BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: rpvanoyen op 21 October 2008, 22:18:31
-
Hallo beste mensen,
Hierbij mijn baanplan, zoals het na drie maal verbeteren, uiteindelijk is geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoor_7_baanplan_H0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoor_7_baanplan_H0.jpg)
Mijn uitgangspunten waren;
- op zolder onder een schuin dak (één niveau)
- maximaal 2 x 4 meter
- staruimte middenin voor onderhoud
- lange stationssporen
- eenvoudig maar veelzijdig rangeerterrein
- minimaal 3 verdekte opstelsporen
Ik heb bewust geen thema of tijdperk gekozen aangezien het mij hoofdzakelijk om het volautomatisch rijden gaat. Mijn locs zijn voornamelijk diesel(-electrisch/-hydraulisch) en grotendeels voor goederentransport.
Mijn eerste ontwerp omvatte over meerdere niveau's een enkelspoor (het zag er leuk uit maar verveelde héél erg snel) en een klein station (te klein) en een paar opstelsporen (die erg onhandig waren geplaatst).
Mijn tweede ontwerp was al vrijwel identiek aan het definitieve ontwerp, echter met een, aan beide zijden, naar beneden lopend enkelspoor. Dit stuitte op lange wachttijden van de locs onderling en verhinderde vaak de doorgang van doorgaande treinen.
Mijn derde ontwerp (de beperkte aanpassing van het tweede ontwerp) kreeg de gewenste uitbreiding naar een dubbelspoor. Hiermee was de oerklassieke dubbelovaal een feit.
De verdekte opstelsporen van verschillende lengtes blijken extra interessant te zijn omdat de computerbesturing gedwongen is een langere trein in een langer opstelspoor te plaatsen.
De beide keerlussen bieden variabele treinrichtingen (ook kan een trein verdekt een aantal "hondebotten" afleggen, alvorens weer het station te passeren - tijdrekken dus). Tevens bieden de keerlussen volop de mogelijkheid voor alternatieve wisselstraten.
Het station biedt voldoende ruimte/lengte waardoor een Rheingold-set tussen de wissels past. De aftakking zorgt voor een vrije baan voor doorgaande goederentreinen.
Het rangeerterrein biedt voor mij voldoende mogelijkheden, de portaalkraan zorgt voor een extra speelelement.
Alle horizontale sporen (m.u.v. rangeerterrein) worden bewaakt door de computer.
Het rangeerterrein wordt manueel bestuurd.
Al met al een interessante H0-baan op een beperkt rechthoekig vlak.