BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Trein47 op 26 October 2008, 17:46:25
-
Hallo allemaal,
Ik heb een Electrotren 1302 waarbij de sluitlichten aan beide kanten zwak gaan branden
als hij gaat rijden en de verlichting uit staat; voor of achteruit maakt niet uit.
Als de trein stopt dooft de verlichting weer.
Ik heb de trein geopend en nu blijken de twee rode leds van de sluitlichten
zwak te gaan branden als de trein in beweging komt.
Nogmaals, dit gebeurd terwijl de verlichting uitgeschakeld is.
Komt iemand dit bekend voor en heeft iemand een oplossing?
Mvg. Henny.
-
De gelijders afplaken er kan valse licht door komen
-
Als de verlichting is uitgeschakeld kan er moeilijk 'vals licht' doorkomen.
Is de loc digitaal en zo ja heb je er misschien een ESU Lokpilot 3.0 ingestopt?
Een bepaalde serie daarvan heeft last van geleiding door het gebruik van teveel soldeervloeimiddel. Daardoor treden lekstroompjes op daar waar de draden aan de decoderprint zijn gesoldeerd. Dat punt even heel goed reinigen met een beetje wasbenzine en een oude tandenborstel kán het probleem verhelpen.
succes,
Wim
-
Hallo Wim,
De lok is digitaal (wisselstroom uitvoering)
Ik weet niet wat voor decoder er standaard door Elctrotren ingestopt is.
Ik heb het vermoeden dat er lekstroompjes zijn; het vreemde is alleen dat
dit optreedt als de lok gaat rijden!
Mvg. Henny.
-
dat is juist een goede aanwijzing: de lekstroom komt dan dus van de motordraden.
-
Het lekstroomverhaal gaat voor mij denk ik niet op; tenminste bij de soldeerverbindingen.
Ik had alles met wasbenzine en een tandenborstel schoongemaakt, het probleem bleef.
Toen ik een andere decoder plaatste was het over. ;D Het ligt dus duidelijk aan de decoder!
Vraag blijft waar de lekstroom zich bevindt? ???
Groet Henny.
-
Toen ik een andere decoder plaatste was het over. Het ligt dus duidelijk aan de decoder!
Vraag blijft waar de lekstroom zich bevindt?
In een defecte decoder naar ale waarschijnlijkheid.
mvg,
Sander
-
In mijn beide 1300's zit af fabriek een lokpilot V2.0. Probeer eens een reset. Even 8 schrijven in CV8.
Gr, Ben.
-
In mijn beide 1300's zit af fabriek een lokpilot V2.0. Probeer eens een reset. Even 8 schrijven in CV8.
Heb ik gedaan, helaas geen resultaat. :(
-
Hallo Henie,
Wat je zou kunnen proberen is een extra diode (of twee in serie) in de verbinding naar de LED's (in doorlaat) op te nemen.
Hierdoor zal er meer spanning uit de stuurtrap van de decoder moeten komen om de LED's aan te sturen.
Het kan zijn dat het spanning verlies van de diode(s) voldoende is om de LED's in rust (dus achteruit of uitgeschakeld) niet meer te laten branden.
Bedenk dat de blauwe draad uit de decoder de + is.
Het is een lapmiddel maar de fout die je hebt wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door de decoder zelf.
Om de fout echt te kunnen beoordelen zal de decoder nagezien moeten worden. Ik heb het vermoeden dat dit iets te maken kan hebben met een slechte soldering op de decoderprint of een bijna defecte stuurtrap van de decoder.
In geval van een slechte soldering kun je zeer vreemde verschijnselen krijgen die soms niet direct te verklaren zijn.
Een ander probleem kan zijn dat de zwarte draad die van de stoormafname naar de decoder gaat ook wordt gebruikt als gezamelijke voor de LED's (weet niet of dit zo is aangesloten maar is verstandig om dit even te controlleren).
In dat geval zou ik de zwarte draad loskoppelen als gezamelijke draad naar de LED's en hiervoor de blauwe gebruiken.
Sommige type decoders hebben er problemen mee als de zwarte draad als gezamelijke LED aansluiting wordt gebruikt.
Willem
-
bedankt voor je reactie Willem,
Ik heb de decoder inmiddels omgezet naar een andere lok zonder sluitlichten.
Probleem is nu "opgelost".
Zodra ik weer even tijd heb ga ik je voorstel uitproberen.
Mvg. henny.