BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: btraornsuhobcd op 03 November 2008, 20:01:49
-
Hallo,
Ik heb een start gemaakt om een lima 1200 te voorzien van een turquoise jasje. Maar weet iemand hoe deze locs nu eigenlijk hebben rondgereden aangezien je via google verschillende versies tegen komt (donkere/lichte draaistellen, witte/zwarte buffers etc.) Dus wat is goed en wat is fout??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF5992.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF5989.jpg)
(de draaistellen heb ik express in originele kleur gelaten doordat ik echt niet weet welke kleur dit eigenlijk moet wezen, de rest is een gok)
Alvast bedankt,
Bart
-
Hoi,
Ik heb ff het 1200-en boek erop nageslagen maar de 1201 t/m 14 hadden beige draaistellen, witte buffers en alu panto's. Maar er staat mij iets van bij dat er geen 1 echt gelijk was!
Erik, Goes ::)
-
Dit (http://www.phildie.nl/phildie/kleurenschema's/PhildieNSe-loc.htm) zijn geen 1:1 voorbeelden en aan de kleurnummers heb je misschien ook niet zo veel maar als voorbeeld is het wel handig.
Je kunt de draaistellen natuurlijk ook lichter grijs maken zodat het mooi past bij de Roco turquoise plan D.
Groet Stephan.
-
Bedankt voor de reactie,
Als ik jullie beide reactie dus samenvoeg komt het er op neer dat ik enkel de dakplaten wit moet spuiten en de draaistellen licht grijs en dan kan hij er mee door??
Mvg
Bart
-
Ik heb ff het 1200-en boek erop nageslagen maar de 1201 t/m 14 hadden beige draaistellen, witte buffers en alu panto's. Maar er staat mij iets van bij dat er geen 1 echt gelijk was!
Erik, Goes ::)
Kun je mij vertellen waar dat staat in het boek ?
groet,
marco-
-
Uiteraard moet je ook niet het nummer 1220 kiezen, want alleen de 1201-1215 zijn turqoise geweest en de 1215 is nog in de fabriek al weer bruin geschilderd. :)
Marc
-
@Marco,
Dat allerlaatste staat idd niet in dat boek, dat las ik in een ander artikel wat ik zo gauw niet meer wist. Wel is onder de buffers van een van de machines het turkoois teruggevonden. Het blijft altijd lastig die oude kleuren :-|.
Erik.
-
Precies, laat oa ik nou een stukje hebben van de 1201 en zie
mijn avatar cq onderschrift .... :)
In ieder geval is het hoogst onwaarschijnlijk dat de draaistellen
beige waren. De stroomafnemers waren overigens agaat grijs.
Groet,
marco-
-
Over het nummer:
Ik had al een vermoeden dat het nummer niet klopte, maar durfde het nummer op de bufferbalk (1220) niet weg te halen doordat ik bang was het het nummer niet zonder enige schade aan de kap (krassen) weg te kunnen halen. Het nummer op de zijkant van de kap moest sowieso verdwijnen omdat Lima die te hoog heeft geplaatst.
Of ik het zo laat weet ik nog niet...... (iemand misschien een tip om het nummer tussen de buffers weg te halen)
Ik ga nu eerst even kijken of ik de juiste verf heb voor de draaistellen. Daarna even met de luchtkwast over het dak en de draaistellen.
Bedankt voor de informatie,
Bart
-
Met scalpel voorzichtig wegsnijden, vervolgens waterproof schuren, geduld dus, Wim
-
Het probleem is echter dat de buffers, de nep-koppelinghaak, en dat opstapje onder de deur in de weg zitten.......... ::)
Daarom is het 't handigst om het nummer er af te freezen door bijvoorbeeld een dremel loodrecht op de kap te houden. Maar dan zorg je voor krassen in de kap, leek mij.
Iemand een ander idee dan de dremel?
-
Je kunt (als je die hebt) een taps toelopend schuurkopje op de dremel zetten, daarmee kun je veel doen zonder dat er meteen diepe krassen komen.
Ga ik op deze 1220 ook maar eens proberen, ook zo'n lange termijn project wat stof staat te happen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5457.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5457.jpg)
Succes, Bessel
-
Leuke loc!
Prutsen aan die bufferbalk is sowieso zonde van de tijd, want de maten zijn verkeerd. Netjes weghalen van die nummers lukt waarschijnlijk wel met een scalpel of een guts en veel geduld, maar het kost je minder tijd om een hele nieuwe bufferbalk uit styreen te bouwen, die je dan meteen de goede maat kan geven. Twee vliegen in een klap. Zie hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11297.0
Overigens, over de kleur van de draaistellen: kijk eens naar de foto's van de locs in feitelijke dienst, en vraag je dan af hoelang zo'n draaistel nou werkelijk lichtgrijs bleef. En of dus gewoon zwart, donkergrijs of -bruin geen realistischer keuze is.
Sommerfeld stroomafnemers erop is trouwens wel een hele stap vooruit (en zet die dan elk ca. 3 mm. meer naar buiten dan waar de Lima panto' s stonden --om het optische tekort van de iele Lima-standaardpanto's te compenseren zijn ze iets verplaatst, vermoed ik). De correcte plek blijkt uit de tekeningen en heel mooi uit de foto op p. 42 onderaan in het al genoemde 1200-boek van Bouman)
-
Leuk om te zien dat andere mensen met dezelfde loc bezig zijn! ;D
Zo'n schuurkopje heb ik voor de dremel nog wel liggen denk ik dus daar ga ik later nog wel eens me experimenteren.
Ja, er komt nog een 1200 want deze laat ik zoals hij hier beneden te zien is en ga op de 2e dan wat fouten verbeteren en misschien ook de bufferbalk vernieuwen of enkel bewerken.
