maar het zag er wel Werkspoors uit.
-
Wat ik miste was de kromming van het draaistelframe, dat maakte die draaistellen van de DE-5 en mat.'40 karakteristiek. Met die rechte frames leek het net een buitenlands draaistel.
Ze zijn inderdaad niet helemaal werkelijkheidsgetrouw; de kromming mist inderdaad. Maar door die omgedraaide bladveer en andere details vond ik ze toch beter dan de gewone Hondekop-draaistellen.
Overigens heb ik die Hondekopdraaistellen wel weer gewoon onder mijn Mat'36 / '46 gezet toen.. dàt verschil nam ik voor lief, maar voor de Mat'40 was dit toen een 'redelijk alternatief'. Maar heeft kleinspoor (ooit) geen scheenplaten laten afgieten?
Dat van dat TIENTJE weet ik nog... maar daar maakten we ook mooie Bollenspoor Bulletins voor he ;)
-
Zekers, met het interessante feuilleton "Stroomlijnvaria" en sommige roddelberichten waren ook niet te versmaden: ik herinner mij nog het verslag van dat Dafje 33 dat ineens op z'n dak lag...
Ik heb de bulletins allemaal nog en af en toe grijp ik er nog wel eens naar als ik precies wil weten waar het bordje hoort.
-
Zekers... was ook leuk om te maken... maar helaas moesten we om budgetaire redenen stoppen met het Bulletin... tsja. Wel leuk om te lezen dat je ze nog steeds heb (ik ook hoor....).
Maar goed - voor dat de moderatoren ingrijpen ;) - hoe is 't met jouw laatste 300 in aanbouw?
-
Mooie stroomlijners heren! Ik wacht nog ff tot Werkspoor mijn smalle deurtje af heeft, dan kan ik ook gaan beginnen met een matje '40 twee :-) Tot die tijd ben k nog zoet met het matje '46 vier.....
Grtz, Marcel
-
Mooie stroomlijners heren! Ik wacht nog ff tot Werkspoor mijn smalle deurtje af heeft, dan kan ik ook gaan beginnen met een matje '40 twee :-) Tot die tijd ben k nog zoet met het matje '46 vier.....
Grtz, Marcel
Dank... Heb jij al / nog plaatjes van jouw Mat'46-4 (of staan die ergens in een ander draadje wellicht?)
-
Ik wacht nog ff tot Werkspoor mijn smalle deurtje af heeft, dan kan ik ook gaan beginnen met een matje '40 twee
Kan nog even duren. Op dit moment is de leverancier druk met mijn Buffetaccesoires voor de rijtuigen op Rijswijk. Hij is daar zo druk mee dat ik een Nougattaart in het vooruitzicht heb gesteld. Bij het aanbieden van de taart zal ik de nabestelling indien van de deurtjes.
De plattegrond van het stel is af Peter. Morganavond doe ik simsalabim (3x1=2).
-
roddelberichten waren ook niet te versmaden: ik herinner mij nog het verslag van dat Dafje 33 dat ineens op z'n dak lag...
A ha, dat was onze vriend(in) R.J. Bongers ;D
-
Dank... Heb jij al / nog plaatjes van jouw Mat'46-4 (of staan die ergens in een ander draadje wellicht?)
Nog niet Peter, momenteel heb ik even geen digitale camera ter beschikking..... :-|
De bakken van dit stel staan in de primer, heb net ff de allerlaatste miniscule kiertjes weggewerkt en dan zijn de bakken in ruwbouw klaar. Dan begin ik aan de onderplaten en het interieur.
Kan nog even duren. Op dit moment is de leverancier druk met mijn Buffetaccesoires voor de rijtuigen op Rijswijk. Hij is daar zo druk mee dat ik een Nougattaart in het vooruitzicht heb gesteld. Bij het aanbieden van de taart zal ik de nabestelling indien van de deurtjes
Dan ga ik maar vast wat andere willekeurige bakken bouwen die alwel gemaakt kunnen worden, met een DE5 kom ik dan al een aardig eind.......
Grtz, Marcel
-
De plattegrond van het stel is af Peter. Morganavond doe ik simsalabim (3x1=2).
