BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hoogoveN op 03 November 2008, 21:17:09

Titel: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: hoogoveN op 03 November 2008, 21:17:09
Hoi,

Hier het produktieschema voor HoogoveN. Aan de hand van de materiaalstromen kan de materieelbehoefte bepaald worden. Zouden jullie het schema kunnen nakijken? Als het klopt dan zal ik een lijst maken van het materieel wat ik denk nodig te hebben hiervoor.

(http://img217.imageshack.us/img217/8659/produktieschemahoogoventk8.th.jpg) (http://img217.imageshack.us/my.php?image=produktieschemahoogoventk8.jpg)

Edit: nieuw plaatje ivm opmerking Rick.

Door op het plaatje te klikken krijg je een grotere te zien in een apart scherm.

Hoe worden de kooksfabriek en de ertsvoorbereiding van energie voorzien, elektrisch of met gas? En wat gebeurt er met de staalslak, gaat dit ook naar de wegenbouw/cementindustrie?

Wat is trouwens het verschil tussen kluitkalk en ongebluste kalk, hiervoor zijn 2 types wagons maar in een produktblad van Carmeuse staat als andere naam voor ongebluste kalk, kluitkalk? Is dit als het geen poeder is maar bijv. brokken?

Alvast bedankt,

Leo
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: Rick op 03 November 2008, 21:21:42
Bedenk wel dat niet alle transport per spoor gaat, zoals water. ;)
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: prutser op 03 November 2008, 22:06:25
Een van de functies van cokes is brandstof, aangejaagd door ingeblazen hete lucht.
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cokes (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cokes)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogoven (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogoven)


Groet Stephan.

Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: guest7823 op 03 November 2008, 23:43:58
Voor zover ik weet produceert een hoogoven (icm met een cokesoven) meer gas dan ze nodig heeft, vandaar dan ook dat je bij een hoogoven vaak ook een energie centrale tegen komt.

In ieder geval de cokesoven zelf produceert ZEKER meer gas dan ze nodig heeft, dit gaat o.a richting de hoogovens en de pellet fabriek.

Paul Bender
-----------------------------------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: Robert_N-Nm op 04 November 2008, 00:40:14
Kluitkalk is een mengsel van ongebluste kalk (67%), SiliciumOxide (SiO2, 22%), di-Aluminium-Tri-Oxide (Al2O3, 5%) en di- IJzer-tri-Oxide (Fe2O3, 3%) en een restje. Het is het resultaat dat overblijft na het bakproces van kalksteen in een oven.

Ik zal morgen (lees: later vandaag inmiddels) even de essentie van het staalproductieschema uit de EJ special hierop zetten.

Robert
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: Menno op 04 November 2008, 01:17:08
Si02 lijkt me dan toch echt Siliciumdioxide...
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: hoogoveN op 04 November 2008, 04:17:53
Paul,

Dus een cokesfabriek kan na de aanloopfase zichzelf draaiende houden? Er moet een externe energiebron/brandstof zijn (elektra, aardgas, kooksovengas) omdat de kolen zelf niet verbrand maar onder afwezigheid van zuurstof/lucht verhit wordt. Als het goed is is een kooksoven dan opgebouwd uit kolenreservoirs met daartussen branderruimtes of verwarmingsspiralen oid.

Robert,

Het bakken van kalksteen gebeurt toch in een cementfabriek? Is kluitkalk hetzelfde als sinter?

De nieuwe stand van het schema is geworden:

(http://img385.imageshack.us/img385/3169/produktieschemahoogovenhl8.th.jpg) (http://img385.imageshack.us/my.php?image=produktieschemahoogovenhl8.jpg)

Wat gebeurt er met de staalslak? Gaat dit ook naar de wegenbouw?

Leo
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: Robert_N-Nm op 04 November 2008, 09:31:43
Hoi,

@Menno, helemaal gelijk in, het is een Siliciumdioxide.

@de rest
Het plaatje op basis van wat ik heb gevonden in tijdschriften e.d. (in het duits)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/productieproceshuttenwerk.jpg)

Het branden van kalk kan inderdaad in een cementfabriek gebeuren echter kluitkalk is geen sinter aangezien daar nog extra stoffen aan toegevoegd moeten worden (zie ook het toegevoegde schema).

