BeneluxSpoor.net forum
		Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 27 October 2008, 15:46:15
		
			
			- 
				In de afgelopen decennia is er veel gewerkt aan het spoor in Nederland.
Enkele grote voorbeelden zijn de aanleg van Keifhoek, spoortracé Amsterdam – Almere – Lelystad, herinrichting Utrecht CS, spoorwegen ten behoeve van goederen in de Botlek, de Betuwe route, en de HSL.
Maar ook spoorverdubbelingen tussen Amsterdam – Utrecht, Rotterdam – Leiden, Utrecht – Woerden, Boxtel – Eindhoven, en Rotterdam Dordrecht zijn werken van formaat.
Mocht ik nog voorbeelden vergeten zijn, vul me dan gerust aan!
Bij deze werken spreken we over een zogenaamd “on going proces” Want ook nieuwe plannen staan klaar om uitgevoerd te worden.
Zo is er bijvoorbeeld sprake van een rechtstreekse lijn tussen Utrecht – Breda en een nieuwe verbinding tussen Amsterdam – Almere. 
Ook hierbij mag je me rustig aanvullen!
 
Deze grote projecten moeten onder andere stedenbouwkundig in het landschap worden ingepast. En ook moet van nieuwe tracés bepaald worden hoe het verloop überhaupt zal gaan worden, wat eveneens op een stedenbouwkundig niveau zal moeten gebeuren.
En dan hier de vraag:  ;D
Welke organisatie(s) of firma(s) houd(t)(en) zich bezig met die (met name stedenbouwkundige) ontwerpen? 
En dan met name voor de grote werken aan het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Alvast bedankt voor alle aanvullingen, tips, antwoorden, commentaar, correcties, en andere posts  :)
m.v.g.
Mark
			 
			
			- 
				uh, stedebouwkundige- ontwerpers /- ontwerpburo's ;D of bedoel je dat niet? In overleg met de overheid worden trace's bepaald- ruimtelijke ordening. Nadere uitwerking word, na het europees aanbesteden, door een stedebouwkundig ontwerpburo gedaan. Specifieke knopen en aansluitingen worden daarna weliicht weer aanbesteed en nader uitgewerkt door architecten of wellicht ontwerp/bouwcombinaties.
			
 
			
			- 
				Ik denk dat het een combinatie is van verschillende vakgebieden zoals Ruimtelijke Ordening en Planologie, Civiele techniek en stedenbouwkundige.
Waarbij Prorail "plaats" van trace bepaald na verschillende opties voor het trace bestudeerd te hebben en dat het ontwerp en bouw van het trace (en kunstwerken die voor komen) uitbesteed aan ingenieursbureaus en aannemers 
mvg,
Matthijs
			 
			
			- 
				Ik weet wel dat het vaak een zeer moeizaam ambtelijk proces is. Men had het namelijk al voor mijn geboorte (1992) over het aanleggen van dubbelspoor tussen Utrecht en Leiden. Toch heeft Bodegraven nog altijd aan twee kanten buiten het station enkelspoor liggen tot aan het volgende station.
Het zit voor zover ik weet ook nog wel eens mis met de vergunningen. Een niet-spoors voorbeeld; De 4-baans N11 lag er, maar toen bleek door een administratieve misser dat er geen vergunning was, dus mocht de weg totdat de vergunning verkregen was slechts 2-baans gebruikt worden. Idem met de A12 Woerden > Utrecht, waar de 4e baan onbenut ligt.
Ook denk ik bij spoorprojecten vaak aan een verhaal van mijn geschiedenisleraar. Dat staat onderaan voor de geïnteresseerden.
MVG, Robin
Zijn oom woonde aan het spoor, en had een flink stuk tuin, wat eigendom was van de NS. Dit mocht hij wel vrij gebruiken, maar als er spoorverdubbeling zou komen, moest hij het inleveren. Ook de buurman zat in zo'n situatie. Deze dacht echter dat het niet zo'n vaart zou lopen met die spoorverdubbeling, en legde in 'risicogebied' een zwembad aan. Het zwembad was af, en 2 maanden later kwam er een brief van de NS dat de spoorverdubbeling doorging. Weg zwembad. Als er dan over het nieuwe spoor weer een trein langsreed, was het humoristische commentaar op de buurman: "kijk, daar gaat weer een intercity over je duikplank!"
;D
			 
