BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: DHG500 op 28 October 2008, 20:10:24
-
Beste medehobbyisten,
ik zit met een klein probleempje waarvan ik niet weet hoe ik dit aan moet pakken. Van een Nederlandse kleinseriefabrikant heb ik onder andere een incompleet messing bouwpakketje ontvangen. De levering ervan heeft vele malen langer geduurd dan tijdens de bestelling werd voorgesteld (voorgesteld ca. 2 mnd. werd 14 mnd.). Inmiddels ben ik sinds 18 juli bezig een klein zakje onderdelen nageleverd te krijgen. Dit is mij die datum toegezegd en meermalen bevestigd dat het nu echt wordt opgestuurd.
Ik heb mijn best gedaan om telkenmale vriendelijk te blijven in de correspondentie maar ben het onderhand meer dan zat. >:(
Ik noem bewust geen namen omdat ik niemand wil beschadigen of van smaad beticht wil worden. De man in kwestie maakt prachtig spul voor heel redelijke prijzen (ik heb inmiddels een beter besef van wat er bij komt kijken om een kleinserie te produceren) maar hij toont geen enkel benul van klantbesef en/of een zakelijk-professionele houding.
Ik heb begrepen dat de man recent wat tumultueuze tijden heeft gehad en zelfs daar wil ik rekening mee houden, maarrrr..... Als je iets afspreekt doe je wat je afgesproken hebt. Kan je dat niet waarmaken, wees daar dan open over en probeer in goed overleg af te spreken wat wel realistisch is.
Heeft iemand suggesties hoe ik de ontbrekende (en al betaalde) onderdelen alsnog van deze man geleverd kan krijgen? Zijn er mensen in de omgeving van Nederlandse kleinseriefabrikanten die als intermediair willen optreden om dit (toch kleine) probleempje op te lossen? Als je in zo'n relatie tot zo'n producent staat en wilt bemiddelen, mail me dan even (PB) dan kijken we of het over dezelfde fabrikant gaat.
Alvast bedankt van een bijna wanhopige hobbyist! :-[
-
Wen er maar aan, doe je niks aan.
-
Ik bestel ook regelmatig kits bij kleinserieproducenten
Heel vaak blijken de kits (nog) niet compleet , of zitten er verkeerde onderdelen in.
Na een mailtje of telefoontje (en soms heel veel geduld) komt uiteindelijk toch alles weer in orde.
Er is dus heel veel uithoudings vermogen voor nodig ,om een kit te produceren , maar ook om deze te kopen
Maar daar krijg je dan wel een model voor , wat je niet veel zal tegenkomen.
dus succes met geduld hebben
-
Hoi Henk,
ik wil in dit draadje om het zuiver te houden geen namen noemen. Eraan wennen zal ik hopelijk nooit. Als ik dit in mijn werk zou doen zou ik allang op staande voet ontslagen zijn!
-
Okay. Maar het heeft niets met smaad te maken. De heren weten het zelf ook wel. Het hoort kennelijk bij de werkwijze en de verhalen erover zijn legendarisch. Het is eigenlijk nooit aan te raden een nieuwe kit van de betreffende fabrikanten gelijk te gaan bouwen. Je weet eigenlijk zeker dat er nog lang nieuwe of verbeterde onderdelen worden nageleverd. Als klant ben je daar ook een beetje testbouwer.
Ik neem aan dat je er geen bezwaar tegen hebt als ik zeg dat we het zeker niet over Philotrain hebben. Op Philotrain kits valt in de regel weinig aan te merken.
-
Mensen,
ik ben zojuist door de betreffende leverancier gemaild dat het bewuste zakje onderdelen morgen op de bus gaat.
Ik ga nog steeds uit van 'te goeder trouw' en hoop tegen het weekeinde verder te kunnen met het kitje. Ik laat nog wel even weten of de verwachting bewaarheid wordt.
Mocht e.e.a. bespoedigd zijn door BNLS'ers die contact hebben gehad met deze leverancier n.a.v. dit bericht; hartelijk dank voor de interventie!
