BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Rocodil op 19 October 2008, 12:46:44
-
Ik heb twee weken geleden een NS C 6154 couperijtuig van Piko gekocht. Ik dacht dat dit model heel goed op mijn baan zou passen. Nu probeer ik te achterhalen of er in het grootspoor een dergelijk couperijtuig heeft gereden, maar ik kan er nergens iets over vinden. Wie weet er meer over te vertellen?
Met vriendelijke groet
Hans
-
Helemaal precies weet ik het helaas ook nog steeds niet, maar ze hebben gereden, echter klopt de deur (in de C versie mist een deur, er hangt echter wel een klassebord) en raamindeling van het model niet helemaal en de laag geplaatste klasseborden bepalen ook de tijdperk inzet.
Groet Stephan.
(Bij rijtuigen hout staat hier (http://www.xs4all.nl/~repa/menu/index2.html)wat over)
-
OK, dat is in ieder geval enige historische info, Bedankt! De indeling van het interieur is wel merkwaardig zeg: 4 WC's. Elke coupe had er een ter beschikking, behalve de voorste en laatste, en dat voor een 3e klas rijtuig. Ik heb nu nog steeds twijfels.
-
Tja, en toiletten te veel, zie hier (http://www.stichtingdoorreis.nl/Downloads/NMD 2008 - Net niet NS -.pdf) de laatste regel.
-
Alles over houten NS rijtuigen in boek/tijdschrift:
1)
"De erfenis" van Bert Steinkamp, alle 2-, 3- en 4-assers der NS 1921-1956
Uitgave Uquilair, NVBS-reeks no: 40
ISBN: 90-71513-54-8
2)
OdR Het getrokken reiz. mat. 1989 jub.nummer
OdR NS-materieel in de vm. DDR 2004-8
3)
RM De NS in model, vierassige houten postrijtuigen 1992-7
4)
RH De houten vierassige couperijtuigen 1983-10, 11, 12 en 1984-3
RH De houten vierassige doorgangsrijtuigen 1984-9, 10 en 11
5)
Spoor- en tramwegen Het vierassige houten personenmaterieel 1957-2, 3
1) met foto's en tekeningen (helaas geen tekeningen van zijaanzichten op de AB der SS na, alleen interieurs)
2) met foto's en een enkele tekening BC der SS
3) idem
4) foto's
5) foto's en tekeningen van Karskens (hoogst interessant artikel, bij de bieb wellicht op te vragen jaargang)
Piko-rijtuigen zijn een best aardige benadering van de vm. SS-rijtuigen. Goede kleur en juiste opschriften en van een afstandje bekeken, als meer deuren worden aangeduid (door een deur op de plaats waar die ontbreekt en wel een derde klas bordje zit, met een reliëf aan te duiden) best aanvaardbaar en bovenal betaalbaar.
Maar de enige fabrikant die de exacte rijt. heeft uitgebracht is en blijft Philotrain.
Alhoewel... Bij Fleischmann en Brawa zijn couperijtuigen aan te treffen die een lichtkap hebben en zulke types had de SS en later NS: AB 6009-6012 vanaf 1934 B 6101-6103.
Modelspotter
-
Hoe mooi ook; Philotrain-modellen zijn helaas voor de meeste modelspoorders onbereikbaar.
Was Brawa ook niet bezig met een onderzoek/ontwikkeling naar Nederlandse houten rijtuigen?
grtz,
Wim
-
Zie mijn aanvull. hiervoor.
en een plaatje:
(http://www.spoorinfo.nl/images/B6103.jpg)
Modelspotter
-
Hoi allemaal,
Zo kom ik idd verder. Leuk stukje over "Net niet NS". Ik heb het uitgeprint en ga het naukeuriger lezen.
@Modelspotter, die foto laat nu juist zien dat deze couperijtuigen anders zijn: er zit een extra rij ramen (of ventilatiegaten) op het dak. Het dak is in ieder geval niet plat zoals bij het Piko model. Heb je er ook een die dat ook niet heeft?
-
Het plaatje betreft het Fmn danwel Brawa model.
Hierbij de derdeklassers ex-SS:
(http://www.spoorinfo.nl/images/derdeklassers.jpg)
www.spoorinfo.nl/images/derdeklassers.jpg
Daar gaan we dan van boven naar beneden:
C10c 6045 Den Haag SS (met remhuis), 1939
C10c 6111 Amersfoort, mei 1956
C10c 6151 Utrecht na herstel, aug. 1946
Modelspotter
-
Mooie foto's van zeker even zo mooie rijtuigen. Al vind ik de rijtuigen met remmershuis op de een of andere manier altijd wat meer hebben. Zonder vind ik ze zo kaal.
Dion
-
Al is het rijtuig op de foto een A3B4c , misschien een basis om de Piko C te veranderen...
Het model is dan wel een coupe te groot maar het aantal wc's klopt...
(http://www.spoorinfo.nl/images/ABalsC.jpg)
www.spoorinfo.nl/images/ABalsC.jpg
AB7c 6123 als C7c wegens uitgebroken oorspronkelijk interieur en teruggeplaatst geheel 3e klas interieur. Utrecht, april 1950.
Afmetingen:
lob 18549
hoh 12300
rs 2500 (Pruis.drst.)
(http://www.spoorinfo.nl/images/AB6028_6027.jpg)
en met remhuis als echte AB7c 6028
en als derde klasser (remhuis aan de andere zijde afgenomen) AB7c 6027
www.spoorinfo.nl/images/AB6028_6027.jpg
AB7c
Modelspotter
-
En de draaistellen (HSM er ook bij)
(http://www.spoorinfo.nl/images/AHJdrst.jpg)
www.spoorinfo.nl/images/AHJdrst.jpg
Modelspotter
-
Hoi Modelspotter,
Ik geloof dat ik net geluk had dat jij online was, want je weet aardig wat details naar boven te halen. Het verhaal "Net niet NS" (reactie Prutser) zet me in ieder geval weer met beide benen op de grond: bijna elk model klopt niet. Dit als uitgangspunt nemend, zie ik dat het een aardige poging is van Piko om iets uit te brengen dat op een voormalige NS wagon lijkt. Het aantal coupés klopt wellicht niet. Piko heeft er 8, maar op de foto's tel ik andere aantallen. Verder dus te veel WC's denk ik, en de extra loopplank op de kopse kant (niet waar de trap zit), zie ik op de foto's ook niet. Ik dacht nog even dat de kap verkeerd om zit, maar dan past het niet.