BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: hoogoveN op 02 November 2008, 18:06:49

Titel: Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: hoogoveN op 02 November 2008, 18:06:49
Hallo,

Ik vraag me af welke types wagon er ingezet kunnen worden voor het vervoer van ongebluste kalk. De bollenwagens zijn er in ieder geval 1 van. Omdat hier niet (nauwelijks) aan te komen is in de schaal N vraag ik me af of er ook andere silowagens gebruikt (zijn) om dit goedje in te vervoeren.

Ik denk eraan om een stofsilowagen te bewerken met witte verf om zo de kalkkorst na te bootsen maar heb geen idee of dat ergens op slaat. M.a.w. is alleen de vorm van de silo anders maar de functionaliteit niet of sluit het een het ander uit?

Helaas zijn mijn vingers zo dik dat ik denk dat ik het niet voor elkaar krijg zelf in schaal N iets te knutselen met 2 kralen en dun ijzerdraad o.i.d.

mvg

Leo
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: Herwim Frank op 03 November 2008, 12:15:41
Hallo Leo

Begrijp ik het goed dat je een baan cq moduulbaan hebt of aan het bouwen ben met als thema staal industrie (hoogoven etc)
Als dit zo is zou ik graag er wat meer over willen horen en misschien iets zien met foto's of zo. Het is altijd leuk iemand te vinden die dezelfde interesse heeft voor wat betrefd het thema van zijn modelbaan.

Ik heb niet direct antwoord op jouw vraag maar daar ik ook al een paar jaar een moduulbaan aan het bouwen ben met als thema logistieke proces van kolen en staal heb ik dus ook op mijn baan een hoogoven etc.
Nu lees ik dus bij jouw vraagstelling iets over vervoer ongebluste kalk dat is iets waar ik nog niet aan gedacht heb.
Nu bouw ik in de verhouding 1:87 dus H0 en toevallig heb ik een paar bollewagens in deze schaal, maar?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0081_2.jpg)
Weet jij wat voor tekst of iets anders op de bollen zouden moeten staan bij het vervoer van ongebluste kalk of staat er helemaal niets op.
Ook heb ik van Roco de grijze lange zelflossers met het woord kalk erop en de blauwe NS logo of worden deze niet gebruikt voor vervoer ongebluste kalk ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0080_2.jpg)
Graag hoor ik je mening hierover.
Bedankt vast.
Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank

Ps: Er schiet me ineens iets te binnen.
Ik heb wel eens op een beurs wagentjes gezien met twee rechtop staande silo's grijs / zilver van kleur ook hier stond iets van kalk op ik weet niet of deze in spoor N te krijgen zijn.
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: Robert_N-Nm op 03 November 2008, 13:01:00
Hoi

Ongebluste kalk (CaO) kan alleen maar vervoerd worden in waterdichte wagens aangezien het reageert met water tot gebluste kalk Ca(OH)2 (een basische, dus corrosieve stof). Die kalkwagens (onderlossers) van roco en minitrix zijn van boven open. Dan mag je drie keer raden wat er gebeurt als er een goede regenbui overheen komt. Volgens mij vervoert men met die kalkwagens alleen CaCO3 (kalksteen), want dat is niet reactief.

Minitrix heeft een aantal silowagens in de sortering maar volgens mij worden die vooral gebruikt  (http://www.stinnes-freight-logistics.de/gueterwagenkatalog/deutsch/gueterwagen/gattung_U_Behaelter_2Rad.html) om cement, kwartszand, soda en aluminiumoxide enerzijds en diverse levensmiddelen (melen en suikers) anderzijds te vervoeren (Ucs 908 en 909, art.nr 15258 (http://www.lokpavillon.de/shop/bildergross/870-15258-01.jpg) van minitrix) maar ze zouden (lijkt mij tenminste) ook geschikt moeten zijn voor poedervormige CaO. Heb hier alleen geen enkele verwijzing naar gevonden.

Robert
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: Rick op 03 November 2008, 15:09:14
De zelflossers type Tals werden gebruikt voor het vervoer van ongebluste kalk, deze is niet in model uitgebracht.

Van Minitrix heb ik wel een set kalkwagens zien liggen op eurospoor, deze waren Duits. Ik heb er alleen niet opgelet of deze ook Tals waren.
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: jossklos op 03 November 2008, 15:27:30
de TALSen met dak zijn naar mijn weten nooit uitgebracht. Wel kan ik als ex- hoogovenmedewerker melden dat er af en toe ook graanswagens van transsereales (ik hoop dat ik het goed gespeld heb) werden ingezet. Deze wagens werden ook ingezet voor zachtgebrande dolomiet.
Hiervan was alleen sprake bij een slechte beschikbaarheid van de TALSen. Het gaat hierbij om de periode tot eind 1998.


