BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 21 October 2008, 10:23:41
-
Beste allen
Om mijn nieuwe schaduwstation te detecteren met dynamische blokken in Koploper wil ik een lichtsluis gebruiken. En om lastige ontwikkel problemen te voorkomen, lijkt het me makkelijk kant-en-klare lichtsluizen van Conrad te gebruiken, bijvoorbeeld deze (http://shop.conrad.nl/Elektronica,044_meetapparatuur/Bouwpakket,044_zelfbouw_modules/Besturing_regel_bouwpakketten/IR_Lichtsluis_bouwpakket/191710.html). Wie heeft hiermee ervaring? Handig? Goed/slecht?
Mijn bedoeling is het signaal dat eruit komt (relais) via een S88 naar mijn IB te sturen, en zo Koploper te informeren dat er een trein passeert...
Graag jullie commentaar
Alvast dank!
Nico
-
Ik heb deze lichtsluis in het verleden eens toegepast in een palletfabriek.
Er moest daar geteld worden hoeveel houten klossen er voorbij kwamen op een transportband. Het maakcontact van het relais was daarbij verbonden aan een teller. Omgevingslicht, vooral van de zon had de neiging de boel in de war te sturen. Ik heb toen de IR zender en ontvanger in lichtdichte buisjes gezet met de openingen uiteraard recht tegenover elkaar. Daarna werkte het goed.
Mvg: Steen
-
Hallo Nico,
Waarom zou je een lichtsluis willen gebruiken?
Heb je hier een speciale rede voor?
Naar mijn idee kun je beter stroomdetectie toepassen, is eenvoudig aan te brengen is is goedkoper.
Willem
-
Willem het antwoord op je vraag waarom een lichtsluis staat in de vraag van Nico. Als je de vraag niet helemaal begrijpt waarom dit is kijk dan even in de Koploper handleiding in het hoofdstukje schaduwstation.
Mvg
Wim.
-
Ik gok zo dat de reden is dat je met 2 lichtsluizen meerdere sporen tegelijk kunt detecteren, dat is een speciale feature van Koploper.
Gr. Remco.
-
Willem het antwoord op je vraag waarom een lichtsluis staat in de vraag van Nico. Als je de vraag niet helemaal begrijpt waarom dit is kijk dan even in de Koploper handleiding in het hoofdstukje schaduwstation.
Mvg
Wim.
Ok wim, is duidelijk, heb er blijkbaar overheen gelezen.
Willem.
-
Nico,
Ik heb deze lichtsluis besteld, gemaakt en getest. Uitkomst was dat hij maar over ca 10 cm werkt.
Je kunt beter een andere construeren.
Vr. groet,
Wiebe
-
Wiebe, het verschil tussen het opgegeven bereik van 5 meter en jouw 10 centimeter is nog al groot, en daar geloof ik niet zoveel van.
Mvg
Wim.
-
De reikwijdte van 5 meter, zo Conrad aangeeft, is inderdaad wel heel erg enthousiast. In de eerder genoemde palletfabriek waren de zender en ontvanger gemonteerd aan weerszijden van een transportband van 80 cm. breed en dat werkte goed. Dus Wiebe, als jou lichtsluis maar een bereik van 10 cm. haalde, dan vraag ik mij af of je alles wel goed gemonteerd had en wel de juiste voedingsspanning gebruikt hebt. Maar 10 cm. is toch ook voldoende om een trein te "zien" passeren?
Mvg: Steen
-
@ Steen: Ik moet met de lichtsluis over 7 sporen, dus plusminus 35 cm ...
Nico
-
schakeling die ik gemaakt heb is diverse keren gecontroleerd en in orde bevonden. Ook zijn "kokertjes" op de lichtsensor en de ontvanger geplaatst om strooilicht uit te sluiten. Ten leste een controle door Conrad zelf en ook hier geen oplossing. Dus voor mij was de conclusie om om te zien naar een andere schakeling.
Mag dus vreemd lijken, maar in ieder geval had ik er geen succes mee.
Vriendelijke groet,
Wiebe
-
Hallo Nico,
Heb even het schema opgeduikeld van deze lichtsluis, maar ik zie geen probleem waarom deze de afstand van 50 cm niet zou kunnen overbruggen.
Wat het probleem bij Wiebe is durf ik zo niet te zeggen.
Een rijkwijdte van 5 meter, zoals Conrad die aangeeft, lijkt mij wel moeilijk haalbaar met deze schakeling, tenzij de IR diode vervangen wordt door een ander type.
