BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: frontera op 29 October 2008, 22:53:18
-
Hallo modelbouwers,
Ik ben serieus van plan om een modeltrein te bouwen waar veel vraag naar is, maar voordat ik 1000 stuks laat etchen van een willekeurig model vraag ik u advies.
Welk type en/ of serienummer van een NS,SS, of HIJSM ziet u graag verschijnen in HO (1:87)
Voor alle duidelijkheid, geef aan welk serie of type nummer,tijdperk treinstel of lok ziet u graag verschijnen?
Alvast bedankt voor u medewerking.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Ik denk dat je met elke nederlandse stoomloc wel liefhebbers aanspreekt. Mijn persoonlijk favoriet bestaat al in kitvorm.
-
Kan je iets specifieker zijn voor wat betreft het tijdperk?
Wat mij betreft: alle NS treinstellen van na de 2e Wereldoorlog die nog niet in 1:87 zijn uitgebracht c.q. niet zijn aangekondigd of modellen die wel eens zijn uitgebracht, maar dit sterk gedateerd zijn. :)
-
Het is inderdaad de vraag wat precies het tijdperk is, ik hoop altijd nog op een Wadloper of Buffel.
-
Praten we nu over een kit, een kant en klaar model in de Philotrain prijsklasse of een zeg maar kant en klaar model in de confectie/grote merken prijsklasse?
Groeten Stephan.
-
Als Paul een serieuze aankomende fabrikant is en wij de serieuze toekomstige klanten, kan ik me voorstellen dat Paul wat meer informatie geeft.
Los van de keuze welk type of serienummer gewenst is, weet ik uit het vorige draadje niet meer dan : Geen karton, geen hout, geen messing, geen plastic, geen 3D-print. Wat blijft nog over naast chocolade of Delfts Blauw ? En welk marktsegment gaat het worden - de 'luxe prijsklasse' ? Een startend bedrijf heeft toch vast wel 'iets' beschikbaar aan informatie over de plannen.
Sander
-
Het vorige draadje ken ik niet, maar ik heb inmiddels vernomen dat we het in het luxe segment moeten zoeken.
Er zijn wat mij betreft veel NS stoomloc's die ik graag op mijn baan heb staan maar kwa prijs heb ik hiervoor mijn grenzen, dus is input van mijn kant niet echt relevant.
Misschien is het voor de aankomende fabrikant handig dat als het om een stoomloc gaat er een te nemen die ook in het NSM staat, dit kan het afzetgebied waarschijnlijk wel wat vergroten.
Groet Stephan.
-
Mijn voorkeur gaat vooral naar goederenvervoer. Tijdperk V en (voor zover officieel bestaat) VI. Het hoeft niet beperkt te zijn tot loc's. Denk bijvoorbeeld aan fraaie varianten container transport. Niet noodzakelijk NS, alle herkenbare Nederlands opschriften passen.
Sander
-
Hallo allemaal,
Als ik modeltreinen voor de Nederlandse markt zou gaan maken zou ik beginnen met wat ik denk inkoppers zullen zijn. bv de NS 3737 en NS 6300 voor de stoom liefhebbers, en een NS 1500 voor modernere tijden.
Kits hiervan bestaan / bestonden al, maar ready to run nog niet geloof ik.
Met een NS 1500 komt er zeer waarschijnlijk ook belangstelling vanaf de andere kant van de sloot.
Groeten, Alexander
-
Er zijn al een aantal topics met inventarisaties geweest. Waarom dan nu weer?
Met andere woorden: Wie is Paul, en vanwaar deze vraag?
Gr/H
-
Hoi allemaal,
Beetje vaag draadje dit. Ik moet nog beginnen aan m'n DJH NS 5500. Weet niet of zij groen wordt met verhoogde tender of het wijnrode HSM livrei.... ???
Erik.
-
een nederlandse stomer zou het voor mij worden dan: van bijvoorbeeld een 3700 zijn lekker veel varianten te maken met verschillende tenders, cilinders etc. verder kan ik wel alle stoomlocseries opnoemen, ik zou overal blij mee zijn. Verder zouden vooroorlogse rijtuigen wel erg leuk zijn, coupe- of doorgangsrijtuigen, daar is ook nog niet veel van voor een redelijke prijs verkrijgbaar.
Sander
-
Ik zou absoluut kiezen voor de Buffel!!! Dat is een fantastisch mooi model!
-
Een 3700 die ook veilig door een boog kan rijden. (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162088) Dus geen dure kleinserie.
-
Doe maar een DE-5 in de laatste uitvoering (1974) en dan zo innovatief dat-ie ook betaalbaar is...
-
Op marktplaats staat wat meer informatie:
http://link.marktplaats.nl/204271541
-
Voor mij ook; graag een nederlandse stoomlocomotief, liefst een vooroorlogse.
Uiteraard is de serie 3700 favoriet, maar ik zou ook al eg blij zijn met een uitstekende kap van een 6200 die dan op het bekende ingekorte Roco-onderstel gezet kan worden.
-
Niet om het een of ander maar de oproep zoals die op Marktplaats staat, had wel in beter Nederlands gesteld mogen worden. Zeker als nieuwe en startende onderneming zou je je bewust moeten zijn van je externe communicatie. Daarin kun je je geen fouten veroorloven.
Eelco
PS: een NS 1700?
-
Dag Paul.
Ik zou gaarne een stoomlok van de serie 3700 en van het WD 73755 Longmoor (later NS 5085) op het verlanglijstje willen zetten. De laatste is wel in model, echter niet in de schaal H0.
Greetz,
Noppie.
-
SM90 (railhopper) ben ik ook nog nooit in model tegen gekomen, misschien is dat een idee. en zoals al eerder genoemd, DH I/II, DM90 en uiteraard de 3737.
-
Mijn wens is al jaren een NS 6300...............