Kijk kijk...!!! Ik ben zeer van de benieuwende! We zien de foto's wel verschijnen :)
A ha, dat was onze vriend(in) R.J. Bongers ;D
Helemaal correct! ;D
-
Nog niet Peter, momenteel heb ik even geen digitale camera ter beschikking..... :-|
Gewoon even een fotograaf zoeken, er zal vast wel iemand zijn die foto's voor je kan komen maken toch?
Groetjes Michiel
-
Zoals beloofd een update: ik loop wel een beetje achter op schema.
Alle zijwanden zijn dus klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2586.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2586.jpg)
Voordat de zijwanden in de bakken worden gellijmd zorg ik dat de delenonderling al geplamuurd en geschuurd zijn. Zo gaat de zijwand als één geheel de bakken in.
En zo maak ik van drie Hondekopbakken twee mat.'40-bakken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2581.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2581.jpg)
De kopbakken worden op 2/3 doorgezaagd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2582.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2582.jpg)
De tussenbak gaat bijna middendoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2585.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2585.jpg)
De delen worden samengevoegd waarbij het deel van de tussenbak het achterste deel wordt en het achterste deel van kopbak het voorste deel van de nieuwe kopbak mat.'40, waarbij het achterwandje verwijderd wordt. er gaat dus nog 2½ mm van die bak af. Van de kopmodule wordt alleen het deel t/m de cabinedeur gebruikt.
-
Wat ben je toch een barbaar ;D
Ziet er goed uit!!!
Peter
-
Dit is weer het betere werk! Je kunt zo goed zien wat een lange bakken het waren......
Grtz, Marcel
-
En dat zijn het! Volgens mij zijn dit de langste bakken.
De voormalige achterzijde wordt dus voorzijde. Eerst wordt de achterplaat verwijderd en daarna komt de kop aan de bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2588.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2588.jpg)
De kop zit alleen met het dak vastgelijmd, de zijwanden zullen plaatsmaken voor de nieuw samengestelde.
-
Das makkelijk afkijken bij jou Frank, scheelt weer wat werk als ik er ook aan ga beginnen. Ik neem aan dat je de totale baklengte hebt bepaald naar aanleiding van de lengte van de complete zijwanden? Vanwege de ontbrekende deuren kan ik de zijwanden nog niet samenstellen, en de baklengte zo bepalen durf ik niet aan....
Zie dat je het eerste raam aan de kop hebt afgezaagd:-)
Grtz, Marcel
-
Zoals jij het beschrijft doe ik het wel... de wandelementjes van Mastica hebben een vaste lengte. Je kunt bij de deuren en bakeinden een beetje marchanderen met de maten, maar niet veel. Ik ben begonnen met de ABk. De deurtjes heb ik versmald (zie ook de laatste RH's). Toen de ABK-wand klaar was heb ik de BDk gemaakt, deze is namelijk even lang ;) Hiermee is dan ook de maat van de bagageafdeling bepaald.
Het 'gekke' is, dat de Lima Hondekoppen veel te kort zijn; maar mijn Mat'36 tweetje was met gebruik making van de Masticawandjes (van de Hondekoppen) toch exact 1:87 (lengteschaal)...
In Elektrische Treinen in Nederland deel 2 staan wel maatschetsen (alhoewel... lees de tekst eens van het tweewagenstel en kom tot de conclusie dat er niets van klopt... hint: de 300-serie heeft geen Jacobsdraaistel...)
Het gaat jou ook vast lukken Marcel ;)
Peter
-
Ik neem aan dat je de totale baklengte hebt bepaald naar aanleiding van de lengte van de complete zijwanden? Vanwege de ontbrekende deuren kan ik de zijwanden nog niet samenstellen, en de baklengte zo bepalen durf ik niet aan....
Zie dat je het eerste raam aan de kop hebt afgezaagd:-)
Grtz, Marcel
Nee, ik heb niet naar de lengte gekeken maar naar de indeling.
Als ik dit zo lees kan ik beter wat losse deurtjes uit mijn voorraad halen en naar je toesturen of op Krijswijk afgeven zodat je verder kunt...
-
1:87 gaat toch ook jeuken het enige probleem is dat de koppen die je hebt op de breedte van de lima hondekop gebaseerd zijn. Nieuwe kop moet gemaakt worden uit de lima 46.
