BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: mmhajvth op 23 October 2008, 15:57:06
-
Daar waar eerder vandaag al in het nieuws was dat er mogelijk een nieuwe spoorverbinding Amsterdam - Almere aan zit te komen, lees ik nu over een mogelijke doorbraak voor de spoorlijn Breda Utrecht.
Een spoorlijn tussen Breda en Utrecht zou dagelijks 90.000 passagiers vervoeren. De dubbelsporige verbinding tussen de twee steden kost twee miljard euro, maar een geïntegreerde aanleg met de beoogde verbreding van de A27 zou het project 250 miljoen goedkoper maken. Dit blijkt uit de visienota 'Breda-Utrecht, de vergeten corridor' van Koninklijke BAM Groep en adviesbureau Goudappel Coffeng, die vorige week is gepresenteerd.
De Bredase wethouder van Cultuur, Verkeer en Milieu, Wilbert Willems, is verheugd over de uitkomst van het onderzoek. 'Er zijn nog heel wat vragen, maar een spoorlijn tussen Breda en Utrecht is een stuk dichterbij gekomen. We moeten wel oppassen dat door dit megaproject plannen voor de korte termijn, zoals de opknapbeurt van de A27 en A58, geen vertraging oplopen.' Willems wil nu snel overleg met zijn Utrechtse collega en de gemeenten die langs de lijn komen te liggen. 'Dan moeten we gaan lobbyen richting De Haag.' Bij het laatste onderzoek naar de spoorlijn, dat in 1999 onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat tot stand kwam, bleek de zogeheten vervoerswaarde erg laag te zijn. Volgens ir. Bram Govers van Goudappel Coffeng en projectleider van de visienota is toen alleen naar de lijn Breda-Utrecht afzonderlijk gekeken. 'Dat leverde inderdaad zo weinig reizigers op dat een investering niet te verantwoorden viel. Wij hadden al het vermoeden dat de cijfers veel hoger moesten zijn. Elke rijksweg in Nederland wordt geflankeerd door een spoorlijn, behalve de A27, A7 en de Afsluitdijk. Maar de A27 ligt in het economische hart van Nederland, dus wij vonden nieuw onderzoek nodig. Breda-Utrecht blijkt een volwaardige corridor te zijn die is te vergelijken met andere hoofdverbindingen.' Goudappel Coffeng keek behalve naar de stoptrein Breda-Utrecht (19.000 reziigers) ook naar de intercityverbinding Roosendaal-Almere (35.000) en de verbinding Dordrecht-Utrecht (36.000), die bij Goorinchem op de nieuwe lijn uitkomt. Willems voegt daaraan toe dat Breda straks een HSL-station is, zodat passagiers uit Utrecht ook naar Antwerpen kunnen doorreizen. De kosten worden geraamd op twee miljard euro, maar als de aanleg wordt geïntegreerd met de verbreding van de A27 scheelt dat 250 miljoen euro. Drs.ing. Ben van Schijndel van BAMRail: 'De A27 wordt twee maal drie of twee maal vier rijstroken. Met een trein erlangs of ertussen is twee maal drie waarschijnlijk voldoende. De aanleg van kunstwerken voor de spoorlijn van 63 km - er moeten drie grote rivieren worden overbrugd - bedraagt 60 % van de kosten. Maar bij een geïntegreerde aanpak met de A27 scheelt dat aanzienlijk.' De volgende stap is volgens Van Schijndel een integraal plan voor weg en spoorlijn. 'Daar de MER-procedure net is gestart, kan de spoorlijn er nog wel in worden opgenomen.'
Nog een plaatje er bij voor de duidelijkheid:
(http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00668/spoor_668844b.jpg) (http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00668/spoor_668844b.jpg)
Bron afbeelding: bndestem.nl
Onderandere BAM die zelf hoopt te kunnen verdienen aan het project door het spoor aan te leggen lobbyt al lekker in Den Haag. Ook de wethouders van onder andere Gorichem, Breda en Utrecht zijn enthousiast.