			
			- 
				
In de afgelopen decennia is er veel gewerkt aan het spoor in Nederland.
Enkele grote voorbeelden zijn de aanleg van Keifhoek, spoortracé Amsterdam  Almere  Lelystad, herinrichting Utrecht CS, spoorwegen ten behoeve van goederen in de Botlek, de Betuwe route, en de HSL.
Maar ook spoorverdubbelingen tussen Amsterdam  Utrecht, Rotterdam  Leiden, Utrecht  Woerden, Boxtel  Eindhoven, en Rotterdam Dordrecht zijn werken van formaat.
Mocht ik nog voorbeelden vergeten zijn, vul me dan gerust aan!
m.v.g.
Mark
Hanzelijn  ;) ;D
			 
			
			- 
				Het is vaak lastig omdat er allemaal vergunningen aangevraagd, milieu effecten rapportages gemaakt moet worden.
En in sommige gevallen land "aangekocht" worden van particulieren. dit gaat meestal niet vanzelf waardoor in sommige gevallen land onteigend moet worden en dit duurt soms een paar jaar en in enkele gevallen moet het bestemmingsplan aangepast worden.
mvg,
Matthijs
			 
			
			- 
				Ga eens kijken op de site van prorail.nl
			
 
			
			- 
				De antwoorden zijn een stuk ingewikkelder dan je vraag.
Alle processen van ideevorming tot aan oplevering zijn sterk met elkaar verbonden. Het is dus erg lastig zomaar een onderdeel hieruit te halen en daarvoor aan te geven wie erbij betrokken is en wie wat doet. Zeker als je hier als buitenstaander nog een touw aan vast wil kunnen knopen.
Ik ben als planoloog werkzaam in die business dus als je wil kan ik je wel het een en ander uitleggen, maar daarvoor moet ik eerst nog specifieker weten wat je exact je vragen zijn.
Groet,
Wieger
PS laten we alvast een start maken: Rijksoverheid (VROM, V&W > ProRail / RWS), Provincie(s), Regio's, Gemeente(s), Vervoerders, Ontwikkelaars, Bouwbedrijven, Advies- en Ingenieursbureaus, Belanghebbenden, Belangenverenigingen, Milieuclubs... enz... enz... enz...
			 
			
			- 
				Beste,
Ik sluit me aan bij Wieger. Ieder project is een uniek project en zal anders worden uitgevoerd. Een specifiele vraag is beter te beantwoorden, maar hierbij mijn poging.
In het geval van een groot project dat door meerdere provincies gaat is er een structuur die vaak wordt toegepast.
In principe zal het project starten vanuit Rijkswaterstaat en zal deze de leiding hebben of als opdrachtgever dienen. Op spoorgebied gaat dit altijd in samenwerking met betrokken partijen zoals Prorail.
Zij zullen een een plan opstellen wat er gebouwd dient te worden en wat de eisen/voorwaarden hier van zijn. De concrete uitwerking tot een ontwerp kan op meerdere manieren plaats vinden.
Vij het uiteindelijke plan zullen uitvoerders (aannemers zoals BAM, Strukton, Volkerrail) worden betrokken. De manier waarop uitvoerders betrokken zijn bij het project ligt aan de aanbestedingsvorm die gebruikt wordt. 
Een uitvoerder kan de leiding van het gehele project hebben: van ontwerp tot uitvoering, meestal worden meerdere bedrijven om een ontwerp gevraagd en wordt de beste passende gekozen en uitgevoerd. 
Maar meestal houden uitvoerders zich alleen bezig met het uitvoeren van het ontwerp of delen daarvan. 
In het laatste geval zal er een ontwerpbureau (of door RWS zelf) een ontwerp gemaakt worden dat door meerdere uitvoerders uitgevoerd worden.
Bij de ontwerpfase komen andere betrokkenen aan bod: gemeentes, provincies, adviesbureau's, milieuorganisaties, gebruikers enz. enz. 
In deze fase kunnen zij hun eisen en voorwaarden verwerken in het plan.
Ook komt bij deze fase het stedenbouwkundig aspect kijken, waarschijnlijk via betrokkenen (gemeenten, provincies en overheid) of via RWS zelf (inhuren adviesbureau) zal een stedenbouwkundige geraadpleegd worden.
Verbeter me als ik het fout heb, maar dit is even wat ik nu herinner
Indien het onduidelijk is kan ik wel een overzichtje opzoeken als ik thuis ben.
Mvg. Laurens
(Student civiele techniek)
			 
