BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Davy op 23 September 2006, 18:36:43
-
Dit is mijn tweede Nederlandse loc en eigenlijk valt hij buiten mijn tijdperk ::), maar ik kon het niet laten. Kleurtje trok mij wel aan.
Deze loc gaat mijn Pieter Bon wagens trekken en als die qua tijdperk niet kloppen dan lig ik daar niet echt wakker van. Het is namelijk wel een leuk gezicht achter deze loc 10 tankwagens te hangen.
Ik heb hem gekocht voor 149 euro en vanmiddag op de verenigingsbaan laten rijden wat ik daar heb gezien stemt mij tot tevredenheid. Alleen de snelheid moet wat naar beneden. Ik heb dit inmiddels op 75% gezet. En de afremvertraging op 6 seconde.
Dit is een lok uit 2004. De versie uit dat jaar had nog een decoder met dipswitches. De mijne is waarschijnlijk uit een oplage van 2005 met een overgangsdecoder, die je kan programeren. De decoder zit op een platina, dus niet in het machinstenhuis. Het lijkt erop dat men van alle locs met een overgangsdecoder af wilt.
Want bijna alle locs uit de magazijn verkoop lijken locs met een overgangsdecoder te zijn, die men tegen deze prijs kwijt wilt.
In de beschrijving staat hoe je de decoder moet programeren. O.a. met een control unit en mobiel station. Rijeigenschappen zijn goed te noemen. De loc heeft een Maxon A-max swiss made motor met 2 kleine vliegwielen. Dit staat op de motor namelijk. Loc rijdt weg op het eerste blokje van een mobiel station.
Als het goed hebben Marklin shops deze aanbieding of krijgen ze er nog een aantal. Op is op. Mijn handelaar had er van de 20 nog 3 op voorraad.
http://www.marklin.nl/model.html?nr=869
http://www.marklin.nl/nieuws/carin.html
-
Welke M* shop was dat? (mag ook mbv PM)
Is dit zo'n model uit de magazijnuitverkoop van Märklin? zoals op hun website is vermeld?? ik ben 37658 niet op de veschillende lijstjes tegen gekomen
-
vraagje:
Als je de optrek en afremvertraging uitzet, hoe trekt de loc dan op en hoe loopt hij dan?
-
Dan reageert hij direct op de rijstappen. Doe je dit vlug dan lijkt het erop dat hij schokt, maar dat is dus gewoon het optrekken en veel te vlug toenemen van de snelheid.
-
Die loc is behoorlijk gedaald in prijs... zou dat wellicht door de mehano komen?
-
Inderdaad. Toen ik hem in Antwerpen zag, was de Trix-uitvoering net iets onder de 300 euro. Nou was die winkel aardig aan de prijs, maar dan nog was het een aardige duit.
- Peter
-
Misschien. Maar ik denk dat men van voorraden afwilt. Zowat alle export loks met overgangsdecoder uit 2005 worden verkocht tegen deze prijs. En deze decoder is van mindere kwaliteit dan de 60901 of de mfx decoder.
Ik heb ook al een Belg 201 latere serie 59 gekocht voor deze prijs. ::)
-
Inderdaad. Toen ik hem in Antwerpen zag, was de Trix-uitvoering net iets onder de 300 euro. Nou was die winkel aardig aan de prijs, maar dan nog was het een aardige duit.
- Peter
De adviesprijs van marklin is 269 euro in 2006. De Trix versie zonder decoder is 259 euro. In 2005 was dit dus minstens nog een tientje lager. Die Belg verkocht dus spullen ver boven de adviesprijs. PS de BTW in Belgie is geloof wel nog 2% duurder.
-
Hallo allemaal,
De BTW is bij onze zuiderburen 21% , in Nederland 19 %
Off-topic. Angela gaat per 1 jan 2007 in Duitsland de BTW opvoeren naar 19%, dus dan zeijn de modeltreinen daar ook duurder.
Groeten, Alexander
-
Beetje Off topic
Maar de Trix versie is al een half jaar lang minimaal €149,00 bij diverse winkeliers te krijgen terwijl de Märklinversie nog de "Normale" prijs had. Dus ik denk dat Mehano er ook zeker wat mee te maken heeft.
Groeten,
Herman
-
De decoder zit op een platina
Tjonge, geen wonder dat dat spul zo duur is.... ::)
-
wat heeft dat met Mehano te maken?
Gaan die er ook 1 uitbrengen?
