BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 25 October 2008, 23:06:25
-
Graag zou ik wat advies en tips ontvangen over mijn te bouwen schaduwstation. Hieronder heb ik al iets geschetst waaruit de opzet blijkt. Ik heb aan beide zijden van de zolder een dubbelsporige verborgen baan die in het schaduwstation uitkomen. De totale breedte is ongeveer 4,50 meter, de diepte maximaal ongeveer een meter. Het wordt gebouwd in schaal N met Peco code 55.
Ik heb een aardige hoeveelheid wissels liggen, dus dat is niet echt een issue. Verder wil treinen kunnen stallen tot ongeveer 1,50 meter en mogelijkheden hebben om vanaf elk spoor in beide richtingen uit te kunnen rijden.
Aparte sporen voor treinstellen zou ook leuk zijn :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation.gif)
-
Peter, ben je je bewust dat je aan de rechterkant op het binnenspoor een keerdriehoek hebt getekend ? Als het de bedoeling is, dan ben ik bang dat de benen van de driehoek te kort zijn, om een keerlus schakeling (ultieme keerlus) aan te leggen. Daarvoor heb je meer meters nodig.
In verhoudig tot de totale afmetingen, heb je relatief weinig opstelruimte. Eigenlijk heb je bovenaan maar 2 opstelsporen - de doorgaande sporen moet je natuurlijk vrijhouden voor passerend verkeer.
Sander
-
Ik ben denk ik niet heel duidelijk geweest ;)
Dit is natuurlijk veel minder dan er op 4,5 meter past. Het is puur een schets om een mogelijkheid aan te geven. Uiteraard zullen de sporen in een definitief sporenplan veel langer zijn. En in het geval van een keerlus zal ik ook dan zorgen voor voldoende lengte om de schakeling te implementeren :)
-
Peter,
Het is nooit echt handig om heel veel te willen combineren. Zoals jij schrijft: van elk spoor en elke richting. Dit gaat opstoppingen veroorzaken.
Trein kom van rechts het bovenste schaduw station in kiest om wat voor reden dan ook het onderste spoor. Meteen wordt nu het uitrijden vanuit het schaduwstation naar rechts geblokkeerd.
-
Ik zie wat je bedoelt Paul, dank voor je feedback (en voor de feedback tijdens Eurospoor :)). Ik zal er rekening mee houden tijdens het maken van het definitieve sporenplan.
-
Het idee waar ik het met je over heb gehad.
t rode spoor boven en het andere gedeelte onder (of andersom .. ;D)
PLaatje 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peter2.png)
Of Uitgewerkt in een 3d-tje:
Plaatje 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peter1.png)
Steek opstelsporen voor keertreinen kun je in de lange lussen kwijt (en de overloop wissels)
Jan-Peter
-
Peter,
Bij het plannen van een schaduwstation moet je er ook rekening mee houden dat het (per definitie) een overdekt station wordt, buiten zicht, en waar je blind op moet kunnen vertrouwen. Hou het plan dus eenvoudig en betrouwbaar. Dat voorkomt ergernis later. Het plan van Jan-Peter voldoet hier prima aan, dacht ik.
't Is maar een idee.
groeten,
Michiel
-
Ja, goed punt.
Dat plan voldoet er zeker aan. Ik denk wel dat ik nog wat kleine verbindingen ga toevoegen, maar dit zal 'm ongeveer worden. Dank tot zover! :)
-
Bij het idee van Jan-Peter is het alleen wel zo dat je vanaf de rode naar de zwarte sporen compleet tegen de richting in moet rijden om er te kunnen komen.
Andersom is prima te doen over het juiste spoor. :)
Dat betekend ook dat wanneer je een trein van de zwarte sporen naar de rode wilt laten rijden er nog zeker 2 andere treinbewegingen tegelijkertijd mogelijk zijn! (dat is altijd gunstig)
Maar als je een trein van de rode naar de zwarte sporen wilt laten rijden moet je dus tegen de richting in gaan rijden waardoor de alle andere treinen in of nabij het schaduwstation moeten wachten tot je klaar bent met die handeling.
m.v.g.
Mark
-
Een optie is misschien om bovenin nog een verbinding te maken. Dus vanuit de boog rechts naar de boog links. Dan kan je vanuit het 'rode' schaduwstation zo het 'zwarte' schaduwstation inrijden.
-
Ik zou, voor de eenvoud, die verbinding tussen het rode en het zwarte deel niet plaatsen, behalve als je een goede, logische reden hebt om die mogelijkheid te hebben. Ik zou het simpel houden, en de aandacht en toewijding vooral steken in de bovenbouw.
groeten,
Michiel
-
Ik denk dat ik je suggestie volg.
Wel ga ik nog enkele extra verbindingen maken voor keersporen voor treinstellen. Als ik er aan denk zal ik vanavond mijn uitwerking even plaatsen :)
-
Dit is wat ik er van gemaakt heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_1.gif)
-
Als niet van plan bent om:
Van de linker naar de rechter tunnel in/uitgang te rijden
En niet meer dan 4 treinstellen en 4 getrokken treinen kwijt wilt in je schaduwstation..
...Is dit een perfect plan!
En je hebt nu wel 2 keerlussen, Wat verder prima is op te lossen hoor!
m.v.g.
Mark
-
Ik moet sowieso nog aanpassingen doen om aan die 4,5 meter breedte te komen. Het aantal sporen zal ook nog wel iets oplopen ;)
De 2 keerlussen gaan goedkomen, ik heb reeds 2 ultieme modules :)
-
Door de introductie van kerende treinen, zal je ook nog aan het begin van elk station een overloop moeten plaatsen, zodat de terugkerende trein meteen op het goede (linker of rechter?) spoor terug kan rijden. En de verbinding tussen de 2 stations lijkt mij niet nodig, maar dat is mijn smaak.
-
Die verbindingen heb ik reeds gemaakt, kijk nog maar eens goed naar de tekening :)
En die verbinding tussen de 2 schaduwstations vind ik persoonlijk wel belangrijk. Smaken verschillen he ;)
-
De discussie gaat hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14672.0) verder met mijn complete baanplan.