BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Machinist Johan op 26 October 2008, 16:35:25
-
hoi,
ik ben wat info aan het zoeken over de uitgebrachte thalys treinen van lima en mehano.
hoe zijn de rijeigenschappen?
hoe is het uiterlijk?
waar moet ik op letten bij een 2de hands aankoop?
kunnen jullie mij die info geven?
alvast bedankt
ps. als ik met mijn neus in de zoekmachine gekeken heb, zeg het dan!
-
Ik heb de goedkope supermarkt-uitvoering van Mehano en die rijdt prima. Uiterlijk strak in de lak met scherpe opschriften. Het verschil met z'n dure broertje: plastic pantografen, geen verlichting, geen interieur. Als je dit dus ziet, moet je er niet meer voor betalen dan ca. 45 euro. Maar er zijn gemakkelijk 1,8mm LEDs in te monteren, metalen panto's aan te brengen en een interieur te verzinnen, en zo gezien dus helemaal geen slecht model [al zeg ik het zelf].
Groeten.
-
hoi,
nu ben ik nog niet zo vakkundig om er led lichten of iets anders in te bouwen. weet jij hoeveel zijn dure broertje ongeveer kost?
MvG
-
Verder heb je ook nog de lima he. Die schijnt ook erg fraai te zijn. Ik ben van plan ooit nog die te kopen.
-
mee eens, ik zag namelijk een lima 2de generatie thalys oop MP voor €225 staan. ik vind het persoonlijk een beetje duur. 100 tot 150 eurie vind ik wel mooi voor een of andere thalys
-
Het duurdere Mehano-broertje, 29712, zou zo richting de 160 euro moeten kosten. Dat geldt dan voor een 4-delig stel. Dus keurig tussend e supermarkt en Lima in.
-
De Lima is niet zo duur :). Verleden week een AC/dig PBKA van Lima weten te scoren op Ebay voor € 94,00. Kwestie van goed zoeken.
Overigens is het kiezen tussen Lima en Mehano een kwestie van smaak. Persoonlijk vond ik de Mehano een plasticachtige look hebben. Dit speelt bij de Lima minder een rol.
Grtz,
Willem
-
Zijn er van die nieuwe Lima uitgave eigenlijk al tussenbakken te koop?
Is bij Mehano in ieder geval geen probleem.
-
Neen.
Ik heb beide Lima's 2e generatie (dus niet de 3e) en die zijn duidelijk veel mooier dan de Mehano
Foto's op mijn site bij modelbesprekingen.
-
Ik heb zelf de Mehano Thalys.
Ik ben hem namelijk behoorlijk aan het verbeteren.
Ik heb namelijk een hobby thalys en een prestige Thalys en 2 sets tussenbakken.
Van deze 4 sets ga ik een fatsoenlijke thalys maken.
Maar ik ga hem niet overspuiten.
wat ik voornamelijk ga doen speelt zich vooral onder de kap af.
Ga ik ook een draadje van maken.
-
suc6 jos!
dus de lima en mehano prestige zijn mooi en de hobby is goedkoop en zonder verlichting. dus ik moet zoeken naar een prestige?
-
of je moet n goedkope willen.
-
Ik wacht met spanning af op de postbode.
Ik verwacht morgen of vrijdag het hele pakket met reserve onderdelen, plus 2 nieuwe kappen van de Motorwagen.
Jos.
-
Neen.
Ik heb beide Lima's 2e generatie (dus niet de 3e) en die zijn duidelijk veel mooier dan de Mehano
Foto's op mijn site bij modelbesprekingen.
Niet eens.... het is wat je ermee doet....
Ik heb de mehano, jammer dat alleen de PBKA (zo heet hij uit mijn hoofd) verkrijgbaar is. Hij heeft letterlijk honderden kilometers gereden en na jaren moet ik nu voor het eerst iets vervangen.
En een beetje Pimpen is natuurlijk altijd mooi, en voor ideeën: zoek eens naar franse tijdschriften, daar staat nog wel eens een verbeterverhaaltje in.
Maar dit is mijn mening
Mvg,
Emiel
-
Het enige echte minpuntje van de Mehano Thalys vind ik meer de afstand tussen de rijtuigen.
Op het Jacobs draaistel staan ze ongeveer 1,5 cm uit elkaar.
Hoe de afstand bij de Lima's is weet ik niet precies, maar op de foto's die ik heb gezien ziet dat er wel beter uit, de trein is dan meer één geheel.
En de motorwagens sluiten niet geheel aan, maar voor de rest, is het een aardig model, en qua aandrijving is ie niet slecht, maar voor een 10 baks thalys vraagt de aandrijving naar een upgrade, zeker op een gedeelte van mijn apart te leegn HSL lijn.