Gr,

Jos 
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: Herwim Frank op 03 November 2008, 15:27:47
Hallo Robert

Ik las je antwoord op de vraag van Leo over vervoer van ongebluste kalk, ik merk dat je daar meer over weet, nu heb ik in mijn antwoord naar Leo wat foto's bijgevoegd van de bollenwagens en van de zelflosser van Roco.
Kan jij mij nu vertellen wat er wel in die bollenwagens vervoerd wordt, ik probeer namenlijk te ontdekken of de bollenwagens ingezet kunnen worden in een moduulbaan zoals die ik aan het bouwen ben met hoogoven, kolenmijn en staalfabriek.
Bedankt vast voor je antwoord, ik stuur dit bericht ook prive via een pb tje omdat ik niet weet of je het artiekel van Leo bleef volgen.
Je mag natuurlijk ook via dat artiekel antwoorden.
groetjes,
Herwim Frank
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: dretsome op 03 November 2008, 16:52:40
Bedoelen jullie dit soort talsen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_306F.jpg)

Ik ben zelf met een wagenwerkplaats bezig waar dergelijke wagens worden schoongemaakt. Ook in H0 moet wat geknutseld worden.

Ik doe dit op basis van een LIMA wagen met klapdeksels en aan beide zijden bordessen.

Gegroet,
Erik Mosterd.

Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: Robert_N-Nm op 03 November 2008, 16:56:12
Hoi,

Dat verhaal van CaO en Ca(OH)2 is middelbare school wijsheid (En iedereen maar roepen dat men sinds de tweede fase niets meer heeft geleerd).

Voor wat betreft de wagens. Heb de Eisenbahn Journal uitgave 2/2007 (Vom Erz zum Stahl) er eens op nageslagen. Hiervan is een klein deel (blz 58-65) gewijd aan kalktransport. Afhankelijk van het tijdperk werden een aantal verschillende typen wagens ingezet welke niet allemaal in spoor N te krijgen zijn.

Voor tijdperk III-IV kan je bijvoorbeeld "Kurbelwagens" en klapdekselwagens gebruiken (2-assig en 4 assig). Van de laatste heeft minitrix een drietal varianten geproduceerd (zitten o.a. bij de NIAG startset 11200.083 en in 15261 (4assig) en de set 15194-25 t/m -32(Kmm 36) en de 15150(K15)).

Voor tijdperk IV-V zie ik op de foto's naast type Ucs 908 en 909 ook verschillende zwenkdakwagens waarvan roco een type in het assortiment had (Tadgs-XXX; art.nrs 25203, 25390, 25202, 25389, 25391, 25392 en 25616) en fleischmann iets heeft dat er in ieder geval sterk op lijkt (een kleine 2-asser type Tds-XXX; art.nrs 8510, 8513, 8515 en 8517) maar daar ben ik niet zeker van (Op de foto's is niets meer te ontwaren dan: 2 assig en zwenkdak).

Robert

p.s. die kogelwagens type Ucs-y zijn voor alle fijnstoffige goederen gebruikt net als de Ucs 908 en 909. Lijkt mij dat ze ook voor CaO werden gebruikt en voor stofvormig CaCO3.
De kalkwagens zijn voor kalksteen (CaCO3) dat niet wegwaait bij een zuchtje wind (brokken, groffe korrels ofzo).
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: hoogoveN op 03 November 2008, 18:18:51
Herwim,

Die bollenwagens zijn zeker te gebruiken als transportmiddel voor ongebluste kalk. Laden aan de bovenzijde door deksels en ontladen dmv perslucht waarbij de afvoer onder de wagen zit of aan de koppen laag gepositioneerd. Door er perslucht in te blazen gedraagt de poeder zich als vloeistof en stroomt er zo uit. Je zou met plamuur en verf een kalkkorst aan de bovenzijde kunnen maken en de wagens zelf van een witte waas kunnen voorzien.

De open kalkwagen is idd ingezet als kalksteen wagen en voorzag de ertsvoorbereiding en hoogoven zelf van kalk.

Door de onmogelijkheid een wagen in N te verkrijgen vroeg ik me af of een standaard silowagen ook in te zetten is als ongebluste kalk wagen. Niet dat het moet gebeuren in het echt maar als het technisch mogelijk zou zijn is dat voor mij voldoende.

Jos, kun je misschien een plaatje plaatsen van een wagon die lijkt op die je bedoelt? Of misschien zelfs van DE wagon? Lijkt het op deze?

(http://img376.imageshack.us/img376/5238/silowagenri9.jpg) (http://imageshack.us)

Begrijp ik goed dat de klapdekselwagens ook voor het vervoer van ongebluste kalk ingezet zijn? Dan is mijn probleem opgelost want die zijn nog redelijk verkrijgbaar. Lijkt me wel erg ongezond die te moeten lossen, is een bollenwagen toch een stuk comfortabeler.