Pewiam
-
Ik wil graag
SLT Sprinter, NS 1700, DM'90 , SM'90 , VIRM (juiste uitvoering + juiste lengte en details).
SM'90 & DM'90 werden door Trawos gemaakt
-
Moeten we dit serieus nemen? Nog afgezien van de taal en spellingsfouten. ??? ??? ???
Erik, Goes.
-
een nederlandse stomer zou het voor mij worden dan: van bijvoorbeeld een 3700 zijn lekker veel varianten te maken met verschillende tenders, cilinders etc. verder kan ik wel alle stoomlocseries opnoemen, ik zou overal blij mee zijn. Verder zouden vooroorlogse rijtuigen wel erg leuk zijn, coupe- of doorgangsrijtuigen, daar is ook nog niet veel van voor een redelijke prijs verkrijgbaar.
Sander
Sluit me hier volledig bij aan, waarbij de C6400 hoog op mijn lijstje staat wat rijtuigen betreft.
-
Dan hoort daar ook een AB 7521 bij :-*. Staat er nog eentje in Drenthe, alleen ontbreekt er iets aan! >:(
Erik.
-
Tijdperk 1930-1958
NS 1600, NS1700, NS5500, NS5800, NS 7700, NS8500, NS 8700
Verder personen materieel en goederenmaterieel
Gr. Ed
-
De foto op Marktplaats is trouwens van Nico Spilt. Zal mij benieuwen of hij dat weet...
E.
-
Wat modern spul betreft lijkt een Buffel mij ook wel wat (zou hem zeker kopen).
En dat nog geen enkel fabrikant met een Wadloper is komen aanzetten......
-
De grootste behoefte is denk ik een echte Nederlandse stoomloc: 1600, 1700, 2100, 3700, 3900, 6000, 6100, 6200, 6300. Een van die zou fantastisch zijn.
Rijtuigen: Ovaalramer (actueel!) en AB7521 (of gaat Gerco dat al doen?)
Wat het na-oorlogse materieel zijn we denk ik inmiddels al erg verwend!
-
Tevens zoeken we modelbouwers met hart en nieren
Tja...
Maar goed, een 3700, rijtuigen C12 en ovale-ramers zou ik graag zien verschijnen. Maar om eerlijk te zijn heb ik net zo lief dat deze eens door Roco of zo worden uitgebracht.
-
Moeten we dit serieus nemen? Nog afgezien van de taal en spellingsfouten. ??? ??? ???
Erik
Precies!
Ik de catagorie meest vage vragen aller tijden komt deze zeker in de top 10! :-X
Ik denk dat ik zo ook maar eens een draadje ga starten met de vraag "wat is jullie lievelingskleur?!" ;D ;)
En dan heb ik het overigens nog niet eens over, hoe ga je in vredes naam de "onderzoeksresultaten" ...met andere woorden, deze hele berg ongeordende reacties, analyseren tot er een conclusie uit gerokken kan worden? :-|
m.v.g.
Mark
-
Persoonlijk lijkt de tijd rijp voor een stoomlocomotief van NS en dan eentje die ook in de vooroorlogse tijd is ingezet. Wellicht is het handig als de locomotieven ook worden ingezet of zullen worden ingezet als museumlocomotieven:
- De NS 6501-6513. Hoorn-Medemblik is bezig met de restauratie van de 6513. (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=1434&highlight=shmns+6513) Dit model is ook in het buitenland ingezet als industrielocomotief.
- NS 7701 -7744. (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1015&lan=nl) De beroemde Bello van Hoorn-Medemblik
- NS 8101-8130 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1001&lan=nl). Bij de MBS rijdt hier een exemplaar van. Het is een oorspronkelijk ontwerp van van Backer en Rueb
Het voordeel van deze locomotieven is dat ze zowel op spoorlijnen als tramlijnen zijn ingezet. De interlokale tram is wat mij betreft een heel vruchtbaar thema voor modelspoor. Het was een kleinschalig spoorbedrijf, met krappe bogen en de emplacementen waren redelijk uitgebreid en toch beperkt in oppervlakte.
Groeten,
Marco
-
Ik zie dat het weer om klein serie gaat ???
Er zal best veel belangstelling zijn maar dan moet het wel een model zijn onder de 300 euro met goede rijeigenschappen.
-
Ik denk ook aan echt Nederlandse stoomlocs zoals de serie NS1700, 2100, 3700, 6200 en 6300
-
Nu we toch aan het bomen zijn, wat dachten jullie van een blokkendoos mABD en een middenbalkonner. Van deze serie 4+10 is er geen enkel exemplaar bewaard gebleven! :'(
Erik.
-
ik zou ook al eg blij zijn met een uitstekende kap van een 6200 die dan op het bekende ingekorte Roco-onderstel gezet kan worden.
Als deze kap / bouwpakket net zo zouden kunnen worden als de Makette "Knapsack" voor een BR 89........
NS 9500 behoort dan ook tot de mogelijkheden.
-
Nou voor het geval je er iets aan hebt. Ik zou graag een H0 class 58 van ACTS zien. Een 1500 zou ook leuk zijn. Verder nog een buffel of wadloper.
Marcel
-
Als Paul een serieuze aankomende fabrikant is en wij de serieuze toekomstige klanten, kan ik me voorstellen dat Paul wat meer informatie geeft.
Los van de keuze welk type of serienummer gewenst is, weet ik uit het vorige draadje niet meer dan : Geen karton, geen hout, geen messing, geen plastic, geen 3D-print. Wat blijft nog over naast chocolade of Delfts Blauw ? En welk marktsegment gaat het worden - de 'luxe prijsklasse' ? Een startend bedrijf heeft toch vast wel 'iets' beschikbaar aan informatie over de plannen.
