BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Northlander1983 op 21 October 2008, 19:49:00
-
Hallo Forum leden,
Sinds kort ben ik Digitaal gaan rijden. Een hele vooruitgang, maar....
bij de originele marklin K-contactrails (mechanisch) krijgt de loc een kleine stroomonderbreking, met als gevolg dat deze even blijft staan. Bij de analoge baan was dit weinig tot niet merkbaar omdat de loc enigszins door zijn snelheid doorschoot, dit in tegenstelling tot digitaal waar de loc direct tot stilstand komt.
Het kan misschien ook de oorzaak zijn, dat de spanning door het schakelen van deze sein/wissel net te veel is, waardoor de gehele spanning over de baan even wegvalt (wissels en seinen zijn echter door afzonderlijke trafo's gevoed) . Het komt namelijk voor dat bij het schakelen van de contactrail bijna alle locs even stil vallen.
Voor alle duidelijkheid, er rijden circa 5 loc's op een Marklin Control Unit 6021 zonder Booster en met een 52VA trafo.
Misschien kunnen jullie me een oplossing melden om bovenstaande probleem te verhelpen, alvast bedankt.
-
Hallo Northlander,
Indien er meerdere locs rijden en 1 van de loc's bediend een contact, staan dan alle loc's even stil of rijdt de rest gewoon door.
Indien de overige locs doorrijden zou ik het in de contactrail zoeken.
Stoppen ook de overige locs dan heb je waarschijnlijk een bedradingsprobleem.
Willem
( Misschien kun je je naam gewoon vermelden onder het bericht, anders word je constant met Northlander aangesproken ;) )
-
Hoi
Zo snel kan ik twee mogelijke oorzaken bedenken.
1. Je hebt de massa's van de meerdere trafo's niet doorverbonden. Let op, de trafo's, niet de 6021!
2. Je hebt de bruine en rode draad naar je baan verwisseld.
Reden.. je contactrail sluit door naar de massa van de trafo die de 6021 voedt.
Als je de wissels nu met een andere trafo voedt, dan zal je massa ook bij deze trafo terecht moeten komen, vandaar het koppelen van de massa's.
Bart
-
Kleine correctie nog, de massa van de trafo die de wissels verzorgt moet toch aan de rails :-[
Bart
-
Bedankt voor jullie reacties,
voor zover ik weet en uitgevoerd zijn alle trafo's met de bruine draad (massa) verbonden incl de 6021 (baanaansluiting) en trafo's die alleen voor de verlichting, wissels en seinen zijn bedoeld.
Het komt inderdaad ook voor dat alle loc's even stoppen indien een loc over een contactrail loop.
Zelf heb ik het idee dat de storing is te wijten dat de sleper door de pal van de contactrail wordt opgetild en daardoor niet steeds contact maakt met de middenrail. Rails daarom extra goed schoon gemaakt, echter zonder verbetering.
Is het niet een algemeen probleem dat optreed bij de contactrails, om bovenstaande reden?
Rick
(let op: er zijn er meerdere met mijn naam!)
-
Hoi,
De massa van de 6021 trafo niet aan de massa van de andere trafo. Maar de massa van de 6021 (naar de rail dus) wel aan de massa van de andere trafo(s)
Bart
-
Hallo,
Van trafo 52VA direct op voeding 6021 en massa (rails) verbonden, even nagekeken en is ook zo uitgevoerd.
Zal morgen een grondige analyse maken en heb dan hopelijk wat concretere informatie
Rick
-
Hier een principeschetsje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_21.jpg)
Bart
-
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties, het probleem is verholpen. :D
Aansluiting gecontroleerd volgens tekening Bart (Bart bedankt ;)), deze was correct uitgevoerd.
Door de wip van de contactrail maakt de sleper echter op het moment van schakelen geen contact met de middenrail. E.e.a. heb ik weten op te lossen door een stukje koper draad direct achter de wip te plaatsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_okt2008_015.jpg)"
Let op: de contactrail wordt maar vanaf een kant bereden namelijk van de kant waar geen koperdraad is geplaatst!!!
Groet, Rick :)