Ik wil binnenkort een productieschema maken (op papier heb ik het al maar een mooi plaatje) van het hoogovenbedrijf dat ik wil gaan uitbeelden (overigens zal ik voorlopig me bezig houden met het verzamelen van materieel en bouwdozen). Hieruit is dan af te leiden wat voor materieel ik nodig ga hebben, denk dat het wel richting de 40 a 50 wagons gaat komen. Ik wil een aftakking van de hoofdlijn als paradebaan maken (hoofdlijn wordt niet uitgebeeld) met een rangeerterrein en een compleet werkend hoogovenbedrijf welke zijn energie haalt van een verderop gelegen centrale zodat ook deze niet uigebeeld hoeft te worden, ik denk aan 1 hoogspanningsmast met trafostation.

Zal dat schema ook hier plaatsen zodat ik geholpen kan worden bij het bepalen van het benodigde materieel en anderen daar hopelijk ook iets aan hebben.

Leo


Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: Robert_N-Nm op 03 November 2008, 19:46:08
De Ucs 908 en 909 van minitrix zijn beide te gebruiken voor in ieder geval stofvormige producten, net als de bollenwagens. Ze beschikte volgens mij over (in de basis) dezelfde laad/losinrichtingen. Ze kunnen zonder scheve ogen daarvoor gebruikt worden.

Beschikbaar zijn de 15258 en evt de 15664 van minitrix.

Wat betreft de klapdekselwagens, ze vervoeren in ieder geval kalkproducten. Een deel van die wagens stamt van voor de tweede wereldoorlog (de Ucs serie is van 1955 e.v.) en zal dus een plaatsje hebben gehad in dat soort (=Ongebluste kalk) transporten naar ik aanneem. Arbo bestond toen nog niet dus gewoon scheppen die zooi met een zakdoek voor de mond zeg maar.

De wagens die Jos bedoeld zijn getreidesilowagens type Uapps
(http://i12.ebayimg.com/07/i/001/17/b2/70d4_1.JPG)
Die worden volgens mij alleen gebruikt voor graanachtige producten.

Robert
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: Herwim Frank op 04 November 2008, 08:38:22
Hallo Leo en Robert

Ik ben al een paar dagen bezig met jullie te communiceren
op dit draadje en ook op een andere in de rubriek Herbeginners vraagbaak en kom er nu ineens achter dat wij elkaar al eerder hebben gesproken in vorige draadjes, mijn excuses dat ik jullie niet herkende kwam in de war door dat Leo de vorige keer Loetje als naam droeg en nu hoogoveN zal ook wel met mijn leeftijd te maken hebben.
Leuk dat ik jullie weer hoor
Tot hoors en misschien ooit eens tot ziens
groetjes,
Herwim Frank
Titel: Re: vervoer ongebluste kalk
Bericht door: hoogoveN op 04 November 2008, 09:07:08
Heeft niets met leeftijd te maken maar met het feit dat ik mijn vorige account om zeep hielp toen ik mijn e-mail adres wilde wijzigen. Waarschijnlijk een verkeerd adres opgegeven want ik heb nooit de bevestigingsmail ontvangen. Het heeft een tijdje geduurd voor ik een nieuw account aanmaakte omdat ik bezig was met mijn autogiro.

Positieve kant is dat mijn nick hier nu gelijk de naam van mijn toekomstige/herziene website is. Moet ik alleen mijn site bij de KPN op orde krijgen, die hebben ze een aantal maanden geleden opgeheven toen ik een ander abonnement kreeg en er "niets" zou wijzigen behalve de prijs. Mja.

Leo

Titel: Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: fissy op 12 February 2009, 11:54:09
Ik heb enkele vragen over bollenwagen:

1) In welke regio zijn deze in te zetten, welke vervoer?
2) In welke tijdperk?
3) Waren er bloktreinen, als ja maximale lengte?

4) Klopt het Roco model?

Groet

Bernd

 
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Gert1 op 12 February 2009, 12:12:23
Hoi Bernd,

In ieder geval voor kalk-vervoer.
Het Roco-model klopt wel, voor zover ik weet, maar eerlijk gezegd is het Märklin-model fraaier uitgevoerd.

mvg,
Gert
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Post49 op 12 February 2009, 12:20:02
Bernd,

De oorspronkelijke Nederlandsche bollenwagens hadden ovalen "bollen", eierkopfen zogezegd.

Gruss, Erik.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: NS 1100 op 12 February 2009, 12:40:30
Maar helaas is er nog steeds geen 100% kloppend model uitgebracht.  :-|

Bij de Roco wagens vind ik vooral de aanwezigheid van de naad in het midden van de bollen erg storend...