			
			- 
				Als we mijn vraag verder defineren zoals enkele van jullie vroegen, komt het er op neer dat ik wil weten waar de beroepsgroep Planologen/stedenbouwkundige het meeste temaken krijgen met de Railinfrastructuur en de directe omgeving daaromtrend. 
Bij welk bedrijf of instelling moet je dus werken als Planoloog of stedenbouwkundige om dagelijks bezig te kunnen zijn met Spoorweg aangelegenheden.
Nou veel duidelijker kan ik het niet maken  ;D
m.v.g.
Mark
			 
			
			- 
				Hum, op die vraag is denk ik geen eenduidig antwoord te maken....
Denk dat je dan richting movares (het vroegere holland railconsult) en zijn onderdeel Studio SK http://www.studiosk.nl/ Maar daar kom je waarschijnlijk ook veel andere projecten dan alleen rail tegen.... Het zijn meestal hele gebieden die onderhanden genomen worden waarvan het spoor dan één onderdeel is. Maar ik denk dat de andere grotere adviesburaus zoals Haskoning, DHV, Oranjewoud, Arcadis en Witteveen & Bos (WitBo)  een afdeling stedebouw en infrastructuur hebben...
groeten Ronald K
			 
			
			- 
				Yep, dan heb je de marktpartijen wel te pakken. Vlak de rol van de grotere gemeentes en de provincies trouwens ook niet uit!
Groet, Tim (werkt ook in die hoek)
			 
			
			- 
				Leg eens een spoorlijn aan en verstoor de hele waterhuishouding. Ik denk zo dat de Waterschappen er ook wel wat over te zeggen hebben, al was het maar om veranderingen vooraf al gefinancieerd te krijgen.
			
 
			
			- 
				
In principe zal het project starten vanuit Rijkswaterstaat en zal deze de leiding hebben of als opdrachtgever dienen. Op spoorgebied gaat dit altijd in samenwerking met betrokken partijen zoals Prorail.
RWS heeft hier niks mee te maken. Initiatief komt vanuit ProRail (of via V&W)
Martijn
			 
			
			- 
				Denk dat je inderdaad bij de grote ingenieursbureau's zoals Movares en Arcadis moet zijn.
Ben zelf ook de hele dag bezig met ontwerp van spoor, maar dat is bij de aannemer. Is inderdaad erg leuk  ;D
Als klussen bij ons komen is het hele planologische/stedenbouwkundige aspect al afgehandeld en is er alleen nog detail ontwerp noodzakelijk.
Marc
			 
			
			- 
				
Als klussen bij ons komen is het hele planologische/stedenbouwkundige aspect al afgehandeld en is er alleen nog detail ontwerp noodzakelijk.
Das inderdaad ook leuk maar dan had ik een andere opleiding moeten doen  ;D
m.v.g.
Mark
			 
			
			- 
				Mark,
Mijn werkgever (Movares) is al genoemd. Samen met Arcadis worden 80% a 90% van de plannen voor wijziging en of vernieuwing in opdracht van ProRail uitgevoerd. Deze planfase is leuk om van nabij en als technicus mee te maken. Al hoewel je soms horendol wordt van de hoeveelheid wijzigingen die er per week zijn.
Geef mij als technicus maar een van de eindfases (voorlopig ontwerp en definitief ontwerp), dan weet je tenminste waaraan je werkt.
Groeten,
Gerard van der Sel
			 
			
			- 
				Ontwerp voor Arriva in Friesland met nieuwe lijnen en 29 nieuwe stations was gevormt door:
Arriva,Prov.Friesland,een een toekomstige bouwmij.
Greetz:Menno 
			 
			
			- 
				
Denk dat je inderdaad bij de grote ingenieursbureau's zoals Movares en Arcadis moet zijn.
En wat te denken van de Grontmij....... ;)
Christiaan
http://www.grontmij.nl/site/nl-nl/Werkvelden/Rail/Rail.htm
			 
			
			- 
				Ook Royal Haskoning heeft een afdeling Wegen & Rail... Wat zij precies doen kan ik geen antwoord op geven. Maar als je het wilt weten kan ik het wel voor je navragen  ;)
			
 
			
			- 
				http://www.royalhaskoning.com/Royal_Haskoning/Corporate/nl-NL
hoeft niet we kijken zelf wel even ;)
eric
			 
			
			- 
				Kun je nagaan dat ik onze site niet eens bekijk  ;D
			
 
			
