BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Menno op 25 October 2008, 21:29:10

Titel: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 25 October 2008, 21:29:10
Goedenavond een-ieder die dit draadje aangeklikt heeft,

Na een flink aantal uurtjes arbeid (vooral veeel passen, proberen, weer passen, weer proberen... ga zo maar door) heb ik een motor-ombouw in een Fleischmann O&K lokje vrijwel gereed: het verdient geen schoonheidsprijs, maar voor een eerste keer een lokje ombouwen dat uiteindelijk ook nog aangedreven kan worden (ik had niet verwacht dat het zou lukken) vind ik het toch redelijk geslaagd.

Er is 1 klein probleem: het tandwiel dat direct boven de motor-as zit klemt prima vast op het asje. Het tandwieltje dat echter de aandrijving naar de oude tandwielenset overbrengt zit te ruim op de as: nu draait het geheel probleemloos, maar er is heel weinig voor nodig om het geheel stil te komen laten staan. Ik vermoed dan ook dat zodra de kap inclusief 1 of 2 loodblokjes er op gemonteerd word, het geheel te zwaar wordt, en dus stil blijft staan omdat het tandwieltje slipt.

Om een lang verhaal kort te maken: hoe verbeter ik de grip van het tandwieltje op de as? Bijgevoegde plaatjes geven een idee van welke as het is.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&kverbouw1.jpg
http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&kverbouw2.jpg

**Let op: het is NIET de dikke as die je op de foto kan zien, maar het asje daar achter**

De ombouw is mede mogelijk gemaakt door onderdelen die overbleven na het uitwisselen van defecte draaistellen en aandrijving van een roco BR 215.
Het asje is van roco, de 2 witte tandwieltjes ook, en het rode wormwiel is eveneens van roco.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 25 October 2008, 22:04:30
Hoi,

Wanneer je het asje en het tandwiel goed ontvet, kun je het met Loctite
muurvast op de as bevestigen.
Wel zorgen dat je niet te veel Loctite gebruikt, want anders zit er meer vast dan je lief is.

mvg,
FRed.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 25 October 2008, 22:59:46
He verdorie  :-| Had ik toch daar naar uit moeten kijken op Eurospoor of iets dergelijks (had heel wat lijm en andere chemische zooi op m'n verlanglijstje staan, maar dat ontbrak nou net)

Dan maar eens kijken waar ik het kan krijgen... of kijken of er een mede-modelspoorder is die het misschien heeft.

Bedankt!
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 25 October 2008, 23:05:05
auto-onderdelenzaak heeft t wel.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 25 October 2008, 23:12:36
Hoi,

Heb nog even geinformeerd bij een kennis van me die de lijm vaak gebruikt.
Het gaat om Loctite 401. Is vrij prijzig spul.
Je zou kunnen proberen naar de garage te gaan waar je je auto gekocht hebt en daar aan een monteur te vragen of hij het even voor je aan elkaar wil lijmen met Loctite. Is mij al diverse malen gelukt.

Ons bint zunig hé  ;D

mvg,
Fred.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 26 October 2008, 00:36:24
Laten mijn ouders nou toevallig geen auto bezitten, en ik ook niet...

Ik ga maandag wel even langs denk ik. Meteen even vragen bij de garage of ze daar soms Motip primer hebben, lees er goede dingen over, maar kan het nergens vinden...
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 26 October 2008, 00:46:39
Hoi Menno,

Motip Primer? Zie advies van Floris.
En anders heeft een goede rijwiel/bromfiets/scooter leverancier het wel op de plank staan.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Vinysie op 26 October 2008, 09:45:14
Probeer het eens bij korver.
bij praxis in de buurt.
(industrieterein de koog)

Die hebben zeker loctide en vast ook wel motip.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 29 October 2008, 13:17:41
Goed. Uiteindelijk bleek loctite niet nodig: na voorzichtig verwarmen van het tandwieltje en het daarna net zo voorzichtig samen te knijpen met een tangetje zit het tandwiel zo klemvast dat ik het amper op het asje geschoven krijg  ;D Precies wat ik nodig heb dus.

Voor de mensen die denken: zijn de tanden dan nog wel goed? Het tandwiel dat niet goed klemde is vastgelijmd in een van de oude fleischmann tandwielen, dus kwa tanden hoeft het Roco tandwieltje niets meer te verrichten.

