BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Robert_N-Nm op 31 October 2008, 15:53:10
-
Hoi,
Inleiding
Hobbytrain heeft sinds enige jaren een taurus in het assortiment zitten, vele van jullie kennen het model wel. Hobby model, betrekkelijk goede rij-eigenschappen en vooral een zachte prijs. Het model werd als eerste door conrad uitgegeven en al snel stroomde de klachten binnen. De lok kon niet gekoppeld worden, laat staan kortgekoppeld. De oorzaak een verkeerd ontworpen NEM-schacht. Als oplossing werd er een verlengde standaard haakkoppeling ontwikkeld (een prima eerste oplossing overigens) maar ja, ik wil flm profi kortkoppeldingen (9545) en dat was daarmee nog niet opgelost.
Sinds halverwege dit jaar worden echter vervangende NEM schachten aangeboden door Lemke-Hobbytrain onder de artikelnummers H2700-1A (antraciet-grijs) en H2700-1B (zwart).
De benodigdheden
Een taurus van de eerste generatie (eigenlijk alle taurussen van voor dit jaar, de EK-tauri hebben de nieuwe NEM koppelingen al)
Een kortkoppelsetje H2700-1A of -1B, afhankelijk van de kleurstelling van de taurus in kwestie. Kosten kwanta 9,95.
Een schroevendraaier
Maskeertape (0,5 cm) van Tamiya
Geduld, en nog eens geduld. En anders in ieder geval een stressballetje om vliegende stieren (Red Bulletjes) te voorkomen.
De ombouw
Allereerst een fotootje van de patiënt; Hobbytrain taurus H2741 in Mittelweserbahn kleurstelling.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00929.jpg)
Een close up van de huidige koppelingen.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00930.jpg)
Die dus niet werken als je de 9545 van FLM wil gebruiken.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00939.jpg)
En de implantaten nodig om deze ingreep tot een succes te maken (in dit geval H2700-1A).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00932.jpg)
Als eerste verwijderen we de kap zodat de klipjes die de oude koppelingen op hun plek houden vrij komen te liggen. Vervolgens nemen men een schroevendraaier en wat goed gedoseerde kracht om de klipjes (4st.) 1 voor 1 open te duwen eerst de linker en dan de rechter zijde (het maakt niet of je links of rechts begint overigens :mrgreen:).
De draaistellen moet je laten zitten want om die te verwijderen moet je het chassis uiteen nemen en dan mag je na het plaatsen van de koppelingen de boel weer loshalen om de draaistellen terug te plaatsen.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00933.jpg)
Vervolgens gaan we de nieuwe houdertjes plaatsen met behulp van wat Tamiya masking tape. Dit is wel handig want de koppelingen hebben twee verende uiteindjes die anders niet op hun plek blijven zitten (volgende foto). Door die een voor 1 vast te plakken en wat aan te duwen blijven ze zitten in het houdertje en kan jij de hele handel onder het chassis bevestigen.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00940.jpg)
Zodra de koppeling op z'n plek zit kan je het maskeertape er gemakkelijk weer tussenuit trekken (want het plakte niet erg sterk). Het resultaat is een nieuwe schacht en iets kortere bufferbalk. Het stootwerk wordt zo geplaatst.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00934.jpg)
Het verschil met de oude schachten (eerst de oude en dan de nieuwe)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00935.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00936.jpg)
Even testen dan maar. En ja ook dat is een succes
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00938.jpg)
Het eindresultaat met de kap erop.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00941.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Ondefinieerbaar%20modelspoor/DSC00942.jpg)
Conclusie
De setjes zijn niet zo heel gemakkelijk te plaatsen in mijn beleving omdat de vering van koppelingen nogal gemakkelijk uit het houdertje komt. Maar met een half uurtje moeten ze er wel onder te frotten zijn. Het resultaat is wel erg goed. Je bent het korkoppelprobleem kwijt en omdat de baanruimers ook wat hoger tov het spoor liggen heb je ook minder last van aanlopen in hellingen.
Robert
-
Goed verhaal, Robert. Duidelijke foto's. Daar hebben we nog es wat aan.....
Nog één opmerking: om het af te maken moet je hem eigenlijk ook een beetje verlagen, en dan niet in de IkhebmijnlelijkeGolftype1dieuitelkaarpleurtvanellende-verlagen stijl. Kijk even op 1zu160, want daar staat dat ook. Met dergelijke close-up foto's zie je wel dat de buffers van de loc hoger staan dan die van de wagon erachter.
Ikzelf vind het niet zo'n punt, bij mij rijdt alles langs en staat het niet lang stil (....), maar ik kan me voorstellen dat iemand het minder vind. Bovendien is er een duidelijke handleiding voor....
J
-
Hee J,
Dank, het was echt noodzakelijk voor mij om de boel aan te passen aangezien ik liefst van die koppelwagen onzin af wil in de toekomst. Goederentreinen wil ik liefst qua lok kunnen varieren. Personenvervoer gaat toch grotendeels in vaste wagenstammen. Koppelwagens zijn alleen leuk als ik de Taurus even in Boppard laat buurten.
Dat ombouwen is overigens geen ingreep van een half uurtje. Het hele chassis moet aan gort gezaagd worden en er moeten flink wat dingen op de print aangepast worden om de kap te laten zakken. Dat kan bij de mijne sowieso niet meer aangezien ik nog een Sx-decoder erin heb zitten (en waar ga ik die dan weer laten, zeg maar).
Maar voor de liefhebber: 1zu160-klik (http://www.1zu160.net/umbau/hobbytrain-taurus.php) (uiteraard Duitstalig)
Robert