BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Rocodil op 28 October 2008, 19:14:27
-
Ik ben van plan een mechanische wisselaandrijving te maken die ik met behulp van een fietsspaak aan de voorkant-zijkant van mijn spoorbaan kan bedienen, maar ik heb geen idee hoe ik het aan zal pakken. Aan de bovenkant wil ik zo'n leuke NL handwisselsteller monteren Heeft iemand er ervaring mee of weet waar ik informatie kan vinden.
Groeten
Hans
-
Neem aan dat de wissel ook aan de voorkant ligt.
Dan zal de werking niet veel anders worden dan die van een onderbouw wissel aandrijving.
Welk merk wissel hebben wij het over trouwens?
-
Evert,
Even een poging wat duidelijker te zijn. Het wissel ligt aan de bovenkant, zoals gebruikelijk (anders valt het materieel van de baan) ;D. De aansturing moet aan de voorzijde komen. Het gaat er idd om dat ik een onderbouw wisselaandrijving maak. Er zal iets van een veermechaniek in moeten zitten denk ik anders trek je de boel uit zijn verband.
Hier een snelle poging de situatie te tekenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving.jpg)
Met vriendelijke groet
Hans
-
Hoi Hans,
Wat jij wil kan heel goed :). De constructie waar ik ooit een heel station mee uitgerust heb werkte in combinatie met spaken, schuifschakelaartjes, carroserie-ringen en kroonsteentjes.
De uitwerking:
- Je monteert voorbij het wissel een schuifschakelaar waarvan het bedieningsknopje voorzien is van een gaatje.
- Je maakt een L-vormig stukje spaak dat door de bodemplaat naar boven steekt
- Je gebruikt het binnenwerk van een kroonsteentje om het L-vormige stukje en een hele spaak met elkaar te verbinden.
- Als het kroonsteentje er op zit buig je de laatste 5 mm van de doorgaande spaak om en laat die in het gaatje vallen dat je in de knop van de schakelaar hebt gemaakt
- Je steekt de nippel van de spaak door de voorrand van de tafel.
- Dit werkt alleen als de kracht precies haaks op het spoor uitgevoerd wordt. Om van richting te veranderen kun je grote ringen (carroserie-ringen) gebruiken en daar 3 gaatjes in de rand boren. Je hebt dan eenvoudige hefboompjes.
De schuifschakelaartjes zijn vooral bedoeld om te voorkomen dat je je wissels uit elkaar trekt. Je kunt met de aansluitingen op de schuifschakelaartjes je wissels polariseren.
Ik heb de wissels niet laten veren, maar met gepolariseerde puntstukken gewerkt. Dan kun je sowieso geen wissels open rijden.
Het is wel veel werk om allemaal te maken!
Groet,
Tjalling
-
misschien een tuimelschakelaartje aan de onderkant monteren want daar zit al een (soort) veertje in. Hij blijft of in de enen of in de andere stand staan + plus er kan dan ook iets met de stroomtoe/afschakelen gedaan worden...
Jos
-
Hoi beiden,
Ja het is wel wel een klusje om het te maken, maar dat hoort er gewoon bij, dat is de hobby. Ik zit graag te rommelen op de mm2 tot het perfect werkt. Heb ook al eens een mini interieur voor een seinhuis gemaakt op HO schaal inclusief een telefoon op schaal (alleen voor de lol). Iets met een hoek en een kroonsteentje is idd iets waar ik al aan dacht. Iets dergelijks heb ik hier (http://rocodil.blogspot.com/2006_09_01_archive.html) toegepast. Misschien kan ik idd iets met een schuif fabriceren.
Groeten Hans
-
Hans,
als aanvulling op wat net al geschreven is hier wat foto's van hoe ik het eens (in een nogal belabberde uitvoering maar het gaat even om het principe...) heb gemaakt.
(http://www.modelbouwwerk.nl/images/bnl/handbediening_1.jpg)
om een ander goed te kunnen stellen is hier nogal veel gebruik gemaakt van kroonsteentjes. Het messing buisje waaraan (met veel moeite) een staaldraadje naar het wissel is gesoldeerd zit in een frame van stukjes plastic om de boel op z'n plaats te houden.
(http://www.modelbouwwerk.nl/images/bnl/handbediening_2.jpg)
aan de voorzijde van de baan het knopje om de wissel te stellen
(http://www.modelbouwwerk.nl/images/bnl/handbediening_3.jpg)
en nog een detail hoe (ook weer in een wat haastig geknutselde constructie) de tuimelschakelaar wordt meegenomen door de stelstang.