Welke fabrikant gaat dit eens oppakken en eindelijk eens mooie op schaal zijnde bollenwagens maken? Natuurlijk in combinatie met Tals en Fals, zodat we e-i-n-d-e-l-i-j-k eens een fatsoenlijke 3-productentrein kunnen laten rondkarren! :)
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Gert1 op 12 February 2009, 12:56:29
Bij het Märklin-model zie je die naad niet. Daarom vind ik dat model beter geslaagd.

mvg,
Gert
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Bas van Heiningen op 12 February 2009, 14:40:31
Er heeft ooit in railmagazine een artikel gestaan om de naad in de roco wagens te verwijderen. tevens stond daar een tip om de wagen te vervuilen.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Hans Reints op 12 February 2009, 14:49:14
Wat denk je wat er hier al niet geschreven is over de bollen van de bollenwagen! Best de moeite waard om het eens op te zoeken!
SK
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: eric den boer op 12 February 2009, 14:51:37
nr 182 2001

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0484_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0484_1_1.jpg)


eric
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Limbo afrikaan op 12 February 2009, 14:59:03
Antwoord op eerste vraag:

Wat werd er mee vervoerd:
- Kalk (ik heb er enkele mee zien rijden in de Kalktrein Belgie naar Hoogovens IJmuiden)
- Soda tbv. maken glas (bijvoorbeeld bij Glasfabriek Maastricht, TL-buizenfabriek Philips Roosendaal etc.) Enkele losse wagonnetjes, geen bloktreinen
- Cement (Distributie vanuit ENCI-(cement)fabriek Maastricht door Nederland in de jaren vijftig en zestig)
- Aardappelmeel

Misschien ben ik nog wat vergeten....

Gr.

Jeroen

 
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Bas van Heiningen op 12 February 2009, 15:05:05
Volgens mij ook Rasorit.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Boerpost op 12 February 2009, 15:21:22
Bernd,

Nog even wat verdere antwoorden op de vragen 1 en 2:
Volgens mij werden naast de producten die Jeroen al noemde, ook fosfaat mee vervoerd.
Staat me iets bij, dat dit gebeurde in Vlissingen (Sloegebied, Thermfoss?) en Vlaardingen.

Het is een beetje moeilijk om exact de regio's aan te geven waar deze wagens reden. Een poging voor een paar mij bekende stromen:
Soda: vanaf Delfzijl per buurtgoederentrein naar Onnen, vandaar per wagenladingtrein naar bijvoorbeeld Rotterdam Kijfhoek, Amersfoort of Venlo, waar de wagens werden geplaatst in de diverse buurtgoederentreinen. Voorbeeld: de wagens voor Maasglas in Tiel kwamen terecht in de buurtgoederentrein naar Tiel en Kesteren.
Ook heb ik weleens soda wagens waargenomen ininternationale wagenladingtreinen.
Sodawagens kon je dus op diverse plaatsen in het land tegenkomen.

Kalk: De bollenwagens in de zgn. drie-receptentrein vervoerden ongeblust kalk, deze reden in een kalktrein met de wagentype's Fals-z en Tals. Deze reden met name tussen Belgische grens-Maastricht-Eindhovn -Utrecht-Amsterdam-Beverwijk Hoogovens. Deze wagens kwamen eigenjk nooit voor in buurtgoederentreinen, of het moest al voor onderhoud naar de toenmalige wagenwerkplaats in Amersfoort zijn.
Van de andere producten heb ik even te weinig informatie hoe dat ging, ik kan me uit mijn kleuterjaren (En dat is alweer een 30 jaar geleden!) dat er in Veendam bollenwagens voor aardappelzetmeel stonden. Maar waar deze heengingen weet ik niet.

Ik hoop, dat je wat aan deze info hebt.

Met vriendelijke groet, Gert
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: spoorfan op 12 February 2009, 15:27:05
Voor wat betreft de modellen die door Roco en Marklin zijn uitgebracht. Er waren verschillende soorten bollen. Die verschilde in inhoud en ook de lasnaden zagen er anders uit. Zowel bij Roco als bij Marklin is voor de uitgebrachte versies steeds de zelfde bol gebruikt. M.a.w. De wagens met kleine bollen zijn in model met te grote bollen uit gebracht en wagens met grote bollen met te kelien bollen (afhankelijk van het merk).

Marklin heeft volgens mij redelijk goede kleine bollen. Roco redelijk goede grote bollen. Lees zonodig de opschriften ovr de inhoud op de wagens.