-
Exact, en dan zijn we bijna bij de DE-5...
-
Ik heb begrepen dat deze in de planning staat ;)
-
Klopt Peter, in het boek Elektrische Treinen in Nederland staat dat idd fout. In deze boeken staan wel meer fouten, wel jammer want het het toch wel een makkelijk naslagwerk. Eigenlijk is het tweetje Mat'40 een soort oefening om het vijfje te maken. Na de diverse Lima/Mastica bouwsels en de Mat'46-4 wordt het weer tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik ga trouwens de versie maken met twee ipv vier rolluiken.....
Grtz, Marcel
-
Sander Zaadhof is ooit bezig geweest een mat '40-neus uit een mat '46-neus te fabriceren, dat werd heel aardig. K geloof dat ie er alleen wat te enthousiast aan geschuurd had zodat ie m later toch heeft weggemakt, maar t idee zat er heel aardig in dus t gaat zeker wel. Het wodt sowieso veel mooie dan die ouwe voorzetneusjes, die waren veel te rond.
-
Hey Marcel,
Maar goed dat er naast die tekeningen ook genoeg foto's in staan ;) die liegen niet...
De versie met vier luiken zoals Frank nu aan het bouwen is staat bij mij nog in de planning (zoals zo veel), in het olijfgroen dan... Een electrisch vijfje heb ik al (811 ook olijfgroen, de afwijkende 831/832 komt t.z.t. in het grasgroen)... En de diesels waarover hierboven al gesproken werd...
Groets weer
Peter
-
Sander Zaadhof is ooit bezig geweest een mat '40-neus uit een mat '46-neus te fabriceren
Ik geloof dat Frank dat ook met succes gedaan heeft; zo heb ik hier een omBC staan (de blauwe 11) met verbouwde neuzen.... erg mooi!
Peter
-
Correct, ik heb ooit eens een neus verbouwd, is door een stomme fout mislukt en nu maar eens op zoek naar nieuwe neuzen om het nog eens te doen (en dan eventeel na te (laten) gieten). Bij de neus waar ik mee bezig was waren de wandjes aan de achterkant iets kromgetrokken dus mijn idee was, even in heet water, goedbuigen en in goede stand laten afkoelen. Ik had in de neus wat dingetjes van styreen gelijmd en daar zaten blijkbaar wat luchtbellen in. Door de warmte zetten die lucht uit en ontstond er een mooie "puistenkop" Die heb ik maar weggeknikkert. Maar het is zeker goed mogelijk, zorg er als je met een losse kop werkt wel voor dat je onderaan aan de achterkant een tijdelijke constructie maakt zodat ie niet krom kan trekken.
Sander
-
Bouwen op basis van de lima hondekop is het makkelijkste, vanwege de prijs, verkrijgbaarheid etc. Nadeel is idd dat je nooit gecombineerd kunt rijden met een lima Matje 46, vanwege de breedte etc. Das de keuze die je maakt. In een oude RM uit 1992 stond een bouwbeschrijving van Arjen Dijkgraaf van een DE5, o.a. gemaakt uit oude duitse treinstellen van Piko. Ook de cabines waren van deze stellen afkomstig, en die kloppen aardig na aangepast te zijn. Opties genoeg. Ik vind juist die onjuiste schortbeplating het meest storend, aangezien de DE5/Mat'40 ronde had..... Vooroorlogse stroomlijners bouwen blijft toch wel een uitdaging, er zal op MK na, niet zo snel een fabrikant zijn die zich eraan waagt......
Grtz, Marcel
-
Andere mogelijkheid is dit (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Mat%2040%20main.htm)
-
Daar kun je als zelfbouwer idd niet tegenop ;D Alleen is het dan voor mijn gevoel net alsof ik een bouwpakket inmekaar aan het zetten ben. Het is niet meer lekker zagen, plakken, puzzelen, plamuren, schuren etc zoals je met Mastica/Lima spul hebt. Ik noem het maar Old School bouwen 8) Dat je van een berg Lima plastic een treinstel kunt maken. Maar de plots hebben wel de toekomst, denk ik.
