BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Huup op 23 October 2008, 11:17:33
-
Werden rangeerpaallantaarns ('rouwbrieven'), opgesteld aan beide zijden van de door hen afgedekte sporen, gekoppeld bediend?
Groet,
Huibert
-
Ik heb het SR (C 5202, versie 1975) er even op nageslagen, maar dit staat nergens expliciet vermeld. Ik ga er dan gewoon van uit, dat dit geldt voor het spoor wat aan de rechterzijde van de rouwbrief ligt.
Grt,
WT
-
Hallo!
Rangeerseinpalen of rouwbrieven kunnen juist meerdere sporen dekken. Per situatie wordt in een lokaalbedieningsvoorschrift vastgelegd voor welke sporen het precies geldt. Dit is geen probleem, omdat het meestal toch plaatselijk bekende rangeerders betreft.
Groet, Carlo
-
In het geval Kampen (http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_normaal/zl.html) bedient het oostelijk geplaatste lantaarn sporen 2/7, het westelijk geplaatste lantaarn 1/4.
Sporen 5, 6 en 7 zijn doodlopende sporen.
Spoor 1, het 'hoofdspoor' wordt dus niet door beide lantaarns gedekt. Dat veronderstelt idd een aparte bediening van de lantaarns.
Is er een logische verklaring voor het niet afdekken van spoor 1 door het oostelijk geplaatste rangeerpaallantaarn?
En waarom zou je in west wel mogen rangeren en in oost niet? Er is toch een overlap van drie sporen. Daarbij geldt het sein voor sporen, niet voor delen van sporen.
Gr/H
Pst. Wijktrein, ik snap je logica niet. Geen expliciete vermelding dus niet gekoppled bedienen kan ik volgen. Maar wat geldt dan voor de sporen ter rechterzijde van het lantaarn, en waar komt de veronderstelling vandaan dat dit alleen geldt voor sporen ter rechterzijde?
De rouwbrieven in kampen staan trouwens aan weerszijden van de spoorbundel.
-
Huibert,
Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat Kampen een kopstation is. Wanneer een rangeerdeel aan de westzijde op spoor 1 komt, heeft dat beveiligingstechnisch geen consequenties. Aan de oostzijde zou een rangeerdeel naar spoor 1 het uiterste wissel passeren en daarmee mogelijk in het volgende blok terechtkomen (= treinbeweging i.t.t. rangeerbeweging). Op zich ook niet verboden, maar daar zijn rangeerpalen nou net niet voor bedoeld. Bovendien wordt dan de richtingsregeling van dit enkelsporige baanvak beinvloed.
groet, Carlo
-
Ok, dank. Ze staan inmiddels :)