Sander
Ja, als er langs deze weg input wordt gevraagd, dan is het toch wel handig als er wat basale informatie over de bedoelingen wordt gegeven.
Tot die tijd denk ik alleen maar: ojee, het is weer zover.
Het heeft kennelijk iets met vallende blaadjes te maken ofzo.
-
Lok 23 van de WSM of een backertje ;D
(http://www.nmld.nl/pix/SHM_LARGE_loc23.jpg)
(http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1011&lan=nl)
bron: De Nederlandse Museummateriaal database
Grt Erwin
-
Beste Paul,
Van de HIJSM zou ik graag de plan U in 1/87 zijn verschijnen.
:)
Gr.
Mark
-
Ja, als er langs deze weg input wordt gevraagd, dan is het toch wel handig als er wat basale informatie over de bedoelingen wordt gegeven.
(...)
Voor de goede orde, Paul stuurde mij naar aanleiding van mijn vraag een PM. Een volkomen nietszeggende reactie. Allereerst de melding dat hij niets mag zeggen, omdat dat reclame maken zou zijn. Vervolgens de uitleg dat alles "hoge kwaliteit" gaat worden en "op een speciale manier" gemaakt zal gaan worden.
Paul sluit af met "Het wordt en blijft een betaalbaar produkt".
Kortom, zelfs in een PM krijg je nauwelijks een antwoord. Nietszeggende vage kreten, geen website beschikbaar en op Marktplaats en 'n forum vragen wat je moet gaan fabriceren ..... Ik kan er me echt niets bij voorstellen.
Sander
-
Inderdaad een vage bedoening. Ik ga maar eens afwachten wat er van komt. In ieder geval niet vooruit bestellen, en zeker geen voorintekenprijs betalen.
Maar mocht het toch wat worden, dan heb ik wel interesse in een dieseltreinstel.
-
Beneluxers
Ik heb Paul hiervoor gewaarschuwd.(deze reacties)
We herinneren ons vast nog wel een zekere Mart die ook modeltreinen ging maken enz enz.
Compleet met site en weet ik al niet meer.
Ik heb Paul dus verzocht geen reclame te maken, en snel met meer bedrijfsinfo te komen.
Want de ellende die we toen hebben gehad, willen we hier niet nog een keer.
-
Plan U in de rode kleur.
Groeten,
Jarno
-
Een loc of treinstel binnen de kortste keren ??????
Ja, en dat al die taal en spelfouten...brr
Harm
-
Een loc of treinstel binnen de kortste keren ??????
Ja, en dat al die taal en spelfouten...brr
Harm
Taalfouten, Opsolder met een S ?
-
Fout; ruzie maken met een potentiële klant.
-
Fout; ruzie maken met een potentieële klant.
Maken we het er niet een beetje naar? Een (potentiële) aanbieder wordt hier aangevallen op zaken die niets met modelbouwkwaliteiten te maken hebben. En het is nou eenmaal niet iedereen gegeven om foutloos Nederlands te schrijven. Daarvan zijn ook in dit draadje genoeg voorbeelden te vinden, zelfs van mensen die juist daarop kritiek leveren.
Ik ben er veel meer voor om gewoon te doen wat Paul vraagt en aan te geven wat onze voorkeur is. Dan zien we wel waar hij mee komt en of we het de moeite waard vinden.
Mijn voorkeur gaat uit naar locs die niet of niet meer leverbaar zijn: NS1700 (naoorlogse uitvoering), NS4000, NS4700, NS6100.
Ton
-
Plan U in 't geel en plan T zou ik wel leuk vinden.
Gr. Dirk
-
Ik heb Paul dus verzocht geen reclame te maken, en snel met meer bedrijfsinfo te komen.
Dan lijkt me de beste oplossing dat Paul een eigen website inricht en daar uitlegt wie hij is en wat zijn plannen zijn.
Kan hij hier volstaan met een link.
-
Nu we toch aan het bomen zijn, wat dachten jullie van een blokkendoos mABD en een middenbalkonner. Van deze serie 4+10 is er geen enkel exemplaar bewaard gebleven! :'(
Erik.
Lijkt mij meer in de lijn liggen van Kleinspoor. De ABec (middenbalkonrijtuig) staat daar in de catalogus, zij het tijdelijk niet meer leverbaar. Ik heb er naar gevraagd en het schijnt echt tijdelijk te zijn. Dus: Kleinspoor met maitjes bestoken dat we die Blokkendozen graag willen hebben.
Ton
-
Maken we het er niet een beetje naar? Een (potentiële) aanbieder wordt hier aangevallen op zaken die niets met modelbouwkwaliteiten te maken hebben. En het is nou eenmaal niet iedereen gegeven om foutloos Nederlands te schrijven. (Zie ook bovenstaand citaat.)
Ik ben er veel meer voor om gewoon te doen wat Paul vraagt en aan te geven wat onze voorkeur is. Dan zien we wel waar hij mee komt en of we het de moeite waard vinden.
Mijn voorkeur gaat uit naar locs die niet of niet meer leverbaar zijn: NS1700 (naoorlogse uitvoering), NS4000, NS4700, NS6100.
Ton
Kijk, eindelijk eens iemand die het begrijpt, daar heb ik wat aan.
Dank je wel :)
-
Het is voor alle geïnteresseerden te hopen, dat er in eventuele toekomstige modellen minder fouten zitten, dan in het bewuste Marktplaats-tekstje.
Ik zal in geen geval iets bestellen, ik ben namelijk NSB-fanaat.
groet:Marnix
-
ik ben namelijk NSB-fanaat.
groet:Marnix
volgens sommige HELEMAAL fout ;)
(Zo doen "de Bladen" dat ook)
-
B12c rijtuigen serie 6400 ( de stalen coupérijtuigen) doen het leuk achter een 3700, maar ook in de 'klompentrein' achter een 2200 of 2400 in de jaren 50/60.