Grtz, Marcel
-
Het is niet meer lekker zagen, plakken, puzzelen, plamuren, schuren etc zoals je met Mastica/Lima spul hebt. Ik noem het maar Old School bouwen.
Het puzzelen en zagen is inderdaad al voor je gedaan, Maar de rest is nog steeds hetzelfde.
-
Toch vallen de voorzetneuzen van mat '40 wel mee als je ze voor een treinstel op schaal gebruikt. Ik bedoel hiermee op basis van bijv'mat. '46 van Lima:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P1012101-1.jpg)
Doordat de kop smaller en lager is gevijld, kloppen de verhoudingen beter en is ook de bolling in de cabinedeuren weg.
Bij de mat.´36 moet ook de neus wat rechter gevijld worden en ook de raampartij worden aangepast.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8150187.jpg)
Maarten
-
Even nog een vraag over de koppen uit giethars: deze worden geleverd met een 'extra' coupé (zie foto Frank op pagina 1 van dit draadje). Hoe krijg je die coupé netjes van de kop af zodat deze tegen wandjes van Mastica-elementen kan worden geplaatst? Kwestie van Roco-zaag erin zetten en later recht schuren/vijlen of is het mogelijk om met een mesje al meteen rechte snedes te maken?
Groeten, Geoffrey
-
Mijn beginnetje van de 40-2:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_0388klein.jpg)
Ik heb wat Lima/Hondekop restanten gebruikt, vandaar dat mijn bakverdeling iets anders is dan die van Frank. Iets van 2 3/2 bak, precies genoeg voor twee bakken 40-2 zonder dat ik een extra bak moet opchoppen :) Een wand is reeds klaar, de andere moet nog verlijmd worden. Het eerste compartiment is van de kop gezaagd met een ijzerzaagje. Aftekenen, verstekbakje erbij en een strakke hand. Wel een secuur klusje, als de zaag invreet breekt er onheroepelijk iets af..... Wordt vervolgd.......
Grtz, Marcel
-
Hierbij maar weer eens n update van de vorderingen van mijn ELD2 310. De bakken zijn in ruwbouw klaar, en voor de eerste keer in de spuitplamuur gezet. De BDk is iets bewerkelijker bij dit stel dan de ABk, deze bestaat ongeveer uit 11 verschillende stukjes wand, en drie bakdelen die verlijmd moeten worden.
De ABk:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0627klein.jpg)
De BDk:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0629klein.jpg)
Er zitten hier nog gewone Hondekopdraaistellen onder, maar er wordt gewerkt aan een correcte versie.
In tussentijd heb ik ook een begin gemaakt aan een DE5. De Bk-Boo-Bo combi is hiervan in ruwbouw klaar.
Gebruikte onderdelen:
- 5 tussenbakken Lima Hondekop
- Mastica ombouwset Lima Hondekop-4
- Resin neuzen
- Losse gegoten Resin onderdeeltjes
- Lima 1200 onderstel
De Bk:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0620klein.jpg)
De Boo:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0622klein.jpg)
De Bo:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0623klein.jpg)
De Bk+Bo+B00:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0619klein.jpg)
Van de mD is alleen het onderstel in ruwbouw klaar. Ik had nog een oude Lima 1200 liggen en heb dat onderstel verwerkt in een tussenbak van de Lima Hondekop.
De mD:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0618klein.jpg)
Uiteraard krijgen de draaistellen nog andere zijkanten conform werkelijkheid. De radstand is ook niet helemaal gelijk, maar dit had ik toevallig nog liggen in de rommeldoos :) Komt wel een ModelTorque anker in later.... En een rookgenerator of iets dergelijks.
Wordt vervolgd......
Grtz, Marcel
-
strak werk!
Kees-jan
-
netjes inderdaad! Maar is het niet handiger om een of andere amerikaanse loc met ongeveer de juiste draaistelradstanden te organiseren? loopt een stuk mooier dan lima-reut en dat amerikaanse spul kost geen fluit. tis maar een ideetje... ;)
-
Wat zijn de as-afstanden in het draaistel?
