BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Laurens op 23 September 2006, 22:04:37
-
Ik heb vandaag een digitale startset gekocht van Roco zodat ik mijn reeds gedigitaliseerde locs ook kan laten rijden op mijn bestaande baan.
Ik was zojuist aan het neuzen in de doos en kwam tot de ontdekking dat de aansluitrail "vast" is, met andere woorden, ik kan niet zomaar de aansluiting van de roco aansluitrail loskoppelen en bevestigen op mijn profi rails aansluitrail.
Nu heb ik niet zo´n grote baan maar ik wil wel graag de bestaande rails gebruiken om digitaal op te rijden, ook gezien de investering in elektrisch aangedreven wissels ed.
EDIT:
Volgens roco.cc is een losse Einspeisungselement digital leverbaar. Het lijkt erop dat ik deze van de bocht kan afschroeven en dan op één of andere manier moet aansluiten. Zou dit dan solderen worden of via aparte klemmetjes aansluiten?
-
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Maar volgens mij kan je de aansluiting van de rocoline rails er zo afschroeven.
Je kan niet zonder meer beide soorten rails op elkaar aansluiten want de fleischmannrail is hoger. code 100 ? en de roco line is code 85?
mvg paul
-
Je kan toch gewoon de aansluitkabel van de rocorail afknippen en aan je fleischmannrail solderen?
-
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Maar volgens mij kan je de aansluiting van de rocoline rails er zo afschroeven.
Je kan niet zonder meer beide soorten rails op elkaar aansluiten want de fleischmannrail is hoger. code 100 ? en de roco line is code 85?
mvg paul
Afschroeven is mijns inziens niet het probleem - volgens de foto op roco.cc zit er een soort van printplaatje op. Dit moet toch niet moeilijk zijn om te linken naar de aansluiting van mijn profirails aansluitrail. Misschien dat ik een apart kastje op de baan moet zetten om de plaat zelf te verbergen.
Ik wil echter eerst wat meer oplossingen horen voordat ik per ongeluk een trafo oid opblaas.
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1154074111.jpg)
produktnummer is 61190
Ik zal misschien de bedrading van de "oude" aansluitrail uitproberen op een volledig aangesloten digitaal systeem met als testloc de br 218.
-
Je zal niks opblazen, of je moet het verkeerd solderen ;D. Dat printplaatje zorgt gewoon voor het contact tegen de railstaven. Je kan ook een aansluitrail van fleischmann nemen en daar deze draadjes aansolderen.
mvg paul
-
Einfach Digital alles over twee draden. ::) ::)
Mvg
Wim.
-
Snel naar boven gegaan, systeem aangesloten en aansluitdraden van profirails bocht om twee van de vier "steeltjes" op roco printplaat gedraait. Loc rijdt prima, zie ook digitale sectie op mijn site!
-
Dan zie je gelijk hoe simpel het eigenlijk is: de ene draad verbind je aan de ene spoorstaaf, de andere draad aan de andere spoorstaaf. Meer is het niet, en het maakt ook helemaal niets uit of het draadje en de rails van verschillende merken zijn.
Alleen klinkt jouw oplossing nu wel een beetje geimproviseerd. Ik zou de boel toch gewoon aan elkaar solderen, of desnoods met een kroonsteentje aan elkaar verbinden. Het printplaatje kan je er dan gewoon tussenuit knippen.
Ik vind het altijd wel grappig om te zien dat er soms krampachtig wordt vastgehouden aan het gebruik van de officiële aansluitrail van de fabrikant. Je kan de draden ook zelf aan de rails solderen hoor, op een plek die je zelf handig vindt.
Trouwens, als je tot nu toe een analoge baan had, met een officiële aansluitrail, dan zou het kunnen dat er in die rail een condensator zit, die er voor digitaal bedrijf uit moet. Ik weet niet hoe dit bij Fleischmann zit?
-
Ik houd niet persé krampachtig vast aan de bestaande aansluitrail, ik wil er eerst zeker van zijn dat het werkt voordat ik verder ga met de daadwerkelijke aansluiting.
Wat betreft de aanwezigheid van een condensator kan ik weinig zeggen, op de fleischmann site staat geen aparte vermelding van de 6125 met aansluitdraden.
-
Ik houd niet persé krampachtig vast aan de bestaande aansluitrail
Was niet uitsluitend als opmerking richting jou bedoeld hoor ;)
Het valt me gewoon vaak op in dit soort discussies dat er vaak een bepaalde angst is om dingen van verschillende fabrikanten door elkaar te gebruiken, of om ergens de zaag of de kniptang in te zetten.
