BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rpvanoyen op 21 October 2008, 13:06:56
-
Hallo iedereen,
Ik heb me laatst verbaasd over de prijzen van Brawa (locs) in het algemeen. Maerklin is zowiezo duur maar kwalitatief prima spul, Roco vraagt inmiddels ook stevige prijzen maar het rijdt super, Brawa doet er nóg een schepje bovenop. Onder de 400 Euro is er bij Brawa niet te vinden.
Momenteel heb ik diesellocs van Maerklin (2), Mehano (2) en Roco (1). Een mooie stoomloc ontbreekt nog. De loc die ik op het oog heb is de nieuwe BR94...
Ik ben iemand die zéker bereid is extra te betalen wanneer er ook extra zorg besteed is aan de detaillering en techniek. Dus wie heeft ervaring met het merk Brawa en kan mij de plus- en minpunten vertellen.
Groeten,
René
PS: Sorry mensen, ik heb verzuimd erbij te zetten, dat als ik een loc koop (eens per jaar ongeveer) ik iets bijzonders zoek, en dan liefst met alle toeters en bellen. Bovendien rij ik op wisselspanning, wat meestal de loc duurder maakt. Vandaar dat ik meldde dat er onder de 400 Euro niet zoveel te vinden is...
-
De service wellicht? Één mailtje is voldoende om welk onderdeel dan ook binnen één week voor een normale prijs te verkrijgen. Iets wat de andere voorbeelden mij nog niet hebben aangetoond.
-
De plus is dat de afwerking vaak op detailniveau erg goed is , fijne spaakwielen, appendages etc ook de rijeigenschappen zijn doorgaans goed.
Wat verder apart is dat Brawa vaak de modellen uitbrengt die niet tot de standaard programma's horen (BR o1 etc.) Vaak speciale uitvoeringen van een BauReihe.
En ja europese fabrikanten zijn over t algemeen 3 x te duur tov hun amerikaanse tegenhangers maar ja die laten dan ook alles in China maken. ( en geven dat ook letterlijk toe.)
-
Onder 400 euro niks te vinden ???
Ligt er maar net aan wat je zoekt. Brawa valt inderdaad in de duurdere categorie, maar de kwaliteit is er dan ook naar. Bovendien hebben ze modellen in de collectie die andere merken weer niet hebben, kijk maar naar de tijdperken 1/2.
Heb diverse modellen van Brawa mogen bekijken en dan valt de kwaliteit zeker niet te vergelijken met die metalen bakstenen van Marklin.
Het verschilt natuurlijk wel per model. Heb laatst de Brawa 0392 gekocht (br. 216) voor 99.50 nieuw in doos bij Harlaar, en die naast de ROCO br. 215 gezet (uit dezelfde familie) en dan zie je het verschil direct in het voordeel van de Brawa. Dit komt ook omdat de Brawa 5 jaar geleden op de markt is gebracht en de ROCO-mal ongeveer 30 jaar oud is (ik had een nieuwere uitvoering, de 43600)
Andersom kan natuurlijk ook. Zowel Brawa als ROCO hebben de Ost-V100 in het programma, Brawa langer dan ROCO, maar op grond van prijs ga ik voor de ROCO, ook omdat het ROCO-model in het machinistenhuis WEL een interieur heeft. De prijzen van ROCO vind ik meevallen, het ligt er aan welk model je zoekt. De ost-V100 heeft een AVP van 79 euro dan koop ik liever daar 2 varianten van, in plaats van een Mehano-lok, die nog veel sterker in prijs zijn gestegen, kijk maar naar de G1206 (175 euro.....) terwijl, en zo valt ook te lezen op dit forum, de kwaliteit ook niet altijd is wat het moet zijn. Verder vind ik de G2000 van Rail4Chem die ik heb een leuke lok, maar wel 1 die niet tot de top behoort.
De br. 94 kan ik je aanbevelen, ook omdat het een nieuw model is. Qua detail is deze veel fijner.
-
En ja europese fabrikanten zijn over t algemeen 3 x te duur tov hun amerikaanse tegenhangers maar ja die laten dan ook alles in China maken. ( en geven dat ook letterlijk toe.)
En waar denk je dat BRAWA zijn produkten laat maken?
Bart
-
Hoe kom je trouwens aan die 400 euro? ??? Als ik de prijslijst naast de modellenlijst leg zie ik voldoende treinen (ver) onder de 400euro..
http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=brawa+prijslijst&meta=
De loc die je aangeeft (Br94 = 40304 brawa volgens mij) zie ik op 278 euro staan.