Ik verheug me erop weer verder te kunnen. Overigens gaf het me wel de gelegenheid even een andere hobby weer op te pikken en mijn oude motor weer rijklaar te maken. Maar dat is een heel ander verhaal en op dit forum enorm off-topic! 8)
(http://tbn0.google.com/images?q=tbn:Vf3kpmrAKjHwqM:http://www.motorcycle.co.uk/BMW/R_Series_Airhead_Boxer/images/r80_7.gif)
-
Ik ben heel blij met alle Kleinserie fabrikanten, omdat er daardoor bijzondere en heel mooie modellen op de markt komen. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht, maar het lijkt me niet echt een rendabele business. Daarom heb ik ook veel begrip voor de eigenaardigheden ervan. Wie meer op dit forum leest, weet dat ik van ongeveer alle kleinseriefabrikanten wel producten gekocht heb en gebouwd.
Ook semi kleinserie fabrikanten als LSM blinken niet uit in het nakomen van data van levering en kondigen modellen soms jaren van tevoren aan, maar ook grotere fabrikanten leveren lang niet altijd op tijd.
Kortom er valt genoeg te mopperen.
Tegelijkertijd moedig ik DHG500 aan om vooral de fabrikant te blijven vragen naar een levering die beloofd is, want uiteindelijk is afspraak afspraak en mijn ervaring tot op heden is dat het soms lang duurt, maar altijd komt.
Ook wacht ik nu al 8 jaar op de aangekondigde NS 2100 van Philotrain en bouw ik ondertussen ijverig door aan de uitstekende modellen van dezelfde firma, waar ik bijzonder van geniet.
Al deze fabrikanten zorgen voor een enorme verrijking van het aanbod aan modellen.
In vergelijking met de tijd toen ik met modelspoor begon, toen H.F. Enter de boekjes moderne spoorwegen goederenvervoer en moderne spoorwegen personenvervoer schreef, was er nauwelijks een NS model te koop en al helemaal geen enkele fatsoenlijke NS trein op de baan te zetten. In vergelijking daarmee bevinden we ons vooral dankzij de firma's Lima, Roco en Philotrain op dit moment in een NS modellen hemel. Het is even wachten, maar dan heb je ook wat.
mvg en hou vol!
Ivo
-
Zo,
ik heb inmiddels wat per post gekregen. Ik hoopte dat ook de wielsetjes erbij zouden zitten maar helaas. Dat proberen we dan maar bij Piet/GM&S te scoren. :-|
Wat mij betreft was de interventie van medehobbyisten een succes.
Ivo, het is een feit dat kleinseriefabrikanten met bijzondere en/of bijzonder fraaie modellen komen die anders nooit het levenslicht zouden zien. Voor mij is dit echter een marktsegment waarvan het specifieke (gebrek aan) professionele zakelijkheid in combinatie met grotere bedragen en te betalen voorschotten maakt dat ik daar afhaak. Dit is voor mij helaas een éénmalig experiment geworden. Ik heb te lang het gevoel gehad dat ik naar mijn vooringelegde geld kon fluiten. Daar is mijn portemonnaie toch echt te dun voor om me dat te veroorloven. De lol is er af en helaas straalt dat ook af op het project waarvoor ik de kit etc. besteld had. :-[
-
Ere wie ere toekomt, ook de kleinserieproducent leest op dit forum mee want zojuist kreeg ik onderstaand mailtje:
Hallo Bob,
Ik heb uit je reactie op Beneluxspoor begrepen dat je nog een tweetal
assen mist. Die zal ik morgen op de post doen.
Met vriendelijke groet,
Dan is e.e.a. toch nog ergens goed voor geweest als de betreffende persoon nu zo pro-actief gaat reageren. Ik ben in ieder geval blij dat hij nu op deze manier reageert! Ik heb hem daar dan ook voor bedankt.
-
Dan zal ik als (klein) serie fabrikant ook mijn reactie bij deze geven ;) ;D
De naam zegt het eigenlijk al, kleinserie fabrikant, wil dus eigenlijk zeggen dat er kleine series tegelijk gemaakt worden waarmee we als fabrikanten natuurlijk nooit aan de produktiesnelheid van de grote jongens kunnen tippen.
We hebben als kleinserie fabrikant niet gauw de mogelijkheden om van bepaalde grondstoffen veel in te slaan, zeker niet als het om een model gaat wat nieuw is, waarvan de verkoop-aantallen niet gegarandeerd zijn.
Immers, 'smaken' van mensen zijn nu eenmaal niet gelijk.
