BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 18:25:44

Titel: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 18:25:44
Hallo,

Voor ik aan mijn huidige baan begon, heb ik hier al over na zitten denken. Echter ben ik toen bij H0 gebleven met het motto "Hier heb ik al veel spul van". Echter tijdens de bouw van deze baan ben ik zeer ontevreden over de ruimte die er is voor het leggen van rails, scenery, wegen en dergelijke. Hierdoor begin ik toch sterk te denken om, alsnog, over te stappen op N. Echter zit ik wel met een aantal vragen hierover;

1) Hoe zit het met digitaisatie van de locs en treinstellen (desiro van FL* bv) blijft deze gewoon hetzelfde, maar dan in formaat N?
2) Hoe zit het met de hellingshoek van N materieel? Is deze ook max 3% of zakken we terug naar bv 2 als maximum hellingshoek?
3) Ik rij nu met de IB + koploper (planning), deze kan ik gewoon blijven gebruiken na het opnieuw instellen hiervan?
4) Bij de baan die ik had liggen had ik, tot op dit moment, geen extra booster nodig. Hoeveel N treinen (+ latere binnenverlichting in alle rijtuigen/treinstellen) trekt de IB?
5) Ik gebruik wisseldecoders en bezetmeldingen van Viessmann, blijven deze bruikbaar of moet ik op andere overstappen? (Tip voor welke eventueel?)
6) Ik heb nu de grootste FL* draaischijf liggen, voor een 011 stoomlok, is de grootste N draaischijf groot genoeg voor een 011 stoomlok in N? Of is er een betere/mooiere draaischijf dan de FL* versie?

Zo, dit zijn verlopig even mijn vragen waar ik niet zo snel antwoord op heb kunnen vinden. Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij N treinen? Andere stroomsterkte of iets dergelijks?
Als deze plannen doorzet, waar ik zelf toch al wel een kleine 75% vanuit ga, wordt de H0 baan compleet afgebroken en verkocht. Thans, de delen die nog bruikbaar zijn zoals rails, locs, wagons, seinen, draaischijf! scenery (heel erg veel), boven beestjes, huisjes, voertuigen met o.a. FCS. Met de verkoop hiervan zal ik het opbouwen van een nieuwe collectie in N beginnen.

Tot zover even van mijn kant, als mijn vragen beantwoord zijn zal ik hier gegarandeerd op terugkomen.

(Stap medegeinspireerd door Boppard in N  ;))
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: br212 op 18 October 2008, 18:33:46
1) Ja
2) Ja 3%
3) Ja
4) Hoeveel treinen gaan er echt tegelijk rijden? N.a.w. meer dan je IB aan kan.  ;)
5) Deze blijven gewoon bruikbaar
6) De N Fl* versie is groot genoeg voor de N 011
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Han Zijlstra op 18 October 2008, 18:37:56
BR heeft al de goede antwoorden.
Waar je wel tegen aan kunt lopen is het volgende
HO is voor de meeste hobbiesten nog wel te openen en evt digitaal te maken. N materieel wordt ( door zijn grootte) voor de doorsnee hobbiest te kleien. Vaak moet al in lokjes gefrreesd worden om een decodertje weg te kunnen moffelen, Naarmate je ouder wordt wordt n erg klein in vergelijk met HO en dan hebben we het nog niet eens over de detaillering want dat is een smaak issue.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 19:13:38
Hallo,
Bedankt voor deze (snelle) antwoorden. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik het door ga zetten. Hoeveel treinen er gaan rijden weet ik nog niet. Ik ga nu eerst even een aantal dingen, waaronder deze vragen, onder elkaar zetten en hoe ik deze overstap het beste aan kan gaan pakken.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: P.Kramer op 18 October 2008, 19:35:50

Als digitaal N-rijder vanaf het begin van het digitale tijdperk kan ik je zeggen, gewoon doen.
Inbouwen van dekoders is geen probleem (inmiddels mijn werk) en de betrouwbaarheid is ook prima.
1 opmerking wellicht, Het leggen van N-spoor moet zeer nauwkeurig gebeuren. (eigen ervaring)) Waar H0 spoor nog vergevings gezind is, is N-spoor dat minder als de rails niet net vlak ligt.

3% is goed realiseerbaar en als het niet in het zicht licht mag het ook wel 5% zijn . Vrijwel alle loks trekken dat met sleep goed omhoog.
Voor rangeerbedrijf leent H0 zich beter maar is niet onmogelijk met N-loks.