Misschien hebbie d'r wat an ???
Groeten,
Vincent
Trouwens, als er ruimte voor is, kun je, in plaats van rechte stangen met hefboomconstructie's etc ook overwegen om fietsremkabels te gebruiken. Die laten zich in gekke bochten wringen om zo weer goed uit te komen aan de voorzijde van de baan.
-
Hoi Vincent,
Ik neem aan dat achter de pvc buis het knopje aan de voorkant verborgen zit, klopt dat? En waar gaat het stangetje aan de andere kant naar toe, achter de tuimelschakelaar? De kroonsteentjes aan beide zijden van het blokje in het middel zijn zeker ook bedoeld om te voorkomen dat je het wissel uit z'n verband trekt. Prachtige baan trouwens die Orkhavnbanen.
Groeten
Hans
-
Klopt Hans, dat PVC-afdekkapje heb ik toegepast (idee gejat van een collega-bouwer) om het knopje aan de voorzijde van de modelbaan verdiept weg te kunnen werken. Het ging hier om een Fremo-module die transportabel moest zijn en een uitstekend knopje aan de voorzijde is dan erg kwetsbaar. De stang loopt door zodat het wissel ook aan de andere kant van de module omgezet kon worden, dus weer zo'n verdiept kapje met stelknopje.
-
Ik heb in het verleden fors uitgevallen schuifschakelaars gebruikt, die ik met een alu hoekprofieltje haaks onder de baan had gemonteerd. Fietsspaak door het schuifje en de overbrenging van het schuifje naar het wissel met een oude gitaarsnaar. Een G-snaar is dik genoeg om de wisseltongen bedrijfszeker om te zetten en ook veerkrachtig genoeg om te voorkomen dat je het wissel aan gort drukt. De schakelaar kan je gebruiken voor het polariseren van het hartstuk en eventuele terugmelding.
Werkt perfect, is goedkoop, lekker basic en helemaal niet zoveel werk om te maken. Ga het een volgende keer weer net zo doen. Als je schuifschakelaars gebruikt, moet je wel goed kijken of het schuifje ver genoeg heen en weer gaat om de wissel goed om te zetten.
Herman
-
Op deze site (http://www.forsten-online.de/navi/05-de.htm) vind je ook wat inspiratie.
Doorklikken naar Handantrieb.
-
Klaas,
Dat ziet er ook mooi uit. Wat ik me alleen afvraag is, dat kleine stukje dat de wisseltong moet afleggen, dat betekent toch ook dat de wisselhendel zelf ook maar een paar mm verschuift. Ik zou een mechaniekje verwachten dat de uitslag hiervan vergroot. Verder zou ik iets willen hebben dat de wisseltong op zijn plaats houdt, zodat deze niet door trillen een stukje opschuift en niet meer goed tegen de hoofdrail aan zit, iets met een veer, of verend staal.
Groeten
Hans
-
Hoi Rocodil,
Volgens mij dient de tuimelschakelaar in het onderste plaatje om de stang in twee standen te fixeren.
mvg,
Fred.
-
Ik heb het zo gedaan onder mijn enkelspoor modulen.
(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Oost_BwOM_1.jpg) (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Oost_BwOM_1.jpg)
Klik op plaatje
(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Oost_BwOM_2.jpg) (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/Oost_BwOM_2.jpg)
Klik op plaatje
Ik gebruik kroonstrip klemmen om van alles om te zetten enzo.
Zo kan je op elke willekeurige plek een aftakking maken voor bijvoorbeeld een wisselsteller.
-
Hoi Marijn,
Ziet er goed doordacht uit! Mischien een klein aandachtspuntje: bij Orkhavnbanen zie ik een soort mechanische blokkering zodat de zaak niet te ver heen en weer kan bewegen.
Zo te zien kan bij jouw systeem de stang niet verder naar links, maar bij naar rechts bewegen zit er geen begrenzing op. De kans bestaat dan dat iemand ergens te veel kracht op zet.
mvg,
Fred.
-
....Wat ik me alleen afvraag is, dat kleine stukje dat de wisseltong moet afleggen, dat betekent toch ook dat de wisselhendel zelf ook maar een paar mm verschuift.