De fleischmann kost 255 (= paar euro minder, maar qua detailering vindt ik de brawa mooier)
De marklin kan ik niet vinden zonder sound. (die kost een whopping 1525,- ??? ??? ???)
..... Wat mis ik?
-
Heb diverse modellen van Brawa mogen bekijken en dan valt de kwaliteit zeker niet te vergelijken met die metalen bakstenen van Marklin.
Het verschilt natuurlijk wel per model. Heb laatst de Brawa 0392 gekocht (br. 216) voor 99.50 nieuw in doos bij Harlaar, en die naast de ROCO br. 215 gezet (uit dezelfde familie) en dan zie je het verschil direct in het voordeel van de Brawa.
En zet de 216 eens naast de 218 van märklin. Deze is dan wel 1,5 keer zo duur, maar dan heb je wel iets.
Met deze lok vergeleken is de brawa technisch gezien maar een flutding. Optisch is de brawa weer iets beter, maar het ontloopt zich bijna niets.
Ik heb 2 216's van brawa en twee 218's van märklin. De brawa's staan alleen maar mooi te wezen...
Bart
-
De marklin kan ik niet vinden zonder sound. (die kost een whopping 1525,- ??? ??? ???)
..... Wat mis ik?
Spoor 1 model ? ;D
-
@Locpaint: ;D ;D Voor die prijs mag dat ook wel. Proest.
Op http://www.dreileiter-magazin.de/html/body_body_218_marklin___216_brawa.html staat een vergelijk van de 3leiter met de 218 van M* en de 216 van Brawa.....
-
En waar denk je dat BRAWA zijn produkten laat maken?
Bart
dat weet ik niet , t staat er nooit op. Bij mijn usa modellen altijd wel. Consumenten voor(op)lichting heet dat:)
-
Weer zo'n krom vergelijk.
De 218 krijg je ook zonder geluid, in is dan 20 euro duurder dan de brawa.
Bart
-
dat weet ik niet , t staat er nooit op. Bij mijn usa modellen altijd wel. Consumenten voor(op)lichting heet dat:)
In de USA is dit verplicht, hier niet.
Brawa laat in china produceren voor zover je het nog niet wist.
Bart
-
@Lokpaint:
Heb de Brawa 216 vergeleken met de Trix 218, die een kennis in bezit heeft, die overigens veel meer dan 1.5 keer zo duur is geweest dan de 100 euro die ik voor de 216 heb betaald. Dan voel ik me zeker niet bekocht, en de Brawa voldoet bij mij naar volle tevredenheid. De roco 215 is natuurlijk voor 50 euro wel te vinden, maar dan zit je weer met de oude mal in de maag.
-
En een test van een BR57: http://www.dreileiter-magazin.de/html/body_brawa_57_4.html
Uiteindelijk zal het n.a.w. uitkomen op smaken verschillen, en je eigen keuze. Blijft de vraag waar de 400 vandaag komt.
-
@arjan
Hoho,
Ik zeg niet dat je je met een brawa 216 bekocht hoeft te voelen, ik heb er zelf ook 2!
Alleen..een keer fout vastpakken en de helft breekt eraf. Antislipbanden zijn niks waard, en als je deze moet vervangen moet je geluk hebben dat hier ook niks stuk gaat.
De trekkracht van de 216 is ook maar minnetjes, de verlichting is ook twijfelachtig.
Ik heb voor mijn 218 maar 145 euro betaald, de winkelprijs is volgens mij 169euro. Hiervoor krijg je dan wel al een decoder. (märklin)
Bart
-
Nee, dat snap ik, was eigenlijk bedoeld om aan te geven dat ik met mijn Brawa 216 goed tevreden ben.
216 voldoet bij mij prima, trekkracht is voor mij voldoende (4 rijtuigen of een stuk of 8 goederenwagens op vlakke baan) en er is nog niets afgepleurd.
Ach, en smaak telt ook nog altijd mee..... ;)
-
Hoi,
Even inhaken, want zat eigenlijk nog met zelfde vraag... "Waarom Brawa kiezen"
Hoe zijn de Brawa's motorisch en dan met name de "stilheid". Ben nu nieuwe Roco's gewend en deze zijn heel stil (vergeleken bij m'n Trix). Waar staat Brawa??
Groet,
Joost
-
Net zo stil als een roco.
Bart
-
Mee eens,
en ze hebben een super rijgedrag ;)
grtz,
Tis
-
Hoi,
Is er nog een verschil tussen "huidige" modellen en "oudere" motoren? Bijvoorbeeld 5 jaar geleden?