Succes!
Peter Kramer
Digitaaalservice.nl

Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 19:55:46
@ P.Kramer; Bedankt voor de tip. Zal ik aan het "Rekeningmee houden" lijste toevoegen ;)
@ Iedereen; Welke N wordt mij aanbevolen te gebruiken? Ik zal de lange stukken vooral met flex gaan leggen, op sommige delen met betonbiels, mits deze er is. Wil de zaak zelf van ballast gaan voorzien e.d.

Wat zijn de mogelijkheden met de koppelingen? Is hier zoals H0 ok in te kiezen of is dit 1 "vaste" versie die overal gelijk is?

Ik ga dinsdag mijn 1e N locje halen bij de Meier en Blessing in Rotterdam (kom ik bijna langs) en dan neem ik gelijk enkele stukjes rails mee om al een rondje te kunnen rijden tussen al mijn H0 geweld, kan ik vast wennen :P

Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Rick op 18 October 2008, 20:12:57
Peco rails wordt veel aanbevolen vanwege het code 55 profiel, heeft tevens een flex uitvoering met betonnen biels.
Anders heeft Roco een goede rail in code 80, daar passen Minitrix en Ibertren rails ook nog probleemloos op.

Koppelingen in N zijn standaard hetzelfde, geen probleem dus met verkeerde koppelingen. Fleischmann heeft nog een kortkoppeling die in de NEM schat past of met wat werk in andere wagons e.d. ook kan worden ingebouwd. Er zijn nog wel meer koppelingen maar dit zijn de meest voorkomende.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: br212 op 18 October 2008, 20:24:54
@ Iedereen; Welke N wordt mij aanbevolen te gebruiken? Ik zal de lange stukken vooral met flex gaan leggen, op sommige delen met betonbiels, mits deze er is. Wil de zaak zelf van ballast gaan voorzien e.d.

Hier staat een lijst met n spoor rails met wat voor en nadelen (http://www.nproject.nl/diversen/modelspoor-rails-in-schaal-n.-een-vergelijking.html). Zelf heb ik alleen ervaring met peco en fl*, beide bevallen wel goed. Bij peco zit ik alleen nog steeds zoeken naar een goede oplossing voor de wissel aandrijving, iets waar fl* een standaard makkelijke oplossing voor heeft.

De koppelingen voor N zijn bijna altijd de rapido koppelingen, maar de amerikanen hebben ook echt mooie klauwkoppelingen,maar dat moet dan natuurlijk wel bij je thema passen. :)
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 20:32:36
Haha, oke. Bedankt voor de lijst. Amerikaanse klauwkoppelingen in de Oostenrijkse alpen, hmmm, zullen we maar niet doen :P
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Han Zijlstra op 18 October 2008, 20:41:57
@ peter . leuke reclame Peter :D
N decoders inbouwen kan natuurlijk op meerdere plaatsen in NL
Via mijn avatar kom je ook wel bij inbouw uit.

Over klauw koppelingen, deze kun je in n prima toepassen, functioneren ook heel makkelijk met magneten onder je baan en zijn er net zo (on)realistisch uit als de huidige kopelingen.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: henk op 18 October 2008, 20:46:24
Ik begrijp dat het n-spul nog moet worden gekocht. Het voordeel daarvan is natuurlijk dat er zoveel mogelijk materieel kan worden uitgezocht dat een nem 651 stekker heeft. Prik je de decoders er zo in. In Oostenrijks Alpenspul heb je dan nog ruimschoots keuze genoeg.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 20:55:57
Ik moet alles nog kopen in N ja. Ben vanmiddag ter plaatse in de Meier en Blessing weer aan het denken gezet erover, maar heb toen nog geen directe beslissing genomen omdat ik eerst wat info wilde opzoeken.
Dinsdag ga ik wel een kleine aankoop verrichten.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Patrick Pontier op 18 October 2008, 21:03:24
He oostenrijkfan hier een mooi voorbeeld van een n-spoorbaan naar Oostenrijks voorbeeld.
http://www.mijn-modelbaan.nl/ (http://www.mijn-modelbaan.nl/)
Gaan met die n-baan

Groeten,
Patrick
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 21:49:10
Hee bedankt. Ik kende die site al, nu helemaal niet meer aan gedacht :P

Ik heb inmiddels weer een paar vraagjes;

1) Wat is de minimale boogradius? (er moet een 01 stomer doorheen kunnen)
2) Welke fabrikanten maken allemaal N materieel? (Roco, FL*, minitrix, ...? )
3) Nog even over die digitale opbouw. Deze is verder gewoon in te delen en in te bouwen zoals bij H0? Zijn er ook plastic railverbinders? Of kan ik de onderbrekingen beter op een andere manier aanbrengen? (Hoe anders?)

