BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Robin op 25 October 2008, 23:31:31
-
Goedenavond!
Alweer een tijdje geleden was ik bezig met nadenken over de bouw van het Landwasserviaduct in 1:87.
Dat verhaal is terug te lezen in dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11164.msg166816#msg166816) draadje.
Nu realisatie van mijn baan zeer dichtbij is gekomen, las ik een en ander nog eens door.
Ik was van plan om het te maken zoals in deze (http://www.spoorgroepzwitserland.nl/VSZSITE/TIP/bruggen/steenbrug.htm) bouwbeschrijving staat. Nu ik erover nadenk, kom ik tot de conclusie dat 5 kilo gips, en 5 kilo roodband resulteert in een gewicht van 10 kilo. Nu is dat niet zo'n probleem, maar dan wordt het denk ik wel een stuk lastiger als het een keer verplaatst moet worden (Verhuizen, ergens laten zien etc.)
En nu (nog vlak voor de wintertijd!) komt de grote vraag:
Is er iets wat in feite weinig verschilt van gips qua sterkte en structuur, maar wat stukken lichter is?
Als het er is hoor ik het graag, en zo niet, dan wordt het maar een brug van 10 kilo...
MVG, Robin
P.S.: Ik ben er inmiddels geweest, overheen getreind en heb foto's gemaakt
-
Nog even los van het gewicht, vraag ik me af of zulke hoge constructie's uberhaupt practisch zijn, als je er mee op tournee wilt. Denk je dat zo'n module nog hanteerbaar is.
Als de brug 10 kilo weegt, is dat zeker een punt van aandacht. Maar de berg links en de berg rechts zullen dan ook wel 10 kilo per stuk worden.
Als je echt licht(-gewicht) wilt gaan bouwen moet je het vooral zoeken in "hol" en "piepschuim".
Sander
-
Geen "piepschuim" maar Roofmate nemen. (daarmee kun je zelfs stevige bruggen bouwen).
Kees-Jan
-
Ja, inderdaad. Roofmate is heel stevig. En ook nog makkelijker te bewerken dan piepschuim. (Van piepschuim snijden kun je weken later nog genieten)