-
Ik ben zojuist van de zolder vertrokken na een "korte" sessie van zo´n 4,5 uur. Ik wilde mijn digitaal goed aansluiten en optisch verbergen. Na het nodige ge!"#$%& met de bestaande bedrading alles losgetrokken en opnieuw bedraad.
Wel wat schade door loskomend mortel maar dat alles is nu net opnieuw gedaan.
Ik heb voor de simpele optie gekozen door zowel de trafo als versterker te verstoppen onder mijn treinbaan. Paste precies tussen de ruim 8 centimeter ruimte tssen de onderplaat en de bovenplaat, gewoon even mijn busch bouwplaats opgetild. Is dat enorme gat in de baan ook eens van pas gekomen :D
Het enige wat nu nog zichtbaar is, is de stekker naar de multimaus. Deze is makkelijk los te koppelen en op te bergen in 1 van de lades van mijn voorraadkast.
-
De oplossing is zo simpel, gewoon de aansluitdraden van roco op de fleischmann-profi rails solderen en rijden maar.
Geen condensator solderen zoals bij sommige merken verstopt zit in de aansluitrailstukken, deze zorgen alleen maar voor problemen.
Ik gebruik al 2 jaar de lokmaus 2 samen met de fleischman-profirail zonder problemen.
Voor het solderen eerst de railstaven en de losse draden vertinnen alvoorrens ze aan elkaar te solderen.
Groet,
Gideon
-
Je kan de draden beter aan de onderkant van de rail verbindingstukjes solderen.
Hierdoor zijn ze uit het zicht en tijdens het solderen haal je de verbindingstukjes van de railstaven af, zodat je bedding van je dure rails niet wegsmelt ;D
mvg Paul
-
Paul,
Gebruik jij dan een kachelpook ;D
met een fijne soldeerstift speciaal voor elekronica doeleinde geen probleem.
Gideon
-
Nee, ik gebruik een gasbrander ;D. Maar ik doe het altijd zo en krijg er een beter resultaat mee.
gr Paul
-
ja hoor. Met een plasmasnijmachine moet het ook wel lukken...
-
En voor degenen die het echt proberen... zet na afloop even wat foto's hier op 't forum ;D
-
Maar even hersporen dan ;D:
Vraag me nu dan af, bestaan er ook overgangsrails van code 83 naar code 100 toevallig ?
-
Natuurlijk bestaat die, Fleischmann zelf heeft hier speciale raillasjes voor.
Mvg
Wim.
-
Heb via Ebay voor weinig een roco lokmaus 2 gekocht inclusief aansluitrail. Deze zal gebruikt worden voor het rijdne op de club (de lokmaus, niet de aansluitrail ;D). Als overige functie zal de aansluitrail worden gebruik voor mijn eigen programmeerspoor.
-
ff oftopic..
zelf heb ik ook die multimause van roco...
ben via een site erachter gekomen dat deze gelijkstroom is...
Klopt dat ? geeft dat problemen als je andere decorders erop gebruikt?
had begrepen dat digetaal 9 van de 10 keer wisselstroom is....
ik hoor het.
-
ben via een site erachter gekomen dat deze gelijkstroom is...
Klopt dat ? geeft dat problemen als je andere decorders erop gebruikt?
had begrepen dat digetaal 9 van de 10 keer wisselstroom is....
Op welke site staat die onzin dan? Digitaal is altijd een blokgolvige wisselspanning. Met 'gewone' gelijkspanning is het onmogelijk om een eenvoudig en niet al te duur digitaal systeem te ontwerpen.
Je hebt 2 grote protocollen die het meeste gebruikt worden, namelijk DigitalCommandControl en MärklinMotorola. Kijk maar eens in de encyclopedie voor meer info.
P.S. Wel niet zo netjes om 2x exact dezelfde vraag in apparte topics te stellen!
-
ok, dan zal ik het wel fout begrepen hebben;)
-
@ 1314 en alle andere,
Wat ik heb gedaan is het simpelste ik heb de voedings plaatje waar de rails gevoed wordt eraf geschroefd van de rechte rails en met tape onder me fleischmann rails vast gemaakt werkt perfect misschien de juiste oplossing maar de trein(en) rijden toch netjes hun ronde's
Erik-Jan