Willem
-
Nico
Op onze transportband was 80 cm. geen probleem. Grotere afstanden hebben we nooit geprobeerd al zal dat waarschijnlijk wél kunnen. De 5 meter, welke in de beschrijving van Conrad staat is een maximum afstand. Is misschien mogelijk als alle omstandigheden optimaal zijn, maar zal in de dagelijkse praktijk waarschijnlijk niet gehaald worden. Storende factor was in ons geval omgevingslicht en dan met name de zon. Die zal op je schaduwstation waarschijnlijk niet erg fel schijnen. ;) Maar je vroeg naar ervaringen met deze lichtsluis. Die heb ik gegeven; anderen hebben er weer andere ervaringen mee.
Mvg: Steen
-
In het verleden heb ik ook met zo'n lichtsluis gewerkt om producten op een lopende band te tellen. We hadden te veel missers, hoofdzakelijk door te veel omgevingslicht.
De oplossing hebben we gevonden met hulp van een opticien. Ze gebruiken voorzetlensjes bij het aanmeten van een bril. Na wat experimenteren hadden we een juiste sterkte gevonden. Die werd geplaatst bij de zender waardoor een betere lichtbundel ontstond. Tevens kokertjes geplaatst aan beide kanten.
Sander
-
Moet ik concluderen dat er behalve Wiebe niemand is die deze lichtsluis met modeltreinen gecombineerd heeft en er OOK nog eens tevreden over is?? :(
Welke lichtsluis gebruiken jullie dan voor de dynamische blokken van Koploper?
Die van Funky Rail (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-lichtsluis.htm)?
Nico
-
Als (bijna) niemand de lichtsluis van Conrad gebruikt in combinatie met Koploper kan dat twee oorzaken hebben. De lichtsluis zelf of het gebruik van dynamische blokken in Koploper.
Onlangs kwam dit terzijde aan de orde in een ander draadje. Daar gaf Paul Haagsma aan zelf het niet te doen.
Zie reactie van Paul Haagsma (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13984.msg215282#msg215282).
Paul voegt er later aan toe, zelf het rijgedrag niet acceptabel te vinden.
Zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13984.msg215429#msg215429)
Geen direct antwoord op jouw vraag Nico, maar wel een overweging ....
Sander
-
Ik heb destijds 2 van diezelfde kitjes gekocht, 1 heb ik gebouwd ben er allerminst over te spreken.
Vanuit de zender is het licht gemoduleerd, de ontvanger is weer niet gemoduleerd...
mede hierdoor is het geval erg gevoelig voor externe bronnen als lampen e.d.
Mijn ervaring is dus slecht.
-
Hallo Nico,
Zelf gebruik ik geen Koploper en ook geen lichtsluizen, maar als ik de schakeling van Funky Rail bekijk ziet het er betrouwbaar uit.
Het enige essentiele verschil zit hem in de aansturing van de IR led, die van conrad wordt met pulsen gestuurd en die van Funky Rail niet.
Willem
-
Een lichtsluis wordt juist betrouwbaarder als hij wel pulserend werkt. De bedoeling daarvan is om de invloed van omgevingslicht uit te sluiten.
Maar dan moet niet alleen de zender pulseren, de ontvanger moet op deze puls gesynchroniseerd worden. D.w.z. als de zender aan staat, dan moet de ontvanger licht zien, staat de zender uit, dan mag de ontvanger geen licht zien, in ieder geval minder. De fout bij de Conrad lichtsluis is door Marijn al genoemd: de zender pulseert wel, maar de ontvanger controleert hier niet op. Dus reageeert hij ook vrolijk op omgevingslicht, en dan heeft dat pulseren helemaal geen zin.
-
Misschien niet helemaal passend in de diswcussie over de Conrad lichtsluis,maar toch het volgende.
Mijn schaduwstation heb ik met lichtsluizen gemaakt aan begin en eind van elk spoor.
Als volgt:
een IR-diode in een reflector straalt op een IR ontvanger. Deze ontvanger is deel van een 'ouderwetse'verschilversterker. (twee transistoren en wat weerstanden)
De verschilversterker kent zo twee toestanden: de ene transistor is in geleiding en laat een groene led branden, zo gekozen dat de IR straal niet wordt onderbroken; als de IR straalonderbroken wordt gaat de andere transistor in geleiding en laat een rode led branden.
Zo krijg je twee signaalniveaus en moet het modelijk zijn om met eebvoudige (ook financiële) op veel willekeurige plekken het schaduwstation te bewaken.
Als er belangstelling is kan ik er een uitgebreidere beschrijving aan wagen. Heeft echter ook gestaan in een Railhobby in 1995.
Modelspoorgroet,
Wil
-
Reactie op reactie.
Inmiddels heb ik ontdekt dat er wat haken en ogen zitten aan mijn aangegeven toepassing.
Gekeken bij Funky Rail en daar ga ik toch mee bezig voor mogelijke andere toepassingen. Mijn schaduwstation is niet meer te veranderen. De automatisering is ook nog niet zover dat ik ervaring kan geven.
Tot zover.
Wil