Een Plan U wordt ook node gemist. Verschillende uitvoeringen mogelijk en het kan een toppertje zijn naast de volgend voorjaar komende Blauwe Engelen.
-
Paul, stel je eens voor, en vertel vanwaar hier deze vraag. Dat maakt toch een wat andere indruk.
Gr/H
-
Een goed lopende NS 6317!
-
Hallo Allemaal,
De strijd gaat tussen de NS 3700 serie en de wadloper, inmiddels heb ik alle licenties binnen, a.s. maandag heb ik een afspraak met de etcher en dan gaat het echt beginnen.
Er kan nog steeds gereageerd worden op de vraag want ik ben niet van plan te stoppen met twee modellen.
Paul
-
a.s. maandag heb ik een afspraak met de etcher
Ah, dan weten we al wat meer.
-
Mat 57 en Mat 54 viertje.Deze gekoppeld aan de Piko Hondekop heb je toch een mooie Stam Amsterdam -Rosendaal-Brussel.
Voor weinig (ben nu eenmaal Nederlander)
-
Een betaalbare Benelux-hondekop lijkt me idd ook wel wat 8)!
Erik.
-
Hallo Allemaal,
De strijd gaat tussen de NS 3700 serie en de wadloper,
Zou ik eerst de wadloper doen, lijkt me eenvouder te ontwikkelen dan een stoomlocomotief.
(ik zou als de prijs/kwaliteit verhouding goed is, beide kopen)
-
Zou je misschien iets van een prijsindicatie kunnen geven. Ik vind beide namelijk wel intresant maar bijvoorbeeld niet meer als ze 800 euro gaan kosten. Als je een prijsindicatie geeft kunnen mensen ook aangeven of ze ook echt van plan zijn het model te kopen.
Weet je verder trouwens al welke wadloper je wilt gaan maken. Zoals ze geleverd werden of na de verbouwing. Wil je ook de witte veolia en groene noordnet maken of alleen een NS? Worden het 1tjes of 2 tjes?
Marcel
-
Volgens mij gaat dit draadje culmineren op 01-04-1009...
-
Nou dan zou het al meer dan 999 jaar bekent moeten zijn ;)
-
Oops... ;D 2009 natuurlijk.
-
Nou de wadloper in de veolia uitvoering lijkt me wel gaaf.
Alleen de veolia uitvoering kun je al in verschillende varianten maken.
De DH1 kun je in 2 uitvoeringen maken:
- Geel/grijze met witte Veolia sticker op
- Groene watfietser met Witte Veolia sticker op
De DH2 kun je in 3 uitvoeringen maken:
- Geel/grijze met Veolia sticker
- Groene Noordnet uitvoering met Veolia sticker
- Witte Veolia uitvoering met de tekst "nog 8 maanden tot de nieuwe treinen er zijn"
Jos.
-
Een plan t en een goede variant van een virm
-
Voor de plan T gaan toch allerlij geruchten....
-
zou een stammetje houten rijtuigen niet wat zijn. voor achter de vele stomers.
M.v.g erik
-
In allerijl... ;D.
Erik.
-
zou een stammetje houten rijtuigen niet wat zijn. voor achter de vele stomers.
M.v.g erik
Het probleem is dat er geen Nederlandse stomers in H0 zijn (die betaalbaar zijn).
Dus die eerst maar even ;)
-
@ bob
Een beetje spuit en knutselwerk kan je wel wat bereiken hoor.
en er waren ook duitse stomer met een nederlands nummer op de loc.
En duitse stomer zijn er zat.
Ben het ook met je eens hoor. een knappe nederlandse stomer voor een mooi prijsje.
-
Lilliput 3500-II
-
Ook E-locs hebben na WO-II nog met houten materieel rondgecrosst. Maar hoe dan ook, binnen de grenzen van de redelijkheid is er verdomd weinig stoom op de Ned. modelbaan :-|.
Erik.
-
ACTS 5800 lijkt me een leuke, maar een goeie 6400 FULL sound lijkt me leuker. Verder een leuke plan T of V100 van RRF, Spitzke, Railion, enz enz.
-
als ie maar LEUK is ;)
-
Hallo modelbouwers,
Ik ben serieus van plan om een modeltrein te bouwen waar veel vraag naar is, maar voordat ik 1000 stuks laat etchen van een willekeurig model vraag ik u advies.
Welk type en/ of serienummer van een NS,SS, of HIJSM ziet u graag verschijnen in HO (1:87)
Voor alle duidelijkheid, geef aan welk serie of type nummer,tijdperk treinstel of lok ziet u graag verschijnen?
Alvast bedankt voor u medewerking.
Met vriendelijke groet,
Paul
Vandaag ben ik bij de etcher geweest en heb de tekeningen in autocad ingeleverd, naar verwachting worden de eerste etch-platen na ongeveer 4 weken uitgeleverd daarna zal er direct aan de bouw worden begonnnen en word deze op een website geplaatst die hiervoor word gemaakt. Het eerste model wat verschijnt is de NS 3700 serie uiteraard met verschillende nummers.
Paul
Verdere suggesties zijn altijd welkom
-
jammer. Ik zag liever een plan T of sprinter, buffel Plan U
HEt zou tog een treinstel worden
-
De mogellijkheid voor een treinstel zit in de nabije toekomst, ik laat het niet bij 1 model.
-
Paul,
Uiteraard ben ik zeer benieuwd :D!
Erik.
-
Paul,
Komen er ook SS versies van de 3700? dus SS 685-778, 785-799?
-
Het eerste model wat verschijnt is de NS 3700 serie uiteraard met verschillende nummers.
Aandrijving in tender of in de loc?
Ook als SS uitvoering?
Geheel messing? Of hybride, metaal/resin?
Werkend seinbeeld?