Wordt namelijk een gedeelte van de Ardenner HSL lijn van Luik naar Aken.
Die zou dan tegenover de modulle van Station Maastricht moeten gaan staan.
Het is de bedoeling dat ie vertrekt in Maastricht, en even later voorbij zoeft op de HSL.
-
Emiel,
Dat gaat over rij eigenschappen, ik heb het over het model zelf.
En dan nog, wint de Lima glansrijk.
Dubbele cardan, vliegwiel., zwaar.
Dat jou Mehano het prima uithoud, is uitstekend, maar zet beide modellen naast elkaar en dan zie je zowel technisch als uiterlijk veel verschillen, in het voordeel van de Lima. (vooral de 2e generatie)
1e generatie heeft rondmotor en is dus bagger.
3e generatie is alleen 4 delig te verkrijgen en heeft geen nummer....
-
@ Chris, de rijeigenschappen ga ik aanpassen door beide motorwagens te laten werken op 2 assen zonder antieslipbanden, en met waarschijlijk 2 vliegwielen op de motor.
Maar ik had een vraagje aan jou, wat is de afstand van een Lima Thalys tussen de motorwagen en het 1e rijtuig, en wat is de afstand van de tussenwagens op de jacobsdraaistellen.
Dit wilde ik graag weten om het een en ander aan te passen.
Jos.
-
Misschien een tikkie off-topic, maar hoe verhoudt de N-versie van Kato zich tot de werkelijkheid van de Thalys?
-
Nou, ongeveer 160 keer zo klein :P
Erich
sorry, ik moet hoognodig naar bed :-[
-
@ chris,
welke thalys rijdt er rond in Railz?
-
Misschien een tikkie off-topic, maar hoe verhoudt de N-versie van Kato zich tot de werkelijkheid van de Thalys?
Goed, alleen de plastic pantografen zijn een minpunt.
-
Als we het toch over het aanpassen van een Thalys hebben......
Ik heb ooit de goedkope mehano versie gekocht en wil ´m nog een keer wat verbeteren door o.a andere stroomafnemers te plaatsen. Welke raden jullie aan?
Ik moet wel bekennen dat ik nog een leek ben in het verbeteren van modeltreinen ;)
-
@Johan : De Mehano met veel pijn en moeite (we hebben er al 5 versleten)
-
1e generatie heeft rondmotor en is dus bagger.
3e generatie is alleen 4 delig te verkrijgen en heeft geen nummer....
@ Chris, weet je wellicht het Lima catalogusnummer van de 2e generatie en ook het catalogusnummer van de bijbehorende set?
mvg,
Gert
-
Links bij de besprekingen staan de nummers van elk een complete trein ;D
Op Groterdam he.
-
Ik had het kunnen weten. ;D
Bedankt, zal een kijkje nemen.
mvg,
Gert
-
@Johan : De Mehano met veel pijn en moeite (we hebben er al 5 versleten)
Mja, maar zou dat met de Lima zoveel anders zijn?
Uiterlijk zeker superieur aan de Mehano's, maar technisch? Het type aandrijving dat in de tweede generatie Lima's zit rijdt soepel, maar is ook niet erg slijtvast.
Ik denk eigenlijk dat de eerste generatie met de bekende Lima draaistelkoffiemolen het wat slijtvastheid betreft wint.
-
Misschien.
De lima's zijn besteld voor Railz, dus we zullen het wel weten over een paar weken ;D
-
voor een paar jaar geleden hebben we een startset gekocht bij de aldi
de thalys doet het redelijk goed op de baan (4delig) ,maar weet ook niet hoe
een 8 delig rijdt, wel heb ik de ervaring met de ICE3 van mehano (8 delig)die reed erg slecht tot dat ik er achter kwam dat ik de verkeerde versie had gekocht met kunststoffen assen, van de duitse importeur nieuwe draaistellen gekregen voor de tussenbakken, loopt nu stukken soepeler maar wel op een vlakke baan.
dat is mijn ervaring met treinstellen van mehano
mvgr Evert Masselink
-
Misschien.
De lima's zijn besteld voor Railz, dus we zullen het wel weten over een paar weken ;D
Tweede of derde generatie?
In ieder geval benieuwd hoe ze het houden.
Mooi toch, zo'n testcircuit.
En anders gewoon weer een paar koffiemolens erin. Kunnen we veel lelijks over zeggen, maar ze zijn tamelijk onverwoestbaar. :D
-
3e
-
Het probleem met de koffiemolens is dat ze teveel lawaai maken en dat is voor een grote baan als Railz al storend, laat staan op een zolderbaan.
