BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bas van Heiningen op 30 October 2008, 16:17:07
-
Ik ben bezig een module baan te bouwen, en daarvoor is al wat rollend materieel. Echter dit is van diverse merken, en ook al wat oudere wagons.
Welke koppeling is het best geschikt om alles koppelbaar te maken. Graag jullie advies. :-|
-
Op alles dezelfde koppeling, denk je ook niet?
Zonder dollen Bas, even de zoekfunctie gebruiken en je vind heel wat draadjes waarin de mening over verschillende koppelingen worden gegeven.
-
Bas, welk merk rijdt je en welke schaal?
Groet Jaap
-
Visueel is de Fleischmann profi het mooist. Maar met aankoppelen moet de loc flink tegen de trein duwen. Märklin of de nieuwe Roco kortkoppelingen werken goed, maar zijn weer erg grof.
Als compromis houd ik voor locs de oude Roco beugelkoppeling aan en zijn treinstammen met Fleischmann profi kortgekoppeld. Dat beperkt je wel in het rangeren.
Eigenlijk is het wachten op een kadee-achtige koppeling voor Europese modellen.
-
Er bestaan al heel lang Kadee koppeling voor Europese modellen.
Kadee nr 17 tm 20 hebben zelfs een NEM 362 aansluiting
Groot voordeel is dat je met de onzichtbare magneet onder je ballast bed prima kunt ontkoppelen.
-
Maar het nadeel van Kadee's is weer dat ze geen starre verbinding vormen, en dat daardoor de kortkoppelmechanieken niet werken.
Ik hou 't in rijtuigstammen op de oude Roco kortkoppeling, en voor de locs vooralsnog op de beugelkoppeling.
-
Rij zelf met 3 soorten koppelingen Roco kortkoppeling, Fleischmann profi en de Roco universeelkoppelingen.
De kortkoppelingen van Roco zitten op de rijtuigen en loc's en functioneren goed en koppelen goed. Wel opletten bij opritten en afritten dat dit goed ligt want hier hebben ze de neiging om sneller los te laten. Zijn wat dunner als bv. de Fleischmann profi koppelingen.
De Fleischmann profi koppelingen zitten op mijn goederenwagens functioneren en koppelen goed. Echter heb ik wel eens het probleem dat deze koppelingen op mijn Roco rijtuigen niet willen koppelen of met "geweld". Deze gebruik ik dus niet meer op mijn rijtuigen.
De Roco universeelkoppelingen zijn ook best goed je kunt er kort gekoppeld mee rijden. De afstand tussen de b.v de rijtuigen is dan net wat meer als bij de kortkoppelingen , maar minder als bij de beugelkoppelingen.
Deze koppeling lijkt op de beugelkoppeling.
Dion
-
Tot nu toe had ik alles met Fleischmann Profi uitgerust, maar na het zien van de Krois koppelingen zal ik mijn (gelukkig kleine) goederenpark gaan omzetten naar Roco universeel. Na wat testen zie ik namelijk verschil niet qua buffer-buffer afstand tussen Fleischmann Profi en die Roco Universeel koppeling
(Getest met een paar Roco Gbs wagons, met KK mechaniek)
Voor de rest bevallen de Profi koppelingen uitstekend, eigenlijk nooit last van spontaan ontkoppelen en veel rangeren deed ik toch niet (al zal de nieuwe baan een klein goederenoverslagpunt krijgen, vandaar dus de Krois)
-
Maar het nadeel van Kadee's is weer dat ze geen starre verbinding vormen, en dat daardoor de kortkoppelmechanieken niet werken.
In feite is een kortkoppelmechanisme een oplossing voor een ander probleem nl te krappe bogen. ;D
-
Het kan nog erger:
Roco universeelkoppeling op de lok en eerste wagen van een vaste stam omdat de Rco uni mooier (ont)koppelt dan de Profi.
De rest van de stam met Fleischmann profi of Roco kortkoppeling
Daarnaast ook nog wagens uitgerust met Märklin kortkoppeling die weer past op de Roco universeelkoppeling wat rangeren dan wel weer makkelijker maakt.