-
DJH Model Loco (http://www.djhmodelloco.co.uk/prodloco.asp?ProdID=3141) heeft toch al zo'n loc.
Waarom dan niet voor een nog niet in kitform verkrijgbare loc gekozen?
Gerrit F
-
Omdat nog geen tiende van de kopers het ding daadwerkelijk in elkaar zet en wie koopt zoiets nou als je alllang weet dat je het nooit gaat lukken. Een kant en klaar (betaalbaar) model zal altijd voor het grote publiekt e prefereren zijn.
Maar dat had je ook zelf kunnen bedenken toch? ;)
-
Als het lukt om een kant en klaar betaalbaar model van de NS 3700 in de markt te zetten wordt het vast en zeker een succes.
Ik ben benieuwd.
Groet Stephan.
-
Dat het om een kant en klaar model ging, had ik zo snel even niet gezien. ???
Gerrit F
-
De aandrijving komt in de lok, er komen in de loop van tijd verschillende tenders aangezien hier grote vraag naar is, daarom komt de aandrijving niet in de loc.
Ik ben bezig met het seinbeeld en verwacht daar nog een oplossing voor, dit omdat de trein uit materiaal bestaat wat in de modelbouw wereld zeer weing gebruikt is tot nu toe, over het gebruikte materiaal kan ik nog niets los laten i.v.m. ander zaken.
Allereest komt de loc in NS kleuren (groen-zwart-bruin) met verschillende NS nummers (los) maar er kan ook een geheel blanke loc worden besteld en deze kan men dan naar eigen smaak airbrushen.
De prijzen worden over ongeveer 4 weken bekend, er hoeft niets voorruit te worden betaald, er word pas betaald bij aflevering of per rembours.
Paul
-
De NBDS had toch ook een aantal van deze machines? Bovendien waren er ook karren die later een vergelijkbare ketel kregen. 'n Beetje combineren dan met verschillende uitvoeringen van frames en machinistenhuizen met telkens andere tenders of zo? ::).
Groet, Erik. ;)
-
Vandaag ben ik bij de etcher geweest en heb de tekeningen in autocad ingeleverd, naar verwachting worden de eerste etch-platen na ongeveer 4 weken uitgeleverd daarna zal er direct aan de bouw worden begonnnen en word deze op een website geplaatst die hiervoor word gemaakt. Het eerste model wat verschijnt is de NS 3700 serie uiteraard met verschillende nummers.
Paul
Verdere suggesties zijn altijd welkom
Goh, had je die tekeningen op de plank liggen? Moet je niet eerst een paar proefmodellen bouwen?
-
Goh, had je die tekeningen op de plank liggen? Moet je niet eerst een paar proefmodellen bouwen?
Er zijn verschillende proefen geweest om op deze manier te produceren en dat is een succes, een tekening maken is niet moeilijk, alleen het uitwerken op autocad kost wat tijd.
Wegens het speciale solderen is het leveren van kits niet van toepassing aangezien het solderen niet thuis kan worden uitgevoerd op deze methode.
-
@Paul,
Komt de aandrijving nu juist wel of juist niet niet in de loc. ???.
De eerste regel spreekt zichzelf nl. tegen. Het begint echter allemaal wel interessant te worden, zeker met een zeker treinstel in het vooruitzicht.
Erik.
-
Die 3700 staat me wel aan!
-
Een mooi betaalbaar, kant- en klaarmodelletje met goede rijeigenschappen van de NS 3700 sla ik ook zeker niet af. ;) ;D
In ieder geval veel succes met je project, Paul.
Groetjes,
Bart
-
Wegens het speciale solderen is het leveren van kits niet van toepassing aangezien het solderen niet thuis kan worden uitgevoerd op deze methode.
Nu maak je me heel nieuwsgierig. Wat zou *ik* thuis niet kunnen solderen? Uitleg evt. per PB?
-
Er zijn verschillende proefen geweest om op deze manier te produceren en dat is een succes, een tekening maken is niet moeilijk, alleen het uitwerken op autocad kost wat tijd.
Wegens het speciale solderen is het leveren van kits niet van toepassing aangezien het solderen niet thuis kan worden uitgevoerd op deze methode.
Nou, knap hoor. Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand in een paar dagen tijd een complete set autocadtekeningen voor een modelloc maakte die ook nog in één keer goed zijn.
-
Allereest komt de loc in NS kleuren (groen-zwart-bruin)
Wat is er bruin aan een ns 3700?
Sander
-
Ondanks de vele cynische opmerkingen blijft Paul toch lekker doorgaan.
Wanneer kunnen we alvast wat foto's van de etsplaten verwachten?
-
Ondanks de vele cynische opmerkingen blijft Paul toch lekker doorgaan.
Wanneer kunnen we alvast wat foto's van de etsplaten verwachten?
Zoals eerder verteld gaat de loc volgende week in produktie bij de etcher, daarna is het ongeveer 4 weken wachten voor de fotos en het eerste product, hiervoor zal een site opgemaakt worden.
-
Jongens toch, laten we rustig afwachten. Ik heb de kookwekker gezet en over 4 weken zien we verder...
-
Wat is er bruin aan een ns 3700?
Sander
De deuren voor in het machinistenhuis
-
De deurtjes (http://www.mobiliteitsmuseum.nl/image/StoLoc_NS3737_L.JPG) ;)
Gerrit F
(die zeeeeer benieuwd naar het "onbekende" bouwmateriaal is)
-
Je hebt helemaal gelijk paul. Snap niet dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :-X. succes met de proefproductie en ik wacht met spanning op de eerste foto's!
Sander
-
Ik vraag me ook af of er behoefte is aan een bovenbouw van een NS 7700 serie die op een onderstel gebouwd kan worden van een Fleischman T3.
-
dan doe je wel flinke concessies aan de afmetingen van t ding....