-
Ja Hondekoppie,
En dat zou best wel eens een erg mooie, schaalgetrouwe lok kunnen worden. De Matrix Carin is eigenlijk te kort (lengte van een 6400 lok, terwijl het een 1206 is) en de draaistellen zijn te klein (ongeveer schaal 1:100). Dus als Mehano daar de juiste maatvoering gaat hanteren, dan zal de lok er al een stuk realistischer uitzien. Natuurlijk verwacht ik van Mehano geen metalen kap en hekwerk. Maar ik verwacht wel een mooie lok tegen een lagere prijs dan de oorspronkelijke prijs van de Matrix productie.
groeten,
Gert van den Berg
-
@Gert
Het is idd jammer dat de Matrix paar punten niet goed is uitgevoerd. Echter het spuitwerk is super strak. Heb afgelopen week bij de Mehano G2000 etc etc. locomotieven zitten kijken en zag veel vaag spuitwerk wat zeker niet strak mag worden genoemd. Daarnaast waren er kleurverschillen in het spuitwerk door slechte dekkende lagen :(. Het is net wat je belangrijk vindt, maar persoonlijk vond ik dat toch wel een tegevaller (Eerste keer dat ik de modellen van Mehano een wat kritischere blik gaf ;) ) Vandaar dat ik deze week toch maar een Märklin Strukton Carin alvast koop ondanks het lengteverschil. Verder is het gewoon een prachtloc die de werkelijke loc goed weergeeft.
Groeten,
Herman (Die toch nog bij het onderwerp van het topic eindigt :D)
-
Ik weet inmiddels ook waarom Marklin al haar loks met een overgangsdecoder verkoopt voor 149 euro. De decoder heeft maar 14 rijstappen op een mobiel station dit in tegen stelling tot een 6090x versie of een mfx decoder dan heb je 27 rijstappen. Inmiddels heb ik de de max snelheid op 62% gezet.
Wat betreft Mehano onze Zuiderburen hebben wat meer ervaring met het merk. Zie ook dit topic.
klik hier (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2662&whichpage=1[/url)
Maar de lok ziet er goed uit en loopt met de maxon (klokanker) motor heel soepel. Al komt de motor met deze decoder niet helemaal tot zijn recht.
-
Vandaag heb ik ook m'n Märklin 37658 ontvangen. prijs € 149 + 6,50 verzendkosten.
Natuurlijk even uitgeprobeerd met Mob Stat.
De handleiding geeft aan een ander art.nummer in te voeren en daarna aan te passen, het eigen nr van de lok stond er ook in dus dat gewoon gebruikt en dat werkt goed.
De lok is sterk en kan redelijk langzaam rijden, is volgens mij wel gevoelig voor bevuilde rails. met ingeschakelde vertaging krijg je dan soms het alzheimer effect.
Zoals Davy al schreef zijn bij uitgeschakelde vertraging de snelheidstrappen erg goed te onderscheiden.
Ook heb ik de rijeigenschappen eens vergeleken met m'n digitale 6513 van iets oudere datum.
Dan moet ik vaststellen dat die geruislozer loopt bij zeer lage snelheden , de Carin maakt dan een soort krakend geluid, echter de 6513 heeft geen lastregeling en dat is dus ook duidelijk te merken.
De loks zijn even lang en het verschil zit 'm in de plaats van het machinistenhuis, bij de 6500 meer naar het midden waardoor de achterste motorhuif langer is dan die van de Carin en de voorste wat korter.
De algemene indruk van de Carin is goed; strakke belijning/opschriften.
en op de verlichting is ook niets aan te merken.
Bij deze uitvoering is het machinistenhuis voorzien van heldere ruiten en dat geeft een vrije doorkijk. mischien dat er nog eens een interieur en personeel in komt.
Al met al een leuke aanwinst die met name met open goederenwagens zijn (kilo)-meters zal gaan maken.
In vergelijking met een mogelijke Mehano variant van de Structon lok denk ik dat de Märklin uitvoering een stuk vaster op de rails staat. De adhesie/trekkracht is in ieder geval een stuk groter dan de even zware Mehano G2000
-
Hoi Robkop,
Bedankt voor je bijdrage. Wat betreft trakkracht dat kan ik bevestigen. De Karin structon loc is veel sterker dan een digitale AC 1100 van Roco. Maar ik geloof dat qua trekkracht de meeste Marklin modellen het wel winnen. Niet alle modellen hoor. Zie ook de beschrijving van een Marklin serie 290 die trekt ook een metertje of 8.
De decoder is niet slecht maar niet van de kwaliteit van een 6090x versie dan wel een mfx decoder. Het is echt een overgangsdecoder.
Groeten,
Davy
-
Maar ik geloof dat qua trekkracht de meeste Marklin modellen het wel winnen.
van de 1100 bedoel je, of bedoel je nu alle door andere merken gemaakte AC locs?
mvg,
Sander
-
Qua trekkracht zullen de meeste Marklinmodellen het beter doen dan hetzelfde model gemaakt door een andere fabrikant in de AC uitvoering.