-
Marcel, het ziet er mooi uit, je bent mij links en rechts aan het inhalen. Ik zou die 300 ook nog verder moeten afbouwen maar ja, de Buffetwagens hè! Met het gebruik van de 1200-draaistellen valt de ingekorting van de motorwagen wel meer op. Misschien moet je maar eens bekijken of verlenging van de motorwagen nu geen optie is. Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd hoe je de 1200 draaistellen in de onderplaat van de Lima Hondekop hebt verwerkt. Ik moet dat op verzoek van iemand ook nog doen. De uitlevering van de ressinkoppen en smalle deurtjes loopt thans, onze projecten hoeven dus voorlopig nog niet stil te staan...
-
Heren bedankt voor de complimenten en ideeen :)
Het 1200 onderstel is gebruikt voor meerdere redenen. Ten eerste, het lag nog in de rommeldoos-voor-elocs. Ten tweede was het naar mijn idee makkelijk te verwerken in een Hondekopbodemplaat. Ten derde komen de afmetingen behoorlijk in de buurt van de originele draaistellen op schaal. En ook niet onbelangrijk, ik wil laten zien dat je ook voor een redelijk budget, zonder moeilijke constructies een treinstel kunt bouwen naar Nederlands voorbeeld. En met een Modeltorque anker erin loopt ie best aardig. Tenminste in de Lima 1300 wel, vind ik. Alle waarde naar zn geld dan.
Frank, ik heb idd gedacht om de motorbak te verlengen, maar dan zit ik teveel met de wandindeling te knoeien... Bij de draaistellen is echt de laatste milimeter benut, meer kan er niet gesprokkeld worden. En de verhouding in lengte tot de andere vier bakken wordt dan naar mijn idee teveel geweld aangedaan.
Stig; De asafstanden zijn 4 mm onderling.
Het lastigste is nu nog om juiste draaistellen te maken, en de bakopleggingen i.v.m. de slabben tussen de bakken. De rest wordt lekker stoeien met Styreen :P
Grtz, Marcel
-
Weer iets verder. De originele draaistellen zijn nog niet beschikbaar, dus eerst maar ff Hondekopdraaistellen eronder. Verder zijn de bakken voor de tweede keer geschuurd en in de spuitplamuur gezet. Nog niet alle naadjes en oneffenheden zijn weg, maar tis weer iets strakker als voor deze behandeling. De motor is weggewerkt in de riante bagage afdeling van het stel.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0666klein.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DSCF0665klein.jpg)
Grtz, Marcel
-
Heel fraai!
Peter
-
Mooi!
Tip voor de naadjes en oneffenheden:
Motip spuitbare putty (deze uit de bus halen en opbrengen met uw luchtkwast, vervolgens met 800 tot 1200 schuurpapier uitschuren....).
Kees-jan
-
Thx Peter, hopelijk wordt ie net zo fraai als jouw RH-stellen! Alleen die draaistellen worden nog ff lastig. Mss een exemplaar maken en af laten gieten......
-
Bedankt voor de tip Kees-Jan. Gebruik meestal spuitplamuur van Alabastine, meestal voldoet dat wel aardig. De restjes worden met Revell vulmiddel behandeld. Afschuren altijd waterproof korrels 1000, 800 en 400......
-
Mooi!
Tip voor de naadjes en oneffenheden:
Motip spuitbare putty (deze uit de bus halen en opbrengen met uw luchtkwast, vervolgens met 800 tot 1200 schuurpapier uitschuren....).
Kees-jan
Die noteer ik ook even ;)
Gr. Remco.
-
Kan ook maar Alabastine is te grof voor primer en eigenlijk te dun voor filler (putty). Kan wel hoor maar dan moet je "stapelen" met je verf ;D
Ik vul gaten tot 2mm met motip putty in 2x (wel minimaal 2 tot 3 dagen laten drogen).
Kees-jan
Treinmodelombouwers zijn erg conservatief en proberen eigelijk nooit iets nieuws, ik wel ;D
-
Klopt idd, ik schuur de kappen bijna drie tot vier keer bijna weer kaal, vanwege de iets te slecht vullende capaciteiten van Alabastine. Als je bij het bouwen n beetje secuur werkt heb je meestal aan die spuitplamuur genoeg. Alleen die laatste plekjes doe ik met Revell-vuller. Maar tips zijn altijd welkom, ben altijd wel benieuwd hoe anderen werken. Bij mn Mat'46 viertje heb k amper hoeven bij-plamuren met Revell.