Het ene model zal meer verkopen dan het andere model, dat is ook bij de grote jongens het geval.
Echter, de grote jongens kunnen een (kleine) tegenvaller over het algemeen makkelijker verwerken dan een kleinserie fabrikant.
Goed, zoals eerder aangegeven, zijn kleinserie fabrikanten minder in staat om van bepaalde onderdelen of kits, net zoals je het noemen wilt, in of op voorraad te nemen.
Ook hangt het geheel af van of onderdelen door derden gemaakt worden of niet.
Ook kan het zijn dat bepaalde onderdelen die door derden gemaakt werden ineens niet meer leverbaar zijn, waardoor de kleinserie fabrikant zijn heil ergens anders moet gaan zoeken voor het verkrijgen van de gewenste onderdelen, iets wat zeker niet een makkelijke opgave is indien het onderdeel moeilijk te maken is.
Niet elk professioneel bedrijf is ge-interesseerd in kleine serie produkties van bijvoorbeeld asjes en tandwielen, dat is iets waar ik hier ook tegenaan loop.
Veelal liggen de minimum aantallen ergens in de duizenden als je een 'eigen' onderdelen lijn wilt opzetten, waarbij dan ook nog eens de onderdelen relatief goedkoop moeten zijn omdat je anders als kleinserie fabrikant te duur wordt voor de mensen die in je produkten ge-interesseerd zijn.
Dat is niet alleen zo met de nederlandse modelspoor hobbyist, maar dat is overal zo, dus ook in Maleisie en Singapore.
De mooiste oplossing voor kleinserie fabrikanten zou zijn als we alles in eigen huis zouden kunnen maken en het liefst nog volledig automatisch en op hoog tempo als 't effe kan ;) ;D :P
Dat is iets wat qua ruimte en financien zeker niet altijd mogelijk is dus moeten we roeien met de riemen die we hebben als kleinserie fabrikant, wat er soms toe kan leiden dat we hinder ondervinden in toeleveringen van onderdelen door derden, indien extern gemaakt.
Hetzelfde geldt overigens ook voor benodigde grondstoffen toeleveringen.
Ik ben het er overigens mee eens dat als levertijden ver boven de maat zijn, de klant volledig gerechtigd zou moeten kunnen zijn om de bestelling te annuleren.
Helaas echter, zonder namen te noemen, zijn er collega-kleinserie fabrikanten die het niet zo nauw met de klanten nemen, dat is jammer want dat schaadt het vertrouwen van de klant en geeft kleinserie fabrikanten een bepaalde (meestal slechtere) naam.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter,
allereerst dank voor je bijdrage! Ik moet echter je suggestie rechtzetten dat bij onredelijk lange leverduur de bestelling geannuleerd moet kunnen worden, alsof dat in mijn situatie niet het geval was.
Mijn leverancier heeft in de ´eindsprint 8)´zelf voorgesteld dat deze annulering en restitutie mogelijk was dus daaarin is hij niets tekort geschoten. Het zit voor mij echt in open communiceren over wat wel en wat niet mogelijk is en het voorkomen van doen van toezeggingen (die vervolgens zonder commentaar/reactie niet nagekomen worden).
Voor het overige ben ik mij ten volle bewust over de context waarbinnen kleinseriefabrikanten moeten werken (vaak ook nog als één/ of tweemansbedrijfjes naast een andere voltijdsbaan).
-
Een wijze bijdrage van MRP en realistisch.
Een kleinserie fabrikant vergeet vaak dat hij verwachtingen wekt, die hij niet kan waarmaken omdat het [meestal] hobbywerk is. Met beperkte tijd- en geld mogelijkheden, en daardoor ook wel eens afhankelijkheid van derden.
Ik denk dan ook dat een hoop ergernis is te voorkomen door het simpele woord; "communicatie".
Veelal ontbreekt dat er nog al eens aan, in het bovenvermelde geval was mijns inziens niet duidelijk wanneer iets geleverd zou worden. En als dit wel bekend was werd er geen bericht over vertraging gegeven.
Dit is een algemeen probleem in deze communicatieve wereld, helaas weet men dit niet op de juiste wijze toe te passen. Zie bijvoorbeeld ook de ergernis over (trein) vertraging en het ontbreken van berichtgeving hier omtrent.
Dus communicatie toepassen, simpel eigenlijk,
Frederico