Spoorfan
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Bas van Heiningen op 12 February 2009, 15:47:11
Er is nog een bollenwagen te amersfoort. Deze is in bezit van stg locomotor. De wagen wil nog wel eens buitenstaan, als je wilt kan ik je dan wel een seintje geven. De betreffende wagen is in vervuilde staat weg gezet.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Re 6/6 op 12 February 2009, 17:28:16
Eind jaren '70 begin jaren '80 van de vorige eeuw vervoerden we 1 soms 2 keer per week een bollenwagen naar de Maggi-fabriek te Amsterdam bij de centralemarkthallen aan de Haarlemmerweg. Het convooi Centralemarkt zoals wij dat toen noemden had meestal een paar koelwagons en enkele keer een kolen wagon type Eds/Fcs en dan een bollen wagen. De trekkracht was altijd een 2200 uit het depot Wgm (watergraafsmeer)

Hierbij een plaatje van de Amersfoortse bollenwagen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_NL_najaar_2007_070_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_NL_najaar_2007_074_1.jpg)

Groet,

Ronan
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Dolf44 op 12 February 2009, 19:01:00
50 en 60-er jaren cement van Maastricht Boschpoort naar bestemmingen in heel Nederland.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_04.jpg)
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: fissy op 16 February 2009, 21:29:09
Beste dank voor al die info over de bollenwagen! Helaas had slecht nog geen tijd voor een reactie.

Ik dacht al eerder dat ik veel te veel van deze wagen heb, heb nooit bloktrein in een boek gezien, maar dit is nog geen bewijs. Maar jullie reacties gaan in ook in deze richting, daarom heb ik nu twee mogelijkheden:

     
Als ik het goed heb, rijden er slechts enkele wagen in een gemengde goederen trein, en dan van een soort bijvoorbeeld soda. Ik denk deze wagen zijn het meest in de binnenlandse goederenvervoer te zien.

Zo'n drie-receptentrein zou echt mooi zijn, wil ik nog wat info over zoeken...

Groet

Bernd
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Th0mas op 16 February 2009, 22:21:54
Lijkt mij ook mooi zo'n 3 producten trein!

Bijvoorbeeld met Staal, Kalk en bollenwagens.

Dus alle info is welkom.

Mvg.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: DHG500 op 16 February 2009, 22:24:27
Mooi die mobiele cementoverslag. Dat is op willekeurig welke baan goed na te maken.
Is daar meer fotomateriaal van voorhanden?

Bernd, als je nog eens cement-bolletjes kwijt wilt omdat jij je concentreert op sodatransport, dan houd ik me aanbevolen..... (ik weet de weg naar de MEFA 8)).
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Dolf44 op 16 February 2009, 22:39:54
Deze nog, 'n stuk ouder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_03_1.jpg)


Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: DHG500 op 16 February 2009, 22:51:25
Prachtig, dank je zeer hartelijk!

Kan je de bron misschien aangeven dan kan ik misschien zelf nog wat verder speuren.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 16 February 2009, 23:01:27
Lijkt mij ook mooi zo'n 3 producten trein!

Bijvoorbeeld met Staal, Kalk en bollenwagens.

Dus alle info is welkom.

Mvg.
Alhoewel de naam anders doet vermoeden, wordt er met een drie-productentrein alleen kalk naar IJmuiden vervoerd:

- kluitkalk (Tads-y, voor de staalfabriek)
- ongebluste kalk (Ucs-y - de Bollenwagens dus -, ook voor de staalfabriek)
- kalksteen (Fals-z, voor de sinter- en pelletfabriek)

Groet
Peter


Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Iwan op 16 February 2009, 23:05:13
Nog een aanvulling op het schaal verhaal, er waren 3 types/grotes van de bollen:

2x 14 m3 code 3810
2x 15 m3 code 3820
2x 17 m3 code 2830  en 3840

alle codes zijn in princippe qua onderstel gelijk maar het laadvermogen en de eigen massa zijn wel verschillend, ook de bedieningsystemen voor het laden en lossen zijn zeer verschillend.

bron : Spoorwegmatrieel in nederland isbn: 9060139496 blz 184/185  
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Dolf44 op 16 February 2009, 23:13:01
Natuurlijk !

Deze foto's komen uit een jubileumboek, uitgegeven bij het zeventig jarig bestaan van de ENCI cementfabriek te Maastricht.
Genaamd "Van Mergel Tot Cement". ISBN 90 70356 80 5.
Een kort stuk gaat over de cementoverslag op goederenstation Maastricht Boschpoort.
In de jaren 50 en 60 de vorige eeuw nam deze overslag een enorme vlucht en was de ENCI, op de Staatsmijnen na, de tweede grootste goederenklant van NS.
Jammer, maar de twee getoonde foto's zijn de enigste over bollenwagens in het boek.

MVG, Dolf.

Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 16 February 2009, 23:29:32
Hier nog wat plaatjes van de Bollenwagens in de drie-productentrein en bij de Oxystaalfabriek (Corus in IJmuiden):

Nabij Geldermalsen, 1989:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS89_2_30_1307_met_kalktrein_Geldermalsen.jpg)

En in IJmuiden (ongebluste kalk dus):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_26_Ucs_y_kalkwagens_bij_Oxystaalfabriek_2.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_27_Ucs_y_kalkwagens_bij_Oxystaalfabriek_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_29_ruwijzermenger_15053_met_loco_994_bij_oxystaalfabriek_.jpg)

Op de onderste foto komt er net een menger voorbij met gloeiendheet vloeibaar ruwijzer (van de hoogovens naar de staalfabriek).