Het geheel draait nu probleemloos, zonder slippen. Dus binnenkort maar eens de motor voor vast monteren en eens zien hoe dat rijd, zo zonder dat gekrijs! :D

Dank voor de hulp.
(oh ja: Vynisie, ik ga daar eens kijken. De koog he? Hmm, mooi excuus meteen even langs modelplaze te gaan haha)
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 29 October 2008, 13:55:31
ben benioeuwqd hoe dat ding t dan uiteindelijk doet, je verbouwing ziet er verder namelijk prima uit, als alles goed afgesteld is (afstand worm-wormwiel enzo) loopt t vast prima.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 29 October 2008, 19:26:33
Ik ben op het ogenblik bezig een 'frame' te maken om de motor vast te kunnen schroeven, en te kunnen testen. Dus even bij m'n moeder langs voor het M2 tapje (ok... ik weet het, eigenlijk hoor ik er zelf 1 te hebben  ;D )

Ik hou jullie op de hoogte :D
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: HuubvG op 29 October 2008, 22:47:02
Wat was eigenlijk de reden van deze operatie? Was het motortje stuk? Of wil je langzamer rijden met meer trekkracht? Want het locje loopt met originele motor ook redelijk en kan aardig wat trekken.

Wel mooi gedaan verder, ben ook benieuwd naar het eindresultaat.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 29 October 2008, 23:41:55
Met als enige nadeel dat de originele fleischmann motor 2 uitgesleten motorlagers heeft: al snel begint het ding verschrikkelijk te krijsen: daarnaast is de motor verschrikkelijk te zien in de cabine, dus dat wil ik veranderen.

Voor de mensen die denken: wat doet die een moeite  ;D het is een opknapper: het is voor mij gewoon een oefenobject, wordt het niets, dan is het jammer, wordt het wel iets, dan is het mooi meegenomen.

Overigens moet ik op zoek naar een andere bevestigingsmethode voor de motor, want zoals ik dat nu gedaan heb heeft het geen zin gehad, en loopt de boel steeds vast (om eerlijk te zijn is de bevestiging ook niet om over naar huis te schrijven)
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 30 October 2008, 23:43:24
Zo. Na weer wat noeste arbeid verricht te hebben was het dan toch zover: ik kon eindelijk testrijden met de nieuwe motor: na ontzettend veel boren kon ik eindelijk het motortje vastdraaien met een schroefje (M2) waardoor het geheel nu klemvast in een mooie uitsparing in het chassis rust.

De werkwijze: Ik heb eerst met een heel klein boortje, om het gat op de juiste plaats te krijgen, een gaatje voorgeboord. Daarna ben ik op gaan boren naar de 2,5 mm, zodat het M2 schroefje er zonder moeite doorheen zou passen.
Deze operatie was nogal risicovol: ik moest een paar millimeter boven een van de assen aan de gang, en na een holte in het chassis liep het metaalwerk  in een mooie ronding omhoog...(dat was dus een ramp om het gat op de juiste plaats te krijgen)

Uiteindelijk zat het gat op de juiste plaats, maar bleek toch dat het schroefgat van de motor zodanig zat dat ik het halve chassis weg had moeten frezen/zagen/dremelen/vultuzelfmaarin.
Dus uiteindelijk heb ik zo mogelijk iets nog veel gewaagders gedaan: ik heb IN het chassis van de motor zelf een nieuw gat geboord, en er nieuw schroefdraad ingetapt.

Met een van de schroefjes van de oude Fleischmann motor zat de nieuwe prima op z'n plek, en zoemt het locje over de rails.

De foto's:

Het model in een wat slecht belichte positie.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&kverbouwmotor.jpg

Weinig detail zichtbaar, maar toch wel leuk (ook vanwege de achtergrond)
http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&kverbouwmotor2.jpg

En hier draait het dan uiteindelijk om: het schroefje waarvan de kop zichtbaar is houd de motor op zijn plaats. Via een stukje styreen van 0,4 mm dikte (niet zichtbaar op de foto) heb ik de motor enige afstand gegeven van de wielassen: anders liepen de wielen zo nu en dan tegen het chassis van de motor aan.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&kverbouwmotor3.jpg

Wat heb ik hiervan geleerd? HEEL VEEL! En dan vooral dat een motor-ombouw valt of staat met de bevestiging: wat kan zo'n motortje sterk zijn! Een stevige verbinding is echt een must, daar ben ik zelf achtergekomen.

het enige wat nu nog overblijft zijn de wielen: die zijn zo ingesleten als maar mogelijk (ze vertonen zelfs sporen van 'naar binnen' staan (iemand die verder uitleg wil over dit stukje tekst, die meld zich maar)
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 30 October 2008, 23:49:03
Hoi,

Gefeliciteerd met het resultaat.
Maar wat bedoel je met 'naar binnen staan' van de wielen?
Bedoel je dat het loopvlak hol geworden is?

mvg,
Fred.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 30 October 2008, 23:50:42
Ja precies! Een betere omschrijving is er denk ik niet.