-
Paul, waar ligt je liefhebberij, want we hebben het nu alleen maar over stomers. Vind ik prima overigens, kan ik alleen maar toejuichen.
-
Paul, waar ligt je liefhebberij, want we hebben het nu alleen maar over stomers. Vind ik prima overigens, kan ik alleen maar toejuichen.
Mijn liefhebberij zit ook in de stoom, maar het kwam in me op omdat de T3 onderstel aardig overheen komt met een NS 7700, veel concessies aan de afmetingen zitten er volgens mij niet.
Het is alleen volgens mij een aardig idee om dit in een later stadium te gaan maken om daaraan veel mensen een plezier te doen om nog meer stoom te maken voor de NS liefhebbers en het betaalbaar te maken.
Oh ja, het gaat om de wat nieuwere T3tjes van Fleischman en niet met het model uit de jaren 60 die een stuk groter was/is.
-
nou, de wielen van een T3 zijn een slag kleiner en de assen staan dichter op elkaar. De stoomverdeling klopt wel, das alvast leuk.
-
Ph*train heeft ook een kit gehad voor de NS 7700 op basis van Fl.T3. Was de concessie, afgezien van de wielen, dan zo groot? ???
Overigens moet ik ook nog aan m'n DJH 5500 beginnen :-X! Eerst maar 'ns een HSM zandwagentje van MK proberen ;).
Een goedlopende en betaalbare 3700 is natuurlijk altijd welkom!
Erik.
-
Ph*train heeft ook een kit gehad voor de NS 7700 op basis van Fl.T3. Was de concessie, afgezien van de wielen, dan zo groot? ???
Overigens moet ik ook nog aan m'n DJH 5500 beginnen :-X! Eerst maar 'ns een HSM zandwagentje van MK proberen ;).
Een goedlopende en betaalbare 3700 is natuurlijk altijd welkom!
Erik.
Hoi Erik, was die kit toen niet bedoeld om er een NS 8600 van te maken? van een ns 7700 serie op een T3 kan ik me niets herinneren maar ik kan me vergissen
-
Erik,
ben je niet in de war met een kit voor de NS 8600 op basis van een Fl.T3?
Hans,
die gek is op NL-stomers dus dit draadje en de verrichtingen van Paul met argusogen volgt...
Edit: Paul, je was me net voor...
-
Heren,
Ik heb me idd hopeloos vergist! :-X :-X :-X
Erik.
-
Lever al je punten maar in!
-
Eh, Stig,
Dat solderen thuis, dat gaat het niet worden denk ik.
Dat heet vacuumsolderen.
Even een stukje uit marktplaats van Paul er bij gepakt (http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26lr%3Dlang_nl%26newwindow%3D1%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla%3Anl%3Aofficial%26q%3D%2522NS+7700%2522%26start%3D10%26sa%3DN&url=http%3A//verkopers.marktplaats.nl/9493799%3Fxref%3D1).
Hij heeft hier 4 advertenties staan, waarvan de bovenste over de nieuwe productie e.d. gaat.
Leest, en dan even googelen naar vacuumsolderen, en huiver. ;D
Gerrit F
Hummmm, Interesante techniek
ps,
een stukje 'How it works' (http://www.warmtebehandelingen.nl/toon_artikel_een_kolom.asp?aid=27)
-
....en dan even googelen naar vacuumsolderen, en huiver. ;D
Ik huiver nog steeds niet, want ik heb nog niet kunnen vinden wat vacuumsolderen nou eigenlijk is. Nooit van gehoord.
-
Ben benieuwd, je plaatst dus je etsplaat in een soldeermal, evt. helemaal voorgebogen, dan soldeer tussen de spleet en eigenlijk gewoon de vacuum oven in. Zoiets als taart bakken dus. Kan ik ook! ;D
-
Klaas,
Ik had er zonet een ps'je bijgezet met een link ;)
Gerrit F
-
Stig,
Heb jij een vacuümoven dan?
Word je een platte taartenbakker. ;D
Gerrit F
-
Eh, het wordt nou wel erg ingewikkeld maar oogt zeer professioneel. Dit proces lijkt eigenlijk meer op lassen. Wat is eigenlijk het smeltpunt van messing? 800 C als min. temperatuur lijkt me knap hoog.
Erik.
-
Een vacuümoven is toch gewoon een oven waar vacuum onder hoge druk wordt ingespoten...... :)
@E.J. : Bij solderen wordt het werkstuk zelf niet gesmolten, alleen het soldeermateriaal smelt.
- zachtsolderen, op relatief lage temperatuur (< 450 °C, tin en lood)
- hardsolderen, op hogere temperatuur (> 450 °C, koper, zink en zilver)
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Solderen
Sander
-
Sander,
Even een stukje terug en bij mijn ps'je, How it works aanklikken.
Dan in het verhaal naar punt 4 solderen in ovens en dat even doornemen.
Overigens, vacuüm kun je niet inspuiten. :-|
Hier de uitleg in Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vacu%C3%BCm). ;)
Gerrit F
-
@Gerrit F, zag je die smile achter het 'vacuum inspuiten onder hoge druk' ...
-
Wat is eigenlijk het smeltpunt van messing?
Wie zegt dat het een messing product wordt? 8)
-
Eh, het wordt nou wel erg ingewikkeld maar oogt zeer professioneel. (...)
Het is maar net wat het oog wil zien ...... 8) WYSIWYG : What You See Is What You Get"
Sander
-
Hogetemperatuur Vacuümsolderen wordt toegepast o.a. bij het solderen van RVS en aluminium.
Groot voordeel is dat je geen vloeimiddel hoeft te gebruiken, zodat je naderhand niets hoeft schoon te maken.
