BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: mmhajvth op 22 October 2008, 16:09:34
-
Beste iedereen,
Zoals de titel van het draadje al aangeeft is mijn vraag de volgende:
Wat was de samenstelling van een 7 delige DDM1?
Een 6 delige heeft naar verluid de volgende samenstelling:
1600 of 1800 loc, Bv, ABv, Bv, ABv, Bv, Bvk (is dat overigens altijd deze indeling van bakken geweest?)
Maar de hamvraag is welke bak kwam er dan in de 7 delige stam bij? (En aan welke kant?)
Even een fototje van Railfaneurope.net met een 7 delig stammetje.
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/DD-AR/ddar15.jpg) (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/DD-AR/ddar15.jpg)
(En nee het is inderdaad niet op deze foto te zien ;D)
Alvast bedankt voor de hulp!
m.v.g.
Mark
-
Een DDM1 stam is meestal 6 delig, de loc moet je niet meetellen.
De samenstelling weet ik niet uit mn hoofd.
-
Naar ik meen een Bv, maar ik zal het even opzoeken.
@Jos: nee, er zijn ook zevendelige stammen geweest. ::)
-
Dankje Rick, (voor wat betreft het opzoeken ;D)
@ Jos.
Moet je voor de gein eens tellen op de foto die hier boven bij staat! ;)
Ik dacht laat ik die er maar vast bij zetten voordat ik een hele batterij reacties krijg met "Nee Mark een DDM1 heeft 6 bakken" ;)
m.v.g.
Mark
-
Ik had ooit een poster van DDM1 (heeeel lang geleden.) Ik weet zeker dat er 3 ABv's in zaten. Uit het hoofd zeg ik:
Bvk+ABv+ABv+Bv+Bv+ABv+Bv+1600
(zo heb ik hem zelf ook maar samengesteld)
mvg
Sander.
-
Op foto's uit de beginperiode zie ik Bvk - Bv - Bv - ABv - ABv - Bv - Bv - loc, of dat standaard altijd zo was weet ik niet. Dat de ABv en Bv om en om zitten is pas van de laatste jaren (voor je het vraagt: rond 2005, ruim na de jaren '90 in ieder geval ;)).
En dan komt Sander tussendoor met iets anders, ik zoek maar even verder. ;D
-
Misschien een idee somda te raadplegen aan de hand van de spots?
Groetjes Michiel
Ps; zal zo eens kijken of ik daar wat vinden kan.
Edit; zoek tocht was zonder resultaat.
-
ik heb nog even snel wat plaatjes boeken doorgebladerd, maar ben er niet veel wijzer van geworden. Nergens is de complete samenstelling goed in beeld gebracht. Je kunt nog net de 7 rijtuigen tellen, maar dat is ook alles.
Heb foto's gevonden met zowel ABv als Bv direct achter de loc, dus het lijkt er op dat er geen vaste rijtuigvolgorde gehanteerd werd.....
we zoeken verder.........
mvg
Sander.
-
Ik moest even de archieven in maar heb het gevonden. In 1986 het jaar dat de laatste rijtuigen uitgeleverd werden hadden we stammen van zes en zeven rijtuigen. Een stam van zes was 2 Bv + 2 ABv + Bv +Bvk het zevende rijtuig is een ABv aan de zijde van de locomotief.
Gr. Gerco
-
Vorige informatie was uit de winterdienst omloop. Het blijkt in de zomeromloop dat alleen de plaats van de locomotief en het stuurstandrijtuig vast ligt.
-
Dacht ik net een mooi zeker antwoord te hebben over de "standaard" indeling van de 7 bakken tellende DDM1... komen we toch weer tot de conclusie dat de NS het woord "standaard" echt niet zijn het vocabulair heeft. ;D
Goed. Even samengevat betekent dat tot dusver dat we vanaf omstreeks '86 stammen hadden in de winder met de volgende indeling:
DDM1: 1600 loc, Bv, Bv, ABv, ABv, Bv, Bvk
DDM1: 1600 loc, ABv, Bv, Bv, ABv, ABv, Bv, Bvk
En in de zomer:
DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 5, Bvk
DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 6, Bvk
In begin jaren '90 gingen enkele DDM1 bakken (in ieder geval 's zomers) naar de ICR diensten tussen Zantvoort en Maastricht waardoor we de volgende bakken indeling kregen:
DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 4, Bvk
DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 5, Bvk
Halverwege de jaren '90 kwamen de 1800 loc's in plaats van de 1600 loc,
En sinds omstreeks 2005 rijden we met de volgende indeling:
DDM1: 1800 loc, Bv, ABv, Bv, ABv, Bv, Bvk
Is dat een redelijke samenvatting?
m.v.g.