Ik zit te denken aan iets van een stevige schuurbeurt o.i.d. of een beiteltje om het geheel weer netjes recht te krijgen of zo iets.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 31 October 2008, 00:17:37
Hoi Menno,

Ik denk dat je met schuren o.i.d. de zaak alleen maar erger maakt.
Grote kans dat het mislukt.
Zelf heb ik een sikje met iets ingesleten wielen waar de afwerklaag (waarschijnlijk nikkel of chroom) gedeeltelijk af is, en die ook al ietsje hol
beginnen te worden.
Ik ga kijken of ik vervangende wielen op de kop kan tikken, en als dat niet lukt zit ik er over te denken om zelf een setje wielen te maken van RVS.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: HuubvG op 31 October 2008, 08:39:20
... zit ik er over te denken om zelf een setje wielen te maken van RVS...
Heb je al idee hoe?
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 31 October 2008, 13:06:25
Hoi Huub,

Ik zat te denken aan een draaibank.
Heb onlangs mijn Emco Unimat 3 verkocht, en krijg binnenkort een PD230/E. Denk dat het daarmee wel gaat lukken.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 31 October 2008, 18:18:21
Tja... over die luxe beschik ik niet (de ruimte ook niet voor overigens, al vermoed ik dat ik m'n moeder ook wel een plezier doe met de aankoop van zo'n apparaat)

Over de wielen: die heb ik geprobeerd uit te tikken, maar die zitten muur en muurvast: ik ben op een gegeven moment maar gestopt om de wielen niet aan gort te slaan.
Gisteren even het kapje erop gezet om te zien hoeveel hoogte ik gewonnen heb: bijna 15 mm in de hoogte aan metaalwerk is verdwenen, en je kan nu frisjes door de ramen van de cabine heenkijken :)

Het kapje heeft z'n 2 nieuwe traptreden al gekregen, en de gaten in het dak zijn gedicht. Nu de boel alleen nog gladplamuren en raamstijlen aanbrengen, en het geheel kan in de verf :D

Over het afschuren van de wielen: ik was ook wel van plan dit met een hele grote korrel te doen (1600 o.i.d.) en het schuurapparaat vast op te stellen, en het lokje ook, om zo 'autonoom' de juiste hoek erin te schuren: maar eerst maar weer met de zilverpoets aan de gang en dan nog eens kijken hoe het geheel rijd.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: santerdam op 31 October 2008, 18:26:50
Fred, als je zelf gaat draaien, let dan wel goed op het loopvlak profiel. Zowel de hoek van het vlak als de radius met de flens bepalen in sterke mate de rij-eigenschappen.

Sander
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 01 November 2008, 12:20:48
Hoi Sander,

Had een week of 3 geleden al op www.nmra.org gezocht en een heleboel info in PDF-vorm gedownload. Zo zag ik daar in RP25 al hoe een wiel er uit moest zien. Maar voor de sik heb ik alweer iets simpelers bedacht.
De wielen die onder de NS 2400 zitten hebben een diameter die vrij goed overeenkomt met de sikwielen. Ik hoef dan alleen maar de gaten in de wielen iets uit te draaien en klaar is Kee...Fred.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 05 November 2008, 22:14:40
Ik ben weer wat verder, en na het gedeeltelijk bijzagen van een van de loodblokken, heeft het locomotiefje tenminste weer wat gewicht.
Daarnaast ben ik bezig geweest met de nieuwe schortplaten (uh, zijn dat wel schortplaten? die plaatjes messing die op de voor en achterkant zitten?) met daar boven op de nieuwe handgrepen en railingen enz.

Na veel geknip en gebuig met 0,5 mm messing draad en veeel soldeerwerk, en daarna zeer voorzichtig bijvijlen van de soldeerplekken, de gaten geboord in de schortplaten (gaatjes van 0,6 mm zodat het geheel mooi past) en daarna de 'hekwerkjes' vastgesoldeerd.

Impressies:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&klochandgrepen1.jpg
En van de zijkant:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&klochandgrepen2.jpg
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Fred Eikelboom op 05 November 2008, 22:52:04
Hoi Menno,

Ziet er goed uit. Knap stukkie werk.

Wordt ie ook nog gespoten of houdt ie z'n kalkstoflook?  ;D

mvg,
Fred.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 06 November 2008, 00:09:36
Het geheel wordt nog gespoten ja. Gelukkig wel. Wit, blauw en zwart (en wat geel voor de strepen op de schortplaten (geel/zwart)
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 06 November 2008, 19:56:26
En toen had het geheel weer front en sluitseinen (of beter gezegd: de 'lamphouders' ervoor)

Deze operatie is mede mogelijk gemaakt door styreen...de pons-tang, revell contacta en een vaste hand.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/frontensluitseinen.jpg