-
3 tot 4 keer?
Gewoon vol blubberen met primer tot er druipers ontstaan. Je schuurt het toch weer weg daarna dus waarom zo dun en schraal spuiten..........?
Kees-Jan
-
Wie zegt dat ik het er dun opspuit :P Alleen delen waar details zitten ben ik wat voorzichtiger mee ;D Het stel op foto heeft zn tweede laag gehad..... bijna strak.
-
Wegens grote drukte bij Mispoes (hint!), heeft hij mij gevraagd wat projecten van hem over te nemen. Het treinstel waarmee dit topic geopend is, is een van deze projecten. Aangezien ik zelf vrij recent ook zo'n zelfde type treinstel gebouwd heb zit dit nog vers in mijn geheugen. Enige verschil is dat dit nieuw te bouwen stel uitgevoerd gaat worden in de afleveringstoestand met vier i.p.v. twee rolluiken in de bagage afdeling. Tevens worden de rolluiken van dit stel ingezet met Styreen i.p.v. de gegoten Resin exemplaren uit mijn eigen stel.
Een plaatje van de bouw tot nu toe:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/20062009029klein.jpg)
-
Dat ziet er fraai uit...! Lekker nog met lima en Mastica; blijft mooi.
Je hebt de daktekeningen, neem ik aan? In een grijs verleden heb ik ze nog eens allemaal getekend (van het oudere Stroomlijnmaterieel) voor het toenmalige Bollenspoor Bulletin. Samen met Gerard (vd Weerd) hebben we uren foto's bestudeerd. Leuke tijd...
Succes met de afbouw!
Peter
-
Dat gaat een stuk sneller dan bij mij! (y)
Toch wel leuk te constateren dat er bij jou niet alleen gesloopt wordt maar ook gebouwd!
En met je tegeltjeswijsheid ben ik het helemaal eens! :-*
-
Haha Thx 8)
Er wordt tegenwoordig zelfs meer gebouwd dan gesloopt :P
Lekker nog met lima en Mastica; blijft mooi
Ja idd, hulde :)
Je hebt de daktekeningen, neem ik aan
Staan die niet op de site van Gerard? ;)
Helaas wederom door de verkleining van de foto's lijken de ramen in de bakken etc n beetje op n kabbelend beekje, maar gelukkig zijn ze toch echt recht :P
-
Staan die niet op de site van Gerard? ;)
Dat zou ook best eens kunnen ja... Niet eens aan gedacht :)
We waren toen allebei lid van het Bollenspoor en actief met het bouwen van Stroomlijnstellen.
Blijft leuk.
Peter
-
Kun je wel zeggen ja, ik heb de smaak aardig te pakken de laatste tijd. In aantocht zijn t.z.t. nog een ELD5 serie 800, twee stuks DE5, twee stuks omBC 2900 en hopelijk daarna het een en ander aan Mat'36 stellen ;D
-
Gelukkig had ik al n DE5 gebouwd, dus is deze n soort prototype voor de volgende twee exemplaren.
-
Hierbij een plaatje van de rolluikbakken van mijn beide mat '40 tweewagenstellen.
De een in grasgroene uitvoering jaren '60 met een rolluik per zijkant, de andere in jaren '50 uitvoering met twee rolluiken per zijkant en donkergroene kleurstelling met zilveren dak.
De rollluiken zijn gemaakt van messing printplaat, waarin groeven zijn geetst.
De rijtuigbakken zijn al zo'n 25 jaar oud en zijn gemaakt met de toenmalige verkrijgbare kunststof materialen. Zij tonen inmiddels dienovereenkomstige verouderingsverschijnselen. Misschien dat ik nog een seen keer ga reviseren en upgraden naar de stand van de huidige technieken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat40_CDk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat40_CDk.jpg)
Gerard
-
Netjes hoor Gerard, ze zien r goed uit met die messing rolluiken. Ik zou de stellen zeker upgraden. Of een aantal Lima Mat'46 stellen opofferen en daar een stel op schaal van bouwen.