Ik heb ook de link over de soorten rails vluchtig bekeken. Ik denk dat het Peco gaat worden, er wordt gesproken van vele verschillende stukken en wissel. Betonbiels ook mogelijk.

4) Rijden alle locs en wagons zonder moeite over code 55 profiel?

Alvast bedankt weer.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Han Zijlstra op 18 October 2008, 22:18:32
Voor mooie bochten verloop kun je de twee eerste radia van fabrikanten vergeten. Vaak te krap en lelijk. Peco flex is stukken fraaier.
N fabrikanten. Fl* , minitrix, Arnold, peco en soms ook nog van div andere
usa merken te over ( en vaak de helft v d prijs. Lokjes van 35 euro met verbluffende details athearn. )
digitaal is alles zoals in HO ( ok iets minder geluid)
plastic isolatie schoentjes te over.
Doorslijpen met een dremeltje kan ook .

Railplan is key in deze situatie.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 22:28:57
Bedankt Han. Daar ik nog in het begin stadium zit moet ik nog beginnen met ontwerpen.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: santerdam op 18 October 2008, 23:38:26
In hoeverre speelt beschikbaarheid (op langere termijn) een rol ? Ik hoorde een gerucht (speculaas ?) dat Roco plannen heeft te stoppen met N-spoor. Roco is dan wellicht niet de grootste N-spoor leverancier, ze zijn wel een belangrijke speler.

Sander
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Hookies op 18 October 2008, 23:44:04
Inderdaad stopt Roco per 1 januari 2009 met de productie van N-spoor, zo had Hans van Freebit.nl van de Roco-vertegenwoordiger gehoord. Her Roco-gamma voor N was niet bijzonder opzienbarend. Waarschijnlijk wordt alles overgeheveld naar de Fleischmann N-tak. De nieuwheden worden nog tot eind december uitgegeven.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 October 2008, 23:52:01
Toch jammer, want ze maakten toch mooie modellen. Ook jammer dat de N-tak zo gering is in vergelijking met H0. N zou best groter mogen worden (kwa uitgaven en aanbod van materieel e.d.)

Echter zal het mijn stap niet beinvloeden ;)
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: santerdam op 19 October 2008, 00:04:46
Roco is inderdaad niet de grootste N-spoor fabrikant. Toch is Roco in 'n bepaalde zin toonaangevend - Ze zijn het eerste bedrijf van de 'klassieke' leveranciers, die 'n bepaalde ommekeer hebben gemaakt. Na moeilijke tijden lijken ze nu in een uptrend te zitten. Andere leveranciers (Flm, M*) zijn nog op zoek naar 'n ommekeer.

Het denken in termen als 'jammer als het gaat verdwijnen' en 'het is schitterend spul' begrijp ik. Het is echter maar de vraag of ze N-spoor niet gaan zien als een niche-product. Als dat waar is, ben je aangewezen op kleinserie-fabrikanten.

Sander
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 19 October 2008, 17:33:59
Vandaag even bij Railz het virus weer tot mij laten komen, heb namelijk een hele tijd geen zin gehad enzo, maar mn vingers beginnen toch zachtjes aan weer te jeuken :) Tijdens (uit)zoek werkzaamheden over mijn huidige (h0) en toekomstige (N) baan, liep ik weer tegen enkele vragen aan:

1) Is de FL* draaischijf (9475) goed aan te sluiten op de peco rails? Ik weet dat de draaischijf profirails heeft, is het op te lossen dat deze model rails heeft (andere versie van de schijf ofzo?) of hoe anders?
2) Is er bij de decoders een groot assortiment net als bij H0 of is dit veel beperkter? In H0 gebruikte ik altijd de Lenz Gold, is er in N een vergelijkbare  variant? Of anders, welke decoder wordt mij aangeraden om te gebruiken in N?
3) Voor H0 was ik van de plan om een Lux set aan te schaffen (slijper + zuiger) Deze zijn er ook in N, echter kom ik net tegen dat Tomix(??) ook zoiets maakt, maar dan goedkoper. Was zijn de verschillen tussen deze 2? Wat zijn eventueel de sites van de fabrikanten, dan kan ik dat zelf ook opzoeken.