Kleine gemeentes zijn nog afwachtend of zoals wel vaker gebeurt bij verandering in het algemeen, defensief.
m.v.g.
Mark
-
De aanleg van kunstwerken voor de spoorlijn van 63 km - er moeten drie grote rivieren worden overbrugd - bedraagt 60 % van de kosten
Pardon?! Dat is toch niet normaal, of begrijp ik het niet?
Mvgr,
Hans
-
Wat snap je daar niet aan?
Een brug ontwerpen met sterkte berekeningen en bodemonderzoek enz enz,... en dan bouwen van staal, beton.... en dure kranen op het water enz enz... is toch altijd veeeeeel duurder dan een hoop zand recht leggen met een bulldozer en er dan een spoor op leggen? Een spoor dat overigens ook op die brug moet komen...
m.v.g.
Mark
-
Nog een keer:
De aanleg van kunstwerken voor de spoorlijn van 63 km - er moeten drie grote rivieren worden overbrugd - bedraagt 60 % van de kosten
Het stuk kunstwerken begrijp ik niet.
Dat een brug duurder is dan een stukje rails gaat er heus wel in.
Maar dat van die 2 miljard 60% weggaat aan kunstwerken, dat begrijp ik niet.
Of men ziet de brug zelf al als kunstwerk, maar bij een kunstwerk denk ik niet aan een brug.
Een brug is functioneel, een kunstwerk niet.
-
Smiley erbij zetten... Dan wordt de ironie duidelijk?
-
Ik denk dat men met kunstwerken de bruggen bedoelt.
Richard
-
Bruggen zijn kunstwerken, zo noemt men dat nu eenmaal ;)
-
;D
In het vakjargon is een kunstwerk alles behalve een recht stuk spoor op een redelijk vlakke ondergrond.
Dus bruggen, viaducten, tunnels en weet ik het nog meer van dat soort dingen worden dus in de bouw kuntstwerken genoemd... :)
Ik wist niet dat je dat bedoelde want daar lees ik natuurlijk gewoon overheen als pre stedenbouwkundige :)
m.v.g.
Mark
-
Ok, duidelijk.
Dan is het helder.
Aangezien men altijd van die oerlelijke zaken neerzet bij een brug die WEL als kunst worden beschouwd, werd ik op het verkeerde been gezet.
Referentiekader verschil is wel duidelijk in dit geval haha.
-
Dat begrijp ik dus ook niet. Grootste oorzaak van de o zo trage bouwwerkzaamheden her en der, als je het mij vraagt. Moeten eerst plannen gemaakt worden (uiteraard), die dan weer weggegooid worden en nieuwe plannen en weggooien, driehonderd architecten en adviseurs.
Katjing....
Waarom hanteren zie niet een standaard ontwerp, die ze aanpassen op de situatie? Kan mij die "architectuur" nou schelen... >:(
Overigens hebben ze Vianen (geboorteplaats) wel op een heel gekke plek getekend.
Maar een spoorbrug over de Lek hier bij Nieuwegein hou ik niet tegen :o
Groeten,
Michiel
-
Standaard wil iedereen graag (geld!) maar lukt helaas niet altijd. Plaatselijke situaties zijn nou eenmaal dermate verschillend dat eenheidsworst niet lukt. Als een brug net een paar meter langer wordt geeft dat al heel andere berekeningen qua sterkte.
Overigens is de doorlooptijd wel een grappig onderwerp. Ik bladerde gisteravond toevallig het boekje "Spoorwegen 1992" door. Daarin werd de start gemeld van de voorbereidingsprocdures van de HSL. Geplande opening 1998 :P. Misschien dat we in 2025 per trein naar Oosterhout kunnen reizen...