De werkwijze was als volgt: eerst heb ik in styreen (0,8 mm dik) voorzichtig met de ponstang een afdruk gemaakt waar het stukje styreen 'uitgeknepen' wordt.
Daarna was het gewoon zaak om zo goed mogelijk precies in het midden een gaatje te boren van 1,5 mm.
Daarna kon het stukje styreen uitgeknepen worden met de tang, en na beoordeling (of het gat genoeg in het midden zat of niet) werd het bewaard bij de al voorradige ringetjes.
Nadat ik er acht had (4 voor elke kant uiteraard) kon het vastlijmen beginnen. Dit heb ik gedaan door de ringetjes op een stukje acrylglas-staf met een dikte van 1,5 mm te schuiven, en dit door het gat in het kapje te steken: Dan wat lijm aanbrengen rond het gat, en met de vingernagel VOORZICHTIG het ringetje op zijn plek te houden, en met een tangetje het stukje staf van het ringetje trekken, zodanig dat het ringetje precies op de juiste plek zit.

Ik weet het... heel verhaal, maar het werkte wel (voor diegenen die denken dat ik die 8 ringetjes in 1 keer goed kreeg... niet dus.. ik heb een stuk of 30 keer lopen 'knippen' totdat ik 8 goede had)
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: HuubvG op 06 November 2008, 21:03:10
Jij weet tenminste uit het locje te halen wat erin zit!
Daar is het vast voor bedoeld, voor creatievelingen die er een stoere loc van maken.
Ik blijf het volgen, ben benieuwd hoe ze gereed komt.
Titel: Re: Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 26 November 2008, 01:00:36
Huub... dank u dank u... :-[ (ik kan heel slecht met complimenten omgaan)

Goed. Dat er ook weer eens uitgegooid  ;D

Nu iets heel anders. Inmiddels heb ik van 0,25 mm dik styreen (het kan ook dikker zijn, ik weet het op het moment even niet uit m'n hoofd) de ramen gemaakt. Die methode was vrij simpel: ik plaatste een stukje styreen achter de raam-opening, en tekende met een watervaste stift langs de randen van de raam-opening. Daarna het geheel uitknippen, en dan maar bijvijlen totdat het paste.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/oenkraam.jpg

Nu, dat klusje is geklaard. Maar ik wil graag nog raamspijlen en als het ware 'sponningen' maken, zodat het lijkt alsof het raam ook echt gemonteerd is.

Nu heb ik al een week of 2 (zo niet langer) mijn hoofd lopen breken hoe ik dit zou doen, en ik heb ook verscheidene methodes uitgeprobeerd, maar geen van alle bedenksels en probeersels leverden het resultaat op dat ik wilde hebben (sterker nog, de enige methode die een beetje resultaat gaf, namelijk stripjes styreen verwarmen, en buigen, ging gewoon te vaak fout (dat is ook omdat ik geen diepte kan zien, waardoor de soldeerbout menigmaal het styreen raakte)

Nu is dus mijn vraag: wie weet er een methode om raamlijsten/sponningen te maken?
Titel: Re:Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 07 February 2010, 01:14:46
Jaaaaaa! Eindelijk raamsponningen voor dit O&K'tje.

Na een goed jaar over dit probleem nagedacht te hebben, en dingen te proberen die steeds op een mislukking uitliepen, is het gisteren eindelijk gelukt.

Ik was eerst met messingdraad aan het klooien, maar de vorm van de frontramen is daarvoor te complex: dat gaat vaker fout dan goed, en als het wel goed ging, was ik er toch niet tevreden over.

Ik heb iets flexibels nodig... iets soepels... ik heb decoderdraad nodig!

Ik heb m'n rolletje grijze decoderdraad gepakt, daarvan een stukje op een makkelijke plaats in de sponning vastgelijmd met secondelijm, en na voldoende droging steeds een stukje verder vast wezen lijmen, met behulp van een satéprikker om het draadje op zijn plek te duwen en met de punt de lijm aan te brengen (en de satéprikker in m'n haar vast te lijmen...)

En dan ziet het er uiteindelijk zo uit: op de foto lijkt het er niet uit te zien, maar vergeet niet dat de flits het wat erger maakt, en de foto alles behoorlijk vergroot.
Het enige wat me niet helemaal zint is de kleine opening waar het draad eindigt... maar je kan niet alles hebben.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/raamstijlenO&K.jpg
Titel: Re:Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Deetrein op 07 February 2010, 01:25:25
Als er ruitenwissers op komen, dan proberen het 'spleetje' op die plek te maken.
Dan dekt de ruitenwisser die opening af.

Ziet er verder goed uit.
Erich
Titel: Re:Grip van tandwiel op as verbeteren
Bericht door: Menno op 07 February 2010, 13:50:37
Ruitenwissers... natuurlijk! Helemaal niet aan gedacht...

Moet ik eerst eens zien waar ik die kan krijgen... en een van de raamsponningen weer verwijderen, omdat de opening onderaan zit (en de ruitenwissers met hun draaipunt net onder het dak lijkt me het meest logische)