De toen nog originele Lima loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3133.jpg)
Nu te zien samen met een lima 1300 in dezelfde kleur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF6003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF5994.jpg)
Bedankt voor de reacties in dit draadje,
Bart
-
Ja we zouden wel eens een poll kunnen starten "wie heeft er ooit wel eens een Lima 1220 gesloopt/verbouwd/geschilderd/verzaagd/geverfd/verbrand etc" want het is na de Lima Hondekop toch wel het meest verbouwde NS artikel.....toch wel bijzonder dat die loks maar niet op lijken te raken ;D
-
Ik heb hier ook (maar) 5 Lima 1200 kappen liggen waar ik nu mee bezig ben, waaronder zwarte/blauwe ACTS, turquoise en berlijns blauwe 1200 versie ;D Stille hint: en zoek nog enkele slachtoffers voor de luchtkwast.
-
Ja we zouden wel eens een poll kunnen starten "wie heeft er ooit wel eens een Lima 1220 gesloopt/verbouwd/geschilderd/verzaagd/geverfd/verbrand etc" want het is na de Lima Hondekop toch wel het meest verbouwde NS artikel.....toch wel bijzonder dat die loks maar niet op lijken te raken ;D
Daar heeft Floris op het vorige forum wel eens een draadje over gestart. Nostalgie alom. Werd een flink lang draadje.
Zie mijn avatar voor de oerversie uit 1963.
-
Hij is al wel eens eerder langs gekomen deze foto.
Maar de echte kleur turqoise is wat op deze 1200 zit. Ook de kleur verhoudeing die hier zijn gebruikt horen op deze manier gespoten te zijn.
Turqoise bak met blauwe streep met witte dakplaten en zilvere pantografen en grijsgroene draaistellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_12_1300_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_12_1300_23.jpg)
De 1100 is in Philotrain kleuren gespoten en de 1300 is in de standaard fabriekskleuren hier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0031_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0031_3.jpg)
De lok nog eens van de zijkant.
De kleur turqoise is in een laboratorium uitgezocht samen met de gegevens die destijds aanwezig waren bij NS.
Manuel
-
Zeer twijfelachtig vind ik wel de witte buffers op de 11- en 1200. Van de 1300 heb ik een foto dat deze daadwerkelijk zo rondgereden heeft. Van de 1100 zou ik het me nog kunnen voorstellen (zelfde constructeur) maar hier heb ik in mijn collectie geen bewijs van gevonden (alleen turkooizen exemplaren emt zwarte buffers). Voor de 1200'en idemdito.
Volgens mij zit je dus fout, Manuel... ;)
-
De buffers waren bij aflevering wit. Ik heb ergens een boek waar de lok in hengelo bij Heemaf staat gloedje nieuw. Daar zijn de buffers zeker wit geloof mij maar.
De buffers waren dan ook zeer zeker heel snel wit. de 1100 de 1200 en de 1300 hadden bij aflevering witte buffers. maar door het vet op de buffers waren deze vrij snel zwart.
Manuel
-
Ik geloof liever iemand die iets kan laten zien;)
Die afbeelding heb ik hier volgens mij voor me, maar dit stelt voor mij niet vast dat de buffers wit waren. Duidelijk zichtbaar is dat het midden zwart is, maar de andere kleur kan ik niet vaststellen.
Daarbij, de Philo heeft ook zwarte buffers. Nu is dat niet altijd een maatstaf, maar ik durf er wel op af te gaan.
Wat de 1200 betreft hetzelfde verhaal. Ook daar een afleveringsfoto, en ook hier zijn de buffers duidelijk niet wit.
Iemand die doorslag kan geven? Marco? ;)
Ter ondersteuning:
klik (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151146)
klik! (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/157000)
KLIK! (onomstotelijk) (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/159398)
En dan dees nog: Klik! (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151145) Inderdaad niet zwart, maar ook niet wit. Komt op mij over als blank metaal
-
Je kunt mischien op die foto's zien dat ze zwart zijn lieve jonge.
Maar ik heb er sedtijds een hele stdie van gemaakt over wat de kleuren waren. Er is een boekje dat heet volgens mij twente in kleur. Heb het niet hier in Den Haag liggen.
Maar daar staat een frontfoto in ook nog in kleur van de 1200 in afleveringstoestand met echt witte buffers. En wat ik al zeg deze zijn vrijsnel zwart geworden door het vet wat erop zit.
En de bruine uitvoering had ook witte buffers bij aflevering.
Het is zelfs zo dat de 1300 in het berlijnsblauw nog witte buffers heeft gehad.
Mischien klin ik eigenwijs maar ik weet waar ik over praat.
Manuel
-
Ik geef manuel gelijk,
Als je goed kijkt naar de foto's van het utrechtsarchief zijn zijn wit gelevert en met revisiebeurten of door vet/slijtage zijn ze zwart geworden.
Dan klopt de uitspraak van erik ook weer voor een deel:
Maar er staat mij iets van bij dat er geen 1 echt gelijk was!
Bart
-
Sja over lieve jongens gesproken: Manuel, heeft die 1200 nou de zinkpest: Ik zie allemaal putten in de lak weerspiegelen :o
Turquoise? Tamiya heeft er standaard een mooi kleurtje voor. De verf is overigens vrij waardeloos vind ik. Ral 6034 met een scheut wit komt aardig in de buurt (of Ral 6019 volgens mij ook wel).
-
Nou zinkpest heeft die niet het is een metalenkap wat al wat te verduren heeft gehad voor die deze kleur kreeg. de lak zit er heeeeel strak op als je het model in handen hebt. En de lok staat in hoogglans dus dan zie je ook alles gelijk he.
Manuel