Mark
-
Ik rij ook in die zelfde samenstelling als wat jij opnoemt, 6 bakken.
BvK, Bv, ABv, Bv, ABv, Bv, 1838
-
@Mark: lijkt me een redelijk goede samenvatting. Het is wel zo dat bij de hussel hussel stammen er 3 Bv's en 3 ABv's inzaten.
-
@ Jos,
Alleen reed de 1838 maar tot 21 mei 2004. Dus of die zo veel gereden heeft met de "standaard" DDM1 indeling zoals ze heden ten dagen rijden is maar de vraag. (De Airco units die er bij jou op staan heeft de 1838 in ieder geval nooit gehad. (misschien je loc dus omnummeren? ;))
Maar goed, verder blijft het leuk om zo'n relatief lange gele dubbeldekkers sleep te zien. :)
@ Rick,
Dat heb ik inderdaad niet duidelijk genoeg gemeld :)
m.v.g.
Mark
-
@ Mark.
Dat klopt inderdaad, de 1838 is in 2004 Totall loss geraakt bij een zware botsing met een V-IRM op amsterdam centraal.
De Airco's op het dak heb ik er opgezet omdat de loc bij mij op de baan gewoon doorgaat, zullen we zeggen dat hij is "hersteld".
Ik had hem wel kunnen omnummeren.
Maar dat vind ik zonde van het stadswapen van Groningen.
Dus daarom rijd hij nu met een sleep DDM1 en met airco's op het dak.
Hiervoor zou ik je graag willen verwijzen naar mijn eerdere post op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8099.5070
Jos.
-
Ik heb nog een vraagje over de samenstelling van de DDM1.
Is het ook mogelijk om deze wagens als 4-delige stam te laten rijden??
Jos.
-
DDM-1 heeft nooit met 4 bakken gereden, alleen 3, 6 en 7 bakken als ik me niet vergis. :)
Gr. Rick
-
3?
Volgens mij reed er een tijdje na een ongeval een stam met 4 of 5 bakken, maar dat was een uitzondering.
-
3 bakken was volgens mij net in de beginfase, heb ik eens een foto van gezien, durf niet met zekerheid te zeggen of dit echt klopt, of ik het alleen gedroomd heb. ;D
Maar wel inderdaad met 5 bakken.
Oorspronkelijk bestonden de formaties uit zeven rijtuigen en een loc, later verdwenen enige rijtuigen naar de Intercitydienst, waardoor de vijfdelige formaties op de baan verscheen.
bron: Wikipedia.
-
Dat was dan niet in dienst met 3 bakken.
-
Zal wel een Ledig Mat. rit geweest zijn neem ik aan.
-
De stammen met 5 rijtuigen reden van en naar Rhenen. De laatste jaren reden ze idd met 6 rijtuigen. Maar niet iedereen zal daar plaats voor hebben.......
-
3 bakken was volgens mij net in de beginfase, heb ik eens een foto van gezien, durf niet met zekerheid te zeggen of dit echt klopt, of ik het alleen gedroomd heb. ;D
Dat heb je niet gedroomd hoor, ik heb het ook wel eens in een boek gezien, zelfs in de gewone dienst met een 1300 loc ervoor. Alleen kan ik die foto niet meer terug vinden. Ik heb nog wel in het Spoorwegen '98 jaarboek (die serie van Richard Latten) een foto kunnen terug vinden van drie bakken DDM-1 met een 1600/1700 erachter, als je die hebt staat die op pagina 38.
-
Nou.... euh.
Dat is DDM2/3. Die reden/rijden met 3 of 4 rijtuigen met een 1700. Officieel sinds de komst van mDDM alleen met 4 met een eloc, maar een drietje komt nog wel eens voor.
DDM1 heeft nooit met slechts 3 rijtuigen gereden en al helemaal niet met een 1300 in de normale dienst. Sterker nog, DDM1 kán niet zonder 1600/1800 en Bvk in de normale dienst functioneren. Minder dan 5 rijtuigen is nooit regulier geweest.
Hoe dat soort indianenverhalen steeds weer ontstaan is me een raadsel.
-
even ter aanvulling.
DDM 1 zal ooit als 3 of bakken trein gereden hebben alleen niet in de reizigersienst.
Begin jaren 90 zijn zulke stammen naar Maastricht gereden voor onderhoud aan de tussenwagens. Ik meen voor een kuilwielenbankkuurtje { 3 x woordwaarde & 2x letterwaarde (y)}
Kopbakken kwamen er maar zelden.
