BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Theo L. op 01 November 2008, 13:30:09

Titel: Ervaringen met de nieuwe minitrix Kof 12579 of 12580?
Bericht door: Theo L. op 01 November 2008, 13:30:09
Goedendag allen,

Is er al iemand met ervaringen inzake de nieuwe minitrix Kofjes, nummers 12579 of 12580.
Met name tav het rijgedrag op wissels is iets waar ik benieuwd naar ben.

Alvast dank voor de reacties.

Theo
Titel: Re: Ervaringen met de nieuwe minitrix Kof 12579 of 12580?
Bericht door: bas den boer op 01 November 2008, 13:57:59
niet met die kofs alleen 12544.

groetjes, bas
Titel: Re: Ervaringen met de nieuwe minitrix Kof 12579 of 12580?
Bericht door: Robert_N-Nm op 01 November 2008, 15:45:24
Geen persoonlijke ervaring maar ik heb wel het een en ander meegelezen op 1zu160 (http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_suche.php?sb1=minitrix+K%F6f&sh=1). Misschien heb je er wat aan.

Robert
Titel: Re: Ervaringen met de nieuwe minitrix Kof 12579 of 12580?
Bericht door: HansQ op 01 November 2008, 16:54:35
Hallo Kof liefhebbers,

Ik heb de 12439, die technisch gelijk is aan de 12544, 12579 en 12580.
Ik heb ook een paar van de oude Arnold Kofjes, die je tegenwoordig op beurzen voor rond de Euro 50 te pakken kunt krijgen, maar die vaak last hebben van kapotte tandwielen waarvoor bijna geen vervanging meer te krijgen is.

De Arnold Kof is intussen door Arnold-Hornby ook weer uitgebracht geloof ik, ik meen er al een gezien te hebben bij Wapstad in Rijswijk. De adviesprijs daarvoor is Euro 100, wat ik dan in vergelijk met de Minitrix veel geld vind, want die is voor de adviesprijs van Euro 130 met licht, digitaal, de motor niet in de cabine en gedetailleerder.

De rijeigenschappen van de Arnold Kofjes die in de nieuwe versie technisch nog hetzelfde zijn als 20 jaar geleden is zoals te verwachten voor zo'n klein lokje op schaal N: rijden veel te hard en blijven vaak staan op wissels met plastic hartstuk bij lagere snelheden dus lage spanning.

De Minitrix vind ik digitaal heel goed rijden, mooi op schaalsnelheid te brengen en ik heb de indruk dat ze onder digitale spanning minder snel blijven staan op een wissel met plastic hartstuk. Als je ze analoog gebruikt hebben ze volgens mij vergelijkbare eigenschappen als de Arnold, maar ze lopen minder hard. Dat heeft dan als voordeel dat het een betere schaalsnelheid is maar ze blijven dan ook sneller staan...

Naar mijn ervaring met dit soort kleine lokjes is trouwens de enige manier om ze echt betrouwbaar te laten rijden er een (2-assige) wagon achter te hangen waarvan je de assen gebruikt voor extra stroomafname. Bij de Minitrix heb ik qua trekkracht met een wagon getest op een Minitrix R1 bocht en dat gaat goed, 2 wagons wordt bij die radius al te zwaar. Achter de Arnold zou ik niet meer dan 2 wagons hangen...

Mijn conclusie is dat de Minitrix en de Arnold qua betrouwbaarheid op een analoge baan niet zoveel verschillen, het zijn immers beide kleine lokjes met maar 2 assen dicht op elkaar. Ik heb de indruk dat de trekkracht van de Arnold groter is, die heeft dan ook een grotere motor. Ik vind dat je bij de Minitrix meer waar voor je geld krijgt en verkrijgbaarheid van de nieuwe Arnold versie is volgens mij nog laag.

Als ik een advies zoun moeten geven:
- Wil je digitaal, verlichting, meer detail, open doorkijk door de cabine en/of lagere schaalsnelheid en wil je wel wat meer betalen: neem de Minitrix.
- Wil je alleen analoog, wat meer trekkracht en wil je minder betalen, zoek dan een goede (pas op met de tandwielen!) 2e hands Arnold of wacht op aanbiedingen met de nieuw Hornby-Arnold lichting.

Ik ben benieuwd hoe de betrouwbaarheid van de Minitrixjes gaat uitvallen en of ze hetzelfde euvel gaan krijgen met de tandwielen als de Arnold (Minitrix heeft meer loks met dat probleem zoals de 6400). Ook ben ik bebeiuwd hoe reparabel de Minitrix is, ik ga er nog 1 uit elkaar trekken maar ik heb de moed nog niet kunnen opbrengen...    :-X

Is er al iemand zo moedig (of gek   ;D   ) geweest om er 1 uit elkaar te schroeven? Zoja, dan hoor ik graag hoe want ik haal dat niet uit de bijgeleverde tekening...

Alvast bedankt,
Titel: Re: Ervaringen met de nieuwe minitrix Kof 12579 of 12580?
Bericht door: Robert_N-Nm op 01 November 2008, 17:12:54
Hoi,

Voor de arnold Köf's heb je vervangende tandwielen voor €5,95 + 1,10 verzendkosten bij de firma KH-modellbahnbau (http://www.kh-modellbahnbau.de/) (art.nr 8810). Die zijn in principe direct leverbaar en gemakkelijk te verwerken (en ook nog eens van messing). Heb ze ook gebruikt voor m'n RBe 540 van Arnold, loopt weer als een zonnetje. Je hebt misschien een ruimertje nodig en thats it.

Het minitrix MaK probleem heeft net als arnold betrekking op de tandwielen om de assen van wielstellen. Die splijten (overigens is dat meer een probleem van de laatste modellen (De eerste modellen rijden bij mij nog steeds (7 jaar alweer) zonder problemen). Minitrix heeft inmiddels vervangende assen beschikbaar voor de MaK geloof ik. Je gaat toch niet vertellen dat die %#*!! weer zo stom zijn geweest om plastic in de Köf-modellen te gebruiken.

Robert
Titel: Re: Ervaringen met de nieuwe minitrix Kof 12579 of 12580?
Bericht door: bas den boer op 01 November 2008, 20:44:27
bij die van minitrix kan ik me snelheid aanpassen.
Titel: Re: Ervaringen met de nieuwe minitrix Kof 12579 of 12580?
Bericht door: HansQ op 03 November 2008, 23:37:16
Robert,

Ik heb m'n Kofje net onder een loeplamp gehouden en zonder 'm uit elkaar te halen weet ik 't niet zeker maar het lijkt er enorm op dat het (zwarte) opgeperste kunststof tandwieltjes zijn.
Dat hoeft overigens geen probleem te zijn als ze dezelfde kwaliteit nylon hebben gebruikt die je ook in Kato of Tomix loks vindt, maar dan had er niet in de handleiding gestaan dat je ze moet smeren met olie...    :-|

Maar ik ben en blijf er blij mee, loopt fantasties, top gedetailleerd en niet groter dan de helft van m'n duim, een schatje!     :D