Tot zover maar weer. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Han Zijlstra op 19 October 2008, 17:51:02
@ santerdam
Gerucht gerucht. Roco vertegenwoordiger heeft gemeld dat Roc N over gaat laten aan Fleischmann . Lijkt me logisch gezien de productiecapaciteiten van FL* en Roco. Dus haast u op eurospoor voor de laatste leuke N lokjes van Roco. ;D
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: santerdam op 19 October 2008, 18:04:57
Han, in de toekomst wordt het dus RH0co en FleischmaNN  :)
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Alex_is_lang op 19 October 2008, 18:41:38
Voor een draaischijf zou je kunnen kijken voor een HK-draaischijf.
Die is naar eigen inzicht op te bouwen.
Jajo heeft paar tijdje terug een foto geplaatst van een deel van de draaischijf bij nieuwe aanwinsten.
Je bent dan niet afhankelijk van standaard afstanden zoals die van fleischmann.

gr Alexander
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 19 October 2008, 21:08:45
Hallo,

@ Alexander,
Bedankt voor die tip, zal ik zeker in mijn hoofd houden mocht ik niets vinden.

@ iedereen,
Ik denk dat ik ditmaal de hoogte ga overwinnen met een helix (naar het schaduwstation). Er is veel over gesproken, maar kan zo snel niet een mooi topic of goede uitleg vinden hoe dit gemaakt kan worden. Ik heb al wel een klein dingetje in anyrail gezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_boven.jpg)
Vanaf niveau 0 zal de aftakking zo worden. De middelste sporen lopen de helix in naar beneden, +/- 20 cm lager. Daar zullen ze er zo uit komen en naar het schaduwstation gaan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_onder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_onder.jpg)
Nu zijn het 2 tegenbogen en meer niet. In mn hoofd lopen deze nogmaals 90graden de bocht door waarna het schaduwstation ligt. Ik heb ook zitten denken om de buitenste boog eerder af te takken en het laatste stukje als helling te laten lopen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_onder2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_onder2.jpg)
Ik moet het zo laten lopen omdat ik direct naast de helix last heb van een in de weg zittende koof :(

In deze schetsen heb ik gebruikt gemaakt van Peco code 55, R2 en R3 voor de bogen in de helix. Ik weet dat je de hoogtes kan afstellen met schroefdraden e.d. echter het berekenen en totale opbouw ervan zou ik niet weten, hiervoor zoek ik dus het juiste topic of site waar dit staat.

Alvast bedankt weer :D
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: santerdam op 19 October 2008, 21:22:23
Regelmatig lees je dat R2-bogen tamelijk krap zijn. Ben je niet bang dat daarmee problemen gaan ontstaan.

Als je de helix (binnenbocht) uit R2 opbouwt, is de lengte van 1 cirkel relatief kort. Je moet in die ene cirkel wel voldoende klimmen om de trein ruimte te geven tussen de cirkels. Door die korte lengte zou je wel eens een hele steile klim kunnen krijgen. Zonder het precies uitgerekend te hebben, twijfel ik of het wel past.

Sander
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 19 October 2008, 21:23:50
Denk wel dat het te krap zal zijn, daarom zou ik graag de manier van bouwen (en dus berekenen) willen hebben zodat ik het nogmaals kan doen, maar dan goed berekend ;)
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: santerdam op 19 October 2008, 21:29:28
De rekenmethode :

- de omtrek van een cirkel is 2 x de straal (in meters) x 3,14
- de omtrek x 0,03 is de klim in 1 cirkel (bij 3% stijging)

Tik in Google in de zoekbalk in 2 * pi * <straal> * 0.03 en Google laat je meteen zien hoeveel meter je klimt in 1 rondgang van de spiraal. (Bij <straal> moet je de radius van je rails in meters invullen.)