Groetjes Chris
-
In de 'crisisjaren', begin deze eeuw, heeft er enige tijd een vierdelige DDM1-stam gereden. Door het materieeltekort moest alles wat een maar een beetje kon rijden de baan op en zodoende verscheen dit 'restant' o.a. in de IC-dienst Ehv-Shl vv.
-
Sorry voor mijn misverstand, op de foto's is namelijk niet goed te zien wat het is als je er niet goed op let. Ik kon natuurlijk ook even kijken of er wel of niet een pantograaf op het dak zat, maar daar denk ik nu pas aan.
Heeft het DD-AR dan wél met een 1300 gereden, of ook alleen maar voor overbrengingen, zit te denken aan die automatische koppeling van het DD-AR.
-
Je bedoelt zo'n automatische koppeling die je dus wel kent en pontificaal voorop het stuurstandrijtuig op de eerder door je aangehaalde foto waarvan je niet kon zien of het DDM1 of DD-AR was zit? ;D
DDM2/3 heeft uiteraard ook nooit met 1300 gereden. Het enige dat met 1300 gereden heeft zijn overbrengingen van lege rijtuigen (en losse rijtuigen in een IC-stam).
-
DDM1 heeft nooit met slechts 3 rijtuigen gereden [...]
Minder dan 5 rijtuigen is nooit regulier geweest.
Hoe dat soort indianenverhalen steeds weer ontstaan is me een raadsel.
Misschien omdat ze er een foto van hebben gezien op BNLS? :P
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg412404.html#msg412404 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg412404.html#msg412404)
Inderdaad, dit was geen reguliere dienst (dit waren pendeltreinen Hgl-Es wegens een open dag), maar het heeft wel gereden.
Bovendien heeft op za 17 augustus 1991, i.v.m. het 100-jarig jubileum van de spoorlijn Schiedam - Maassluis, de 1625 met 3 DDM in de reguliere dienst Rtd-Mss (serie 42xx) gereden.
Die dia's heb ik nog niet elektronisch maar ik ga ervan uit dat mijn dia-administratie voldoende bewijs is:
9930 NS 1625 duwt 3 DDM-rijtuigen als trein 4234 Rotterdam CS - Maassluis op het talud ten oosten van Vlaardingen West 12.42
9931 NS 1625+3DDM als trein 4247 Maassluis - Rotterdam CS op het talud ten oosten van Vlaardingen West 12.57
9934 NS 1625 duwt 3 DDM-rijtuigen als trein 4238 Rotterdam CS - Maassluis weg uit halte Vlaardingen West 13.41
-
Ik (en jij waarschijnlijk ook wel) beschouw 'reguliere dienst' als iets wat voor langere tijd normaal is, niet iets wat ooit één keer, een dag of voor mijn part een week zo gereden heeft ;D
-
Maar Sicco dan had je het woordje 'nooit' achterwege mogen laten. Zie foto's als bewijs.
Al begrijp ik wel waar je op doelt. :)
DDM1 heeft nooit met slechts 3 rijtuigen gereden
-
Maar Sicco dan had je het woordje 'nooit' achterwege mogen laten. Zie foto's als bewijs.
Al begrijp ik wel waar je op doelt. :)
Nee hoor, want als ik één dag geen reguliere dienst vind en ze hebben nooit anders dan één dag zo gereden, hebben ze nooit in de reguliere dienst zo gereden (misschien dat mijn zinsopbouw wat verwarring schept, maar ik heb het dus wel degelijk over de voorwaarde 'normale dienst').
Maargoed, ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik bedoel, wel merkwaardig dat ik alleen op modelspoorfora zo vaak moet uitleggen wat het verschil is tussen iets wat normaal was en iets dat uitzonderlijk voorkwam. No offence, want ik redeneer vanuit een grootspoor-achtergrond en daarmee ben ik natuurlijk niet 'beter' dan iemand die redeneert vanuit een modelspoor-achtergrond :)
-
Je bedoelt zo'n automatische koppeling die je dus wel kent en pontificaal voorop het stuurstandrijtuig op de eerder door je aangehaalde foto waarvan je niet kon zien of het DDM1 of DD-AR was zit? ;D
Ik heb gewoon volledig niet op zitten letten, dat zal ondertussen wel duidelijk zijn. ::)
-
anyway, als je een excuus zoekt om alleen de set met drie rijtuigen te kopen en te laten rijden: die is er dus. bovendien: het is jouw baan, dus jouw werkelijkheid.