Hans, dat ben ik met je eens. Bij de oplossing van Forsten is de handel van de schakelaar verlengd, zodat die een tamelijk grote slag maakt. De wisseltongen maken een veel kleinere beweging. Het verschil wordt opgevangen door de verende staaldraad die door de plaat naar boven steekt om de tongen te verschuiven. Zelf zou ik de schakelaarhefboom niet zo lang maken, dan is het verschil in slaglengte ook niet zo groot.
Kijk ook eens naar het mechaniek van Marijn, die heeft zijn idee ook van Forsten, maar heeft het op een andere manier uitgevoerd.
Het idee bij deze bedieningsmechanismen is eigenlijk steeds hetzelfde: je gebruikt een schakelaar om de eindstanden te fixeren en om het puntstuk om te schakelen, en een stukje verenstaaldraad om het verschil in slaglengte te compenseren. Maar in de uitvoering zijn nog heel veel varianten mogelijk.
-
Het idee is duidelijk. Het lijk me leuk om het te proberen. Ik heb dan straks 3 elektische wissels en twee handwissels met een wisselsteller bovenop net als in het echt. Zo'n pookje is eigenlijk veel leuker dan al dat elektrische al dan niet computergestuurde spul ;).
Groeten
Hans
-
Inmiddels ben ik begonnen en het eerste onderdeel is gemonteerd. Het betreft een engelse wissel. Eén die aan twee kanten onafhankelijk te bedienen is. Het probleem is dus dat als je niet oplet de trein het wissel open rijdt en ontspoort. Het is een samenspel van de twee kanten van het wissel. De vier standen zijn hier (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Engels_wissel.gif) te zien
Ik heb dus een schakeling bedacht mbv de 2 schakelaars onder de baan zodat ik kan zien van welke richting de trein over het wissel kan rijden. Als de rijrichting tot ontsporing leidt is het lampje rood. Ik wil dit via een eenvoudig schakelbordje laten zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel1_1.jpg)
Dit komt overeen met deze situatie (De trein kan van 4 kanten komen, maar er zijn er 2 waarbij het wissel wordt open gereden):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel2.jpg)
Mijn vraag is nu: Is dit een methode die vaker zo wordt toegepast, of zijn er andere veel betere oplossingen?
-
of zijn er andere veel betere oplossingen?
Ik ken wel een andere oplossing, beter opletten. ;D
Flauw hè?
Nee hoor, wat je hebt bedacht is een uitstekend idee. Er zit alleen een foutje in je tekening. Zoals het er nu staat branden de grijs getekende lampjes altijd. Direct boven de batterij heb je nl. een knooppunt te veel getekend.
-
Hoi,
Het lijkt me het beste dat ook de andere knooppunten verwijderd worden,
want nu is het zo, dat wanneer je 1 schakelaar omzet, alle vier de lampen branden.
Dus zo;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel1_2.gif)
mvg,
Fred.
-
Scherp Fred! Die knopen had ik nog niet opgemerkt. Maar als je toch aan het katteruggetjes tekenen bent, waarom dan niet allemaal? ;)
-
Hoi,
Klaas, dat deed ik om te zien of Rocodil wakker was. ;)
mvg,
Fred.
-
Hoi Klaas en Fred,
Die knoopjes die ik had getekend waren open. Ik herinner me vaag van de natuurkundeles dat dat betekent dat er geen verbinding is tussen de elkaar kruisende lijnen, anders zou het een dicht rondje moeten zijn. Ik had het snel getekend met Word en wist ook niks beters te bedenken. Zo'n kattenruggetje is natuurlijk mooier, bedankt!
Het idee is dus goed. Ik vraag me nu alleen nog wel af hoe het in het grootbedrijf gaat/ging.
-
Zo'n kattenruggetje is natuurlijk mooier, bedankt!
Volgens de officiële normen moet het nog anders. Twee kruisende lijnen zonder knoop: geen verbinding.
Als er wel een verbinding is, dan teken je een zwarte knoop, hoewel dat ook niet correct is volgens de normen. Officiëel moet je dan de aansluitende draden versprongen tekenen.
Het idee is dus goed. Ik vraag me nu alleen nog wel af hoe het in het grootbedrijf gaat/ging.
In het grootbedrijf moet de rangeerder het wissel met de hand omleggen. Dat is nogal inspannend werk, dus hij kijkt heel goed of het wel nodig is om iets om te leggen. Bovendien kijkt de machinist in de lengterichting over het spoor, en ziet daardoor makkelijker hoe de ingestelde rijweg ligt dan iemand die er van de zijkant tegenaan kijkt.