Gr Ed
-
Een betaalbare 3700 klinkt mooi, maar ik wacht de inschrijving bij de Kamer van Koophandel van Pabij BV nog even af. Vooralsnog kent de KvK deze onderneming niet, en een BV is nogal een stap. Een stap die mij wat groot lijkt voor iemand die (zoals het nu lijkt) op eigen gelegenheid een model gaat produceren...
Eelco
-
wel leuk als ombouwset voor een T3: een 6500! je zaagt dan gewoon t achterste stuk van een T3 met de achterste as af, de aandrijving is op de middelste as dus die kun je handhaven, je zet een klein mashimaatje of faulhabertje in de ketel en je ken karren. de wielen van een T3 zijn eigenlijk iets te groot voor een 6500 maar de radstand klopt precies en tis dan een heel schattig klein rijdend keuteltje. De radstand is dan alleen wel zodanig kort dat je over geen enkel plastic puntstuk komt zonder extra sleepcontactjes...
-
Plastic puntstukken? Sorry meneer, die hebben we niet... ;D
-
ik alleen op die puinbak hier thuis gelukkig... maar ik waarschuw maar vast even ;)
-
Deze mail verzond ik van de week naar Paul:
Ik sprak vandaag Jan Barnier, de persoon die aan de wieg stond van diverse NS-modellen van Roco en ik heb hem jou idee voorgesteld.
Mocht de NS-3737 worden (een wadloper zag hij net zoals ik niet zo zitten), dan had hij de volgende ideeën cq eisen.
Houd de loc onder de 250 Euro en doe de moter in de loc en niet in de tender.
Maak niet alleen de 3737, maar biedt ook nummervarianten aan, eventueel met de 4-assige WD-tender van na de oolog.
Dan zullen mensen wellicht meerdere exemplaren kopen.
Zorg dat de ketel, wielen, drijfwerk eventueel te gebruiken zijn voor een opvolger, bv de NS-6100.
Een verkoop van meer dan 1000 exemplaren moet dan mogelijk zijn.
-
Je hebt sowieso al 4 tendertypes, locs met grote en kleine cilinders, met en zonder schoortsteenkroon, verschillende veiligheden etc. Er zijn dus inderdaad mogelijkheden genoeg.
Sander
-
Deze mail verzond ik van de week naar Paul:
Ik sprak vandaag Jan Barnier, de persoon die aan de wieg stond van diverse NS-modellen van Roco en ik heb hem jou idee voorgesteld.
Mocht de NS-3737 worden (een wadloper zag hij net zoals ik niet zo zitten), dan had hij de volgende ideeën cq eisen.
Houd de loc onder de 250 Euro en doe de moter in de loc en niet in de tender.
Maak niet alleen de 3737, maar biedt ook nummervarianten aan, eventueel met de 4-assige WD-tender van na de oolog.
Dan zullen mensen wellicht meerdere exemplaren kopen.
Zorg dat de ketel, wielen, drijfwerk eventueel te gebruiken zijn voor een opvolger, bv de NS-6100.
Een verkoop van meer dan 1000 exemplaren moet dan mogelijk zijn.
Hallo Dick, ik heb je mail gelezen maar heb nog geen reactie terug gestuurd vanwege de overweldige drukte emails die ik aan het lezen ben.
De prijs word pas over ongeveer 4 weken bekend, de NS 3700 serie is de eerste en ik wil eerst zijn hoe dat gaat voor ik verder ga. Groeten, Paul
-
Hallo Allemaal, de afgelopen dagen heb ik het hartstikke druk met het lezen van emails en ideeen, ik ben zelfs bereikt door een redacteur van een bekend blad om te publiceren in zijn blad en wat mijn ideeen zijn voor de toekomst bekend te maken , ik heb hem verteld dat ik eerst de allereerste loc op de markt breng en dan pas verder wil publiceren en bekend wil maken met wat ik nog meer wil produceren.
Ga a.u.b. door met mailtjes en het doorgeven wat je graag zou willen zien verschijnen op modelspoor,, ook mag je doorgeven want je op N-spoor graag zou willen zien welk type NS loc jullie het liefst zouden willen zien.
-
PAUL
even een wel gemeend advies,
neem vooral contact op met de heer Barnier, hij en zijn vrienden weten heel veel over het produceren en goed verkopen van NS materiaal en materieel.
Ik persoonlijk denk niet dat hij dat erg vindt, bel gewoon MCH, en je wordt een stuk wijzer.
succes,
Frederico
-
ook mag je doorgeven want je op N-spoor graag zou willen zien welk type NS loc jullie het liefst zouden willen zien.
2200, bruin, rood, geel/grijs, Strukton en NMBS.
-
'k sluit me geheel bij Rick aan!
Niet omdat dat het enige model is dat in de N spoor wereld als gemist word beschouwd maar meer omdat als wij als N spoorders allemaal het zelfde roepen er misschien ook eens wat gebeurt ;)
m.v.g.
Mark
-
Yep,
Een 2200 in N is zeer gewenst ... zeker als hij betaalbaar is.
Ook geen probleem om ze blanco te verkopen ... de luchtkwast kan er over heen ... ;D
Groet,
Jeroen
-
Precies, de rest komt later wel.
-
Ik heb dit draadje wat vluchtig doorgelezen en kan niets dan lof spreken voor Paul. Maar wat ik niet ben tegen gekomen is: Zijn de locs digitaal voorbereid¿¿¿
Groenten Rob
-
Ik denk niet dat dat interesant is, want digitaal maken kun je ook goed zelf.
Jos.
-
En de nuance is "digitaal voorbereid¿¿¿" en "digitaal maken" .....
-
Klopt toch wat ik zeg??
Hij vraagt: zijn de loc's digitaal voorbereid.
En ik zeg: je kunt ze ook digitaal maken.
Mischien fout geformuleerd, mischien had ik het beter zo gezegd: Je kunt ze ook zelf digitaal maken.
Jos.
-
Het "digitaal maken" wil zeggen dat je de loc voorziet van een decoder.
