BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dick van Aggelen op 23 October 2008, 17:59:53

Titel: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: Dick van Aggelen op 23 October 2008, 17:59:53
In 1967 kwam Fleischmann uit de BR-55 (4145) de eerste - zover ik weet - stoomloc met de aandrijving in de tender. Later kwamen daar de BR-50 en de BR-01 bij. De oudere Fleischmannlocs hadden de motor in de loc zelf.
Vooral de 55-er kon met rubberen antislipbandjes ongelooflijk veel trekken. Veel modellen van andere merken verschenen ook met aandrijving in de tender. Toch kon tijdens het rijden je duidelijk merken dat de loc door de tender geduwd werd en in zijn achteruit zelfs getrokken werd.
Ik meen dat Roco de eerste was die wel de aandrijving in de tender had, maar ook via een cardan naar de aandrijfwielen van de loc zelf.
Ik persoonlijk vind een aandrijving op aandrijfwielen veel realistischer, als de loc de trein niet meer kan trekken komt het, net als in het echt, tot doorslaan van de drijfwielen. wielslip.
Mijn nieuwe BR-55 werd daarom die van Trix en niet die van Fleischmann, hoewel laatste veel mooier is.
Vraag is gewoon: letten jullie daar ook op ?
Zelfde geldt eigenlijk ook voor e- endiesellocs: Indien de loc 6 aandrijfassen heeft moet hij van mij ook op alle 6 die assen aangedreven zijn.
Ik vind die nieuwe Märklin/Trix 1200 om zijn knullige en onjuiste aandrijving echt niets.

(http://members.aol.com/eurobahnfreund/flm/flm4145-0010.jpg)
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: St00mboy op 23 October 2008, 18:38:51
Als verzamelaar van en rijder met Engelse stoomloks heb ik  erg veel Hornby los met tenderdrive met een Lima-achtig type pancake motor. Gelukkig is Hornby tot mijn grote vreugde in navolging van Bachmann, de laatste jaren overgegaan op locodrive. Rubberen bandjes om de wielen worden in principe niet toegepast.
Dat betekent behalve schonere rails wel, dat een lok met trekkracht flink gewicht moet hebben.

Ik verheug me er telkens weer op wanneer er in een nieuw model de motor van de tender naar de lok verhuist en de rubber bandjes verdwijnen. Het proces kan mij niet snel genoeg gaan. Jammer genoeg zijn er nog aardig wat modellen uit de jaren '70 - '80 aan te passen. Dat is dus voorlopig nog behelpen.

Later heb ik eens een Roco BR 44 gekocht, en die had de motor in de tender, en de lok via een cardan aangedreven. Die lok loopt in alle opzichten schitterend!!

Nu Hornby kleinere loks bouwt en aangekondigd heeft, zie je de rubberen trekbandjes jammer genoeg weer terugkeren. In dat geval zou ik een aandrijving zoals in de Roco BR 44 prefereren.

De aandrijving van mijn stoomloks gaat via een tandwiel op1 as, en de overige assen via de aandrijfstangen. Ik weet niet hoe dat bij Fleischmann etc. zit.

Ik ben het dus met je eens: een lok met de motor in de tender is voor mij minder waard.

Leen.
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: Dick van Aggelen op 23 October 2008, 18:59:11
Ben ik toch niet de enige met 'aandrijfproblemen'. Ik heb ook van veel Roco-locs de slipbandwielen vervangen door normale wielen. Dat was wel in de tijd dat een telefoontje naar Reyne genoeg was voor een bestelling. Probleem met die bandjes is dat ze opgelost door de aanwezige olie een zwarte laag op de rails achterlaten.
In Amerika zijn anti-slipbandjes voor modellocs min of meer grondwettelijk verboden.  8)
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: Bob R. op 23 October 2008, 19:12:04
Met de motor in de tender krijg je wel een mooie doorkijk onder de ketel.
Met de moter in de loc zelf kan dat vaak niet, en een cardan naar de loc staat ook nogal storend.
Kortom, als je het niet ziet (de aandrijving) dan heeft bij mij dat de voorkeur, anders in de tender.
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: Weerd op 23 October 2008, 21:10:24
Het kan ook nog mooier.
Roco heeft diverse stoomlocs met motor in de tender, waarbij zowel enkele tenderwielen als via een cardan de locwielen worden aangedreven.
Het voordeel van d emotor in de tender is, zoals Bob ook al verwoord, een vrije doorkijk onder de ketel .

Gerard
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: Bob R. op 23 October 2008, 21:19:26
Wel mooi maar het machinistenhuis heeft een gat met de cardan er doorheen.
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: DE2225 op 24 October 2008, 09:33:56
Voor mij ligt de voorkeur toch echt in aandrijving in de loc. Ik heb al verschillende modellen met aandrijving in de tender waarbij de trekkracht tegen valt.
Een BR01 of BR05 moet toch minstens 10 rijtuigen een helling van 2% op kunnen trekken. Bij aandrijving in de tender lukt dit vaak niet, of je moet (weer) de antislip bandjes vervangen.

De oplossing van motor in de tender en via een kardan toch de aandrijving in de lok is voor mij een acceptabele oplossing, vooral bij kortkoppeling tussen loc en tender is de kardan bijna niet te zien.

Het kan overigens wel, bij de nieuwe constructies van o.a. minitrix is aandrijving in de loc mogelijk en toch een doorkijk onder de ketel. Dat je daar een (behoorlijk) hogere prijs voor neer moet leggen is dan logisch.

Kortom, bij aandrijving in de tender laat ik een lok vaak liggen.

Gr. Rik
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: Bob R. op 24 October 2008, 10:23:21
Bij de Roco SBB C5/6 loopt de cardan onder het machinstenhuis door.
Een heel mooie construktie!
 
 
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: Dick van Aggelen op 24 October 2008, 17:47:08
Hopelijk leest Fleischmann mee, want die P8 met wannentender is maar op de twee buitenste tenderassen aangedreven.  Alle vier de assen zijn star gelagerd.
Die wannentender zou eigenlijk gewoon twee draaistellen moeten hebben en de aandrijving in de loc.
Titel: Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
Bericht door: St00mboy op 24 October 2008, 18:41:44
Citaat
Met de motor in de tender krijg je wel een mooie doorkijk onder de ketel

Deze foto van Hattons uit Liverpool laat een BR (British Railways) 9f  van Bachmann Branchline zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Evening_Star_1.jpg)

Vanaf de 2e as van rechts loopt een heel smalle koker met tandwielen naar boven, waar de motor in de ketel verborgen is.
Ik vind het een heel mooie oplossing met een kleine, maar niet hinderlijke concessie voor de doorkijk .

Met geen motor in de tender, zoals de oude Hornby versie, en zonder trekbandjes heeft deze lok toch ruim voldoende trekkracht.

Leen.