-
Klaas / Rocodil
Kattenruggetjes is een leuke benaming. Had ik nog niet eerder gehoord. Die vlag dekt wél de lading. Toen ik in een ver verleden op school zat tekenden wij het ook zo. Wij noemden het Ohmpjes.
Mvg: Steen
-
Bovendien kijkt de machinist in de lengterichting over het spoor, en ziet daardoor makkelijker hoe de ingestelde rijweg ligt dan iemand die er van de zijkant tegenaan kijkt.
En hoe deden/doen ze dat dan in het donker of bij mist? Het lijkt me nogal gevaarlijk.
-
Ik denk stapvoets rijden en heel goed kijken om te zien hoe de wisselkloot lag.
Helaas was het ook mogelijk dat de wisselkloot recht naar boven stond of verkeerd ten opzichte van de verwachte wisselstand lag, dat kwam volgens mij puur door menselijk handelen
-
Kun je de wisselparen niet met elkaar koppellen? Dat je met 1 stang of rechtuit of kruis maakt?
Zowieso is het geen slecht idee om er lampjes / ledjes te maken aan de schakellaar.
Overigens las ik in een andere topic over wisselaandrijving inbouwen dat deze aandrijving verlengt was met een messingbuisje met iets erin. Een bowden kabel bediening.
Voordeel was dat deze buis ligt gebogen kon worden en dat je zo kon kronkellen als dat nodig was.
-
Wisselpaar koppelen heb ik aan gedacht, maar volgens mij heb je het probleem daarmee niet opgelost: Het open rijden is afhankelijk van de richting waar je vandaan komt, of niet dan? Je kunt steeds maar twee richtingen van de vier gebruiken. Je alinea over de wisselaandrijving begrijp ik niet, misschien kan je dat nog even iets verduidelijken. En het kronkelelen is me ook niet duidelijk. Ik het echt had je dat toch ook niet, of wel? Ik neem aan dat er een dubbele wisselsteller (wisselkloot) naast stond. Het lijkt me trouwens voor een machinist knap lastig om erop te letten hoe die twee staan ten opzichte van elkaar om daaruit op te maken hoe het wissel staat.
-
Doorgaans liggen wisselkloten in dezelfde richting waar het wissel naar toe leidt, hierdoor is aan de kloten ter herleiden hoe een engelsman zal liggen.
Rare zin ... maargoed
-
Ik snap dat toch niet helemaal Marijn. Die wisselstellers staan steeds anders, afhankelijk van de richting die je op wilt: De vier standen zijn hier (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Engels_wissel.gif) te zien
-
Hans, let op !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselkloot.gif)
Zoals ik gezien hebben liggen bij een engelsman de beide stellers aan dezelfde zijde van het wissel.
De rode stippen geven de ligging van de kloten weer bij de getekende situatie.
Beide naar rechts in dit geval, echter zullen er ongetwijfeld uitzonderingen zijn her en der.
-
Kun je de wisselparen niet met elkaar koppellen? Dat je met 1 stang of rechtuit of kruis maakt?
Daarvoor moet je de hele tongbeweging ombouwen. Er zijn 2 soorten beweging voor een Engelsman, de kruis- of schaarbeweging, en de parallelbeweging.
Bij de kruisbeweging bedien je alle 8 de tongen tegelijk, en de standen zijn dan kruis of rond. Dan staan er altijd twee rijwegen tegelijk ingesteld. Maar de tongen in een viertal bewegen dan per paar tegengesteld.
In het voorbeeld waar het hier over gaat hebben we de parallelbeweging. Elk viertal tongen heeft een eigen steller. De tongen in een viertal bewegen allemaal dezelfde kant op. Daardoor zijn er 4 combinaties mogelijk. Bij elke combinatie is er steeds maar 1 rijweg ingesteld.
In het grootbedrijf zie je nog uitsluitend de parallelbeweging. De kruisbeweging is al lang geleden afgeschaft.
-
In het grootbedrijf zie je nog uitsluitend de parallelbeweging. De kruisbeweging is al lang geleden afgeschaft.
Gelukkig heb ik de juiste Engelsman :D. Bedankt voor de toelichting.
De rode stippen geven de ligging van de kloten weer bij de getekende situatie.
. Aha, nu snap ik het. Dus eigenlijk zou je het zonder verlichting en wat oefening ook kunnen zien. Nu heb ik nog twee wisselkloten liggen van MK modelstudio's (die ik dus prompt weer niet kan vinden), maar die zijn volgens mij statisch en kunnen niet bewegen als ik me goed herinner. Anders zou dat leuk zijn die er op te maken. Ik ben nu toch bezig de hele aandrijving aan te passen.