-
Die zal wel klaar zijn over 50 jaar denk ik! Moet altijd mijn hoofd schudden als ik door die k...tunnel rijd, die de A73 tot zo,n ellende maken.
Al jaren zijn de bouwers al bezig bij Utreg, nooit klaar. Ondertussen heb ik geen respect meer voor wegwerkzaamheden vanwege de lange duur van veel projecten. Lang leve volgas!
enne.... blijf dromen, wordt een lange maar taaie draad.............Wim
-
@ Hans
Maakt niet uit zo leren we allemaal nog (ook op een forum ;))
@ Michiel
Het is niet de architectuur en ook niet de ontwerpbureau's die het grootste geld verslinden....
Het zijn de wisselingen in de politiek die gedane onderzoeken met een voor hen "verkeerde kleur" (politieke kleur) naar de onderste la verbannen en keer op keer nieuwe onderzoeken laten uitvoeren.
Als de kogel door de kerk is en een onderzoek is aangenomen en een plan daarmee in essentie is goed gekeurd komt het eigenlijke ontwerpproces van start. Die stap heeft op procedures na meestal niet de meeste kosten en tijd in handen. En dan de uitvoering waar ook regelmatig over de butgetten geeikeld word. Dit omdat men in de onderzoeken niet alles heeft onderzocht of onderzoeken inmiddels gedateerd zijn, of omdat ontwerpen niet in alles voorzien.
Maar de grootste boosdoener voor vertraging van miljarden projecten is toch echt de politiek,.. gevolgd door lang slepende procedures (met name de bezwaarprocedures die wij als burgers en belangen organisaties weten te vinden, en zo projecten vertragen.)
m.v.g.
Mark
-
Dat is natuurlijk zo, maar ik blijf erbij dat er een hoop geld wordt verspild met de meest waanzinnige ontwerpen. Bij de kunstwerken over onze snelwegen irriteer ik me daar ook ontzettend aan: peperdure ontwerpen en jarenlange bouwtijd, maar even rekening houden met het feit dat we over 10 jaar misschien de snelweg weer moeten verbreden; dat is te veel gevraagd. Vooruit kijken is een kunst blijkbaar ;D
Maar to the point: die spoorlijn mag er komen, hoor!
-
Ze vergeten trouwens nog de kruising met de A2 exact ten zuiden van Vianen: dat wordt ook een leuk kunstwerk.
-
Al jaren zijn de bouwers al bezig bij Utreg, nooit klaar. Ondertussen heb ik geen respect meer voor wegwerkzaamheden vanwege de lange duur van veel projecten. Lang leve volgas!
enne.... blijf dromen, wordt een lange maar taaie draad.............Wim
Dat kan veel sneller hoor. Gewoon A2 tussen Utrecht en Amsterdam afsluiten en weggraven. Ligt er binnen een jaar of twee een hele nieuwe snelweg. Maar om de een of andere duistere reden wil men de weg verbouwen en tegelijk het verkeer door laten gaan. Snap jij dan nou? ::)
Het wordt overigens tijd voor een verdubbeling van snelheidsboetes bij wegwerkzaamheden. Alsof die wegwerkers en verkeersregelaars het allemaal kunnen helpen.
-
Boetes bij wegwerkzaamheden liggen al een stuk hoger.
-
Mooi, nou nog permanente controle bij alle werkzaamheden.
Maar is wel erg off topic.
Is die directe spoorverbinding Utrecht-Breda eigenlijk erg noodzakelijk?
-
Is die directe spoorverbinding Utrecht-Breda eigenlijk erg noodzakelijk?
Ligt eraan bij welke club je hoort ;D :-X
Frans
-
Als ik begrijp wat ik lees dan zijn de meeste te verwachten reizigers afkomstig van de verbinding Dordrecht -Utrecht n.l 36000.
Maar om deze verbinding te krijgen hoeven ze alleen maar een extra bochtje bij Tricht te leggen.
Groet Stephan.