Groet
Peter

Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Th0mas op 17 February 2009, 10:32:15
Alhoewel de naam anders doet vermoeden, wordt er met een drie-productentrein alleen kalk naar IJmuiden vervoerd:

- kluitkalk (Tads-y, voor de staalfabriek)
- ongebluste kalk (Ucs-y - de Bollenwagens dus -, ook voor de staalfabriek)
- kalksteen (Fals-z, voor de sinter- en pelletfabriek)

Groet
Peter




Ik rij niet geheeld volgens de realiteit dus het zou nog kunnen  :P.

Maar bedankt voor de info, en misschien maak ik toch wel zo'n kalktrein ;).

Mvg
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 17 February 2009, 11:47:59
Uiteraard, gelukkig mag iedereen zijn eigen (droom)wereld scheppen in model, het is maar hobby!  :D
Overigens heb ik nog geen goed grootserie-model van zo'n Tads-y voor kluitkalk gezien, helaas.... Ik bedoel deze: (ik dacht een Trawos-model):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH003_106.jpg)

Peter
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: henk op 17 February 2009, 11:51:48
Ja Trawos. Heb ook nog ergens zo'n ding, maar die is in de loop der tijd een tikkie krom geworden. Het model lijkt, maar klopt van geen kanten.

Het bollenwagentje van Roco is eerder uitgebracht door Röwa en daarvoor door Trix. Komen allemaal uit dezefde mal.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 17 February 2009, 11:59:17
Het geeft idd een aardige weergave... en ook deze is krom (vooral aan de onderzijde te zien). Ik heb het model jaren terug ooit eens gefotografeerd.

Die Bollenwagentjes van Trix en Röwa ken ik, maar ik heb ze zelf niet overigens... er worden (werden) welhaast astronomische bedragen voor gevraagd op de beurzen   :(


Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Ed K. op 18 February 2009, 13:34:55
Ik heb al een heleboel informatie gekregen maar ik weet nog niet vanaf welk jaar de bollenwagens inzetbaar zijn.
Ik hoop dat iemand me dit kan vertellen.

Gr. Ed
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Rolandrail op 18 February 2009, 13:47:02
De NS-bollenwagens zijn gebouwd in vijf serie gedurende de jaren 1958 t/m 1962.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: fissy op 18 February 2009, 15:42:34
...
Die Bollenwagentjes van Trix en Röwa ken ik, maar ik heb ze zelf niet overigens... er worden (werden) welhaast astronomische bedragen voor gevraagd op de beurzen   :(
...

alleen voor de Röwa/Trix variant of ook voor de Rocos?
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 18 February 2009, 15:53:25
Vooral voor de Röwa / Trix versies; helemaal als ze nog ingeseald zitten in hun originele doorzichtige doosjes...
De Roco's waren op een gegeven moment ook rond de 70 gulden, maar nadat ze opnieuw door Roco waren uitgebracht daalden die gelukkig weer... Hieronder drie Röwa / Trix wagens:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sh003_108.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sh003_109.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sh003_110.jpg)

Groet
Peter
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: henk op 18 February 2009, 16:13:29
Die ENCI was een eenmalige serie dus dat is de hoofdprijs. Wagentjes in Röwa doosje zijn ook prijzig.
Van de Trix zijn er meer gemaakt. Ik heb een tijdje van die wagentjes op ebay.de gescoord, vanwege het idiote prijsverschil dat toen tussen Duitsland en de Nederlandse beurzen bestond. Was altijd afwachten wat ik kreeg. Soms in nieuwstaat, soms met gebroken buizenstelsel, altijd leuk.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 18 February 2009, 16:18:41
Die ENCI was een eenmalige serie dus dat is de hoofdprijs.
Hé... dat wist ik niet! Leuk om te weten!
Deze wagentje zijn trouwens van Stichting Doorreis, ik ben ook niet zo rijk om ze aan te schaffen... Volgens mij gingen die ENCI's voor ruim 200 over de toonbank (ben alleen even kwijt of dat nou nog guldens waren of euro's... maar ja, ik loop ook al tegen de 65 he, volgens sommige dan  ;D )
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: fissy op 18 February 2009, 17:50:42
 :o 200 €, dit is toch echt veel....

Is het een verzamelaars waard of zin deze wagen bijzonders goed?

Ik had toen ook twee Röwa een vond deze niet erg mooi.