Staalslak is niet wezenlijk anders als ruwijzerslak, beide zijn vergelijkbaar en in ieder geval onbruikbaar voor het verdere staalprocuctie proces. Ze gaan op dezelfde grote hoop en dan wordt er bijvoorbeeld kunstmest of steenslag van gemaakt.

MvG,
Robert
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: jossklos op 04 November 2008, 09:36:42
Er is een aantal jaren geleden een speciale uitgave van Railhobby geweest, deze ging alleen maar over staal -en staalproduktie. In dit blad was ook een produktieschema opgenomen plus een compleet overzicht van het benodigde materieel.
Volgens mij is deze uitgave nog steeds bij Railhobby te bestellen.

Gr,

Jos
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: Robert_N-Nm op 04 November 2008, 09:42:15
Klopt helemaal. En in een van de specials van EJ staat ook een nieuw deel van de Erz zum Stahl extra-ausgabe van 2007 aangekondigd (dacht voor eind deze maand).

Robert
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: Herwim Frank op 04 November 2008, 12:22:09
Hallo Leo

Ken jij misschien de speciale uitgave van Rail Hobby uit 2003
deze uitgave heet "Staal special"
Hier staan uitgebreid schema's in hoe een Hoogoven werkt met alle in en outs.
Verder natuurlijk diverse modelspoor mogelijk heden en een uitgebreide lijst wat er zoal door de diverse modelspoor fabrieken met deze thema op de markt is gebracht.
Volgens mij is deze uitgave nog te bestellen bij uitgeverij Scala BV
Xenonweg 31 postbus 38 3800 AA in Amersfoort
Telf.nr. 033 4892900
emaill: info@scalapublishing.nl
website: www:/railhobby.nl
groetjes.
Herwim
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: guest7823 op 04 November 2008, 18:03:10
Citaat
Dus een cokesfabriek kan na de aanloopfase zichzelf draaiende houden? Er moet een externe energiebron/brandstof zijn (elektra, aardgas, kooksovengas) omdat de kolen zelf niet verbrand maar onder afwezigheid van zuurstof/lucht verhit wordt. Als het goed is is een kooksoven dan opgebouwd uit kolenreservoirs met daartussen branderruimtes of verwarmingsspiralen oid.

Robert,

Wat je in een cokesoven doet is het ontgassen van de kolen. Hierbij hou je twee zaken over:
- "pure" koolstof (cokes dus)
- (brandbare) gassen

Voor zover mij bekend komt er (veel) meer gas vrij bij dit proces dan dat je nodig hebt om de kolen te verhitten. Het proces is in principe gelijk aan het maken van houtskool / houtgasgenerators zoals die in WO II gebruikt werden, nl het zuurstofarm verhitten van een vaste brandstof.

De "externe" brandstof voor de cokesoven is dus het gas dat uit andere cokesovens vrijkomt. De cokes bevatten dus na de cokesoven ook minder energie dan de oorspronkelijke kolen. Dit is echter geen bezwaar.
- Cokes is pure koolstof, nodig voor de reductie van ijzererts naar ijzer
* de gassen in kolen zou de reductie van ijzererts naar ijzer negatief beinvloeden
- Cokes is poreus, hierdoor is de gas stroom door de hoogoven beter
- Cokes bevat nog genoeg energie om hoogoven te verhitten

Ik weet dat Corus bezig is om te kijken in hoeverre ze de hoogoven (deels) kunnen voeden met kolen ipv cokes. hoever ze daarmee zijn weet ik niet.

Paul Bender

--------------------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
www.shm.fotopic.net (http://www.shm.fotopic.net)
Titel: Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
Bericht door: hoogoveN op 04 November 2008, 23:18:02
Jos en Herwim bedankt voor de tip.

Vraag me af of een gewone Shell ketelwagen een geschikte is om de zware stookolie te vervoeren? Zie nu op ebay wel speciale wagens voor Schweröl voorbij komen met een toch wat andere vorm.

Ik heb ooit in een schip leidingen aangelegd in de bunker om deze olie te verwarmen zodat die te verpompen is. Ik heb nu ik er echt over denk eigenlijk geen idee wat een normale ketelwagen vervoerd, benzine en diesel zijn bijv. veel dunner en kan me voorstellen dat een leidingstelsel op de wagon wel dunne vloeistoffen aankan maar niet de dikke.

@Robert,

Ik heb een vergissing gemaakt. Ik bedoelde de vraag als "is kluitkalk hetzelfde als KLINKER" en niet als sinter.

Leo