Zelf heb ik een paar Mehano's. Een 10-delige en een speelgoed setje van Intertoys. Beide hebben helaas hetzelfde probleem : analoog rijden ze als een speer, maar met een decoder (Lenz) te langzaam. Ik heb vooralsnog niet kunnen achtehalen waarom dit zo is, via een eerder draadje heb ik de indruk gekregen dat alleen ik dit probleem ermee heb.
Ton
-
@Ton geen ervaring met de thalys, maar ik neem aan dat je al met de instelling voor maximum snelheid van de decoder hebt gespeeld?
Die wil bij sommige fabrikanten nog wel eens niet helemaal voluit staan waardoor een model analoog harder gaat dan digitaal.
Sander
-
Hoi,
Ik heb de prestige uitvoering en die rijdt prima.
Ik heb de wisselstroom versie omgebouwd naar gelijkstroom en dus nu rijdt hij te langzaam, want hij heeft een 16 V motor.
Het snelheidverschil was goed te merken met de goedkopere uitvoering voor gelijkstroom, die wel een 14 V motor heeft.
Maar het was de eerste trein, die zo uit de doos op versleten metalen M-rails reed zowel trekkend als duwend met pantograaf tegen de oude platte marklin bovenleiding en dat had nog geen ander gelijkstroom model gepresteerd bij mij. Ik heb hem tiendelig met passagiertjes erin zonder rijtuigen verlichting. Op mijn oude modeltreinbaan kon hij nog 1,5 meter rechtuit rijden met alle wagons op het rechte stuk.
De verschillen van de goedkopere hobby versie en de prestige zijn.
De prestige heeft interieur, sluit verlichting, drie frontseinen aan beide kanten, interieur, vier assen aan gedreven en antislipbanden op vier wielen van de 8 van de motorwagen.
Het ompool relais heb ik namelijk in een hobby versie ingebouwd en kwam bij het openen v/d kappen die verschillen tegen.
De onderdelen, die de prestige heeft, zijn los te verkrijgen bij Mehano volgens het instuctie boekje.
groetjes
Wil
-
Sander,
het zou mooi geweest zijn als ik dat over het hoofd gezien had, maar de decoder (Lenz LE130) staat op de max snelheid ingesteld.
Ik heb de motor van de 10-delige ooit eens vervangen door die uit het speelgoedsetje, maar dat gaf precies hetzelfde resultaat.
Toch wel vreemd dat er niet meer mensen zijn met dit probleem.
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik er mee bezig ben geweest, weet niet meer of ik al een andere decoder geprobeerd heb.
Misschien moet ik dat maar eens gaan doen.
Ton
-
wat is de prijs voor een 2de hands prestige model??
-
Goeie vraag, ligt er aan wat de persoon in kwestie ervoor wil hebben.
maar ik denk dat die tussen de 60 en 90 euro in zit denk ik.
Jos.
-
en zijn er dan dingen waar ik goed naar moet kijken. de pantografen zijn niet van plastic, maar bijvoorbeeld koppelingen of stroomafname?
-
Op de prestige uitvoering zitten metalen pantografen.
de plastic pantografen zitten alleen op de speel hobby uitvoering.
De prestige heeft ook front en sluitseinen en is voorzien van een NEM stekker, dat is bij de hobby uitvoering niet het geval.
Jos.
-
Ik heb zowel de Thalys als de TGV hobby uitvoering van Mehano omgebouwd naar de Prestige uitvoering.
Daarbij heb ik de motoren vervangen door die van de Piko ICE.
Beide voorzien van extra rijtuigen.
Als decoder heb ik de Zimo MX64 gebruikt.
Deze combinaties rijden nu geweldig over de baan en zijn op top snelheid niet bij te houden.
Echt een aanwinst voor de grotere baan.
Groet,
Rob
-
Ik heb het zelfde gedaan met mijn Thalys, die rijd nu ook als een trein.
heeft 2 aangedreven kopwagens met 3 aangedreven assen per motorwagen.
Zonder anti slipbanden.
Alleen heb ik niet de motor van de Piko ICE er in liggen maar in elke motorwagen ligt een Maschima motor, en die is ook best stil.
Jos.
-
Jos,
welk type Mashima heb jij er in gezet ?
Zit er een vliegwiel op ?
Begrijp ik het goed dat jij ook de Zimo MX64 hebt gebruikt ?
Ton
-
Ik weet niet meer precies welk type Maschima het is, maar moet ik straks even een motorwagen open maken.
Dan kan ik het je straks vertellen.
De decoders wat i gebruik zijn de Lokpilot Basic van ESU.
Prima combinatie trouwens.
Jos.