Groet

Bernd
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 18 February 2009, 19:06:29
Ik denk eerder dat het nog guldens waren (dus zo'n 85-90 euro).
Maar dan moest het wel om een puntgaaf exemplaar zijn IN de doos MET de zegeltjes er nog om...
Extreem mooi waren ze niet. Het was meer 'wat de gek ervoor geeft' oneerbiedig gezegd... Zoals Henk al aangaf was die ENCI kennelijk een eenmalige uitgave en tsja... na zoveel tijd zijn er dan nog maar weinig gave exemplaren aanwezig en dus worden ze ineens veel waard...  ;)

Peter
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: sneek op 18 February 2009, 20:18:46
Joehoeee Roco,

Wordt het niet eens tijd voor een heroplage van de kleurrijke ENCI-wagen der Eerste Nederlandsche Cement Industrie...
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: NS 1100 op 18 February 2009, 21:40:09
Ik vraag me sterk af als deze ENCI uitvoering wel in het echt heeft bestaan...?

Maargoed, een setje bollenwagens van Roco met NS-logo's en GEEN zichtbare naad meer moet toch wel tot de mogelijkheden behoren?
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: fissy op 18 February 2009, 21:58:58
Dank je Peter voor de uitleg!
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 18 February 2009, 22:02:56
Graag gedaan!

en nu maar hopen op een beurs, waar zo'n ENCI wagentje verstopt ligt... met een prijskaartje van 10 euro of zo omdat 'men' niet weet wat het is.... ::) Dream on  :-|
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: e_p op 18 February 2009, 22:29:07
of zelf aan de slag met
Tafeltennisballen op een onderstel ;D ;D ;D
(ik kwam ze laast nog tegen)
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Deetrein op 18 February 2009, 23:31:53
Ja, deze wagen heeft echt bestaan.
Jaren geleden in de nederlandse Miniatuurbanen een foto van gezien.

Vorig jaar op een beurs in Dordrecht het Röwa EnCi-model gezien,
in verzegelde doos 90 euro.

Erich
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Gert Arkema op 18 February 2009, 23:34:26
Soms in nieuwstaat, soms met gebroken buizenstelsel, altijd leuk.
Sja, en ééntje met een buizenstelsel wat aan gruis ligt kun je makkelijk ombouwen naar zo een met 'het andere' buizenstelsel. Ook errug leuk, want niet iedereen ziet het verschil.
En, nee, ik heb geen ENCI exemplaar of Röwa, die was bij mij allang verbouwd en nu 'minder waardevol'. geen enkele  van mijn bollenwagens is nog in oorspronkelijke staat en geen spijt, nee.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Rob Ellerman op 19 February 2009, 08:57:53
En niemand die toevallig een grootbedrijffoto heeft van die ENCI-wagen?......
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Hans Reints op 19 February 2009, 14:01:53
In de Railhobby van maart 1983 laat Otto Dijkstra op pagina 10 zijn kennis over deze wagen op ons los.-SK
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Peter Wijshake op 19 February 2009, 14:20:16
Fraai artikel, hoop info, maar geen grootbedrijffoto van de ENCI-wagen...

Peter
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Dolf44 op 19 February 2009, 15:43:52
Ik heb in de zestiger en zeventiger jaren heel wat bollenwagens mogen aanschouwen en mogen vervoeren. Een met een ENCI logo heb ik echter nooit gezien, tenzij mijn lange termijn geheugen hiaten begint te vertonen.

mvg, Dolf.
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Marijn op 19 February 2009, 15:49:00
Misschien is het een enkele wagen geweest voor promotiedoeleinden.
Je weet wel:
Foto van trotse ENCI direkteur die handen schud met direkteur van de Neederlandsche Spoorwegen afdeling Goederenvervoer
met op de achtergrond een enkele, doch trots glimmende ENCI bollenwagen  ;D
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: IJmc op 09 May 2009, 11:17:58
Nog even dit over de ENCI wagen.
Bedenk dat de wagens met het huidige standaard railprofiel ratelen.
Ik heb de wielen vervangen (de orginele heb ik nog) door wielen van Weinert eronder te zetten.
De lagering van Röwa was ook anders dan de huidige puntlagers.
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Rob Ellerman op 09 May 2009, 12:39:48
Nog even dit over de ENCI wagen.
Bedenk dat de wagens met het huidige standaard railprofiel ratelen.
Ik heb de wielen vervangen (de orginele heb ik nog) door wielen van Weinert eronder te zetten.
De lagering van Röwa was ook anders dan de huidige puntlagers.

Ik denk dat die ENCI-wagen in Duitsland staat en wel in Fantasialand...
Titel: Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: IJmc op 09 May 2009, 18:44:07
Ik heb in de zestiger en zeventiger jaren heel wat bollenwagens mogen aanschouwen en mogen vervoeren. Een met een ENCI logo heb ik echter nooit gezien, tenzij mijn lange termijn geheugen hiaten begint te vertonen.

mvg, Dolf.


Volgens goederenkenner Roeland de Jong hebben echt bestaan en waren ze regelmatig te zien.
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: MB6400 op 11 March 2010, 14:00:27
na het zoeken naar informatie toch maar even dit draadje naar boven gehaald.