			- 
				
De railafdeling van Haskoning zit in een vof met Obermeyer (Duits) en rail consult. Dus het is niet alleen Haskoning.
Naast de al eerder genoemde Movares, Arcadis, grontmij en Haskoning zijn er nodig diverse bureau`s die voor ProRail engineeringswerkzaamheden verrichten.
TCE (samenwerking van Witteveen&Bos met een duitse partij)
Veribus (met name in de beveiliging)
ING-Rail
DHV 
Oranjewoud (in een samenwerkingsverband met ApCon en Spiermann (duits))
IV-Infra-Tuc Rail
Paul Keller (Zwitsers) samen met Temid (tegenwoordig onderdeel van DHV)
Al klopt het wel dat Movares en Arcadis met afstand de grootste zijn.
Martijn
			 
			
			- 
				Je vergeet VolkerRail Engineering   :P
			
 
			
			- 
				Als medewerker van DHV kan ik er aan toevoegen dat er slechts drie bureaus zijn die volledig door ProRail zijn gecertificeerd om alle spooractiviteiten te mogen engineeren en dat zijn Arcadis, Movaris en... DHV... ;D
			
 
			
			- 
				DHV wil toch hun engineering activiteiten stoppen en zich meer richten op adviseren van ProRail? Dat is tenminste wat ik hoor van DHV'ers die bij ons komen solliciteren.
			 
			
			- 
				DHV, Arcadis en Movares zijn de enige drie bureau's die het volledige werk mogen doen (planvorming t/m beveiliging).  De Planvorming kan, zoals ik het nu overzie, door ieder advies/ingenieursbureau gedaan worden. Ontwerpen baanlichaam en spoor/bovenleiding al door minder partijen, waarna je voor beveiliging/beheersing bij de eerder genoemde drie bureau's zult eindigen.
Groeten,
Gerard van der Sel
			 
			
			- 
				Gerard, Niels, dat klopt toch niet helemaal.
Alleen Movares, Arcadis, Grontmij en TCE hebben alle ProRail erkenningen.
DHV mist de energievoorzienings/tractie erkenning. Deze hebben zij indirect wel door de vof met Paul Keller (Temid-Paul Keller)
zie hiervoor ook.  website ProRail  (http://www.prorail.nl/Zakenpartners/Aanbesteden%20en%20inkoop/Documents/lijst%20van%20erkende%20ondernemers.08-11-19.pdf)
Martijn
			 
			
			- 
				Railinfra Solutions nieuw railbedrijf
UTRECHT - De railspecialisten Movares en Arcadis krijgen concurrentie van Railinfra Solutions. De nieuwe maatschappij is samen met Deutsche Bahn International opgezet door de ingenieursbureaus Witteveen+Bos en Royal Haskoning.
Railinfra Solutions krijgt de vorm van een vennootschap onder firma. Voor de 75 medewerkers van het kernbedrijf wordt een locatie gezocht in de buurt van Utrecht, dicht bij hoofdopdrachtgever ProRail. Al naar gelang de projecten worden extra medewerkers, zoals architecten, stedenbouwkundigen en milieukundigen ingezet afkomstig van de betrokken moederbedrijven.
“De nieuwe vennootschap gaat officieel op 1 januari 2009 van start”, zegt businessmanager wegen en rails Hans van Oenen, ver-bonden aan Haskoning. “Tot dusverre waren onze bedrijven op het terrein van rail klein vergeleken bij Movares en Arcadis. Dat gaat door de samenbundeling veranderen.”
Witteveen+Bos brengt zijn dochterbedrijf Transport Consultants en Engineers in. TCE is een samenwerkingsverband van Witte-veen+Bos en het Duitse DE-Consult, specialist railinfra met grote kennis van spoorwegexploitatie en spoorontwerp. Het bedrijf is erkend door ProRail en mag daardoor voor het Nederlandse spoor ontwerpwerkzaamheden uitvoeren. 
Exclusief
Railinfra Solutions zal exclusief samenwerken met Verebus, dat vooral bijdragen zal leveren op het gebied van de treinbeveiliging. Verebus concentreert zich met 130 medewerkers op de markten railinfra, luchtvaart en industrie. Ook defensie en scheepsbouw behoren tot het werkterrein. Het bedrijf is een zelfstandige werkmaatschappij van het Duitse TÜV Nord.
DB International biedt wereldwijd kennis van spoorbedrijf Deutsche Bahn aan op het gebied van ontwerpen en realiseren van infra-projecten. De onderneming heeft al jaren vaste voet aan de grond in Nederland en werkt onder andere mee aan de Noord-Zuidlijn.
Bron: Cobouwonline, 3 december 2008