Sander
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 21 October 2008, 17:11:20
Ik ben geen rekenwonder, maar het moet wel lukken, al dan niet met hulp :P

Vandaag mn eerste N aankopen gedaan, liep alleen eerst naar de H0 afdeling :P Ik ga zo even foto's maken en zet ze bij de nieuwe aanwinsten neer :P

Ik heb echter weer een vraagje, hoe zit het met rail systemen in N? Ik ga dan 2-rail rijden, maar is marklin 3-rail N? Of zouden N-locs van marklin, als ze die hebben :P , gewoon op 2-rail kunnen rijden? Vroeg ik me ff af ???
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: santerdam op 21 October 2008, 17:18:30
Waarom kijk je niet eerst even zelf op de site van Marklin naar N-spoor  ;D

Sander
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 21 October 2008, 17:19:56
Euhm...  ;D
Ga ik even doen :P Niet eens aan gedacht  :-[

EDIT: Dan heb ik bij de M&B verkeerd staan kijken :P (N van Trix dan denk ik :P )
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2008, 17:21:27
Ik heb echter weer een vraagje, hoe zit het met rail systemen in N? Ik ga dan 2-rail rijden, maar is marklin 3-rail N? Of zouden N-locs van marklin, als ze die hebben :P , gewoon op 2-rail kunnen rijden? Vroeg ik me ff af ???
Als je zulke vragen stelt dan ben je echt helemaal nieuw in deze hobby. ;)
Märklin 3-rail bestaat alleen in H0. Märklin heeft zelf geen N. Hoewel, toch wel een klein beetje, want Trix is van Märklin en die hebben wel N.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 21 October 2008, 17:22:44
Heb denk ik bij de Trix dingen staan kijken, dat zal het verschil zijn. Maar omdat ik mij nooit met N bezig gehouden heb en er eigelijk ook niet veel naar gekeken heb... :P
Maar ik weet voldoende erover :P
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: santerdam op 21 October 2008, 17:29:45
Je had mijn 'tip' snel door  ;D ;D

Sander
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Rick op 21 October 2008, 18:22:03
Als je zulke vragen stelt dan ben je echt helemaal nieuw in deze hobby. ;)
Märklin 3-rail bestaat alleen in H0. Märklin heeft zelf geen N. Hoewel, toch wel een klein beetje, want Trix is van Märklin en die hebben wel N.
Ibertren had 3-rail N spoor, zelfs zo'n 10 jaar terug nog. Niet meer van belang maar toch. ;)
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2008, 18:48:45
Ibertren had 3-rail N spoor, zelfs zo'n 10 jaar terug nog. Niet meer van belang maar toch. ;)
Als je denkt dat je alles al hebt gezien, komt er toch weer iets nieuws boven. Ik wist dit niet, maar het blijkt echt waar te zijn, verschillende websites noemen dit z.g. 3N. Maar het is inderdaad verleden tijd, inmiddels heeft Ibertren helemaal geen N meer.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 21 October 2008, 18:49:33
(staat ook in het nieuwe aanwinsten 2008 draadje :P :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300646.jpg)
Het gaat om de voorste. De achterste is zijn grote broer die ik nog heb liggen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300650.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300650.jpg)
En een close-upje van de locs.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: br212 op 21 October 2008, 18:50:12
@Klaas: http://en.wikipedia.org/wiki/Ibertren
@Wouter: Leuk het verschil eens zo duidelijk te zien. Mooi!
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2008, 19:01:36
@Klaas: http://en.wikipedia.org/wiki/Ibertren

Had ik intussen al gezien. Maar ik heb nog nergens foto's gevonden van dit systeem. Ook de eigen website van Ibertren is nogal sober.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: br212 op 21 October 2008, 19:17:26
http://www.trenminiatura.es/escala3n2n.htm

N met ski  :D

Misschien iets voor Wouter om van H0 naan N naar 3N over te stappen?  ;D
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 21 October 2008, 19:24:20
Hahaha, nee. Ik houd het wel bij het N wat ik nu heb :P
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 21 October 2008, 19:38:16
Wat is trouwens de hartafstand tussen 2 sporen in N? Ik heb al gezocht maar kan het nergens vinden :(
Titel: Re: Overstap H0 naar N ?
Bericht door: HuubvG op 21 October 2008, 19:42:35
Welk cijfer onder de 10 begint met een N?

Je kunt het beter over spoor wijdte hebben, dat is de afstand tussen de rails.

Wat jij noemt is spoorbreedte.
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: Bust3R ÖBB op 21 October 2008, 19:44:12
Niet wat ik vraag ;)

Maar inmiddels heb ik viaviaviaviaviaviavia een draadje gevonden waar het instond, inclusief een hoop spraak verwarringen :P

26,5mm is het antwoord op mn eigen vraag :P (en dat zit niet onder de tien ;) )

Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11158.msg166768#msg166768) staat een deel van mijn antwoord :) 26,5mm of 33mm tussen de sporen (hart-hart)
Titel: Re: Overstap H0 naar N
Bericht door: HuubvG op 21 October 2008, 19:45:25
SorrY !  ;)