groet, Niels
-
Er heeft ook ooit een stam van 2 DDM-0 rijtuigen op de SHM-lijn tussen Hoorn en Wognum dienst gedaan, met stoomloc 16. :P ;D
-
Kijk eens aan, we hebben die set niet eens nodig! Twee losse rijtuigen is al voldoende! (y)
-
Jawel, want Artitec gaat de DDM-0 niet eens uitbrengen! ;D
-
Losse rijtugien inzetten kan ook, in een werkplaatstrein of als fietsenrijtuig / versterkingsrijtugi in de IC Haarlem-Maastricht. Daar komt dan waarschijnlijk ook de foto vandaan waarbij een 1300 een DDM-1 aan de haak heeft......
Regulier zijn er DDM-1 stammen geweest met vijf- zes en zeven rijtuigen (waarvan telkens natuurlijk één Bvk (stuurstandrijtuig)). De vijwagenstammen reden echt niet alleen op Rhenen, ook in de kop van Noord Holland zijn deze combinaties jarenlang ingezet. Vierdelig heeft inderdaad ook bestaan, die stam reed wel op Rhenen. Dit had alles te maken met materieeltekort wat Olaf ook al schreef.
Jeroen
-
nog even terug op de oorsprong van dit draadje,
het is altijd: bvk bv, en dan om en om abv, bv, abv enz.
klopt het dan dus dat 5 delige stam bvk, bv, abv, bv, abv is?
gr,
mathyn
-
Volgens mij is dat iets wat alleen in de laatste jaren zo was.
-
nog even terug op de oorsprong van dit draadje,
het is altijd: bvk bv, en dan om en om abv, bv, abv enz.
klopt het dan dus dat 5 delige stam bvk, bv, abv, bv, abv is?
gr,
mathyn
Nee. De samenstelling zoals jij beschrijft is van de laatste tijd, waarbij de DDM-1 rijtuigen vaste setjes vormden, zoals ook met ICR en ICK gebeurde. Toen bestond DDM-1 alleen uit zeswagenstammen. Voordat deze flauwekul bedacht werd, reden DDM-1 jaren lang als volgt:
Samenstelling van de vijf, zes en zeven was IN PRINCIPE:
1600/1800 + Bv + ABv + Bv + ABV + Bvk
1600/1800 + Bv + ABv + Bv + ABV + Bv + Bvk
1600/1800 + Bv + ABv + Bv + ABV + Bv + ABv + Bvk
Jeroen
-
oke!
dankje,
dan weet ik wat ik moet bestellen voor een 5delige stam. is groot zat.
nouja misschien nog een waggonetje ::)
maar ze zijn best lang.
gr,
mathyn
-
Dat klopt inderdaad, de 1838 is in 2004 Totall loss geraakt bij een zware botsing met een V-IRM op amsterdam centraal.
dus je wil zeggen dat mijn locniet meer bestaat :o
-
hij is in 2008 (als ik me niet vergis) gesloopt. hier wat foto's:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/0oTep4-YJiEB0J91tPdx3g
http://treinennieuws.net/cms/content/view/204/142/
Gr Timo
-
tsja,
daar kan je inderdaad niet zo heel veel meer mee :D
zonde hoor
gr,
mathyn
-
hij is in 2008 (als ik me niet vergis) gesloopt. hier wat foto's:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/0oTep4-YJiEB0J91tPdx3g
http://treinennieuws.net/cms/content/view/204/142/
Gr Timo
De locomotief is op 17 augustus 2007 gesloopt in Rotterdam.
-
Er heeft ook ooit een stam van 2 DDM-0 rijtuigen op de SHM-lijn tussen Hoorn en Wognum dienst gedaan, met stoomloc 16. :P ;D
Inderdaad in 1993.
De trein reed tot en met Wognum, vanwege de krappe bocht bij Twisk.
Niet de beste foto, maar de samenstelling is zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220331-102709-624571068068b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220331-102709-624571068068b.jpg)
Holenweg, Hoorn
-
Op pagina 1 van dit draadje (slechts 15 jaar geleden) refereerde ik aan "dé" DDM-1 poster.
Beter laat dan nooit ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240106-133701-65994a817ad1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240106-133701-65994a817ad1e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240106-133718-65994a8a861f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240106-133718-65994a8a861f0.jpg)
Mvg
Sander.
-
(y) (y) .
-
Als je meerdere Artitec setjes hebt liggen maar niet genoeg locs. (https://flic.kr/p/2p8WPP5)