Groet,
Joost
-
Hmmmm....
Vreemd dat er veel verschillende ervaringen zijn met Brawa.
Heb afgelopen zaterdag 'my first Brawa' gekocht... een echte V160 voor 127 Euri...
In een uitvoering die je moet aanspreken Bart ;) Vol metaal kap ( dus prima trekkracht ), heel netjes afgewerkt, zeer netjes gespoten, 2 decoder interfaces ( 21 en 8 polig ) en voor nog geen 28 euri erbij had ik bij mijn 'plaatselijke' er een heel nette DCC decoder bij...
Mijn eerste evaringen dus heel goed, en zeer aangenaam geprijsd ;D
Grtzz,
Karst
-
In een uitvoering die je moet aanspreken Bart ;) Vol metaal kap
En dat doet hij dan ook ;D
Ik heb een oceaanblauw/beige, voor op de baan en een verkeersrode voor een toekomstig project.
Bij de rode moet de vijl er nog eens flink in :-[
Deze moet het gaan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/216014ex_4gr.jpeg)
Bart
-
Ik hoop zaterdag op Eurospoor mijn eerste Brawa te kopen een V 160 of een BR 132.
-
Heb zelf twee Talenten van Brawa, zien er zeer netjes uit en hebben goed rijeigenschappen.
Eerst wou ik een piko treinstel kopen, maar die was duurder en zag er stukken minder uit. Piko was heel mat van kleur en brawa wat glanzender.
De keuze was dus snel gemaakt.
Dion
-
en de wagons, uit de 1e 2 tijdperken zijn ongeevenaard mooi, al moet je aardig wat losse onderdelen vastplakken. laatst een rijtje goederenwagons gekocht van brawa, en die zijn ook ongeevenaard mooi, ik ken dezelfde detaillering alleen van messing modellen, en die kosten nog eens een keer zo duur. vaak verende buffers, losse koppelingshaakjes en slangetjes, van die plaatjes over de koppeling zodat je preisertjes van de ene naar de andere wagon kunnen, en allemaal voorbereid op verlichting, wat een eitje is om in te bouwen.
alleen, met mijn voorgangers ben ik het 100% eens, een krime om onderhoudt te plegen!
ik vindt ze eigenlijk te mooi om mee op de baan te rijden, dus ze staan hier prominent in de kamer in de glazenkast van moeders!
Timo
-
Joost
Hoi,
Is er nog een verschil tussen "huidige" modellen en "oudere" motoren? Bijvoorbeeld 5 jaar geleden?
Ik heb een groot aantal brawa lok's en heb van geen van allen ooit spijt gehad. ook de oudere onder deze lok's (bijvoorbeeld de eerste 06 en de eerste E95) lopen als een zonnetje. Technisch zit het allemaal goed in elkaar en ook qua detailering zijn het allemaal plaatsjes om te zien. Dit geldt overigens ook voor de rijtuigen en de wagonnetjes van Brawa. Het is echter geen speelgoed meer. Door de hoge detailerinsgraad breek er makkelijk iets af dus je moet het spul met enig beleid aanpakken. Anderzijds is in veel gevallen de prijs er ook naar, kijk bijvoorbeeld maar eens naar een BR56.
Jan
-
Mja, Brawa... bij mijn 216 valt de brandstoftank er onder af, en bij de Ferkeltax blijkt de stroomdoorvoer zo te zijn geregeld dat er spontaan sluiting ontstaat wanneer de bijwagen wordt aangekoppeld. M'n 106 (DDR) loopt geweldig ende zonder problemen. Kunststof, maar met een prima trekkracht. Al dat metaal hoeft van mij niet zo voor de trekkracht. Nergens voor nodig.
Verder niks dan lof dus. En da's niet eens cynisch.
Gr/H
-
Omdat ik tijdperk 2 rijd,kom ik snel bij Brawa.
Het enige nadeel wat ik heb is dat ik niks anders meer wil ;D
Ik vind t prachtig!
Kees
-
Een oude draad opgepikt omdat ik onlangs 2 Brawa stoomlocs (uitloopmodellen) heb gekocht. Beide met geluid en rookmodule. Wat rijdt dit spul mooi, rustg en zonder haperingen. Fantastische detaillering..........ik ben om.
Groet,
HenkN
-
Mooi dat je om bent. (y) Brawa is de moeite waard.
Laatst ook 3 rijtugen van ze gekocht, super. (y)