BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sven op 27 October 2008, 09:22:33
-
Ik heb een stoomlok met een v.3.5 sounddecoder. Als ik een project pak van de ESU website voor een stoomlok, zit er bij mijn keuze geen bel. Nu hebben ze ook een project waar alleen maar bellen inzitten. Maar hoe kan ik nu een zo'n bel toevoegen? Als ik de decoderdata in het "bellenproject" lees, zou ie alle bellen (en de toewijzing aan de functietoetsen) gaan toevoegen aan mijn project. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is, op alle functietoetsen alleen maar bellen. Hoe kan ik een bel toevoegen? Ik kan hier niets over in de handleiding vinden.
-
Ik denk dat je dit ook nodig zult hebben
http://www.esu.eu/index.php?id=19
-
Heb ik! Maar daar heb ik dus de vraag over, ik ging er van uit dat dat duidelijk was, anders kun je niet programmeren. Excuses daarvoor.
-
Hoe kan ik een bel toevoegen?
Sven, je kunt niet 1 geluidje erbij programmeren bij een ESU geluidsdecoder. Je moet de hele gewijzigde file er in laden. Wel kun je de functietoewijzing e.d. veranderen zonder de file te laden.
Zo simpel is het. Dus je bel opzoeken, deze in een file plaatsten, opslaan in de programmer en inladen. Klaar is Kees....eehhh.. Sven ;) ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ronald,
Bedankt voor je antwoord. Dat van die file opzoeken begreep ik wel. Maar je kunt toch geen file opzoeken die in zo'n ESU project zit? Toch alleen bestanden die op je schijf staan? Ik kan niet het wav. bestandje uit het pakket "bellen" halen, daar zit ik vast, want dan zou ik 'm inderdaad aan mijn project kunnen toevoegen.
-
Hoi Sven,
Wat jij bedacht had te doen, wil idd niet. Ik heb er een tijdje geleden contact over gehad met ESU. Howel ze de projecten in XML oplsaan ( die dus makkelijk te verwerken zijn ) hebben ze de geluiden, bewust, gecodeerd opgeslagen. Hiermee willen ze hun investering in deze geluiden beschermen.
Zoals Ronald aangeeft, kun je elk EXTERN geluidsfragement gewoon toevoegen.
Je hebt dan nog wel een programmatje nodig om e.e.a. in het juiste geluidsformaat te zetten.
Een andere methode die ik wel gebruikt heb, is om met windows soundrecorder een opname te maken van het geluid dat de LokProgrammer afspeelt. Dit opslaan en vervolgens importeren in je nieuwe project.
Grtzz,
Karst
-
Zoals Ronald aangeeft, kun je elk EXTERN geluidsfragement gewoon toevoegen.
Je hebt dan nog wel een programmatje nodig om e.e.a. in het juiste geluidsformaat te zetten.
Klopt helemaal Karst! Wat ook gaat is een geluidsfile van een bepaald loc inladen met de programmer en daar dan de bewuste geluiden "uit te slepen" met je muis en die in een nieuw (of bestaand) object te slepen. Zo heb ik dat met m'n Shay geluid gedaan, en het werkt prima. Zo kun je het beste van alle geluiden gebruiken in je eigen file.
Een andere methode die ik wel gebruikt heb, is om met windows soundrecorder een opname te maken van het geluid dat de LokProgrammer afspeelt. Dit opslaan en vervolgens importeren in je nieuwe project.
Juist, alleen t/m XP ging dat. Onder Vista zit geen fatsoenlijke geluidsrecorder meer in die zin dat die alleen extern geluid opneemt. Onder Xp kon ik de recorder ook "intern" geluid laten opnemen, d.w.z. geluid dat op dat moment afspeelde op de Pc. Maar misschien is hier een andere/betere manier voor.
Duidelijk Sven? ;D ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ronald,
Ik geloofde dat ik het begreep, maar omdat ik het niet voor elkaar krijg denk ik dat ik vast iets verkeerd doe. Ik heb een venster met een voorgeprogrammeerde loc van esu voor me en mijn eigen project. Als ik nu een audio file uit het esu project probeer te slepen naar mijn eigen project, krijg ik het verboden toegang symbool. Waarheen ik hem ook probeer te slepen.
-
Hallo Sven,
We helpen je graag ;D
- open de programmer
- Laad de sound in die je wilt veranderen
- klik onder aan op de knop "sound" en daarna op "ablaufplan"
- Nu zie je links onder een vak "ordner" en rechts daarnaast "projektsounds"
Als je nu sounds wilt toevoegen kun je die links kiezen in "ordner"(bv andere ESU projekten), die openen in die ordner en dan slepen (kopiƫren) naar projektsounds. Als het dezelfde naam betreft zal het programma direkt waarschuwen dat je een file wilt overschrijven.
Zo kun je dus ook nieuwe of veranderde sounds opslaan in een willekeurige map, bv "soundmap" in "mijn documenten" zodat je ze gemakkelijk terug kunt vinden.
Probeer het maar eens. Wel even oefenen op een nieuwe of gekopieerde file.
Grtz, 8) Ronald 8)