Bij het bekijken van diverse foto's van bollen wagens valt me op dat er ook qua verloop van het leidingwerk er meerdere varianten bestaan.
1 variant is zoals op foto's aan het begin van dit draadje met het leidingwerk tussen de bollen. Een ander verloop is zoals dat wordt gelevered door Roco en op de volgende foto, namelijk het leidingwerk op de kopse kant van de bol.

(http://farm4.static.flickr.com/3461/3261531014_e744f3788a.jpg?v=0)


Heeft iemand een idee wat het verschil tussen deze 2 verschillende uitvoeringen is ? Wellicht gekoppeld aan de m3's  ?

Groeten
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: janw op 11 March 2010, 14:33:12
In het spoorwegmuseum staat nu ook een vers geschilderde, die door de nabijheid van de trap ook van boven is te fotograferen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2675.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2684.jpg)
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Dpc Fo op 11 March 2010, 15:07:24
Blijft het meest sexy wagentype... ::) 8)

grtz, Carlo
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vraagen.
Bericht door: Rick op 11 March 2010, 15:56:40
Heeft iemand een idee wat het verschil tussen deze 2 verschillende uitvoeringen is ? Wellicht gekoppeld aan de m3's  ?
Het zijn 2 verschillende bouwseries, met inderdaad een verschil in de bolgrootte (15 en 17 m3).
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: Dpc Fo op 11 March 2010, 16:06:19
Ben kennelijk niet de enige die ook niet-spoorse associaties heeft bij "bollenwagens"; kijk deze link maar eens: http://brigitte-bardot.topictastic.com/photo/ns-bollenwagen

Overigens dacht ik dat er zelfs 3 verschillende volumes waren, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Carlo
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: Johnnytrein op 11 March 2010, 16:18:14
 3 verschillende BB's of bedoel je nu de bollenwagons ?
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: Dpc Fo op 11 March 2010, 16:22:27
BB's zijn er in vele vormen en maten, in ieder geval veel meer dan drie, dus ik bedoel de bollenwagens  ;D
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: Sikkeman op 11 March 2010, 16:26:47
Je kunt ook aan de bollenwagen zien of je met een 14, 15 of een 17 kuub te maken hebt namelijk aan de leidingen op de bollen. Een 14 kuub heeft ze tussen de twee bollen lopen, de 15 kuub heef ronde leidingen aan de buitenkant en de 17 kuub heeft hoekige leidingen aan de buitenkant lopen. Philotrain brengt in schaal 0 een prachtig model uit van een 14 kuub.
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: Dpc Fo op 11 March 2010, 16:30:32
Toch 3 verschillende volumes, had ik het toch goed in mijn bol.
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: MB6400 op 11 March 2010, 20:59:57
Je kunt ook aan de bollenwagen zien of je met een 14, 15 of een 17 kuub te maken hebt namelijk aan de leidingen op de bollen. Een 14 kuub heeft ze tussen de twee bollen lopen, de 15 kuub heef ronde leidingen aan de buitenkant en de 17 kuub heeft hoekige leidingen aan de buitenkant lopen. Philotrain brengt in schaal 0 een prachtig model uit van een 14 kuub.

Welke versie qua leidingen heeft dan voorbeeld gestaan voor het leidingverloop op de Roco uitvoering ?

Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: Sikkeman op 11 March 2010, 22:24:55
De 17 kuub. Roco heeft alleen deze uitgebracht.
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: RJ op 03 April 2011, 12:04:10
Even een flinke schop...
Werden de bollenwagens gebruikt voor vervoer naar papierfabrieken (kalk? kaolin?)?
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: MB6400 op 20 July 2011, 11:01:12
Welke versie qua leidingen heeft dan voorbeeld gestaan voor het leidingverloop op de Roco uitvoering ?



Met bovenstaande kennis destijds opgedaan in dit draadje was ik laatst bij de "haven" in Enschede.
wat schetst mijn verbazing, daar staat een 17m3 bollenwagen (volgens de opschriften) en hoewel deze zeker niet in perfecte staat is kun je duidelijk zien dat de leidingen niet over de kopse kant van de bollenwagen lopen maar tussen de bollen op een verdeelpunt ?! De wagen staat tussen containers dus foto's maken was/is erg lastig.
Het lijkt erop dat er dus op dat er 2 verschillende 17m3 Bollenwagens waren ?!

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor ??
Titel: Re:Bollenwagen, diverse vragen
Bericht door: MB6400 op 10 March 2015, 21:45:09
Even een flinke schop...
Werden de bollenwagens gebruikt voor vervoer naar papierfabrieken (kalk? kaolin?)?

Ik was door wat oude draadjes aan het lopen om info over bollenwagens op te halen en was met name even benieuwd of iemand het antwoord weet op de vraag in de "quote" ??