-
Die van MK kunnen wel bewegen, maar je moet ze dan mee laten bewegen met het wissel, en niet proberen om met de steller het wissel om te leggen.
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/diverse.htm
-
Juist dat wilde ik net aankaarten ;D
-
Maar gaat bij de stellers van MK de kloot dan ook mee naar de andere kant?
-
Ja, die is het!. Nu bedenken in welk doosje of laadje ik die nu weer gestopt heb >:(. Ik was overigens van plan om hem gewoon mee te laten bewegen (zie begin van het draadje). Dit wordt leuk! :D
-
Maar gaat bij de stellers van MK de kloot dan ook mee naar de andere kant?
En dat was ik me dus juist aanhet afvragen ... ???
Helderziend ofzo ? ;D
-
Ik zie idd geen beugeltje en het machaniek ziet er vrij simpel uit
-
Hans, aan jou de taak om het "meegaande kloot" mysterie op te lossen !
Aan de slag ! :D
-
Uh... geen idee. Ik kan me voorstellen dat de kloot wel meekomt als de steller met voldoende snelheid wordt omgegooid, maar ik heb het nog nooit in de praktijk gezien, voor zover ik me kan herinneren.
-
Ik heb ze weer teruggevonden. Je kunt ze idd laten bewegen, maar of het gehéél in overeenstemming is met de realiteit durf ik niet te zeggen. De kloot zit wel los van de rest. Ik heb een scan gemaakt van de gruiksaanwijzing. Ik hoop dat het te lezen is. Wat denken jullie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselsteller.jpg)
-
Heren,
Ik heb er ook een gebouwd. Met zorgvuldig werken is er iets moois van te maken. Door de hendel te verbinden aan de stelstang van de wisseltongen beweegt de hendel mee. Maar de kloot natuurlijk niet, net zomin als in het echt. Het is tenslotte een handwisselsteller, die volgens mij in het echt wordt bediend door eerst zelf de kloot naar de andere kant te brengen, zonder dat het wissel wordt omgezet, waarna het gewicht van de kloot meewerkt om het wissel om te zetten als je tegen het hendel drukt. Tenslotte moet je de wisseltongen over een wig getild krijgen om het wissel om te zetten.
Met je vingers kun je de beweging perfect nabootsen aan de handwisselsteller van Maykel, want het gewicht beweegt los van de hendel, maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Als je dat in model wilt nabootsen, dan zou ik een dun nylondraadje aan de bovenkant van de kloot vastmaken, die je dan met bijvoorbeeld weerstanddraad kunt bedienen. De hendel beweegt gewoon vast gekoppeld aan de stelstang mee.
Groeten,
Ivo
-
Nou, dat met dat nylondraadje en weerstandsdraad zie ik nog niet helemaal voor me. Dat maakt het wel weer erg ingewikkeld. Dan voel ik nog het meest voor de methode van Reinier, het wissel zo snel omgooien dat de kloot vanzelf doorschiet. Het zogenaamde klootschieten dus. ;D
Ik zie wel wat in die dingetjes van MK, en ze zijn nog niet eens zo duur.
-
Ik kende ze al wat langer maar wil ze ook toe gaan passen.
Maar weer niet met schietkloten, waarschijnloos een andere meer klootvriendelijke manier ;D
-
Je kunt nog iets anders proberen: de lengte van de hendel onder het draaipunt en de beweging van de tongen bepaalt de horizontale beweging van het hendel. Als je de steller dicht bij het draaipunt bevestigt aan de stelstang van de wisseltongen, dan beweegt het hendel verder. Als je vervolgens dan de beweging zo kiest dat de kloot over het middelpunt komt, valt deze mee om. De beweging van het hendel wordt dan wel groter dan normaal. Eventueel kun je de totale slag van de kloot aan 2 kanten kleiner maken, zodat deze bij een kleinere beweging ook al over het middelpunt komt. Dan ligt alleen de kloot te hoog in beide ruststanden van de steller. Iedereen zijn eigen compromis.
Nog een gek idee: maak de kloot van een stuk weekijzer of magneet en zet er aan beide kanten een sterke elektromagneet onder. Werkt volgens mij ook niet, maar er wordt wel meer moois geknutseld.
mvg,
Ivo