-
Nou, ik moet zeggen dat ik deze decoder echt slecht vind. De loc heeft de neiging om te gaan rijden als de trafo aangezet wordt, schokt erg als je de optrekvertraging eraf haalt en de motor maakt een wreed geluid.
Eén van de slechtere M. locs, helaas. Waqnt visueel is t een mooie.
Erg jammer, de enige optie is een ander decoder erin!
-
Mijn lok rijdt stil hoor. Het enige wat je hoort is het zoemen van de klokanker motor.
Als de lok niet stabel rijdt. Dan moet je je misschien eens je baan schoonmaken. Want op m-rails loopt hij stabiel zijn rondjes. Wat betreft de decoder is dit inderdaad geen al te beste decoder. De vroegere 6090x en mfx decoders zijn van veel betere kwaliteit.
-
Ik heb een kleine vraagje:
Ik ben bezig met omspuiten van en Mehano G1206 naar de Strukton carin. Welke kleur heeft het dak? Grijs, zilver of geel?
Groet
Bernd
NB: excuus voor draadje-jacking
-
Geel ;D (y)
-
Ha Bernd,
Warum sollte es ausgerechnet die Carin sein, es gibt mehrere loks von der sorte, allerdings mit andere namen, neuerdings noch foto,s gemacht in Maastricht.
War ne supereinsatz. gr Wim
-
Ha Gerd,
Waar hebben we het over? De lok is zegge en schrijve 4 mm te kort tov het voorbeeld.
Mijn ervaringen zijn geweldig: wel een Trix uitvoering met een TAMS ldg 33 decoder.
De lok rijdt zoals al zijn soortgenoten (6409 e.d) geweldig dus moet men bij afwijkingen in de decoder zoeken, de Tams 33 werkt ook op mm en die laat de lok echt kruipen en vloeiend optrekken en afremmen.
De echte afwijkingen zijn de vuldop van de brandstoftank, die zit gespiegeld, en de draaistellen zijn wat aan de kleine kant maar daardoor wel een geweldig loop over wissels e.d.
Ik mis ook wel een cabine interieurtje, zoals bij de Roco v100 terwijl die maar c.a. 100 eu kost.
groet, Albert.
-
@Gerard, zeker? geel had ik nu echt niet verwacht voor een dak. Bij de 6400 zijn ze doch ook zilver...?
@wim, ik denk vrouwelijke namen voor locs zijn mooier als bijvoorbeeld Willy (Moet ik immer denken an "Maya de bij" ;D) en de Kleinspoor decals had ik nog liggen...
Groet
Bernd
-
Zeker.
De Trix lok rijd prima.
Met de lok is ook weinig aan de hand, en toch heb ik onlangs een ERS Mehano G1206 laten omspuiten door een Beneluxer en zet deze nu in.
Om de simpele reden dat ze nu beter bij haar soortgenoten past, en ik me stoor aan de te korte draaistellen.
-
;D
-
Ja Chris,
En dat hebben ze bij de Portfeeders weer geflikt maar ik heb hem toch gekocht.
Volgens mij zouden ze simpel het kunststof raamwerkje van de draaistellen kunnen vervangen voor een meer gelijkend exemplaar maar ook daar zijn de ontwikkel kosten schijnbaar erg hoog van.
Jammer.
groet, Albert.
-
Dan ben je er nog niet, want het hekwerk deugt ook niet. Ga maar eens het aantal verticale spijlen tellen.
mvg,
Gert
-
Ha Gert,
Daar heb je ook een punt maar ook weer geen reden om hem te laten staan voor mij. :(
Mahano is ook niet zalig; zoals scheef hangende hekwerken, golvende voetplaten en het ergste; niet naar de middenstand terug verende koppelingen (Belgse 77 serie). :'(
Voor robuustheid krijgt Mehano ook een 4, en wat ik hier all gelezen heb voor spuitwerk ook geen 10.
Kommer en kwel alom dus. ;)
groet, Albert (y)
-
@wim, ik denk vrouwelijke namen voor locs zijn mooier als bijvoorbeeld Willy (Moet ik immer denken an "Maya de bij" ;D) en de Kleinspoor decals had ik nog liggen...
Hoezo is willy geen vrouwe naam ik heb ook een familie lid die heet willy, en dat is overduidelijk een vrouw, en tevens bijna alle willy's die ik ken zijn vrouwen.
MVG Fridzie
-
Ok, dan heb ik het mis. In Duitsland heb ik nog nooit een vrouw met de naam willy gezien. Bij onz zijn eer slechts mannen met deze naam, daarom het gevoel ...