Een loc is "digitaal voorbereid" als er connector aanwezig is, waar later een decoder ingeprikt kan worden.
En natuurlijk kun ja dat ook allemaal zelf doen, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. De vraag was echter "Zijn de locs digitaal voorbereid¿¿¿", zoals dat bij nagenoeg alle nieuwe locs het geval is.
Sander
-
t is wel een zinvolle vraag omdat t bij kleinserie-spul meestal niet standaard is. Overigens is een NEM-aansluitding in 3 minuten gemaakt van een IC-voetje.
-
Een nakomerdje: Een loc seriec 1500 van NS die betaalbaar is....
-
t is wel een zinvolle vraag omdat t bij kleinserie-spul meestal niet standaard is. Overigens is een NEM-aansluitding in 3 minuten gemaakt van een IC-voetje.
Hoi Floris , maak even een klein fotostripje van deze leuke oplossing. Kan ie daarna in de encyclopedie.
-
Ook een leuk nakomertje ... "Iemand nog wat van Paul gehoord ...???" :-X
-
........De prijs word pas over ongeveer 4 weken bekend, de NS 3700 serie is de eerste en ik wil eerst zijn hoe dat gaat voor ik verder ga. Groeten, Paul
Hoho, 4 weken na 12 november is het nog niet! (morgen pas... ;D )
-
Tuurlijk hoor je daar niks meer van. Iemand die zichzelf even een BV ziet oprichten, terwijl zaken als Philotrain en MK Modelbouwstudio's gewoon een VOF of Eenmanszaak zijn, neem ik niet heel erg serieus.
Eelco
-
Digitaal voorbereid is voor mij het makkelijkst (een pré), dan hoef ik er alleen maar een decoder in te prikken en programeren.
Digitaal maken is voor mij te moeilijk daar ik geen (te weinig) enkele kennis van electronica heb.
Dus vandaar de vraag of het digitaal voorbereid is.
Groenten Rob
-
De prijs word pas over ongeveer 4 weken bekend, de NS 3700 serie is de eerste en ik wil eerst zijn hoe dat gaat voor ik verder ga. Groeten, Paul
Nou kom maar op met die prijs,ben benieuwd!!!
En gelijk even een fotootje natuurlijk.
Of....... ;) :( :-X
-
Om redenen van budgettaire aard ;D is enig uitstel niet onwelkom :-|.
Ik blijf wel nieuwsgierig natuurlijk ???.
Erik.
-
We hebben geduld.
Want een mooie 3737 met groene of blauwe blokkendoos rijtuigen zou niet misstaan als excursietrein tussen al dat modern materieel waar ik mee rond rij.
Jos.
-
Inmiddels kan ik de firma Pabij BV nog niet via Google vinden, dus het bedrijf heeft nog steeds geen eigen site.
Verder laat Paul hier niets van zich horen.
Zou het Pa(ul) Bij(stand) B.V.geworden zijn?
-
Een 2900 lijkt me wel een mooi model in 1:87.
-
Hallo Paul
Wat een geweldig idee om zoiets te starten.
Natuurlijk zullen heel wat modelspoorhobbyisten hun persoonlijke keuze
willen opgeven maar ik denk dat je dan tiental soorten kan laten maken.
Ik denk dat als je kijkt naar wat Philotrain al de jaren aan stoomloks op de markt heeft gebracht en tegen wat voor prijzen zou het heel wenselijk zijn voor velen om deze zelfde stoomloks voor veel minder geld te kunnen aanschaffen.
Misschien in een soort zelf bouwpakket maar dan met meer kant en klare onderdelen ?
Ik denk dat je moet beginnen met één type stoomlok bijv. de NS 6300 of een
ander type en kijken hoe de interesse is.
In ieder geval een geweldig initiatief.
Veel succes en hopelijk tot hoors.
Herwim Frank
-
Voor de MP bezoekers onder ons, Pabij heeft een 3700 aangekondigd voor juni 2009.
-
Op de plaatjes op marktplaats is de vorm zo op het oog al aardig getroffen, al ontbreekt nog wel iedere vorm van goede detaillering. Ik wacht maar rustig af en verwacht voor juni nog wel een keer een echt handmonster te zien.
sander
-
de advertentie op marktplaats staat een prijs van 500 Euro plus beetje erg veel.
maar we zien wel.
-
simpel licht aan de prijs wat paul er voor moet hebben
ik zou wel iets willen maakt niet uit welk model
als het exemplaar het waard is dan is ie het gewoon waard , maar als je op eigen goedkope wijze zoiets kan maken is dat altijd super
zelfs een model dat misschien 1000 euroo kost kan het waard zijn , maar da zal ik er nie aan uitgeven
verder is mijn idee DOEN gewoon DOEN
ik zou best een klant kunnen zijn , maar zeg al licht er aan welk model het word
groeten stefan ;)
-
Ik wacht liever nog een jaartje.. ;)
-
Oh? ::)
-
Over een jaartje heeft Sneek genoeg gespaard ;D
Als Pabij al in juni de 3700 in de winkels heeft liggen, moeten ze toch al een prototype hebben ?
Waarom laten ze die niet zien ?
Wel erg weinig informatie tot nu toe....
-
Dat komt omdat het een eenmans actie is. Als je hem gewoon eens gemail had, had je nu al veel meer geweten. Ik wel in iedergeval.
-
Ik bedoel meer naar de buiten wereld toe, als ik ga mailen zal ik misschien meer info krijgen maar dat kan hij toch ook al in de advertentie melden/laten zien?
Veel beter voor zijn verkoop kansen....
-
Ja, en minder tijdrovend dan allerlei mailtjes beantwoorden.
-
En nu ook voor de N-spoorders:
http://link.marktplaats.nl/238511520
Klik en geef je interesse door. ;)