BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Robin op 27 October 2008, 18:03:46
-
Zo naar mijn baan toewerkend komen er langzaam vragen bovendrijven.
Ik begin met normaalspoor, maar op den duur komt er ook een smalspoor bij te liggen. Omdat dit op een deel van de baan over één spoor moet, ben ik benieuwd hoe het zit met de railhoogte van de Bemo h0m rails en de Märklin K-rails. Want als er teveel verschil tussen zit zal de trein scheef rijden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling ;d
MVG, Robin
-
Als ik mij niet vergis is Bemo code 80 rail. En dat is M* K-rail niet, die is veel hoger. Dus dat gaat niet samen. Waarom neem je niet gewoon de 3-rail van Tillig-Elite en monteer daar losse pukkelstrips in (Conrad?). Met 12mm spoorbreedte zou er genoeg ruimte voor de puko's moeten blijven.
Zou ik eens proberen.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ik zou het andersom proberen,
Gebruik de standaard profiel hoogte van Marklin (volgens mij code 100) en pas je H0m profiel ter plaatse waar deze samen moet lopen met de Marklin rail aan.
Je kunt overgangen creeren tussen het ene profiel en het andere profiel.
Je H0m treinen zullen wel over je lage code 80 profiel kunnen, maar Marklin treinen niet (ivm flenshoogte)
Een en ander zal wel veel zelfbouw/knutsel werk vergen denk ik.
Groeten,
Jelmer
-
puko's zullen er wel naast passen, maar loopt de sleper dan niet over of tegen de rail van het smalspoor?
-
Bedankt voor jullie snelle reacties ;)
Wat betreft de railhoogte; kan iemand me daar wat meer van vertellen?
Ik wist al wel dat daar verschillen tussen zaten (ontdekt bij een vriend die zijn Roco-geoline ovaal op zijn fleischmann-baan aan wilde sluiten met behulp van een oud flexrailtje -opgelost met een vijl-)
Wie kan me precies vertellen wat de hoogte is van Märklin rails, en van Bemo h0m?
En hoe het werkt met die codes (code 100, code 80) ???
@ Reinier: Ik denk dat het geen probleem geeft, zolang het onderstaande plaatje van toepassing is.
Als alles op dezelfde transformator staat, en de märklin sleper zou de bemo-rail raken is er nog geen man overboord, maar zelfs een betere stroomtoevoer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_railsysteem_01.jpg)
MVG, Robin
-
En hoe het werkt met die codes (code 100, code 80) ???
code= de hoogte van de spoorstaaf in duizendsten van een inch. Een inch is 25,4 mm.
code 100 = 100/1000 x 25,4 = (afgerond) 2,5 mm
code 83 = 83/1000 x 25,4 = (afgerond) 2,1 mm
enzovoort.
En of de sleper wel of geen last heeft van de extra spoorstaaf, moet je niet alleen electrisch bekijken, maar ook mechanisch: kan de sleper achter die spoorstaaf blijven hangen, bijvoorbeeld op plaatsen waar het smalspoor in- of uitvoegt?
-
Het smalspoor voegt op één punt in, en op het andere uit (tenzij je van de andere kant komt ;D). Daar zal ik de pukkeltjes geleidelijk moeten verhogen zodat de sleper moeiteloos over de rail heen glijdt. Dat is bij gewone Märklin wissels ook het geval, en zal in de praktijk dus nog wel meevallen.
En dat van die codes snap ik nu gelukkig :)